FNV: gemengde gevoelens bij eindbod NS
NS heeft na elf onderhandelingsronden een eindbod gedaan aan de vakbonden. Een eerder voorstel werd door de vakbonden afgeschoten en ook nu is het maar de vraag of de bonden instemmen met het eindbod.
Eindbod NS
NS biedt zijn medewerkers een loonsverhoging van 1,2% per 1 april 2020, 1,6% per 1 april 2021 en 1,2% per 1 januari 2022. Daarnaast wil het spoorbedrijf aan iedereen die op 1 januari 2021 in dienst is eenmalig een bedrag van 200 euro netto uitkeren. Verder zijn er werkgelegenheidsafspraken, zodat boventallige NS’ers grote kans houden binnen NS te blijven. Ook is er een regeling om eerder te stoppen.
Koopkracht
Henri Janssen, FNV-bestuurder Spoor: ‘Dat eindbod ligt wat mij betreft in de remise. Het komt niet in de buurt van onze looneis. Deze vitale beroepsgroep verdient beter.” De bond stelt dat alle 20.000 medewerkers er in koopkracht op achteruit gaan. NS ontkent dat, en stelt dat personeel juist 0,4% meer salaris krijgt dan de inflatie.
Janssen: “Deze mensen doen vitaal werk voor onze maatschappij. Ze staan al sinds de uitbraak van corona in de frontlinie en werken op verzoek van het kabinet deze hele crisis door. Veel NS’ers lopen extra veel risico.”
Onverteerbaar
Een definitief oordeel geeft de bond nog niet. Het bod zal eerst met de leden van FNV Spoor besproken worden. Janssen: “Die vinden dit of goed of we gaan een stap verder en er komt een ultimatum richting de directie van NS.”
De kans dat de vakbond akkoord gaat lijkt klein. Zo noemt FNV het onverteerbaar dat het personeel er in koopkracht op achteruit gaat. FNV wijst erop dat dit ook al in 2019 gebeurde.
Werkgelegenheidsafspraken
Wel is de bond tevreden over de werkgelegenheidsafspraak. De collega van Janssen, FNV Spoor-bestuurder Roos Rahimi, stelt dat dit op aandringen van de vakbond een goede regeling is geworden. “Daar kunnen onze leden van wie hun werk dreigt te verdwijnen veel aan hebben.” Tot 2025 kunnen alle medewerkers bij NS blijven werken.
De onderhandelingen voor een nieuwe cao begonnen al voor de coronapandemie. De huidige cao liep per 1 april 2020 af. Janssen: “Het waren zeer moeizame onderhandelingen. Na elf onderhandelingsronden is dit resultaat het maximaal haalbare voor de NS-medewerkers.”
NS en de andere vervoerders hebben het in deze periode al niet makkelijk. Maar dat telt ook voor zoveel andere bedrijven! Ik hoop dat er ondanks de crisis nu veel investeringen blijven komen op het gebied van beter toegankelijke stations en spoormaterieel. OOk zijn er verbeteringen nodig in nieuwe infra aan onze landsgrenzen en een betere ontsluiting in het Noorden. Als er weer vrij gereisd kan worden start dan een actie om reizigers makkelijk en met mooie aanbiedingen om het OV te gebruiken. Desnoods in samenwerking met musea, bioscopen en andere evenementen. Dat alles nu bijna op slot is en weinig gereisd voor plezier kan worden, moeten we nu voorlopig door heel wat zure appelen heen bijten. Komende zaterdag gaat de avondklok in, waardoor er nog minder reizigers zijn te verwachten tussen 21 en de vroege morgen de volgende dag. Gelukkig blijft NS ook met deze maatregel rijden om personen met een essentieel beroep naar huis of werk te brengen. Hopelijke doen de andere OV bedrijven het dan ook! Ieder heeft recht op goed transport, ook in tijden van crisis als deze!
De overheid mag hierin de OV bedrijven ook wel compenseren. Ze eisen dat de OV bedrijven hun dienst blijven voortzetten, maar ze moeten het voor een deel maar uitzoeken hoe ze dat financieel bolwerken.
De compensatie bedraagt 93 procent. Ik ben er jaloers op.
Dat geldt voor de regionale vervoerders, maar zover ik weet moet de NS aan bepaalde minimumeisen voldoen en die zijn vrij laag. En de basisdienstregeling in maart vorig jaar laat duidelijk zijn dat weldegelijk aangepaste dienstregelingen mogelijk zijn. Het is ook de keus van de NS om met de avondklok toch een gewone dienstregeling te rijden.
De minimumeis voor NS is 2x per uur een trein per station. Bij de compensatie is afgesproken dat de dienstregeling zoveel mogelijk op pijl blijft, tenzij dit niet kan door bijvoorbeeld ziekteverzuim.
FNV, ga maar lekker staken, dan help je de NS en de rest van de OV nog lekker verder naar de mallemoer. Corona is voor het OV een slecht nieuws en de NS heeft er voor gezorgd dat er veel minder reizigers kwamen. Daarbij is de kans reeel dat de digitale spoorwegen de rol van de analoge spoorwegen voor een deel overneemt en mensen thuis gaan werken.