fbpx

FNV schrikt van krimp bij NS

klok 29 jun 2020 16:54

FNV Spoor is geschrokken van de plannen van de NS om 2300 van de 18.000 arbeidsplaatsen te schrappen. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Zo’n grote krimp van het aantal medewerkers zal een ongekende weerslag op de blijvers krijgen. “

Geen ontslagen

NS wil niemand ontslaan. De komende periode zullen 2500 mensen met pensioen gaan. De vakbond reageert geschrokken op de NS plannen. “De NS wil feitelijk de rekening van de coronaverliezen bij haar medewerkers neerleggen. Dat is natuurlijk van de zotte” zegt Janssen.

Ook als de krimp met natuurlijk verloop zal worden ingevuld, zal de werkdruk volgens FNV Spoor toenemen voor de medewerkers die kunnen blijven. “Nu al is er een grote werkdruk en kan een NS-medewerker zeer moeilijk verlof krijgen. Daarbij komt dat de mensen die met pensioen gaan, lang niet allemaal werken op plekken waar de NS wil krimpen”.

VVMC wil overleg met leden

Komende tijd worden de plannen bij NS nader uitgewerkt en met de vakbonden voorgelegd. Juridisch gezien kan de NS de plannen ook doorzetten zonder overleg met de bonden. Maar die hebben al aangegeven dat er dan een reële kans is op stakingen.

De Vakbond voor Rijdend Personeel (VVMC) wil tegenover de NOS nog niet veel kwijt over de plannen, omdat ze die eerst willen voorleggen aan de leden. Wel zegt VVMC-bestuurder Wim Eilert: “De fantastische cijfers die de NS voor de coronacrisis had, waren voor een groot deel te danken aan het personeel buiten en op de treinen. Als je straks na corona terug wil naar die cijfers, heb je die mensen hard nodig. Daar moet NS goed over nadenken.”

Nullijn

Al eerder zei van Boxtel dat hij verwacht dat personeel zich flexibel opstelt. Vakbond FNV stelde toen in een reactie dat de topman op een verkeerd spoor zat. Ook nu is de bond kritisch. NS heeft voorgesteld om de lonen niet te verhogen, maar FNV voelt daar niets voor.

“De NS-medewerkers hebben met risico voor eigen gezondheid hun werk gedaan. En nu wil de NS dat onze leden voor twee jaar de nullijn accepteren. Het kan niet zo zijn dat het financiële verlies bij de medewerkers komt te liggen” zegt de vakbondsman.

20 gedachten over “FNV schrikt van krimp bij NS”

  1. Simon schreef:

    Waren de fantastische cijfers die NS voor de coronacrisis had misschien ook niet een beetje te danken aan de uitpuilende treinen?

  2. Juriaan schreef:

    Het wordt tijd dat men bij de vakbonden eens een keer met twee voeten op de grond gaat staan. Je kunt niet hetzelfde blijven uitgeven als er veel minder binnen komt.

    1. Johan schreef:

      Liever met twee voeten tussen zes planken, in figuurlijke zin.

  3. Peter schreef:

    Ik heb in de corona tijd een heel vervelend gevoel over de rol van de conducteur gekregen. Terwijl in de supermarkten de vakkenvullers en de kassières zonder mopperen hun werk verrichten, ( en zonder mondkapjes) zaten de conducteurs in hun eerste klas coupes met hun telefoon te spelen en riepen tussendoor dat passagiers vooral de trein niet moeten nemen. Van controle of service was geen enkele sprake. Als er op een trein twee conducteurs zitten, kan er bij een station toch minstens 1 een eind langs de trein lopen om te controleren of de mensen zich wel aan de voorschriften houden. (en service verlenen) Bij Ariva rijden te treinen zonder conducteur en het geeft geen enkel probleem, dus waarom moeten er op een NS trein TWEE conducteurs zitten die alleen op een knopje drukken om de deuren dicht te doen? Het gaat wel om onze belastingcenten. Het probleem is me al voor de crisis opgevallen, dus wat mij betreft meer mobiele controles en hardwerkende koffieverkopers (die ook voor sociale controle zorgen) en wat minder conducteurs die geen enkele meerwaarde vertegenwoordigen.

