Vakbonden eisen maatregelen voor NS-medewerkers
14 apr 2020 16:58
De vakbonden CNV, FNV Spoor, VVMC en VHS zijn de incidenten rond NS-medewerkers zat. De organisaties zien al sinds de “intelligente lockdown” incidenten, maar rond het paasweekend is dit verder toegenomen. De vakbonden hebben de signalen met NS gedeeld. “NS gaat nu in beraad en komt donderdag met aanvullende maatregelen ter bescherming van de medewerkers”, stellen de vakbonden in een gezamenlijke verklaring.
NS zelf bevestigt dat er donderdag een vervolggesprek plaatsvindt naar aanleiding van het overleg van vandaag. Maar of daar nieuwe maatregelen uit voort komen zegt het spoorbedrijf nog niet op vooruit te kunnen lopen.
Speciaal treinkaartje
De vakbonden willen dat NS opnieuw met de minister in gesprek gaan en dat de treinen alleen toegankelijk worden voor medewerkers met een cruciaal beroep. Om met de trein te mogen reizen zou dan een speciaal vervoersbewijs noodzakelijk zijn.
Ook vinden de vakbonden dat er duidelijkheid moet komen wie bij de handhaving waarvoor verantwoordelijk is. Volgens de vakbonden heeft NS aangegeven donderdag in overleg te gaan met de betrokken ministeries (infrastructuur en justitie).
Recht op veilige werkplek
“Als vakbonden zijn wij van mening dat alle medewerkers bij NS, in welke functie dan ook, recht op een veilige werkplek hebben. Ondanks dat er heel veel treinen zijn die nagenoeg leeg zijn, komt het wat ons betreft nog teveel voor dat er sprake is van een overvolle trein. Hierbij lijkt het vaak er op dat het lang niet meer alleen om medewerkers uit de cruciale sectoren gaat.”
Incidenten
Zaterdag werden twee treinen bij Gouda opgeheven omdat ze te vol waren. Vandaag werd bekend dat 20% van de reizigers zwart reist bij de bussen en trams. Zaterdag was er bovendien een incident waarbij een conductrice in het gezicht werd gespuugd en geslagen.
FNV deed eerder een pleidooi om het openbaar vervoer te beperken tot medewerkers van de vitale sectoren. Minister Cora van Nieuwenhuizen besloot toen (25 maart) het openbaar vervoer vooralsnog beschikbaar te houden voor iedereen. Wel ondersteunde de minister de oproep om het OV alleen te gebruiken voor uitsluitend noodzakelijke reizen.
Sinds 21 maart hanteert NS de zogenoemde Basisdienstregeling. In de regel rijdt er elk halfuur een Sprinter, op een enkel traject rijdt er ook nog een intercity. Sinds 21 maart roept het spoorbedrijf op om alleen met de trein te reizen als het echt moet.
Niet alleen extra maatregelen voor de medewerkers, maar ook voor de reizigers met cruciale functies!
Wat er zou moeten komen:
– een speciale zichtpas (evt met pashouder zodat deze ten alle tijden zichtbaar gedragen kan worden) voor alle mensen met cruciale beroepen, vrijwilligerstaken of getoetste mantelzorgtaken
– meer beschermende middelen zodat er ook controle kan plaatsvinden op drukke trajecten
– schakel alle studenten OV’s uit, want scholen zijn toch gesloten
– verhoog de zwartreisboetes tot bijv 1 september
Het verhogen van de zwartreisboetes tot 1 september lijkt me onzin, de maatregelen lopen tot juni. Een papier met reden om te reizen zou eventueel nog kunnen.
Het blokkeren van alle studenten OV’s lijkt me een zeer domme maatregel, genoeg studenten lopen stage in essentiële beroepen die nu niet misbaar zijn. https://www.ed.nl/eindhoven/minister-biedt-luisterend-oor-bij-studenten-verpleegkunde-summa-college-in-eindhoven~ae536702/
Op dit moment zijn twee datums belangrijk. Dit zijn 28 april en 1 juni.
Wat er daarna gebeurd weet niemand naar ik verwacht zelf dat we er nog lang niet zijn. Dit houd in dat ik met alles rekening hou dus de datum van 1 september vind ik zo gek nog niet.
