fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Acties dreigen bij NS

klok 05 aug 2020 13:52

Vakbond FNV weigert akkoord te gaan met verslechteringen in de arbeidsvoorwaarden bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). Dat laat de bond weten bij de hervatting van de cao-onderhandelingen met NS. “Voorafgaand aan deze onderhandeling heeft een ruime meerderheid van onze leden aangegeven acties niet te schuwen”, stelt FNV-bestuurder Henri Janssen.

Salaris minder waard

Volgens hem heeft het bedrijf gemeld vanwege de coronacrisis de komende twee jaar geen loonsverhoging te willen geven en dat daarbovenop ook de pensioenopbouw van de werknemers wordt verlaagd. Janssen wil daar niks van weten. Hij wijst erop dat de salarissen in 2019 met 1,2% zijn gestegen, terwijl de inflatie 2,63% bedroeg. “NS-medewerkers hebben dus al achteruit geboerd. Hun salaris is alweer minder waard geworden. Dat gaat niet nogmaals gebeuren.”

Janssen vervolgt: “Feit blijft dat NS op last van het kabinet met een volledige dienstregeling moest en moet blijven rijden en dat de directie van NS met minister van Financiën Wopke Hoekstra afspreekt, dat daarvoor slechts 93 procent van de kosten in 2020 worden vergoed. Wiens probleem is dat?”

Beloning verdiend

NS wilde, voorafgaand aan de onderhandelingen met de bonden, niet ingaan op vragen over een eventuele loonbevriezing. FNV benadrukt dat de medewerkers van NS met risico voor hun eigen gezondheid het openbaar vervoer werkend houden. “NS moet wel beseffen dat elke reiziger voor een NS-medewerker een potentieel risico op besmetting was en nog steeds is. De NS-medewerkers verdienen het om daarvoor beloond te worden in plaats van dat zij de rekening gepresenteerd krijgen voor de coronacrisis en de te krappe vergoeding die de directie afspreekt”, zegt Janssen.

Door de coronacrisis gaan er veel minder mensen met de trein en zijn de inkomsten van NS flink teruggelopen. De NS kondigde eind juni daarom al aan de komende vijf jaar het personeelsbestand met 2300 banen te gaan inkrimpen. Dat wil het spoorbedrijf bereiken zonder gedwongen ontslagen. In dezelfde periode gaan namelijk ook 2500 van de bijna 18.000 NS’ers met pensioen.

De NS directie maakte eerder bekend 10% van het salaris te zullen inleveren. Ze hebben hiertoe besloten vanwege de financiële impact van de coronacrisis op NS. Dat is een tijdelijke maatregel die geldt tot eind 2021. Van het personeel verlangd het spoorbedrijf meer flexibiliteit.

(c) ANP

88 gedachten over “Acties dreigen bij NS”

  1. IQQE schreef:

    Weer acties, moet je vooral proberen. De FNV laat expliciet weten, liever geen reizigers in treinen te willen zien… die pakken dan natuurlijk de auto, nadat ze al eerder geweerd waren vanwege de overigens begrijpelijke coronamaatregelen. Helaas verzuimt de FNV zich af te vragen, wat het qua beeldvorming van het OV, dus ook de spoorwegen met reizigers doet als die

    -1 van maart tot en met juni uit het OV geweerd werden tenzij een reis noodzakelijk is en tegelijkertijd zien, dat het autoverkeer bijna niet aan restricties onderhevig was in die periode

    -2 vanaf maart tot op de dag van vandaag als een gevaar worden gezien

    -3 opnieuw getroffen worden door vakbondsacties, waardoor zijzelf getroffen worden. Eerdere conflicten tussen directie en vakbonden werden over de hoofden van bestaande en potentiële reizigers uitgevochten, waardoor welwillende, milieubewuste reizigers met hun dure OV-Chipcard geen waar voor hun geld krijgen. De reizigers zijn part noch deel in welk conflict tussen directie en vakbonden maar ook, maar worden wél tegen hun wil in betrokken in een conflict, waarmee ze niets te maken hebben.

    Hou er rekening mee, dat, als directie en vakbonden (vooral FNV) hun ordinaire geldruzies over de hoofden van bestaande en potentiële reizigers blíjven uitvechten, deze reizigers massaal voor de auto opteren na al die keren door hun vervoerders bedrogen te zijn uitgekomen.
    Kom daarna dan ook niet bléren over ‘groen’, ‘duurzaam’ of ‘dalende omzetten’ als reizigers wegblijven. De bedrijven en vakbonden hebben het dan louter en alleen aan zichzelf te wijten als er minder reizigers vervoerd worden -ook na COVID-19. Dat deze keer een reëel gezondheidsissue opspeelt neemt al die eerdere keren, dat de reiziger bedrogen uitgekomen is door eerdere conflicten tussen vakbonden en directies, niet weg. Wil de FNV werkelijk voorde gezondheid van de werknemers opkomen of alleen, zoals zo vaak, de reizigers treiteren en hun geld afpersen of dat lijken te doen? Het beeld kan dan ontstaan, dat het hele OV één grote fake is en dat, als je ergens wil komen, je de auto vooral niet moet wegdoen. En nee, ik ben geen auto-lobbyist, maar gebruik graag het OV. Maar dan moet ik als reiziger wel met het OV mógen reizen, iets wat met name de FNV mij en vele andere gedupeerden al vaker heeft verhinderd.

    1. Wouter schreef:

      Ik lees hier alleen iets over dat ze acties willen gaan voeren. Ik leest nog niet dat dit wordt gedaan over de hoofden van van bestaande en potentiële reizigers dus laten we eerst maar eens afwachten met wat voor acties ze willen komen.

      Misschien heeft u zelf ideeën of publieksvriendelijke acties?

      1. Annemiek schreef:

        Misschien zijn stiptheidsacties het proberen waard. Zoals in op tijd rijden en 100% van de kaartjes controleren?

        1. S schreef:

          Goed doordacht Annemieke dat gaat echt helpen.

        2. Anoniem schreef:

          100% kaartcontrole zou inderdaad pas echt actie zijn, de meeste keren dat ik met de trein ging werd er nooit gecontroleerd omdat meneer/mevrouw conducteur veel liever in de conducteursruimte of achterste cabine ging zitten

        3. Ricardo schreef:

          “Misschien zijn stiptheidsacties het proberen waard. Zoals in op tijd rijden”

          Wilt u zeggen dat het personeel anders met opzet niet op tijd rijdt of dat niet probeert? Machinisten en overig personeel doen hun uiterste best om op tijd te rijden, als er vertragingen en verstoringen zijn doet iedereen zijn best de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden.

    2. Bram schreef:

      Iedereen mag actie voeren en/of het werk neer leggen.
      Helaas schijnt dit niet te gelden voor:
      Zorgpersoneel, bakkers, kruideniers, groenteboeren, buschauffeurs, conducteurs, machinisten, politie, brandweer, kortom allen die ook maar enige overlast zouden kunnen geven.

      Met andere woorden: “Zolang IK er maar geen last van heb”.

  2. Jasper schreef:

    Mensen hebben het niet slecht in Nederland, de lonen zijn over het algemeen ontzettend goed, een keer iets minder verdienen is toch niet zo erg? Als het weer goed gaat met de NS zullen waarschijnlijk allemaal een beloning krijgen voor het goeden werk dat ze deden voor dit bedrijf?

    Ik denk dat af en toe de vakbonden even hun mond moeten houden en logisch nadenken.

    Dan snap ik nog iets niet dat iets meer afwijkt van het onderwerp, hoe kan het dat ze mangers gaan ontslaan die blijkbaar eigenlijk niet helemaal nodig waren? stond in het vorige artikel.
    ‘De meeste banen wil NS schrappen op kantoor, op stations en bij onderhoud. Op kantoor zouden managers meer mensen aan kunnen sturen schrijft RTL Z’

    1. Wouter schreef:

      Ben het met u eens dat veel mensen het niet slecht hebben. Ik hoor zelf veel mensen klagen over het feit dat ze het slecht hebben terwijl ze niet zien hoeveel luxe we met elkaar hebben. En zolang er genoeg mensen zijn die in Nederland in armoede hoeven we ook niet klagen.

      Echter is het wel zo dat geld wat je nu niet krijgt dat krijg je in de toekomst ook niet meer

      1. Boutrous schreef:

        De coronacrisis kan nog nog wel een jaartje duren. Ik ben inmiddels met 15 jaar met pensioen en heb sinds lange tijd geen verhoging gekregen. Laten we de lonen en de prijzen gedurende 5 jaren niet verhogen! Dat komt de export van goederen ten goede!

        1. Johan schreef:

          De prijzen hangen ook van de import af, dus die heb je nationaal niet helemaal zelf in de hand, maar inderdaad is de spiraal van loonsverhoging, inflatie, loonsverhoging, inflatie, etc. een domme bezigheid waarmee we onszelf via de export in de staart bijten.

    2. Ricardo schreef:

      Probleem is dat dat “iets minder verdienen” nooit gecompenseerd zal worden. Nu 1 of 2 jaar geen verhoging, betekent gewoon per jaar 2-3% minder kunnen kopen omdat de prijzen wel stijgen. En denk maar niet dat er dan over een paar jaar opeens een paar keer 5-10% bij kan, want dan moeten er weer reserves opgebouwd worden, nieuw materiaal aangeschaft worden, het ministerie wil meer dividend, etc.

    3. Anoniem schreef:

      Wauw voorstel is 2 jaar CAO te bevriezen na al jaren van polderen waarbij de meeste CAO’s afgesloten in geheel Nederland meestal nauwelijks de inflatie afdekken. Dus stel u voor 2 jaar inleveren, je pensionafdracht minder dus een gat, mensen eruit en nog flexibeler zijn met werktijden en je werkplek, lees naar andere stad. Klinkt dat als redelijk terwijl er al wordt gezegd dat dit oude wensen zijn en niks met Corona hebben te maken. Niet te vergeten dat al het rijdend personeel nog dagelijks wordt blootgesteld aan besmetting hieraan. Wauw wauw wauw

  3. Yann schreef:

    Zou haast hopen op acties. De spoorsector heeft nog als een van de weinige sectoren een hoge organisatiegraad. En dat is de enige manier om er voor te zorgen dat er fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden blijven en dat ze niet afglijden naar de multimodaal cao. De NS wil het shockeffect van de Corona misbruiken om bij de politiek een wit voetje te halen. Het rijdend personeel is al zo flexibel als een slangenmens. Zolang ze maar blijven beseffen dat staken een allerlaatste middel is steun ik de vakbonden.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het spoorwegpersoneel hebben inderdaad een behoorlijke macht, ze hebben ooit het plan Bestemming Klant tegen gehouden, wat vervolgens in de volksmond rondje om de kerk is gaan heten. Volgens het plan zou personeel per dag op twee verschillende spoorlijnen worden ingezet. Zo flexibel was het personeel toen niet.

      Het is best bijzonder dat NS in tijden van crisis niemand wil ontslaan. Daar zouden ze bij KLM en Booking jaloers op zijn. De top levert zelf personeel in. Bij de commerciele vervoerders zijn er zorgen of er mensen ontslagen moeten worden en zijn uitzendkrachten soms al in de eerste periode direct op straat gezet.

      Ik snap de inzet van het personeel, en dat had ik wellicht in die positie ook gedaan. Maar, NS is een goede werkgever en het zou mooi zijn als vakbonden zich ook verplaatsen in de kant van de crisis.

      1. Marc schreef:

        U schrijft over de acties tegen ‘het rondje om de kerk’ dat het personeel niet flexibel was. Welnu, dankzij die acties is het personeel nu wél nog flexibel. Waarom? Omdat indien een machinist op slechts 2 trajecten wordt ingezet, hij/zij de wegbekendheid op de overige trajecten, waar zijn/haar wegbekendheid geldt, kwijtraakt en dus niet meer ingezet kan worden op die trajecten bij vervanging bij ziekte of verlof van een andere machinist… Dit is een aspect dat niet iedereen weet.

        1. Ricardo schreef:

          Het idee van die 2 trajecten was toch dat het om 2 trajecten per dag ging en niet om 2 dagen tot het einde der tijden? Dus als een machinist 5 dagen in de week werkt, zou die dus 10 trajecten per week kunnen doen. Nu weet ik niet hoe lang zo een wegbekendheid geldig blijft voor een bepaald traject, maar ik zou toch verwachten dat met 10 trajecten per week een machinist vaak genoeg op ieder traject zou moeten kunnen komen om die wegbekendheid te vernieuwen.

        2. Simon schreef:

          @ Marc
          Ik denk dat Hildebrandt bedoelt dat men bij verstoringen niet meer bereid is om ‘van de richting van de standplaats af’ te rijden omdat men bang is aan het eind van de dienst ver van huis te zijn.
          Daardoor blijven regelmatig treinen zonder personeel staan.
          Zoals Hildebrandt en Ricardo beschrijven zou het inderdaad iedere dag om twee trajecten gaan, maar wel iedere dag om andere trajecten zodat de variatie in stand bleef.
          Bij de kleine vervoerders werkt men wel volgens dit concept, alleen zonder de variatie. Daar kan bij een onverwachte ziekmelding iemand gemakkelijker invallen omdat het proces eenvoudig is gehouden.

  4. Baardstaart schreef:

    Het is nu wachten op zelfrijdende auto’s om zo de laatste (rijbewijsloze) OV gebruikers een goed alternatief te bieden.

    1. Jojo schreef:

      Dat ben ik…. ik kan niet wachten op zelfrijdende auto’s geen bus of trein meer Chill

  5. Pieter schreef:

    Het salaris van een machinist NS begint bij ongeveer 2385 euro en kan groeien tot 5280 euro per maand. Het gemiddelde ligt rond 3000 euro per maand. Daar komen toeslagen dan nog bij die op kunnen lopen tot meer dan 1000 euro per maand. (Bron: nationale beroepengids)

    Iemand van 23 met een MBO opleiding kan hierdoor 3500 per maand verdienen. (Netto bijna gelijk aan bruto). Verder nog onbeperkt vrij reizen en telefoon van de zaak die privé gebruikt mag worden. (Bron AD 25-11-2018)

    Een Conducteur start tussen 1850 en 2085 euro. En het eindsalaris is ca 2530 euro. Ook hier komen de toeslagen nog bij. (Bron: nationale beroepengids)

    Het valt me mee hoe slecht het is.

    1. Patrick schreef:

      De wekker om 02:30 en een dag later pas om 20:00 beginnen. In 10 dagen 1 vrije dag. Verlof vragen bijna onmogelijk

      1. Annemiek schreef:

        Het ‘rondje rond de kerk’ biedt een goed alternatief voor dergelijke roostertechnische problemen. Wie wilden dat ook alweer niet?

    2. Thiemo schreef:

      Trek van die €3500 nog maar even €1300 af en je zit aardig op wat een machinist netto verdient. Over toeslagen moet de helft worden ingeleverd aan belasting. Vergeet zoals Patrick al zei niet de onmenselijke uren en dubbele onregelmatigheid.

      1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

        Komt dat door een tekort aan machinisten? Is het bij de concurrentie beter?

    3. Ricardo schreef:

      Het valt u misschien mee hoe slecht het is, maar ik kan het niet goed noemen. Denkt u dat het meevalt omdat u denkt dat bij 3500 bruto iemand ook 3500 netto betaald krijgt? Daar gaat gewoon een derde naar de belastingdienst, er blijft een 2300 over.

      En als het gemiddelde voor een machinist bij de 3000 euro per maand ligt, geeft dat denk ik ook al aan dat het weel heel veel jaar zal kosten om bij de top van de salarisrange te komen. Of op een modaal inkomen, waarmee nog maar 5% van het woningaanbod bereikbaar is (bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5175551/jan-modaal-huis-kopen-modaal-inkomen-hypotheek-onmogelijk-randstad ).

      1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

        De woningmarkt in Nederland is te krap en een probleem. Niettemin denk ik dat NS goede beloningen geeft, het is uiteraard ook een verantwoordelijk beroep.

    4. Otto schreef:

      Wat je overbeet hoofd ziet is dat conducteurs volledig overbodig zijn. Die zijn er alleen omdat de vakbonden dat willen.

    5. Justin schreef:

      Sorry Pieter, maar je bron klopt niet. Het loopbaanpad van een machinist is vastgesteld, en het maximum bruto salaris excl. toeslagen is 3079,80 (bron: CAO NS 2017-2020). Het duurt 17,5 jaar voordat een machinist dit bereikt. Het startsalaris is, afhankelijk van leeftijd, tussen de 1658,52 en 2349,00.
      Toeslagen zijn gemiddeld zo’n €500 per maand BRUTO, waarover een kleine 50% belasting betaalt dient te worden. Daarvoor werkt men vroeg/laat/nacht en minstens één per twee weekenden.
      Pas wanneer een medewerker alleen hele late diensten en nachtdiensten werkt, kunnen de toeslagen oplopen tot een goede €1000 bruto per maand – en daarvan gaat dus ook weer ongeveer de helft naar de Belastingdienst.

      1. Annemiek schreef:

        Ongeveer de helft naar de Belastingen? Onzin. Het geldende tarief is 38,10%.

        1. Justin schreef:

          Niet waar Annemiek. Alle toeslagen zijn bijzondere beloningen, en hierover dient 49,02% belasting te worden betaald.

        2. Justin schreef:

          En het reguliere belastingtarief is 37,35%…

    6. Gert schreef:

      Pure onzin ik zit al jaren op de max. Waar haalt u die 5200 € vandaan. Wat een onzin. Bij lange na niet

      1. Annemiek schreef:

        En wat verwacht je dan te verdienen? Het is nou niet bepaald een baan waar je uitzonderlijk getalenteerd voor moet zijn. Er is nauwelijks scholing van enig niveau noodzakelijk en de rol van de machinist zal in de toekomst steeds verder afnemen door technische ontwikkelingen. Schaarste aan personeel wordt met name veroorzaakt door de onaantrekkelijkheid van een baan zonder enige uitdaging. Het is werk vergelijkbaar met de bus- of vrachtwagenchauffeur. Die verdienen ook niet beter.

        1. Marc schreef:

          U heeft kennelijk geen idee waar u het over heeft met ‘je hoeft niet getalenteerd te zijn’ Wat dacht u van de factor wegbekendheid? Een machinist rijdt de stoptrein Dordrecht-Arnhem en het sein ten noorden van de Moerdijkbrug staat ‘groen’. Staat het wissel bij Moerdijkbrug Zuid Aansluiting dan richting Breda of Roosendaal?

        2. Ricardo schreef:

          Een beetje respect voor het werk dat ze doen is anders niet verkeerd, en dat lijkt in uw reactie te ontbreken.

        3. Simon schreef:

          @ Marc
          U moet er ‘geschikt’ voor zijn. Dat wil zeggen dat u bij uw geboorte een aantal eigenschappen heeft meegekregen die u ‘geknipt’ maken voor dat werk.
          Het moet me wel van het hart dat niet alle machinisten even goed de weg weten. Het gestuntel bij slecht zicht is somtijds ‘tenenkrommend’.
          Misschien toch maar wat minder trajecten in het pakket?

        4. Annemiek schreef:

          @Marc. Als je wat basale routekennis beheerst, ben je onder machinisten misschien een hele piet, maar het stelt natuurlijk niet zoveel voor. En met uitzonderlijk talent heeft het ook niet zoveel te maken. In de beroepen die ik noemde (bus- en vrachtwagenchauffeur) is routekennis ook wel handig, maar geldt het ook niet als uitzonderlijk talent. Anders dan bij machinisten, kunnen chauffeurs wel goed zijn in hun werk. Machinisten beheersen de route en materieel op een gegeven moment voldoende en that’s it. Uitdagender is het werk niet. We moeten het niet mooier maken dan het is.

        5. Simon schreef:

          @ Annemiek
          Machinisten kunnen natuurlijk ook goed zijn in hun werk.
          De ‘besten’ kennen hun trajecten zo goed dat ze in dichte mist nog tijd kunnen winnen. Ze zijn dermate oplettend dat ze daarmee calamiteiten kunnen voorkomen. Zij kunnen door hun rijstijl soms wagenziekte bij reizigers voorkomen en energiegebruik en slijtage aan het materieel tot een minimum beperken.
          Ook kunnen ze storingen aan het materieel herkennen en verhelpen.
          Bij calamiteiten kunnen ze adequaat optreden en daarmee erger voorkomen.
          U heeft denk ik wel gelijk dat ‘voldoende’ tegenwoordig de norm schijnt te zijn.
          Het corps als geheel mag zich dat best aantrekken en een beetje ‘dimmen’.

    7. Bram schreef:

      Waar kan ik die €5200 verdienen????
      In ieder geval niet als machinist bij NS.

    8. Niels schreef:

      Pieter probeert een beetje populair cijfers te roepen die nergens op slaan.
      Beter je bronnen checken.

    9. Meester Machinist schreef:

      Grappig, ik werk bij de NS, ben 23 jaar maar ik kom echt niet met 3000 euro thuis, 2000 komt in de richting netto met toeslagen. Dus loop niet zo uit je nek te lullen.

    10. Anoniem schreef:

      Nou ben al meer dan 33 jaar machinist maar verder dan 3200 euro bruto per maand exclusief toeslagen kom je toch echt niet

  6. Edwin de Hond schreef:

    FNV begrijpt kennelijk niet dat de staat, lees de belastingbetaler, NS financieel steunt. beter gezegd waar haalt FNV de gore lef vandaan om met acties te dreigen! Geen steun betekend ontslagen te beginnen. FNV moet zeker nu even een ( zeer grote ) toon lager gaan zingen. Bovendien schiet FNV , lees conducteurs, zich in de voet door NIET op mondkapjes EN plaatsbewijzen te controleren waardoor reizigers wegblijven uit onveilig gevoel.

    Die zelfde FNV loopt bovendien te zeuren dat er teveel zwart wordt gereden ( inkomstenderving voor NS waar oa salarissen worden betaald )
    NS medewerkers hebben een goede arbeidspakket dus als FNV steun wilt van de belastingbetaler dient net als KLM toch wat bescheidenheid in acht te worden genomen zeker als men slecht werk aflevert want dat zie ik zo. Misschien is het afschaffen van de conducteur een optie

    1. Patrick schreef:

      Deze bezuinigingsplannen lagen al eerder op de plank en zijn nu weer tevoorschijn gehaald onder het mom ‘Corona’. De staat is de enige aandeel houder van de NS en krijgt hierdoor ook ieder jaar dividend uitgekeerd. Een jaar of 9 geleden moest NS 1,5 miljard aan superdividend uitkeren aan de staat. Nu wil NS 1,4 miljard bezuinigen. Kantoorpersoneel, conducteurs en servicemedewerkers moeten het vooral ontgelden. Dit betekend hetzelfde werk doen met minder mensen, waardoor de werkdruk verder zal stijgen. Verlofdagen krijgen is nu al een probleem dan helemaal. Dit betekent ook dat er minder treinen zullen gaan rijden als de plannen die nu op tafel liggen uitgevoerd gaan worden. @ Pieter: Wat zou dat fijn zijn zo’n salaris. Ik weet niet wie je heeft voorgelogen maar ik verdien dit zeker niet na 20 jaar NS. Tot slot nog even over dat de conducteurs niet meer door de trein heen gingen: dit was op advies van NS zelf.

  7. Annemiek schreef:

    In mijn ogen is er nauwelijks een beroepsgroep aan te wijzen die in de coronatijd zo hard door de mand is gevallen als het rijdend personeel van NS, samen met de ruggengraatlozen die die figuren aansturen. De gemiddelde ‘hoofdconducteur’ heeft sinds maart geen fatsoenlijke prestatie geleverd. Nog steeds duikt het gros van hen direct na het sleutelen de lege cabine in. De reiziger zoekt het zelf maar uit en ze scheppen er onderling nog over op ook. Volslagen asociaal! Hypocriet om vervolgens wel een loonsverhoging te eisen. Mensen van de sociale werkplaats dragen meer bij aan de welvaart van dit land dan de slappelingen van NS.

    1. Mark schreef:

      Makkelijk roepen vanuit je luie stoel terwijl je niets weet waarover je praat.

      1. Annemiek schreef:

        Makkelijk roepen dat iemand niet weet waarover die praat, terwijl je zelf een inhoudsloze reactie plaatst.

    2. Teun schreef:

      Wat kan een mens veel onzin uitkramen Annemiek. Wil niet persoonlijk worden al zeg jij hele domme dingen waar je geen reet verstand van hebt.

      1. Annemiek schreef:

        Kom op zeg. We gaan toch niet doen alsof conducteurs het de afgelopen maanden druk hebben gehad? Conducteurs hebben bij uitstek bewezen zo goed als overbodig te zijn. Het klusje was ze wel moesten doen, sleutelen, kan door technische aanpassingen ook gewoon op een andere manier worden uitgevoerd; veel goedkoper ook. Als je de helft van het leger conducteurs op straat zet en de meer geschiktere helft opleidt tot S&V-er, heb je er veel meer aan. Dan kunnen ze in mobiele teams veel dwingender worden aangestuurd. Per saldo zal de reiziger vaker en grondiger gecontroleerd worden en dan kan er eindelijk eens een eind worden gemaakt aan alle bullshitsmoezen, waar conducteurs maar in blijven trappen. Er bestaat in mijn ogen geen levensvatbaar scenario waarin het beroep van conducteur in de huidige vorm niet binnen een jaar of 10-15 uit Nederland verdwijnt.

    3. Anoniem schreef:

      De opdracht vanuit het management was dat de conducteur niet meer controleert en zo min mogelijk door de trein ging. Het liefste vanuit de cabine controleren waar dat kon. Dit alles om besmetting te voorkomen en zo ziekteverzuim tegen te gaan zodat treinen bleven rijden.

      1. Johan schreef:

        Vanuit de cabine controleren? – In de cabine zul je geen zwartrijders aantreffen.

    4. Anoniem schreef:

      Tuurlijk lekker hele dagen door de trein en fijn corona oplopen jee wat kun jij stomme opmerkingen maken zeg

  8. remco schreef:

    Wat ik niet snap is dat de NS zijn volledige dienstregeling moet blijven rijden.
    Dat kost al klauwen vol met geld terwijl er al met minder treinen gereden kunnen worden.
    Maar omdat de regering dit wilt duwt men de NS(staatsbedrijf 51%) nog meer in de financiële problemen.
    Wat ik er uit begrijp is dat er nog genoeg personeel met pensioen gaat, inventariseer daar eens en ga dan kijken met hoeveel mensen je treinen kunt laten rijden met een aangepaste dienstregeling in 2021

    1. Johan schreef:

      Er is een maatregel van kracht om mensen zoveel mogelijk thuis te laten werken, vooral om ruimte te scheppen in het OV om afstand te kunnen houden. Als je dan de dienstregeling zou gaan uitdunnen zitten de overige treinen alsnog vol en doe je dus het effect van die maatregel weer goeddeels teniet.

    2. Ab Normaal schreef:

      De NS en andere vervoersbedrijven is gevraagd om een volledige dienstregeling te rijden.

      Er gaan meer mensen met de trein en om toch enige garantie aan de reizigers te bieden om veilig te kunnen reizen. Hoewel ik thuis kan werken verwacht mijn werkgever mij wel elke dag op kantoor.

  9. Hans schreef:

    Er zijn meer beroepsgroepen die risico lopen door noodzakelijkerwijs veel in directe nabijheid te zijn van klanten of clienten. Vaak ook nog eens zonder mondkapje. Op de een of andere manier lijken treinreizigers echter nog steeds veel gevaarlijker.

  10. Terry schreef:

    Na heeft de macht, lekker duur,op tijd rijden een zeldzaamheid,dan pak je toch gewoon de auto, zegt men dan. Helaas zijn er mensen afhankelijk van ov,die geen auto kunnen rijden om wat voor reden dan ook.
    Ns, graag goedkoper en secuur der,er wordt gewoon machtsmiddel van gemaakt!
    Niks actie, u bent er voor de reiziger en niet andersom!

  11. Saitama schreef:

    Al die zuurpruimen die zich hier negatief uitlaten over de conducteur,

    – het rijdend personeel van de NS heeft ook voor uw pensioen gestaakt.
    – het rijdend personeel mocht van de directie niet controleren vanaf medio maart.
    – het rijdend personeel heeft dagelijks te maken met agressie ( en niet alleen verbaal ) en dit is toegenomen sinds maart.
    – het rijdend moest al meer doen sinds maart voor hetzelfde salaris ( kortere overstap tijdetijden, langere diensten en veel langere treinen). Zie al die mensen maar eens rustig te houden bij een verstoring of sterker nog bij een aanrijding.
    – nu wordt er nog meer van ze verwacht voor hetzelfde salaris.
    – het rijdend personeel heeft in de afgelopen jaren minimale loonsverhogingen gehad om de NS directie tegemoet te komen.

    Beste zuurpruimen die zich hier negatief uitlaten over de conducteur, ik vraag me af of jij zou doen.

    1. Cole schreef:

      Volkomen mee eens. Al die Haagse ambtenaren, die al sinds maart lekker thuis zitten (te niksen), kunnen wel flink in salaris worden gekort.
      Als dat gedaan is kan NS gepast beperkt en solidair volgen.

    2. Juriaan schreef:

      Conducteurs bewijzen al jaren dagelijks hun totale overbodigheid. Deuren openen ensluiten kan ook net als bij de metro automatisch.

    3. Otto schreef:

      Hey punt is dat conducteurs zichzelf door hun lakse gedrag al lang overbodig hebben gemaakt.

      1. Annemiek schreef:

        Ja, dat is het hele punt. Het aantal conducteurs dat er wel zin in heeft, is bedroevend. Als de goede conducteurs over een jaar of 10 nog werk willen hebben, wordt het tijd dat ze eens opstaan tegen alle klaplopers die de hele dag geen hol uitvoeren.

        Afgelopen week voor het eerst in lange tijd weer eens een conducteur gezien in de sprinter van Leeuwarden naar Meppel. Hij zat de hele rit in de eerste klasse naar een Turkse stream te kijken. Er zijn bij de haltes driemaal mensen bij hem geweest om dingen te vragen. Hij had werkelijk geen flauw idee waar hij naartoe ging. ‘Ik ga eerst ergens anders heen en dan weer naar Leeuwarden, als je naar Leeuwarden moet, kun je met mij mee’. Het leverde de reiziger uit Heerenveen een uur vertraging op. Het kon de conducteur niet deren, want de Turkse serie was belangrijker. Werkelijk in ieder ander beroep, werd zo’n figuur de straat op gestuurd. Als conducteur kan het allemaal.

    4. Ivo schreef:

      Ik heb conducteurs helemaal nooit gevraagd om voor mijn pensioen te staken. Kul argument dus.

      1. Johan schreef:

        Bovendien staken vakbonden altijd vóór pensioenindexatie ondanks de structurele tekorten bij de pensioenfondsen, dat betekent tégen het pensioen van iedereen onder de 45.

    5. Tim schreef:

      Als het aantal klanten halveert kun je als personeel wel een forse salarisverhoging gaan eisen maar dan ben je toch wel aarig van het padje af.

      1. Johan schreef:

        Saitama redeneert dat een langere trein meer reizigers en dus meer werk betekent. Blijkbaar heeft die niet eens in de gaten gehad dat er juist veel minder reizigers waren en dus veel minder werk. Dat kun je natuurlijk ook niet zien vanuit de cabine.

        1. Saitama schreef:

          Jij bent waarschijnlijk een manager die thuis werkt en die nog nooit een trein van binnen heeft gezien, of je lult gewoon uit je nek. De spits is idd niet wat het was, maar buiten de spits is het drukker dan voor de uitbraak van Covid-19. 10 wagons dubbeldekker lukt never nooit niet binnen 1 uur met maar 1 conducteur.

        2. Johan schreef:

          @Saitama
          Drie keer mis. En dat er nu minder reizigers zijn, blijkt ook gewoon uit de berichtgeving van NS zelf, dus het ontkennen daarvan is ongeloofwaardig.

  12. Mark schreef:

    We spreken hier over vakbonden terwijl het dus over 1 vakbond gaat. De fnv. Niet voor niets ben ik lid af.

  13. Jur schreef:

    Sorry, maar het waren de vakbonden die in het voorjaar eisten dat alleen noodzakelijke reizigers met de trein mochten. Ze wilden daarvoor zelfs pasjes invoeren. Dan ook niet klagen nu de consequenties van dat desastreuze beleid komen.

  14. Otto schreef:

    De FNV heeft wel gevoel voor humor. Tweederde van de klanten is weggelopen en dan gaan staken.

  15. Rein Korthof schreef:

    Het is een kwestie van oorzaak en gevolg: eerst wordt het aantal reizigers met ca. 40% gereduceerd door de 1.5-meterdoctrine en er mag alleen ´noodzakelijk`worden gereisd. Na 1 juli vervallen die voorwaarden, maar er mag alleen gereisd worden met een mondkapje op. Dat allemaal gekoppeld aan het thuiswerken levert lege treinen op, minder inkomsten en dus teveel personeel. En straks blijken vast ook nieuwe treinstellen overbodig. Totdat de werkende weer teveel in de file staat en de trein herontdekt. Hopelijk is er dan nog genoeg personeel over om de dienst te kunnen uitvoeren…

    1. Tim H schreef:

      Dat duurt nog minstens 10 jaar en in de tussentijd kun je al dat personeel niet blijven betalen

  16. appie H. schreef:

    cMaar even wat anders,t wordt heus wel drukker in t ov,nu is t lekker om te gaan fietsen,maar als t in oktober weer slecht weer wordt en vroeger donker en laat licht,dan is de gein van fietsen dr wel af.

    1. Eef schreef:

      Je kunt ook niet op reis gaan. Er is niet zoveel noodzakelijk vervoer bij NS.

  17. Meriam schreef:

    FNV, schei toch uit.

    Wist je dat?
    Medewerkers gewoon alles inclusief bonus netjes uitbetaald hebben gekregen?
    Wist je dat?
    Die conducteur die niet meer door de trein loopt, de eigen functie om zeep helpt? #socialeveiligheid
    Wist je dat?
    Je ook besmet kunt raken als je boodschappen gaat doen?
    Wist je dat?
    Die kans op besmetting net de groot is zonder de loonsverhoging?
    Wist je dat?
    Deze houding van de vakbonden precies de reden is waarom jongeren geen lid meer worden?
    Wist je dat?
    Als je zegt een positief enconstructief gesprek te willen voeren, je dan niet eerst 5 pagina’s moet vol kliederen met teksten waarin je aangeeft dat je niet mee wil bewegen?

    FNV is zo flexibel en wendbaar als de bielzen waar de treinen op rijden.
    Alles kan, maar wel op hun manier.

    Wat een houding.

    1. Peter schreef:

      Dat van die conducteur klopt precies. Ik heb het volgende meegemaakt. Voor de crisis reed ik met een sprinter waarvan het communicatie systeem kapot is. De conducteur vond het niet nodig om de taak van het systeem over te nemen. Toen ik hem daarover netjes over aansprak kreeg ik een enorme grote bek. Tijdens de crisis. Ik zie conducteurs met enorme spatschermen rondlopen en met mondkapjes maar er is maar een enkele die een service ronde maakt. meestal zitten ze in de eerste klas met hun telefoon te spelen. Wat naleving corona voorschriften heb je ze ook niet nodig want de discipline is goed. Maar het aantal zwartrijders stijgt wel. Van de ongeveer 40 treinritten die ik tijdens de crisis heb meegemaakt heb ik 4 keer een conducteur gezien.(En die rennen door de trein) En dan zitten er soms 2 conducteurs inde trein.(aan de uiteinden) om op een fluitje te blazen. Wel een erg duur fluitje.
      Wat bonden en personeel betreft. Terwijl andere bonden overleggen met personeel en oog hebben voor hun klanten, stellen bonden en personeel zich lijnrecht tegen over hun klanten op. Als je in een sprinter met 6 passagiers bij elk station omroept dat je 1,5 meter afstand moet houden dan is er toch iets mis met je! Bij bedrijven is het eerst praten dan staken Bij NS is het eerst staken dan praten, de belastingbetaler betaalt wel, ook die van het personeel dat totaal overbodig is. Wat bonden betreft, de macht van de bonden is bij NS misschien te groot, bij anderen bedrijfstakken beslist niet en dat is voor weel jongeren jammer.