    1. Jasper schreef:

      Ik ben het voor een deel met je eens, echter ben ik wel blij als er een conducteur in de trein is, geeft een gevoel van veiligheid. sommige mogen wat mij betreft wel vaker gaan controleren in plaats van op een stoel zitten wat ik ze vaak genoeg zie doen.

      Maar, conducteurs worden niet betaalt van onze belasting centen, gewoon van het rijden van de treinen.
      Nogmaals ze geven een gevoel van veiligheid en ik kan genoeg stations opnoemen waar geen poortjes staan.

    2. Annemiek schreef:

      Probleem is dat conducteurs helemaal zelf kunnen bepalen hoe ze inhoud kunnen geven aan hun ‘vak’. Je kunt er best iets inhoudelijks en verantwoordelijks van maken, maar dat doen velen niet. De vertrekprocedure kun je haast door een getrainde aap laten uitvoeren. En dat is dan het enige zinnige wat sommigen een keer of 30/40 per dag doen (op een intercity-traject vaak nog minder). Het is een soort van werkverschaffing. De inhoud die veel conducteurs geven aan hun baan, is het grootste risico van het voortbestaan van het vak. En de conducteurs die geen klap uitvoeren, zijn de grootste matennaaiers van de conducteurs die hun werk wel goed proberen te doen. Als conducteurs consequent zouden controleren en handhaven, zou dat de sfeer in de trein behoorlijk ten goede komen. Stel dat reizigers weten dat er op een traject als Rotterdam Alexander – Gouda consequent gecontroleerd wordt, dan zouden ze niet zwartrijden. Nu kunnen ze de rit 19 keer zonder controle maken en de 20e keer komen ze weg met een smoesje. Grote kans dat de conducteur die de 21e keer een uvb uitschrijft te maken krijgt met agressie. Eerder deed NS nog wel eens een poging om te doen alsof de conducteur nog veel meer taken heeft dan kaartjes controleren en de vertrekprocedure. Ze zouden allerlei administratieve handelingen moeten uitvoeren. Iedere frequente reiziger weet dat dat grote onzin is. Ook bij calamiteiten weet het gros van de conducteurs niet hoe snel ze zich uit de voeten moeten maken om zich te verschansen in een cabine of kantine. Het conducteurscorps is hard bezig zichzelf overbodig te maken. Ik denk dat het in het belang van de goede conducteurs tijd wordt dat van bovenaf veel strenger inhoud wordt gegeven aan hoe conducteurs moeten werken. Leg ze gewoon dwingende prestatie-afspraken op. In Groningen heb je een conducteur die trots aan iedere collega vertelt dat hij (na een incident in een trein) vanaf 2003 geen kaartjes meer heeft gecontroleerd. Er is werkelijk geen bedrijf in Nederland waar zo iemand gewoon in functie kan blijven, maar blijkbaar is het bij NS geen enkel probleem.

      1. Annemiek schreef:

        Het laatste beetje sympathie voor de conducteurs ben ik verloren tijdens de coronacrisis. Vooral in het begin was het erg onzeker wat er allemaal gebeurde. Er reden immers alleen Sprinters en via contacten binnen NS vernam ik dat de kans bijzonder groot was dat al het treinverkeer zou worden gestaakt. Veel conducteurs kaapten toen de eerste klasse voor zichzelf. Soms zelfs door de boel met linten af te zetten en reizigers weinig subtiel te verjagen. Vaak gingen ze frontaal de confrontatie met mij aan als ik aangaf niet te willen vertrekken uit de coupe. Ik werd daarbij behandeld alsof ik een melaatse was.

        Kort daarna vonden er een maand lang werkzaamheden plaats tussen Assen en Groningen, waarbij ik 5 dagen per week met de bus moest. Hoe weinig subtiel conducteurs daarbij over hun klanten spraken, zal ik niet snel vergeten. Betalende klanten, werkzaam in een vitale sector, kregen dan het verwijt dat ‘ze’ niet allemaal tegelijk moesten gaan reizen, waardoor er geen plek was in de enkele bus (met de toegestane 12 zitplaatsen) die werd ingezet om 21:30 ‘s avonds. Dan mocht je als reiziger 40 minuten wachten, omdat de volgende (geplande) snelbus werd ingepikt exclusief voor NS-personeel dat niet tussen de klanten, die hun loon betalen, wilde zitten.