Er is helemaal geen controle. Vandaar die zwartrijders.
En wie gaat dat allemaal controleren? De conducteur blijft binnen.
Er zijn overvolle treinen? Dat werd tussen Amsterdam en Rotterdam even. De rest van het land niet.Het wordt discriminatie als je alleen mag reizen als je in het Ziekenhuis werkt. Er zijn ook mensen die afhankelijk zijn van de trein en geen vitaal beroep hebben. Moeten die nu zo ver lopen?
Boa.s bij ingang stations of personeel wat over is.
die zijn net zo bang voor kuchende mensen
Iedereen die een noodzakelijke reis wil maken zou dat ook kunnen gaan doen, naar mijn mening.
Alleen cruciale of vitale beroepen met een apart treinkaartje is wel erg 1984 van George Orwell.
Ik reis ook elke week met de trein naar een kennis met een grote tuin. Ik werk er alleen. Ik ben in de trein geen lastpost.Als ik tot september ook niet meer met de trein mag reizen, en dan alleen ziekenhuispersoneel of mantelzorgers, dan wonen ze er in september ook in een jungle.
Hovenier of iets dergelijks is geen cruciaal beroep. Gewoon thuisblijven net als eenieder. Je hebt niets in de trein te zoeken! Ook al gedraag je je netjes. Als iedereen zo denkt, dan wordt een zooitje
Als Willem betaald krijgt voor zijn hoveniersactiviteiten is dat gewoon werk en heeft hij een legitieme reden om met de trein naar het werk te gaan. Hovenieren kun je moeilijk thuis doen, behalve als hobby.
Qua beroepsuitoefening is de maatregel “Werk zoveel mogelijk thuis”. Dat wil zeggen dat iedereen die niet thuis kan werken, gewoon naar het werk mag, en voor zover de baas niet anders heeft besloten zelfs moet. Die lijst met vitale beroepen heeft daar helemaal niets mee te maken.
Ik moet iedere dag met de trein naar werk. Ik werk niet in een vitale sector en thuiswerken is beperkt mogelijk. Ik heb een duur treinabonnement wat niet restituteerbaar is (Arriva) en ik reis tijdens de Coronacrisis niet in het weekend of op feestdagen. Dit soort oproepen zijn gewoon storend. Er zijn zat mensen die wel met de bus of trein naar het werk moeten en niet werken in de vitale sector. Deze mensen reizen echt niet met de trein of bus voor de lol. Dat een trein tussen Leeuwarden en Groningen gisterenavond (Tweede Paasdag) onderweg is stilgezet (bron: https://www.treinenweb.nl/nieuws/8330/arriva-zet-trein-stil-vanwege-drukte.html) is onacceptabel. Waarschijnlijk zaten er toch een hoop reizigers in die niet voor werk of ander noodzakelijk doel zaten te reizen. Pak deze mensen aan, maar dupeer de mensen die naar werk moeten niet. Anderzijds heeft de NS, met name in de Randstad, de treindienst te rigoreus uitgedund. Een IC Amsterdam-Den Haag HS-Rotterdam is een welkome aanvulling op de basisdienstregeling, desnoods 1x/uur.
Je hebt niets in een trein te zoeken als je geen cruciaal beroep hebt!
Ook zonder cruciaal beroep mag je wat mij betreft de trein gebruiken om naar het werk te komen. Mensen raken zowel fysiek, als mentaal, als financieel in de problemen als zij niet meer naar het werk kunnen komen. Aangezien rijscholen ook dicht zitten kunnen mensen die normaal met de trein gaan niet ineens hun autorijbewijs halen of het autorijden oppakken. Ook kan niet iedereen een auto veroorloven. Nog meer beperkingen invoeren brengen nog meer Nederlanders fysiek, mentaal en financieel in de problemen en raakt de balans tussen het beteugelen van het coronavirus en de fysieke, mentale en financiële gesteldheid van Nederlanders echt zoek.
