FNV: gemengde gevoelens bij eindbod NS

NS heeft na elf onderhandelingsronden een eindbod gedaan aan de vakbonden. Een eerder voorstel werd door de vakbonden afgeschoten en ook nu is het maar de vraag of de bonden instemmen met het eindbod.

Eindbod NS

NS biedt zijn medewerkers een loonsverhoging van 1,2% per 1 april 2020, 1,6% per 1 april 2021 en 1,2% per 1 januari 2022. Daarnaast wil het spoorbedrijf aan iedereen die op 1 januari 2021 in dienst is eenmalig een bedrag van 200 euro netto uitkeren. Verder zijn er werkgelegenheidsafspraken, zodat boventallige NS’ers grote kans houden binnen NS te blijven. Ook is er een regeling om eerder te stoppen.

Koopkracht

Henri Janssen, FNV-bestuurder Spoor: ‘Dat eindbod ligt wat mij betreft in de remise. Het komt niet in de buurt van onze looneis. Deze vitale beroepsgroep verdient beter.” De bond stelt dat alle 20.000 medewerkers er in koopkracht op achteruit gaan. NS ontkent dat, en stelt dat personeel juist 0,4% meer salaris krijgt dan de inflatie.

Janssen: “Deze mensen doen vitaal werk voor onze maatschappij. Ze staan al sinds de uitbraak van corona in de frontlinie en werken op verzoek van het kabinet deze hele crisis door. Veel NS’ers lopen extra veel risico.”

Onverteerbaar

Een definitief oordeel geeft de bond nog niet. Het bod zal eerst met de leden van FNV Spoor besproken worden. Janssen: “Die vinden dit of goed of we gaan een stap verder en er komt een ultimatum richting de directie van NS.”

De kans dat de vakbond akkoord gaat lijkt klein. Zo noemt FNV het onverteerbaar dat het personeel er in koopkracht op achteruit gaat. FNV wijst erop dat dit ook al in 2019 gebeurde.

Werkgelegenheidsafspraken

Wel is de bond tevreden over de werkgelegenheidsafspraak. De collega van Janssen, FNV Spoor-bestuurder Roos Rahimi, stelt dat dit op aandringen van de vakbond een goede regeling is geworden. “Daar kunnen onze leden van wie hun werk dreigt te verdwijnen veel aan hebben.” Tot 2025 kunnen alle medewerkers bij NS blijven werken.

De onderhandelingen voor een nieuwe cao begonnen al voor de coronapandemie. De huidige cao liep per 1 april 2020 af. Janssen: “Het waren zeer moeizame onderhandelingen. Na elf onderhandelingsronden is dit resultaat het maximaal haalbare voor de NS-medewerkers.”

This post was last modified on 22 januari 2021 15:51

Share
Tags: CAOFNV spoor

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug