fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Formule 1-dienstregeling in Zandvoort veroorzaakt hinder in heel Nederland

04 aug 2023 15:52

In het weekend van 25, 26 en 27 augustus vindt de Formule 1-Grand Prix in Zandvoort plaats en dat trekt naar verwachting weer zo’n 300.000 racefans naar de kust. Om al die mensen met de trein en bus naar het circuit te vervoeren, zijn wederom flinke aanpassingen in de NS-dienstregeling nodig. Door het bekende personeelstekort zijn de gevolgen in het land dit jaar nog iets groter.

Om de enorme bezoekersstroom te kunnen opvangen, pendelt drie dagen lang elke vijf minuten een sprinter tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort. Daarvoor zijn flink wat extra treinen én personeel nodig en dat is ook te merken in de rest van het land, waar treinen geschrapt worden en zelfs enkele stations een heel weekend onbediend blijven.

Sprinters vervallen

Zo vervallen de sprinters tussen Arnhem en Ede-Wageningen en Dordrecht en Roosendaal, waardoor er op 26 en 27 augustus geen treinen stoppen in Oosterbeek, Wolfheze, Oudenbosch en Zevenbergen. Er wordt treinvervangend vervoer geregeld voor deze stations. Tussen Roosendaal en Vlissingen en Eindhoven en Venlo wordt de intercitydienst afgeschaald naar een uursdienst, waarbij op station Blerick slechts onregelmatig gestopt wordt. Om dat op te vangen, is er in Venlo wel een aansluiting op een trein van Arriva beschikbaar. De intercity Zwolle-Roosendaal rijdt tussen Deventer en Roosendaal ook slechts één keer per uur en stopt niet in Olst en Wijhe. Ook de sprinter Utrecht Centraal-Zwolle rijdt op de 27e een uursdienst.

Extra stops

Om reizigers sneller en vaker naar Amsterdam Centraal te kunnen brengen, rijden de intercity’s tussen Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal en Leeuwarden/Groningen tijdens het Formule 1-weekend om via Amsterdam Centraal. Deze stoppen ook in Den Haag Laan van NOI, Hoofddorp en Amsterdam Sloterdijk. Omdat de stoptrein tussen Zwolle en Groningen vervalt, stoppen intercity’s naar Groningen ook in Hoogeveen, Beilen, Haren en Europapark.

Ook Woerden krijgt een extra intercitystop: de IC Den Haag-Enschede stopt daar extra zodat het opheffen van de sprinter Den Haag-Tiel minder impact heeft op reizigers. Op zaterdag rijden er extra treinen tussen ‘s-Hertogenbosch en Amsterdam, op zondag kun je vaker van Arnhem naar Amsterdam treinen. Tussen Haarlem en Den Haag Centraal/Dordrecht zorgt NS het hele weekend voor drie intercity’s per uur.

Station afgesloten

Vorig jaar leverde de Formule 1-drukte ook hinder op rond station Amsterdam Bijlmer ArenA. NS liet toen weten geen treinen meer te laten stoppen op dat station omdat er grote drukte werd verwacht bij Ajax-Cambuur en concerten van Kensington en Yade Lauren. Dit jaar zijn er tijdens het Formule 1-weekend geen grote evenementen in het ArenA-gebied en lijkt de treindienst gewoon door te kunnen gaan.

0 0 stemmen
Artikel waardering
111 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
1 jaar geleden

Het is bizar dat de treinen zo enorm afgeschaald moet worden om 300000 auto liefhebbers naar Zandvoort te brengen. Enkele stations stoppen helemaal geen treinen en toch enkele IC diensten worden danig ingekrompen. OV wordt steeds meer EV (evenementen vervoer), want mensen, die ipv naar die race naar iets anders moeten of willen moeten het met een veel slechtere dienst doen. Ik denk dat dit toch eens serieus politiek bekeken moet worden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Inderdaad!

Paul Lamote
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

NS kun je nauwelijks nog serieus nemen. Wat een ballentent.

Henk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ho even! Jij dacht even dat de NS eventjes zomaar een magisch blik aan personeel open trok? Ergens moet je voor dit evenement toch wat treinen schrappen, hoe rot het ook voelt.