Die Patrick komt behoorlijk agressief over. Beetje dimmen Patrick. Het is net aan jou om anderen te oordelen
Niet oké als dit wordt doorgevoerd, de armen of mensen zonder auto zouden zo ernstig worden
benadeeld. Er zijn meer redenen om met de trein te gaan dan naar een vitale sector; ander werk, mantelzorg, begrafenis, bruiloft, …
Speciale ontheffingskaartjes? Doe normaal. Handhaving kost véél meer moeite en mankracht(en daarmee ook risico) dan andere methoden. Gooi dan de ticketprijzen in het weekend of de drukke uren omhoog. Nogal wiedes dat het met Pasen drukker was, zoiets zie je toch van mijlenver aankomen.
Logisch dat Amsterdam – Rotterdam drukker is, 2x per uur een sprinter tussen ‘s lands grootste steden. Daarnaast zijn er nog enkele trajecten die wat voller zijn. Let daar dan extra op. Maar 95% procent van de trajecten is echter heel rustig tot compleet leeg. Extra maatregelen voor het hele land invoeren vind ik daarom veel te ver gaan en je dupeert ook nog eens mensen zonder auto én zonder cro=uciaal beroep(die zijn er echt ook al is het voor sommigen niet te bevatten) die soms toch echt noodzakelijk ergens naartoe moeten. Naast de spitsforensen en de pretreizigers is er ook nog deze groep zonder alternatief vervoermiddel. Bovendien: ook mensen uit de cruciale beroepen die dan dus “mogen” reizen, kunnen dat dan als nog om een andere reden doen dan van/naar werk, wie controleert dat dan?
Ik hou me altijd aan: Als je niets positiefs kan zeggen zeg dan niks.
Een gefrustreerde werknemer in de communicatie branch die afhankelijk is van de 3 station hops die ik 5 dagen per week MOET maken.
Al de reacties hier zijn volkomen terecht. Terwijl de oplossing simpel is.
De controleploegen uitrusten met mondkapje en met handschoenen.
En controleren maar. Einde probleem!!
Helaas zie ik dat niet gebeuren dus is het personeel op de treinen vogelvrij. Terwijl het zo simpel is .
De dingen zijn niet simpel. Als het simpel was, was het hele coronaprobleem al lang opgelost. Er is een enorme schaarste aan mondkapjes, dat weet u ook tenzij u onder een steen gelegen heeft.
re: alleen toegankelijk
Het moet niet gekker worden, de NS heeft contracten met vele reizigers, (alias abonnementen).
M.i. is er dan snel sprake van contractbreuk, na de bestaande toestand van wanprestatie (alias verminderde treinen/dienstverlening).
Welke advocaat staat er op met een actie tot een zgn. Class action namens de abonnementhouders ?
IKKE IKKE IKKE heb rechten. Nou ik ook, recht op leven dus ik blijf morgen thuis, hoop dat het jouw vervoermiddel was waar ik dienst op zou hebben.
NS heeft ook aangegeven dat je kosteloos je abonnement om kan zetten naar een NS flex zonder abonnement (die kost ook niets) gedurende de periode van de maatregelen. zie ook: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html
Als ik bij ons in de regio kijk Roermond – weert zie ik vooral veel asielzoekers die niks in de treinen hebben te zoeken. Sluit ze op in hun “veilige azc”. Ze wilde toch zo graag in NL zijn.
Dit is tuig wat het voor reizigers en personeel onhoudbaar maakt. En wie niet geloofd om eens dagje reizen tussen weert en Roermond met je taptop en dure iPhone kijken hoe lang duurt voor die gepikt is dan weet je gelijk waar probleem zit.
In Roermond herken ik dat beeld totaal niet. Ik reis wel richting het zuiden vanaf daar overigens.
In Weert, Budel en Maarheeze zitten diverse AZC’s, het moeilijke aan de AZC doelgroep is dat ze een wisselend reispatroon hebben. Weert Roermond is aanzienlijk populairder voor tuig omdat ze weten dat er in Weert en Roermond er geen beveiligers permanent aanwezig zijn en de politie geen tijd heeft voor zwartrijder. Sittard, Maastricht en Heerlen zijn wel station met beveiligers, misschien kan men het team in Heerlen opheffen en een team stationeren in Roermond
Uiteindelijk zou je mensen die geen recht op verblijf hebben in Nederland terug moeten sturen naar het land van herkomst en tot die tijd overtredingen laten opstapelen zodat ze in detentie komen.