        Vervolgens hebben we de periode van afstand houden gehad, waarin conducteurs er niet waren voor de zwakkere reizigers, omdat ze zich standaard verstopten in hun hok. Reizigers moesten zichzelf maar redden.

        Inmiddels hebben we de mondkapjes en wederom blijken reizigers hierbij op geen enkele steun van de conducteurs te kunnen rekenen. Ze vinden het hun probleem niet als asocialen de coronaregels aan hun laars lappen.

        Wat mij betreft hebben conducteurs voldoende bewezen dat ze stuk voor stuk nodeloos en waardeloos zijn. Met flexibele teams van die onaangekondigd treinen uitkammen op wangedrag en zwartrijden, bereik je veel meer.

        1. Jasper schreef:

          Betekent dat niet dat de NS gewoon simpelweg niet faalt in het toetsen van hun personeel? ik had eergister ook zo’n HC die totaal niet controleerde en alleen maar in de eerste klas met zijn mobiel aan het spelen was.

        2. Jasper schreef:

          ‘Betekent dat niet dat de NS gewoon simpelweg niet faalt in het toetsen van hun personeel?’ ik bedoelde faalt.

        3. Annemiek schreef:

          Jasper, volgens mij zijn het voornamelijk de spoorwegvakbonden (zoals het FNV) die in de weg liggen als NS wil tornen aan de ‘vrijheden’ die conducteurs momenteel genieten. Van het wat oudere personeel is bijna 100% lid van een vakbond. Zij zijn degenen die denken dat het niets doen een recht is waarvoor zij hebben gevochten en dat ze iedere beperking daarvan moeten bevechten. Er bestaat voor hen niets mooiers dan een goede ouderwetse staking. Ik denk echter niet dat ze opinie van de treinreiziger nog meekrijgen. Reizigers hebben dondersgoed door dat veel conducteurs er met de pet naar gooien. Alleen op een punt als veiligheid hebben ze de publieke opinie misschien nog mee. Maar goed, daarin verzaken ze ook hun eigen rol.

  4. Wim Lubbers schreef:

    Daar gaat de wens van de bonden om ‘s avonds met 2 conducteurs op de trein te reizen. Controle van vervoersbewijzen speelt dan door poortjes tegenwoordig minder een rol, zoals Van Boxtel vorige week nog zei, maar veiligheid van de conducteur des te meer. Misschien gaat NS op stillere (Sprinter)lijnen ook wel vliegende brigades werken zoals de commerciële treinvervoerders. De machinist moet dan uit het raam hangen om te kijken of de deuren vrij zijn.

    1. Baardstaart schreef:

      Er zijn mijninziens genoeg technische oplossingen om de deuren door de machinist en ook door de treincomputer zelf te kijken. Zo horen deuren sensoren te hebben en ook camera’s kunnen prima zien of mensen mogelijk vast tussen de deuren zitten.

      Veel nieuwe treinen hebben de optie voor zijcamera’s zodat de machinist op een scherm kan zien of de deuren veilig dicht zijn.

      Overigens worden metro systemen ook zonder conducteurs gereden en dat gaat ook goed.

  5. Tonny Schonewille schreef:

    Heel typisch dat al dat soort “luxe” bij de NS afgedwongen is maar bij de concurrenten niet. Is dat niet oneerlijke concurrentie?

    1. Johan schreef:

      Omdat NS de oren naar de vakbonden laat hangen? – Dat is net zoiets als zeggen dat een marathonloper die elke dag patat friet eet oneerlijke concurrentie ondervindt van andere atleten die gezond eten.

  6. Eduard de Jong schreef:

    De bezuinigingen kan NS in een handomdraai realiseren: per direct afscheid nemen van alle conducteurs op de stoptreinen en de sprinters. De machinist is heel goed in staat de deuren te sluiten. De resterende conducteurs kunnen worden ingezet op de sneltreinen en de Intercity-treinen. Je zou wensen, dat alle ‘problemen’ zo eenvoudig opgelost kunnen worden.