NS zou misschien denken: Liever geen Grand Prix en een normale dienst draaien. Maar je kan de grote hoeveelheid mensen echt niet in de steek laten. Het OV is van groot belang voor Zandvoort. Als de NS niet 12 treinen per uur zou rijden, dan waren de bereikbaarheidsproblemen nog erger dan in het Belgische Spa.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk

Als je geen personeel hebt om je contractueel vastgelegde diensten te kunnen rijden draag dan een deel van je diensten over aan de andere treinvervoerders. NS wil geen andere bedrijven op het spoor maar kan zelf niet leveren.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk

Het is voor NS alleen maar een prestigeproject.

Timo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk

Hoe vaak ik wel niet als een sardientje opgepropt in de trein zat na een evenement. Waarom krijgen die formule1 fans die extra privileges van extra treinen. Laat ze lekker authentiek in overvolle treinen zitten.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk

Ik wil de formule 1 liefhebbers niet frustreren, maar ik vind OV voor een ieder beschikbaar moet iedereen en zeker omdat niet een ieder de beschikking over een rijbewijs of auto. Juist dat is de eerste doelgroep waar het OV voor hoort te zijn en als je die dag van Zutphen naar Oudenbosch moet ben je wel nat. Dus er zijn grenzen waar je af kunt schalen en treinen schrappen voor een onbetrouwbare busverbinding is er een van.

Aan de andere kant vrees ik hoe de dagen na de race event de treinen eruit zien, gezien de NS ook onvoldoende personeel heeft om de treinen schoon te maken.

Henk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk

@Realisme graag:

Maak je naam eens waar en blijf realistisch.

Michiel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk

De realiteit is dat NS niet langer een betrouwbare partner is als het gaat om vervoer. Dat andere mensen vervoer wordt onthouden omdat er zoveel mensen naar Zandvoort willen is absurd te noemen.

Het inmiddels heilige mantra ‘er is geen personeel’ ontslaat de NS lijkt welhaast van elke vorm van creativiteit of urgentie te voelen. NS heeft slechts een smaak: uitdunnen en afschalen. Bijzonder spijtig.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Welnee het is een Max dienstregeling 😉

Helaas moeten ze schuiven met personeel om de F 1 liefhebbers goed te kunnen vervoeren. Het is ook te zien dat het vooral de spoorverbindingen zien waar niet zoveel treinreizigers zijn.

Het is een illusie om iedereen naar zijn zin te maken. Stel dat tussen Amsterdam – Zandvoort aan Zee alles met de auto en bussen vervoerd werden. Dan loopt het op de weg vast.

Niet voor niets benadert Zandvoort met Jan Lammers NS.

Paul-Peter Theulings
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is best te doen met de vervangende bussen, de ergernis niet waard als je het verschil in reistijd gaat bekijken met reisplanners.
Als de NS de normale dienstregeling aanhoudt wordt het in de eerste plaats voor F1 reizigers een OV verstopping met reizigers die op perrons achterblijven. Op die perrons óók reizigers met bijv bestemming Amsterdam of Haarlem. Daar wil de NS rekening mee houden. Ik vind dat wel te billijken.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Waterbed…
Het “waterbed effect”, als bij de een geen of amper een trein rijdt en voor onze Limburgse Max en co wel extra treintjes richting Zandvoort rijden. Het is maar 1 x per jaar om het Formule 1 gebulder mee te maken. En even een lekker weekend om met oordopjes op het begrip van fijnstof en milieu aspecten op zij te zetten. Nu nog goed droog en zonnig weer erbij en lekkere zomerse temperaturen na alle nattigheid van de afgelopen weken en gans het volk geniet van een race-achtig dagje Zandvoort, het is de liefhebbers gegund als Max maar gaat winnen, ja toch !
EN beter met de trein naar en van Zandvoort dan wanneer die ruim 300.000 bezoekers met de eigen auto komen. Dus geniet van de Formule 1 express special anno 2023 !
Veel plezier !!!