Henk, je bericht is totaal irrelevant en nog racistisch ook. Bah. Hou gewoon liever je mond
Een eerste stap zou kunnen zijn om de fietskaartjes niet meer te verkopen.
Tja dan stappen ze in zonder een kaartje voor de fiets heeft niet zoveel zin dus.
Het is net als met alle andere dingen een selecte groep mensen die het verpest voor anderen die wellicht niet in een vitaal beroep werkzaam zijn maar toch de trein of overig ov voor iets noodzakelijks nodig hebben gebruik je gezond boeren verstand scheelt al de helft van de problemen maar een Inteligente lockdown zegt het al het word opgevolgd door de mensen met intelligentie tevens is de handhaving in Nederland toch altijd al iets geweest dat te wensen overlaat…
Er kunnen ook mensen zijn die een fiets meenemen in de trein zodat ze geen bus nodig hebben om van het station op hun bestemming te komen.
Ik ben de mening toebedeelt dat elk vorm van agressie bestreden moet worden laat dat even gezegd hebben.
De vakbonden moeten bij NS management zijn en niet de reizigers afvallen. Ik zie bv GEEN personeel rond poortjes men hoeft alleen maar toe te kijken of men inchecht dat zal al een hoop zwart rijders schelen Dat er treinen met name tussen Asd en Rtd te vol zitten heeft te maken dat er slecht 2 van de 14 treinen per uur rijden bovendien waren de probleem treinen rond Gouda te kort dus bonden wentel het niet op de reizigers af. Bovendien bepaalt de bonden niet wie er wel of niet reizen we leven niet in een dictatuur
Ik heb al meer dan 35 jaar een LAT relatie en bezoek van zondag op maandag altijd mijn partner en heb daarvoor de trein nodig omdat ik geen auto heb. Deze bezoeken zijn voor mij en onze relatie zeer noodzakelijk. Ik zou het dan ook afschuwelijk vinden als ik niet meer met de trein zou mogen reizen. Stop alstublieft met dit soort inhumane voornemens.
Uw dient louter uw persoonlijk belang. U heeft in feite niets in de trein te zoeken. Zoek een andere oplossing en accepteer dat dingen nu simpelweg niet kunnen ipv alleen aan uw persoonlijke belangen te denken
U maakt zich druk over een niet-bestaand probleem. Het aantal treinreizigers is allang voldoende afgenomen om iedereen die nog reist met voldoende onderlinge afstand te kunnen vervoeren. Een verdere afname van het aantal reizigers heeft geen nut.
U kunt er ook voor kiezen om gedurende deze tijd tijdelijk samen te gaan wonen, of elkaar even niet te zien, behalve via telefoon, sms, e-mail, voicecall, social media, er zijn genoeg communicatiemiddelen beschikbaar. Er zijn vele families voor wie dit ook geldt. De overheid is hier heel duidelijk in: blijf thuis. Tenzij u mantelzorger bent voor uw partner, is er geen noodzaak om te reizen.
En dat bepaalt U!!!!!!!
Bah!!!!
Hallo,
Ik heb al 7 jaar een lat-relatie en ik ben tevens mantelzorger.
Ik zou het erg inhumaan vinden dat ik niet naar mijn lat-relatie en naar degene waar ik zorg lever kan gaan
met mijn dure abonnement.
Hoe gaat dat dan met alle mensen die nu niet thuis zijn en afhankelijk van de trein zijn om thuis te komen? Mag ik dan niet meer naar mijn eigen huis omdat ik geen auto heb!?!? Kan niet de bedoeling zijn toch?
Er zijn best wel mensen die geen cruciaal beroep hebben en afhankelijk zijn van de trein om naar hun werk te gaan
Niet alle werk is als thuiswerk te doen,
Als Patrick daar den voor is om mensen uit te sluiten kies dan voor een volledige Lock Down.
Dus ook niet meer met de oto verplaatsen als je geen cruciaal beroep hebt
Ook al stellen de vakbonden dit wellicht niet op prijs, voor het openbaar vervoer in Nederland geldt nog altijd de wettelijke vervoerplicht. Reizigers die in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs kunnen hierop aanspraak maken.
