fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS verwacht 2300 minder banen, top levert 10% salaris in

De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten de komende vijf jaar het personeelsbestand met 2300 banen in te krimpen als gevolg van de coronacrisis. Dat wil het spoorbedrijf bereiken zonder gedwongen ontslagen. In dezelfde periode gaan er 2500 van de bijna 18.000 NS’ers met pensioen.

Ander werk

NS wil dat alle medewerkers met een vast contract gewoon blijven. Wel zal een deel van de medewerkers ander werk moeten gaan doen, omdat de verdwijnende functies niet één op één gekoppeld kunnen worden aan de mensen die met pensioen gaan. “Het kan bijvoorbeeld wel betekenen dat collega’s andere werkzaamheden gaan verrichten, nieuwe vaardigheden leren en ervaring op doen in een andere functie” zegt het spoorbedrijf in een persverklaring.

De grootste klappen lijken te vallen op het hoofdkantoor, daar gaan mogelijk 1000 arbeidsplaatsen verloren. Ook het personeel op de trein wordt niet ontzien: daar verwacht de NS tussen de 400 en 500 conducteurs minder nodig te hebben in de toekomst.

NS heeft meerdere denkrichtingen op papier gezet voor een breed maatregelenpakket. Met de Centrale Ondernemingsraad en de vakbonden wil NS afspraken maken over een totaalpakket dat gaat over werkgarantie bij flexibiliteit, perspectief en scholing. Al eerder zei van Boxtel dat hij verwacht dat personeel zich flexibel opstelt. Vakbond FNV stelde toen in een reactie dat de topman op een verkeerd spoor zat. Ook nu is de vakbond geschrokken. De bond vindt dat het personeel een loonsverhoging heeft verdiend.

1,4 miljard besparen

Het vervoersbedrijf liet al eerder weten dat door het thuiswerken als gevolg van de coronacrisis en de 1,5 metermaatregelen er veel minder geld binnenkomt. Het reisgedrag zal de komende jaren veranderen, maar ook rekent NS op een economische neergang wat gevolgen heeft voor de reizigersaantallen. Pas na 2024 zullen de reizigersaantallen naar verwachting weer op het niveau van vorig jaar zijn.

Het bedrijf moet tot en met 2025 dan ook 1,4 miljard euro besparen om financieel gezond te blijven en de prijs van een treinkaartje betaalbaar te houden. Tegelijkertijd wil NS blijven investeren.

Top levert tijdelijk in

De Raad van Bestuur levert 10% van hun vaste salaris in. Ook de Raad van Commissarissen levert 10% van hun vergoeding in. Ze hebben hiertoe besloten vanwege de financiële impact van de coronacrisis op NS. Dat is een tijdelijke maatregel die geldt tot eind 2021.

22 gedachten over “NS verwacht 2300 minder banen, top levert 10% salaris in”

  1. Simon schreef:

    Geweldig natuurlijk, dat iedereen bij NS geschikt is voor een andere baan en als dat niet zo is, geschikt kan worden gemaakt.
    Maar ook een beetje raar natuurlijk.
    Wat heeft werving en selectie dan destijds voor nut gehad?
    En blijven deze mensen dan in dezelfde salarisschaal?
    Of krijgt iedereen een betere baan?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat is toch minder vreemd. Er zijn veel functies en slechts voor een klein deel moet gekeken worden of er een ander passende functie is. En altijd groeien mensen door binnen een bedrijf. Een conducteur die nu wil solliciteren op de functie van directeur operatie (die nu vrij gekomen is), zal dus niet zomaar aangenomen worden.

    2. Jaap schreef:

      Nee, niet raar: de werving was aan de gang toen er van een coronacrisis geen sprake was. Dit is dus een volkomen onverwachtse ontwikkeling die in het hele land en in álle branches nog wel een heel tijdje zal “nazingen”. Dus laten we allemaal maar duimen om werk te behouden. NS geeft al aan met name van “natuurlijk verloop” gebruik te gaan maken: open gevallen vacatures zullen dus niet worden aangevuld met nieuwe mensen, zodat de vaste medewerkers binnenboord kunnen blijven. Wat er nu gaande is herinner ik mij nog goed uit het begin van de jaren ’80 (toen ruim 10% van de beroepsbevolking werkeloos was……).

  2. Wim Lubbers schreef:

    Als de reizigersaantallen weer op niveau zijn, mogen die mensen dan weer terugkomen?
    Zo niet, dan ligt het niet aan corona, maar is het gewoon een bezuinigingsronde.
    1000 man kantoorpersoneel zomaar weg. Wat doen die dan nu wat straks niet meer nodig is. Loketbedienden, wisselwachters, overwegwachters, perronopzichters en kruiers snap ik nog wel.