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

En de wereld draait verder richting Klimaatkatastrofe.
300.000 autoliefhebbers staan niet stil bij wat ze aanrichten en gaan vervolgens het hele jaar Max Verstappen gedrag vertonen.
Max brengt alle inkomsten naar Monaco.
dat evenement kan dag in dag uit in de woestijn plaatsvinden, gaan die 300.000 en meer personen voor de tv zitten, koptelefoon op en misschien nog een stuurstick in de hand.
Hou het volk dom, geef ze spelen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ro. Een eind op woke idio..

Rudy
1 jaar geleden

> Om de enorme bezoekersstroom te kunnen opvangen, pendelt drie dagen lang elke vijf minuten een sprinter tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort.

Bizar. Waarom stoppen in Overveen, Haarlem-Spaarnwoude, Halfweg-Zwanenburg? Of Grand Prix bezoekers daar opstappen. Ze hadden die treinen beter als sneltreinen kunnen laten rijden.

Maarten
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Rudy, Overveen wordt helemaal niet gestopt. Dat station vervalt dit betreffende weekend. Waarom de stations Haarlem Spaarnwoude en Halfweg-Zwanenburg wel elke vijf minuten worden aangedaan is me ook een raadsel.

Henk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Maarten

Omdat daar mensen hun eigen bolide kunnen parkeren om zo het laatste stukje met de trein te kunnen gaan?

Henk Lubbers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk

Parkeerterrein van Ikea zal inderdaad snel overvol zijn dus parkeren daar zal ook niet kunnen. Het is inderdaad gewoon stompzinnig dat de treinen daar überhaupt gaan stoppen. Vanaf Sloterdijk via Haarlem in één keer door naar Zandvoort is de aangewezen route volgens mij.

Opa Ties
1 jaar geleden

Het geeft maar weer aan dat NS een doodziek bedrijf is.

Henk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Ho even! Jij dacht even dat de NS eventjes zomaar een magisch blik aan personeel open trok? Ergens moet je voor dit evenement toch wat treinen schrappen, hoe rot het ook voelt.

Zie de rest van mijn post in dit onderwerp.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk

Volgens mij hebben we allemaal geen glazen bol nodig om te bedenken wat er gebeurt als je een hoge concentratie ondersteunend NS-personeel bij elkaar hebt. Ik hoop dat ze genoeg gespreksstof hebben.

Als je als bedrijf een beetje branie en gogme hebt, dan regel je zulk vervoer er gewoon effe bij en doe je (ondanks dat het over de grens van je kunnen is) net alsof het allemaal heel vanzelfsprekend is. NS gedraagt zich als een aangeslagen bokser, die eigenlijk had moeten blijven liggen toen die 8 tellen kreeg.

Realisme graag
1 jaar geleden

Misschien kunnen ze al die niet meer rijdende sprinterdiensten aan Arriva overdragen.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Lijkt me een goed idee.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

Een goed idee? Zoals vandaag weer geen treinen richting aken omdat er geen personeel is? Elke week weer?

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Bij NS rijden normaal dagelijks al 15% van alle treinen niet, die zijn voor een heel jaar geschrapt.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Hoezo?
De treinen rijden.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Misschien een idee om komend jaar ook IC treinen eens per uur te laten rijden direct naar Nijmegen, Maastricht en Groningen. Daar buiten de Sprinters naar Amsterdam Centraal. In Zandvoort zijn er al houten zijperrons gebouwd voor een highspeed in en uitstap enhet huidige eilandperron. Nog steeds jammer dat die perronkap weg is voor verkoeling en schuilen bij neerslag. Het race evenement met Max Verstappen is mateloos populair, zeker als hij maar blijft winnen. Als dat minder gaat worden zullen de bezoekersaantallen ook wel minder worden. Gelukkig kun je ook nog naar het strand voor een relaxte strandwandeling. Zandvoort heeft de trein vlakbij het strand, Hoek van Holland de metro en Scheveningen de Tram. Ik w3ns NS en de race liefhebbers een fijn vroeg vroeg Maxi- maal weekend toe!

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Vroem Vroem weekend bedoel ik naar aanleiding van die racewagens daar!

Otto
1 jaar geleden

Wat een puinhoop maakt NS er weer van.

Henk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Zie mijn andere post in dit onderwerp.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk

Die NS-fanclub neem ik niet meer serieus.

