De harde wind heeft in de vroege donderdagochtend hinder op het spoor veroorzaakt. Tussen Rotterdam en Breda konden door harde wind geen treinen rijden via de hogesnelheidslijn. Dat is opmerkelijk, want juist dit najaar zijn er windschermen geplaatst.
“Dit najaar zijn er inderdaad 1500 windschermen geplaatst op de derde Moerdijkbrug op de hogesnelheidslijn” vertelt ProRail-woordvoerder Rochelle van der Kemp. Toch konden er vanochtend geen treinen rijden over de hogesnelheidslijn vanwege harde wind bij de Moerdijkbrug. “Dat komt omdat het windwaarschuwingssysteem nog niet is ingericht op de nieuwe situatie” legt Van der Kemp uit.
Dat komt erop neer dat treinverkeer al bij windkracht zes tot stilstand kan komen, terwijl met de windschermen treinen kunnen doorrijden tot windkracht zeven à acht. Volgens ProRail moet het doorrekenen op de nieuwe situatie zorgvuldig gebeuren. “Het gaat om een veiligheidssysteem” benadrukt de woordvoerder.
Reizigersvereniging Rover noemt het onbegrijpelijk dat het windwaarschuwingssysteem nog niet is aangepast. “Er zijn miljoenen geïnvesteerd, we zijn nu alweer twee maanden verder. Dit had eerder moeten gebeuren” reageert Rover-woordvoerder Chris Vonk.
Ook Maatschappij Voor Beter OV reageert onthutst. “Ik val bijna van mijn stoel” zegt voorzitter Rikus Spithorst als hij de situatie hoort. “Met dit gepruts jaag je de weinige overgebleven reizigers ook de trein uit” vindt Spithorst.
ProRail zegt dat het windwaarschuwingssysteem later dit kwartaal alsnog wordt aangepast. De spoorbeheerder benadrukt verder dat de hinder op de hogesnelheidslijn vandaag beperkt bleef. In eerste instantie kon het treinverkeer geen gebruik maken van het zuidelijk deel van de HSL. NS meldde dat de stremming wel eens tot 14.00 uur zou kunnen duren, maar tussen zeven en acht uur werd het treinverkeer al hervat. Gedurende de stremming werden treinen omgeleid via het reguliere spoor, waardoor er minder sprinters konden rijden tussen Dordrecht en Roosendaal.
Overigens was er op meer plaatsen op het spoor hinder door harde wind. Tussen Eindhoven en Weert heeft het treinverkeer enige tijd stilgelegen door een object op het spoor. Volgens een woordvoerder van NS ging het om een boom die op het spoor is gewaaid. Die problemen werden rond de klok van acht uur verholpen.
Ook het internationale treinverkeer ondervond door de storm hinder. Niet alleen door de stremming op de HSL-Zuid, maar ook door een omgewaaide boom op het Duitse spoor. Een enkele trein vanuit Arnhem richting Oberhausen kon daardoor niet rijden. Ook werd er een ICE omgeleid.
Het KNMI geeft donderdag voor het hele land code geel met in de kustprovincies een harde en aan de kust stormachtige wind, mogelijk storm met kracht 8 of 9 Beaufort. In de kustgebieden komen daarbij zware windstoten van 90 tot 100 kilometer per uur voor, dieper landinwaarts rond 80 kilometer per uur.
This post was last modified on 21 januari 2021 13:48
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…