  18. Papias schreef:

    Acties. Stakingen dus? Handig. Je pakt de partij die je salaris betaalt financieel gigantisch, terwijl Den Haag, de plek waar geld van verwacht wordt, volledig buiten schot blijft. Leidt alleen maar tot een slechtere onderhandelingspositie.
    Misschien maar gewoon ouderwets op het Malieveld gaan staan?

    1. Johan schreef:

      Als je huidige baan niet meer bevalt, bijvoorbeeld omdat je het salaris niet meer hoog genoeg vindt, moet je gewoon ontslag nemen en een andere baan zoeken; de wet van vraag en aanbod z’n werk laten doen. Dat zul je een NS-conducteur echter zelden zien doen, omdat die op andere plekken voor soortgelijk werk juist minder salaris krijgen.

      1. Wouter schreef:

        Het is zeker geen verkeerde manier om alles aan de markt over te laten maar in zo’n geval kan het sommige zaken heel lang gaan duren.

        Daarnaast heeft niet iedereen gelijk een nieuwe baan. Vooral als meerdere sectoren het personeel wegloopt omdat ze vinden dat ze te weinig verdienen dan krijg je ook gelijk te veel aanbod van werknemers waardoor werkgevers weer minder kunnen salaris hoeven te bieden. Immers kunnen ze genoeg arbeiders vinden die dan wel voor minder salaris willen werken.

        1. Johan schreef:

          Werknemers die ontslag nemen, laten in principe ook een vacature achter. Per saldo neemt het aanbod hierdoor dus niet meer toe dan de vraag.

  19. Ab Normaal schreef:

    De FNV heeft een flinke vertegenwoordiging onder het rijdend personeel. Ik heb van dichtbij mogen meemaken dat de vakbonden al jaren elke realiteitszin kwijt zijn. Precies de reden waarom ik geen lid ben.

    Over de volle breedte heeft de NS een goede CAO met goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat is ook precies waar de schoen wringt. Verlaat je de NS dan doe je een behoorlijke stap terug, dus ment ligt aan de gouden ketting. Dan kan je nog maar 1 ding doen en dat is staken.

    Maar waar hebben we het over…… Een paar tientjes in de maand om je werkgever te redden. Het laat maar weer zien hoe solidair men werkelijk is……..

  20. Aisling schreef:

    Het ligt er totaal aan WELK deel van het NS-personeel gaat staken. Is het het deel dat in de Retailwinkels zoals Kiosken en Ah to Go staan, dan geef ik hen groot gelijk! De pest is dat zij niet snel/nooit zullen staken.

    Zij hebben wel de lasten, maar niet de lusten. Hun CAO is lang niet zo goed als dat van “Service” medewerkers en rijdend personeel. Maar krijgen sneller al het geneuzel over hen heen als er problemen op het spoor zijn. Zij kunnen immers niet hard wegrennen, wat een deel van het “gewone” deel van de NS’ers WEL doet bij een calamiteit.

    Ik denk dat een deel van het “Service” en rijdend personeel het niet eens een week uithoudt op zo’n plek.

    En laten we wel wezen een groot deel van de winst van de NS komt uit de Retailtak.

    1. Peter B schreef:

      Nou die retail medewerkers zullen niet zo gauw staken. Ik heb er niet veel gesproken maar degenen die ik gesproken heb, waren best tevreden met hun werkgever. En ook in deze crisis blijven ze vriendelijk en behulpzaam en dat allemaal zonder spatmasker of mondkapje. HULDE!

  21. De Leeuw schreef:

    Wellicht een goed idee om als voorwaarde voor loonsverhoging de eis te gaan stellen dat NS de gegevens van de handterminals mag uitlezen om te zien in hoeverre de betreffende conducteur wel/geen plaatsbewijzen heeft gecontroleerd (Iets wat door de FNV al jaren wordt tegengehouden) en dit bij functioneringsgesprekken personeel mag gebruiken.
    Machinisten doen hun werk wel (want anders rijdt die trein niet), maar FNV is bang dat zodra NS de handterminals mag gaan uitlezen ze als conclusie trekken dat de NS-treinen net als de regio-treinen van andere aanbieders ook wel zonder vaste conducteur, maar met controle door vliegende teams toe kan.
    Laat FNV maar eens kleur bekennen.

  22. Peter B schreef:

    Helemaal mee eens, het is wel jammer dat volgens een beveiligingsmedewerker die ik gesproken heb, er dan wel een extra knopje in de stuurhut moet komen. Want volgens deze medewerker zitten die knopjes bij de nieuwe treinen niet bij de machinist maar bij de deuren! Nou we hoeven ons niet af te vragen waarom dat knopje niet bij de machinist zit Maar een draadje is gauw getrokken en het knopje zo opgeschroefd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.