Martijn
1 jaar geleden

IC Zwolle – Roosendaal stopt wel in Olst en Wijhe, de pendel Zwolle – Deventer (om hier nog een halfuursdienst te bieden) niet. En Overveen mag nog onder het kopje afgesloten stations.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martijn

De zin van die pendel ontgaat me overigens.

P.M. van den Berghe
1 jaar geleden

Dit is geen overmacht. Als de NS zich niet houdt aan de minimale eisen van de concessie – en dat is het geval – dan is de NS nalatig en dient daarvoor bestraft te worden. Men had dit eerder moeten bedenken toen met vergunning gaf om de F1 in Zandvoort te houden of minder mensen toelaten (kaarten verkopen). Het is immers een puur commercieel circus

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Inderdaad, als het NS al niet lukt om een normale dienstregeling te rijden dan is het des te gestoorder om de boel NOG verder af te schalen voor de massale gekte rond een of ander ‘sport’ evenement

Maurice
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Het aan de laars lappen van de concessie voorwaarden is niet acceptabel, zeker als je bedenkt dat die voorwaarden al minimaal zijn. Ik ben benieuwd wanneer NS in het weekend met tweeuurdiensten gaat komen of op sommige lijnen helemaal niet meer wil rijden buiten de kantooruren.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Die volslagen incompetente staatssecretaris zal wel weer ontheffing hebben verleend.

H.Boer
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Schandalig van de NS. Eesrt gedurende juli en deel augustus allerlei werkzaamheden die een rit van Twente naar het westen wekenlang ontzettend belemmerde en nu weer een ontzettende uitval van treinen om de autogekken (in de regel geen vaste klanten van de ns!) te gerieven. Nogmaals schandalig. Heb nu ook maar besloten om de ns te verlaten en weer de auto te pakken.

David
1 jaar geleden
Antwoord aan  H.Boer

” Eesrt gedurende juli en deel augustus allerlei werkzaamheden die een rit van Twente naar het westen wekenlang ontzettend belemmerde”

Mooi om te zien dat u geen enkel idee heeft waar u over praat, want de NS doet niet aan infrastructuurbeheer- en planning van het spoor.

Tonny
1 jaar geleden
Antwoord aan  David

dat eeuwige van kastje naar de muur is ook kinderachtig. Reizigers zijn geen klant van prorail, kunnen dus niks met het feit dat taken verdeeld zijn. De “professionals” doen graag aan vingerwijzen zodat niemand verantwoordelijk is voor de rotzooi die ze maken.

Treinspotter Zutphen
1 jaar geleden

NS durft wel met het schrappen van de halfuursdienst tussen Deventer en Roosendaal. Op erg veel stations op die lijn is het de enige IC op dat station. Zoals Zutphen, Dieren, Oss enz. En op die stations is de sprinter frequentie ook al een uursdienst. Ik denk dat het erg druk gaat worden op deze route…

Paul Lamote
1 jaar geleden
Antwoord aan  Treinspotter Zutphen

Wat er buiten de Randstad gebeurt zal NS wordt wezen zolang er maar geen concurrent mag rijden.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

…BLIJ & OPTIMISME…
1) Wat zijn de meeste van jullie toch zo pessimistisch dat het een weekendje eens anders gaat in spoorland Nederland en de NS de zwarte Piet toespelen.
2) Kom op zeg, bekijk het ook eens positief in een wereld waarin meer te doen is dan zwartkijken. Als dit evenement naar de Formule 1 in Zandvoort echt zo slecht is moet je ALLE grote evenementen maar AFGELASTEN in ons land. Geen Pinkpop waar ook extra treinen van zowel NS als Arriva worden ingezet, SAIL, Bospop, Rotterdamse havendagen aanstaande eerste weekend van september waar ook ruim 300.000 op af komen, Parade xyz enzovoorts.
3) Het milieu, je kan er veel over zeggen is deels naar de klot.n en gelukkig ontdekt men nu dat er ook andere manieren zijn om Moeder Aarde te redden door mensen met o.a. elektrische bussen, auto’s en vooral met metro naar Hoek van Holland Strand bij zonnige dagen te laten rijden, vanaf Blaak zelfs 8 keer per uur (!), de (volle) tram naar Scheveningen strand en natuurlijk naar Zandvoort aan Zee waar je niet perse naar de formule 1 hoeft te gaan, maar ook terecht opgemerkt Arjan, gewoon lekker kan luieren, een drankje drinken, een hapje eten, lekker flirten met gene en deze en de bootjes naar onder andere Engeland van DFDS gadeslaan en vooral als het zonnige weer terugkeert en pootje baden of zwemmen in zee in Zandvoort.
4) Laten we NIET moeilijk doen. GENIET van het leven en maak je niet druk over het feit dat NS eens moet roeien met de spoorriemen die men heeft.
5) Stel dat er letterlijk 300.000 mensen naar en van Zandvoort gaan, met gemiddeld vier personen per auto dan zijn dat er nog altijd 75.000 (vervuilende) en elektrische auto’s, heb het nagerekend en dat is MEER milieu schade dan nu men met de trein naar zee gaat.
6) Laten we BLIJ zijn DAT Zandvoort NOG een treinstation heeft. IJmuiden had maar heeft geen station meer. En al die mensen met (gelede) bussen van Amsterdam naar Zandvoort levert ook een hoop file op.
7) Als al die evenementen in ons land echt zo erg zijn en mensen alleen maar thuis jong en oud achter de geraniums moeten zitten dan is er ook geen bal aan.
8) PLUK DE DAG en maak het mooi zolang het kan en laten we BLIJ zijn dat er mensen nog iets willen organiseren waar velen zo lang op gewacht hebben, race-autootjes kijken met het vroem-vroem geluid en na afloop met een patatje en ijsje weer glimlachend en vrolijk naar huis.
9) Laten we OOK BLIJ zijn DAT er weer een Nederlander in de hoogste regionen van de auto racerij Formule 1 speelt en niet alleen altijd maar een niet Nederlander en er een vorm van cohesie en samenhorigheid is ontstaan waar men tenminste voor een (zonnig) weekend plezier aan kan beleven ! ! !
10) DOE A.U.B. nu eens een keer niet zo chagrijnig, negatief over NS en al die mensen die dit volkje van wat plezier wilt geven en ja een beetje een klein offertje moeten we er voor over hebben, want dit gebeurt niet elk weekend van het jaar en dat plezier gun ik OOK al die mensen die naar al die andere mega evenementen gaan en of het Koningsdag, de Efteling, en nu naar MAX en co, of zomaar slenteren in stad of dorp of naar het grootste overdekte winkelcentrum MALL of the Netherlands met ongeveer 120.000 m2 vloeroppervlakte en tientallen winkels en horeca in Leidschendam bijvoorbeeld.
11) Wees eens wat tolerant en toeschietelijk en behulpzaam en respectvol voor elkaar en gun elkaar ook het plezier dat je ieder mens in dit leven toewenst a.u.b., s.v.p. !
12) VEEL PLEZIER waar je ook naar toe gaat, dit en alle alle komende weekenden en dagen van het jaar. “Stay safe and healthy folks” !!!!!!!!!!!

Chris
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Eh Frans? De laatste die tegen mij zei dat ik MOEST genieten (hittegolf juni) heeft van mij een spreekwoordelijke schoen naar z’n hoofd gekregen. Iemand gebieden te genieten, daarmee zeg je feitelijk: ‘je bezorgt mij overlast. Ik kan nu niet genieten’. ‘t Is maar een kleine tip.

Wel irri dat er nu 2 posts van mij schuin boven/onder elkaar komen, maargoed.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Sorry maar het is je kennelijk ontgaan dat NS dit hele jaar als sowieso dagelijks 15% van alle treinen heeft geschrapt.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Wordt dit bericht gesponsord door NS Marketing Frans?

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik geef geen moer om autoraces, maar ik heb die dag wel verplichtingen (vanuit zutphen) in Oudenbosch. Moet zien hoe ik zonder rijbewijs er kom.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat staat in het artikel: “Er wordt treinvervangend vervoer geregeld voor deze stations”.

Of u daarop vertrouwd of iets anders regelt is aan u, maar er is een alternatief geregeld.