Zie artikel 30 lid 4 Wet Personenvervoer 2000
http://www.wetboek-online.nl/wet/Wet%20personenvervoer%202000.html#178
Dit neemt niet weg dat het van goed fatsoen getuigt om in de huidige crisissituatie thuis te blijven teneinde het besmettingsgevaar in het openbaar vervoer tot een minimum te beperken en in het voertuig de vereiste ruimte te creëren voor mensen die voor hun werk op het openbaar vervoer zijn aangewezen.
Een beetje meer solidariteit t.a.v. deze harde werkers kan geen kwaad…
Precies, er zijn een hoop andere mensen die (incidenteel) volledig afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Hoe willen ze dat gaan doen met mensen die ver weg van een supermarkt wonen of een zorginstelling moeten bezoeken? (Letterlijk) laten stikken?
Vind de houding van de vakbonden overigens ook wel verwonderlijk. Tijdens de staking zeiden ze letterlijk tegen het zorgpersoneel dat ze maar eigen vervoer moeten regelen en nu vinden zichzelf opeens een vitale sector, omdat de zorg anders niet op hun werk kan komen. Huichelaars.
Ik ga elke dag met de trein ik werk in een bouwmarkt.
Is te ver om te fietsen.
Hou netjes mijn afstand en gelukkig is het meestal niet druk in de trein
Als de treinen niet meer rijden kan ik ook niet werken aangezien thuis werken moeilijk gaat.
En aangezien het belachelijk druk is in de bouwmarkten omdat iedereen thuis
Moet ik ook wel werken anders gaan er nog meer mensen zeiken
Misschien is een speciaal treinkaartje zo’n slecht idee nog niet. Mensen die van het ov afhankelijk zijn kunnen die dan aanvragen via hun werkgever. Mensen met een rijbewijs en auto kunnen dan daar gebruik van maken.
Plezierreisjes, bezoekreisjes en andere onnodige reizen hoeven dan geen doorgang te vinden. Het valt mij bovendien op dat veel mensen vinden dat ze een uitzondering zijn op het noodzakelijke.
De maatregelen en adviezen zijn er niet voor niets. Accepteer de situatie en denk aan anderen in plaats van alleen maar aan jezelf te denken. Altijd maar dat gewijs van ik heb recht op dit en dat. Je hebt ook plichten en bovendien ook de verantwoordelijkheid voor je medemens in deze roerige tijden.
De boodschap is waarschijnlijk goed bedoeld, maar u ziet het te zwart/wit. Reizen met het ov moet tot het minimum worden beperkt, maar er kunnen meer redenen zijn dan alleen werk om te reizen. In de reacties hierboven wordt ook mantelzorg genoemd. Dat is een valide reden om met de trein te reizen. Dus een kaartje van je werkgever ontvangen is geen goede maatregel.
Ik geef mijn alleenstaande moeder van 89 wekelijks mantelzorg. Zij woont 180 km verderop. Ik moet per trein want ik heb geen auto. Ze heeft geen iPad of smartphone en wil dit ook niet (kan ze ook niet). Dit is geen plezierreisje, maar noodzaak.
Wij zitten midden in een verhuizing. Wij hebben geen rijbewijs. Wij kunnen niet meerijden met anderen vanwege de 1,5 meter die in een auto niet haalbaar is. Hoe moet zit nu voor ons? De vakbonden vergeten compleet dat er ook huishoudens ZONDER AUTO zijn die DRINGEND ergens heen moeten. Wij zijn vast niet de enige.
De vakbonden vechten voor het bestaan en luisteren vooral naar hun leden. Maatschappelijke problemen vinden ze op dit moment kennelijk minder interessant.
de vakbonden denken aan de leden???
ik werk in de grafische en de medewerkers daar hebben dezelfde vakbond als de zorgmedewerkers.
Volgens de grafische vakbond zou ik dus niet met het OV naar het werk mogen.
Blij dat ik van die vakbond jaren geleden al afscheid heb genomen.
Gezien sommige reacties durf ik het bijna niet te zeggen…..
Zo nu en dan maak ik een PRETREISJE, jawel!
Vorige week zelfs mn fiets (fietsdalkaartje op je ov-chipkaart laden, 7,50 euries) naar Geldermalsen vanaf Den Haag Centraal. Was op die zaterdag in de sprinter naar “s-Hertogenbosch rustig. Ieder op meer dan 1.5 meter van elkaar. Een gezondere sfeer dan je in sommige supermarkten ziet, helaas….