    1. Willem schreef:

      Het is net een echt bedrijf.

    2. Barend Köbben schreef:

      Overwegwachters en kruisers… Da’s echt uit mijn Opa’s tijd (die begon als wagonpoetser bij de HIJSM). Loketbedienden en perronopzichters zijn er ook nier veel meer trouwesn…

      1. Wim Lubbers schreef:

        Jij snapt ‘m!

    3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Wie mag er straks terug komen? Er zijn geen plannen voor ontslag.

      1. Wim Lubbers schreef:

        Eh . . . ja, oei, er is inderdaad sprake van natuurlijk verloop door pensionering.

    4. Johan schreef:

      Kijk maar naar de documentaire missie NS. Dan schoppen ze hopelijk die man eruit die is aangesteld om schoonmakers uit te leggen dat ze minder dienstbaar de ruimte in moeten lopen, of die vrouw die als taak heeft om bij de deur iedereen een ongemeend goedemorgen te wensen, en die hele kudde die zich bezighoudt met vergaderen over welk gevoel ze hebben bij het volgende reclamespotje. Het is goed voor iedereen als die elders nuttig werk gaan doen.

    5. Johan schreef:

      En niet te vergeten: NS kan met veel minder klantenservice toe als ze ervoor zorgen dat mijnNS eens naar behoren gaat werken werken, dat je bijvoorbeeld gewoon zelf je contactgegevens kunt aanpassen of je abonnement kunt wijzigen of beëindigen zonder dat je een of andere foutmelding te zien krijgt en alsnog de klantenservice moet bellen.

  3. Martin schreef:

    Klinkt inderdaad alsof hier handig gebruik wordt gemaakt van de gelegenheid om wat overhead kwijt te raken. Ben alleen bang dat in december iets dergelijks gaat gelden voor de dienstregeling. Allerlei diensten die NS liever niet rijdt, zoals de spits-IC Alkmaar-Haarlem en diverse vroege en late treinen, zullen dan wel het loodje gaan leggen. Op zich niet onlogisch gezien de dreun die het ov heeft gekregen; het is maar afwachten of het weer goedkomt (ben niet heel positief, eerlijk gezegd).

  4. GJ de Groot schreef:

    De spoorwegen zijn er om vervoer te bieden waar vraag is. Als er minder vraag is, heeft dat consequenties, net als in de horeca, de cultuur, de evenementenorganisaties etc. De organisatiegraad maakt dat NS-werknemers er goed vanaf komen, op kosten van de alle Nederlanders die daar belasting voor zullen moeten betalen. Wie in het in het ‘echte’ bedrijfsleven werkt, komt er aanmerkelijk minder goed vanaf: die raakt zijn baan kwijt door ontslag, faillissement. Waarom spoorwegwerknemers, mihb NS-ers, een nog grotere uitzonderingspositie zouden moeten krijgen, het is mij niet duidelijk.

  5. Kees Toxopeus schreef:

    De vervoerder moet niet zeuren. Ze hebben alles gekregen wat ze wilden:
    – Zo veel mogelijk mensen thuiswerken: gekregen.
    – Geen studenten meer in de trein: gekregen.
    – Mensen oproepen dat ze de trein niet mogen gebruiken: gekregen.
    – Verplichting tot het dragen van mondkapjes: gekregen.

    Dan moeten ze niet zeuren wanneer de reizigersvraag op een lager aantal blijft steken. Zo krijgen ze het deksel op hun neus.

    Het willen vervoeren van mensen heeft wel degelijk een commerciële zijde. Wanneer je een product verkoopt (lees: een treinreis) en je zegt dat je klanten niet meer welkom zijn, dan moet je niet schrikken dat ze naar alternatieven (auto, brommer, fiets) zoeken. Voordeel is dat ze daarbij veel flexibeler zijn: geen dienstregeling, van-deur-tot-deur en geen mondkapjes. Wat is nog het voordeel van een treinreis? De prijs in ieder geval ook niet.

    1. Mark Ruftte schreef:

      Het lijkt alsof u niet hebt begrepen dan de vervoerders vanuit overheidswege dat tijdelijke ontmoedigingsbeleid moesten voeren. Iets met een virus?

