Foto Mark Koghee / Treinreiziger.nl
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen van in totaal 335 miljoen euro per jaar op het ov en een prijsstijging van treinkaartjes ontbreken in de vrijdag gepresenteerde voorjaarsnota van het kabinet. Bij bestuurs- en brancheorganisaties heerst teleurstelling.
Het openbaar vervoer in en rond de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam wacht een bezuiniging van 110 miljoen euro per jaar als onbedoeld gevolg van het schuiven met potjes geld. Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer heeft meerdere keren gezegd zijn ’stinkende best’ te doen om een oplossing te vinden voor de korting. De jaarlijkse bezuiniging van 110 miljoen euro leidt naar verwachting tot duurdere kaartjes en het schrappen van verbindingen in vooral het buitengebied. Tijdens een debat in de Tweede Kamer eerder deze maand zei Jansen nog dat de korting ’desastreus’ kan uitpakken.
’’Dit is buitengewoon teleurstellend’’, zegt woordvoerder Louis Hueber van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag tegen Treinreiziger.nl over het ontbreken van een oplossing. Hij haalt de recente uitlatingen aan van Jansen waarin deze belooft zijn stinkende best te doen. ’’Het is bij mooie woorden gebleven. Het is nu onze hoop om via de Tweede Kamer een oplossing te vinden.’’ De Kamer behandelt de voorjaarsnota in juni.
Ook de Vervoerregio Amsterdam houdt nog hoop. ’’Het is teleurstellend dat de bezuinigingen op het openbaar vervoer niet zijn teruggedraaid’’, laat woordvoerder Leonie Veerman Treinreiziger.nl weten. ’’Tegelijkertijd zien we dat er veel steun is om de bezuinigingen terug te draaien. De staatssecretaris heeft meermaals erkend dat deze bezuinigingen desastreus kunnen zijn, en ook de Kamer heeft meermaals aangedrongen op een oplossing. Dus we blijven ons er met man en macht voor inzetten om de bezuinigingen van tafel te krijgen.’’
Eerder deze maand stond het openbaar vervoer in en rond de drie steden uit protest 110 seconden stil. De Vervoerregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag, vervoerbedrijven en consumentenorganisaties stuurden ook al brandbrieven aan de regering en de Tweede Kamer over de bezuiniging. Nieuwe acties zullen volgen. Hueben: ’’Dat we ons zullen laten horen, is duidelijk. De manier waarop, dat moet nog blijken.’’
Er wordt ook voor nog eens 225 miljoen op het landelijke ov bezuinigd omdat de vergoeding voor de OV studentenkaart met dit bedrag wordt verlaagd. Ook deze korting blijft staan, ondanks oproepen die ongedaan te maken.
OV-NL is ’teleurgesteld’, zo meldt de organisatie in een reactie. ’’Het komt erop neer dat het openbaar vervoer in de kou staat en er ov-geld wordt ingezet voor de infrastructuur van het autoverkeer’’, aldus een woordvoerder. Volgens de brancheorganisatie staat de keuze van het kabinet ’haaks op de ambities voor duurzaamheid, leefbaarheid en gelijke kansen’. ’’Openbaar vervoer is geen luxe, maar een basisvoorziening. OV-NL blijft zich inzetten voor een toekomstbestendige visie op het openbaar vervoer. Het besluit om deze forse bezuiniging door te zetten laat zien dat een dergelijke visie op dit moment ontbreekt.’’
OV-NL is strijdbaar en blijft in gesprek met politieke partijen en beleidsmakers. ’’Wij roepen hen op om alsnog verantwoordelijkheid te nemen en bij de begrotingsbehandeling voor 2026 tot inkeer te komen.’’
Reizigersvereniging Rover laat in een reactie aan Treinreiziger.nl weten ’teleurgesteld’ te zijn. ’’Ik vrees nu een forse tariefsverhoging of forse ingrepen in de dienstregeling’’, zegt Rover-directeur Freek Bos tegen Treinreiziger.nl. ’’Beide treft de reiziger. Ik roep de Tweede Kamer dan ook op de voorjaarsnota te amenderen.’’
In de voorjaarsnota ontbreekt ook een structurele oplossing om de prijsstijging van treinkaartjes te dempen. Dit jaar steeg die prijs met 6 procent. Een stijging van 12 procent werd voorkomen door een eenmalige bijdrage van het Rijk. De staatssecretaris zou vervolgens op zoek gaan naar een oplossing om de stijging ook voor de volgende jaren te dempen en die te presenteren bij de voorjaarsnota. Zonder oplossing stijgen de prijzen van treinkaartjes naar verwachting fors.
’’We hebben vorig jaar een afspraak gemaakt met de staatssecretaris: een derde van de prijsstijging wordt gefinancierd door het ministerie, een derde door de reiziger en een derde door de NS zelf. We wachten nu op de voorjaarsnota, waarin het kabinet moet besluiten over een structurele financiering daarvan’’, zei NS-topman Wouter Koolmees begin maart nog tegenover BNR nieuwsradio.
Voor de treinkaartjes is de race nog niet gelopen, zo blijkt uit de beslisnota die de voorjaarsnota begeleidt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is nog meerdere opties aan het onderzoeken om de prijsstijging te verminderen door middel van een jaarlijkse Rijksbijdrage van 42 miljoen euro tot en met 2029, een bedrag van in total 168 miljoen euro.
Woensdag presenteerde politieke partij BBB het enige succesje voor het ov in de voorjaarsnota, al zit daar wel een schaduwkant aan. Het kabinet stelt 1,9 miljard beschikbaar voor de toekomstige Nedersaksenlijn Groningen – Enschede. Maar dit bedrag komt wel uit het potje dat gereserveerd is voor een andere geplande spoorlijn; de Lelylijn. En dat zet kwaad bloed in andere regio’s.
’’Wat er nu gebeurt, is dat de bank wordt beroofd’’, aldus de Groningse Commissaris van de Koning René Paas die spreekt over een ’enorme dreun’ voor Noord-Nederland. GroenLinks-PvdA Kamerlid Habtamu de Hoop noemde het een ’hard gelag’ en vindt dat regio’s tegen elkaar uitgespeeld worden.
In totaal wordt er 2,5 miljard euro uit de pot van 3,4 miljard van de Lelylijn gehaald. Er gaat ook 100 miljoen naar het spoortraject Meppel – Zwolle om hier onder meer overwegen aan te pakken, de rest van het geld gaat naar wegen.
Staatssecretaris Chris Jansen laat in een reactie aan Treinreiziger.nl weten dat hij er zich de afgelopen tijd hard voor heeft gemaakt om de korting op het ov in de grote steden ongedaan te maken. ”De onderhandelingen over de voorjaarsnota waren intensief en de coalitiepartijen hebben uiteindelijk andere keuzes gemaakt. Dat is zuur voor iedereen die in deze regio’s met het ov reist. Ik blijf met de vervoerregio’s in gesprek om de gevolgen voor reizigers zoveel mogelijk te beperken, al is het onvermijdelijk dat dit gevolgen zal hebben voor de dienstregeling en de prijzen van kaartjes zoals het er nu voor staat.”
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
This post was last modified on 23 april 2025 06:46
De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…
De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…
Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…
Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…
Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…
Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…