Vroeg tevoren op het station of mn fiets meemocht. Nou dat was geen bezwaar.
Conducteurs controleren idd. niet. Sommigen doen wel even een treinronde.
Het is vervelend om te zeggen, maar pretreisjes zijn toch echt niet de bedoeling. Reisjes met de trein (of bus/ander ov) zijn voor zowel jouw als mij een hobby, maar op dit moment is het gewoon niet gewenst om deze hobby uit te voeren. Ik heb sinds 8 maart ook geen pretreisje meer gemaakt en ik ga, zolang het door de NS en andere vervoerders als ongewenst wordt gezien, ook geen pretreisjes meer maken. Het is vervelend, maar heb geduld. Er komt echt wel weer een tijd waarin je zorgeloos pretreisjes kan maken in binnen- en buitenland. Enige waar ik wel de trein voor gebruik is om op het werk te komen, ondanks dat het geen vitaal beroep.
Toch jammer dat u de adviezen niet opvolgt. Als teveel mensen net als u pretreizen blijven maken, dan zijn straks ook de noodzakelijke reizen niet meer mogelijk, omdat het ov dan niet meer vrij toegankelijk is.
Ik heb mijn ‘pretreisjes’ nu puur beperkt tot de veilige gebieden rond mijn huis, en doe dit alleen lopend of fietsend en uiteraard op veilige manier.
Op die manier blijft het openbaar vervoer ontlast, loop ik niemand voor de voeten binnen 1,5 meter, en blijf ik toch plezier houden. Gezellig een stukje fietsen in je buurt waar je ruime afstand van elkaar hebt, of een klein wandelingetje. Ook dat is genieten!
Ik hoop dat je nu beseft, Bert, dat het OV echt niet de bedoeling is tenzij het strikt noodzakelijk is. Zelf heb ik mijn Weekend-Vrij-abonnement even ‘on hold’ gezet naar een basis Flex abonnement van 0 euro. Zodra de maatregelen worden opgeheven kan ik zo weer terug naar een kortingsabonnement.
Als je je oude moeder wekelijks bezoekt, en dat mag hoegenaamd niet meer, terwijl kerngezond ben dan ik moeilijk 2 maanden niet komen
Daar snapt mijn oude moeder niets vsn, dus ik ga gewoon nasr hsar toe. N.S. personeel hou op met dit aanstellerige gedoe. Ziekte en dood gewoon bij het leven, daar ga je niet de hele wereld voor stilleggen.
Klopt. Maar wat we nu zien is dat ons zorgsysteem het niet aankan. Dat is wel iets serieus. We hebben nu oversterfte. Maar zonder maatregelen hadden we Spaanse en Italiaanse toestanden, doden die niet meer te bergen zouden zijn. Dan stond Nederland – terecht- op zijn kop. Natuurlijk kun je de huidige maatregelen ter discussie stellen. Maar zoals Rutte eerder zei: met 50 procent van de informatie moet 100 procent van de besluiten genomen worden.
Geduld en niet overal over discussiëren. We moeten er even doorheen. Als iedereen wat minder kritisch op de ander wordt, kan er heel wat goeds uit komen. Zolang er nog te eten en te drinken is, niet klagen.
Blijf twee meter bij elkaar vandaan en zorg goed voor je weerstand. Die bouw je niet op met 365 dagen per jaar te festivallen, alcohol, drugs, teveel auto’s met een motor berekend voor 4 personen waar in de meeste gevallen maar 1 persoon in zit en met dus teveel uitstoot, teveel fabrieken die onnodig allerlei onnodige geur-, kleur- en smaakstoffen, suiker,vet etc. toevoegen. Verbaas je niet dat dit alles de immuniteit nooit kan bevorderen, maar juist afbreekt. Ook dat heeft alles met corona te maken. Als vanaf China en verder aan al het bovenstaand niks gedaan wordt anderds dan alleen het ten van hond of kat verbieden, dan zitten weer met 5 jaar weer met hetzelfde, zo niet een nog groter probleem, aangezien virussen muteren en meestal later sterker terugkeren.