      1. . schreef:

        Dit kan ik geen ontmoedigingsbeleid meer noemen, maar een ondemocratisch beleid. Dit is puur reizigers weigeren. Zoals hij het al beschrijft, niemand was meer welkom, de spijker op zijn kop. Je mocht zelfs niet meer een vrije dag op familiebezoek, zo lang het niet noodzakelijk was, en in welk kader is iets niet noodzakelijk, zo kun je 98% als niet noodzakelijk beschouwen en dat deed men ook.

      2. Ab Normaal schreef:

        De mondkapjes zijn ingevoerd op aangeven van de vervoerders. Vervolgens is dit geheel ondemocratisch ingevoerd. Nu is de waanzin compleet. Wil ik met 3 vrienden naar het strand, met de trein een muilkorf voor. Met de auto kunnen we gewoon instappen.

        Beware of what you wish for.

  6. Pieter-jan schreef:

    De reiziger en dan in het bijzonder de reizigers die geen eigen vervoer hebben en dus afhankelijk zijn van het ov worden weer gestraft. Eerst corona virus en nu weer mogelijke stakingen. NS komt als gevolg van het corona virus heel veel geld te kort. Ze zullen wel moeten bezuinigen. Als ze dat niet doen worden de tarieven extra verhoogd. Met de trein reizen is al duur genoeg. En dan kunnen ze alsnog nog veel meer mensen gaan ontslaan omdat er dan nog veel minder reizigers zijn omdat de tarieven veel te hoog zijn.

  7. Willem schreef:

    Goed om waar te nemen dat de RvB en RvC geld inleveren. In een artikel in een ander nieuwsmedium: “… gekeken naar flexibele inzetbaarheid, zoals veranderen van functie. Maar ook bijvoorbeeld naar arbeidsvoorwaarden en pensioen.”

    Moet ook de werknemer het gelag gaan betalen?
    De arbeidsvoorwaarden bij NS zijn de afgelopen decennia al gedaald richting het niveau ARRIVA. Hopelijk gaan ze niet nog verder. Erg jammer voor de medewerkers van dit ooit zo trotse staatsbedrijf.

  8. Rudy schreef:

    Het is idioot dat het corona-, of virus-, of bacterie-proef maken van het bedrijf geen onderdeel is van de plannen. Verder dan het plakken van een paar stikkers komt men niet. Je zou verwachten dat de bescherming van de klant de eerste prioriteit is. Aanpassingen van ventilatiesystemen is een eerste prioriteit. Nee, niets van dat alles. De bescherming van de klant tegen ziektes wordt geheel aan de klant over gelaten. De klant moet zelf zorgen voor zijn beschermingsmiddelen. Zorgplicht, nooit van gehoord. Efficiëntie en afslanking zijn belangrijker.

    Ga er maar vanuit dat heel snel in de bedrijfsvoering in de spits gesneden wordt. De spits extra’s zijn relatief duur. Onder het mom van Corona zal straks de NS proberen de spits uit te smeren.

    1. Jaap schreef:

      Het ov virus-proof en steriel maken is een onmogelijkheid (en dat weet u zelf denk ik óók wel). En we hebben het hier over ov en niet over ziekenhuizen en dat soort zaken. Het is dus waanzin om te denken dat daarnaar gestreefd zou moeten worden: het kán gewoon niet óf je moet met lege voertuigen en gesloten deuren de routes volgens dienstregeling rijden (dus volledig zonder reizigers….). Wél wordt er gestreefd naar beperking van kans op besmetting, bijvoorbeeld door het extra schoon houden van het materieel, maar het wel of geen afstand houden is een verantwoordelijkheid van de reizigers zelf en bij handhaving is het de reiziger die bij overtreding de boete mag betalen. Dit is in het héle ov het geval overigens, niet alleen bij de spoorwegen. En loop wat dienstregelingen niet vooruit op wat “er zou kunnen gebeuren”, maar wacht rustig af wat er in september/oktober daarover naar buiten komt. Uiteindelijk blijft er gewoon ov bestaan en zal iedereen net als nu zijn/haar bestemming kunnen aanreizen. En dat “uitsmeren van de spits” is niet iets van de laatste maanden, maar wordt al vele jaren lang tevergeefs aangemoedigd. Maar de huidige omstandigheden zouden wél de doorbraak op dat gebied kunnen worden, wie weet….

      1. Ab Normaal schreef:

        Van de week voor het eerst gereisd met de trein. Ik had niet de indruk dat deze nu schoner was dan voor de crisis.
        Ik verwacht ook dat er in de trein en bus mensen langslopen om stangen/leuningen/knoppen te desinfecteren. Op zijn minst een pompje met desinfectant. Niets van dit alles. Alleen maar oproepen dat je vooral niet moet reizen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.