  7. Baardstaart schreef:

    Dit heeft alles te maken dat mensen 3 maanden niet met het OV hebben kunnen reizen. En dan ook nog het optreden van de NS directeur. Mensen, die kunnen kiezen hebben nu gekozen voor een veilig en comfortabel vervoersmiddel… De eigen auto. Mensen gaan nu niet meer snel de auto uit en hebben hun les wel geleerd.

    Corona gerelateerde reizigersdalers. We krijgen de Corona recessie die leidt tot meer ontslagen en dus minder mensen, die naar hun werk moeten. Ook hebben veel mensen het thuiswerken ontdekt.

    Verder zullen vervoersbedrijven om reizigers weer terug te krijgen duidelijk moeten maken dat hun HVAC veilig zijn en niet een bron van superspreaders zijn. Alleen een mondkapjesplicht is niet voldoende. Verder zouden de HVAC zo goed moeten zijn dat we die weer mondkapjes af kunnen doen.

    Ook de mondkapjesplicht – ondanks nodig – is geen aantrekkelijke reiservaring. Ze zitten niet echt prettig. Wie iets anders kan nemen zal dit ook doen. Ik vind dat de tegendeal van de mondkapjesplicht de vervoersbedrijven de plicht hebben om hun HVAC zo goed te maken dat we de mondkapjes niet meer nodig hebben. Ook is dit niet 1,2,3 geregeld en kost dit tijd.

    Ben zelf nu ook bezig met een eigen reis oplossing. Ik heb enkele ideeen, die uitgewerkt moeten worden om daar een uit te kiezen.

    In ieder geval gaat vertrouwen in het OV te paard en komt het te voet.

  8. K. van Sambeek schreef:

    Ik sluit mij aan bij de eerdere opinies over de NS-hc’s: je ziet ze niet, betaalt er dik voor. Ze laten door hun onzichtbaarheid perfect hun overbodigheid zien. In de stuk of tien NS-treinen waarmee ik afgelopen maand reisde was dit het geval. Dat het ook anders kan bewijzen de servicemedewerkers tussen Zwolle en Emmen/Enschede, deze houden wel meerdere keren per rit een oogje in het zeil. Alle hulde, handhaven deze ware werkers! Op deze en de meeste andere niet-NS lijnen verzorgt de mcn de vertrekprocedure, dit gaat al jaren prima. Mocht er wat loos zijn onderweg dan zijn er alarmknoppen, of is er altijd wel één reiziger in het bezit van een mobieltje om 112 in te tokkelen. De NS-hc’s en hun vakbonden zullen ongetwijfeld “aaksjie” gaan voeren en moord en brand schreeuwen dat de veiligheid zonder hc’s in het geding is, maar dit is dubbel en dwars ongeloofwaardig gemaakt door hun eigen opstelling!

  9. Peter Janssen schreef:

    Ik wil de conducteurs van de NS helemaal niet slecht praten. Maar ik ben het hele jaar nog niet gecontroleerd en reis bijna dagelijks met de trein uitgezonderd van het weekend. En als je ze wel ziet. Lopen ze in een stevig looppas naar de andere kant van de trein zoeken ze de andere collega’s op in de bedrijfskantine (1e klas) en daar komen ze ook niet meer uit. Dus de NS kan eigenlijk prima personeel afschalen omdat het nu ook goed gaat.

  10. Edwin de Hond schreef:

    FNV en overige bonden moeten een fors toontje lager gaan zingen. Ze vergeten dat het OV en NS van de overheid ca 1,5 miljard euro steun krijgen ( van de belasting betaler ) en dan mag verwacht worden dat er gesneden gaat worden in het vet rond de botten, te beginnen van het vereenvoudigen van dienstroosters wat een enorme besparing oplevert en kwaliteit in de treindienst betekend.

    1. Karel Geerts schreef:

      Ik denk dat er veel grotere bezuinigingen gaan komen. Het aantal reizigers stijgt ondanks de versoepelingen slechts minimaal, op de huidige manier is die 1.5 miljard er in oktober doorheen gedraaid. Daarna is het onduidelijk hoe het verder moet. De overheid zal geen miljarden blijven bij passen, er zal in de kosten gesneden moeten worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.