Jonathan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Dit ziekelijke mierzoete optimisme brengt ons he-le-maal nergens, Frans. ’t Gaat hier niet om eenmans of andermans zin, het gaat hier om een essentieel deel van de Nederlandse infrastructuur dat om wordt gegooid omwille van één evenement. Sneeën van deze schaal zijn niet acceptabel, laat staan omwille van niet eens een half miljoen auto-enthousiastelingen voor één evenement, over meerdere dagen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik ben het wel met u eens Frans. Wij Nederlanders klagen overal. We mogen blij zijn dat we sowieso een betrouwbare spoorverbinding hebben vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland of België waarbij sommige lijnen zelfs maar enkele keren per dag of per week rijden.

Daarnaast zijn we teveel verwend. Vroeger was een uursdienst normaal en nu klaagt iedereen er over. Wees blij dat er een trein rijdt. Mijn traject rijdt zelf ook s’avonds en in het weekend 1x per uur; dat is pech hebben, maar dat kun je wel plannen.

Daarnaast moet men begrip hebben vanwege het feit dat er ook bij de spoorwegen personeelstekort is. En dat kan niet verholpen worden door er opeens een andere vervoerder te laten rijden, want Arriva en Keolis hebben ook een tekort aan personeel. En zeg nou zelf: Ik heb liever een betrouwbare dienstregeling dan maar zitten afwachten of er wel een trein gaat rijden.

Daarnaast zijn deze maatregelen slechts 1 weekend en daar zit iedereen om te klagen? Het is jammer dat er op bepaalde trajecten geen treinen rijden (en dat is ook in de randstad voor degenen die denken dat het alleen buiten de randstad is. Om als voobeeld te noemen: De sprinter Den Haag – Tiel en de sprinter Utrecht – Hoofddorp.)

Hoewel ik zelf af en toe ook van klagen houdt, vindt ik dat men soms een beetje te ver gaat.

Chris
1 jaar geleden

Valt me nog mee dat er vanuit Maastricht nog een rechtstreekse trein naar de randstad rijdt met al het Formule 1 geweld, zeker aangezien deze routes door deze en genen als zwaar onrendabel op bepaalde dagen wordt gezien.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Chris

De treinen van Heerlen naar Eindhoven worden geschrapt, de treinen vanaf Maastricht rijden wel.

Chris
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

Valt me erg mee. Ik verwachtte eerder omreizen vanuit Zuid-Limburg via de Maaslijn verwacht om zo voldoende materieel vrij te spelen. Gelukkig is dat scenario ons bespaard gebleven.

Bart
1 jaar geleden

Die race komt er nu eenmaal. Dan heeft de organisatie en de (locale) overheid te maken met crowd management. Hoe verplaats je zo snel mogelijk mensen in een zo kort mogelijke tijd, met name bij verslechterende weersomstandigheden. Het gaat hier niet alleen om “leuk met zijn allen naar een race kijken”, maar ook om openbare orde en veiligheid.
Zandvoort is via de weg zeer slecht bereikbaar, in vergelijking met de trein. Het heeft dus de voorkeur om dat per trein te doen.
In 2001 trok bij de afronding van Dance Valley in Velsen een enorm buienfront over de regio. Toen had de gemeente en organisatie slecht voorbereid op het verplaatsen van “slechts” 90.000 mensen. Bij de Formule 1 race worden 300.000 mensen verwacht.
Lerend van dit soort incidenten moet hoog ingezet worden op een goed vervoersplan. Bij uitstek zet je dan een vervoerder in die in korte tijd veel mensen kan verplaatsen. De NS dus in dit geval. Ik snap het, ondanks de overlast die het geeft.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bart

Sommige mensen hebben begrip voor iedere wanprestatie van NS.

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

En sommigen kunnen alleen maar zeiken op de NS. Zou de NS de dienstregeling niet aanpassen, is het niet goed, past de NS de dienstregeling in het voordeel van een grote groep mensen aan is het niet goed. Er is vervangend vervoer of lagere frequentie op de getroffen stations, maar goed, het betreft de NS dus zeiken maar en vervolgens klagen dat de dwarsliggers krimpen…

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

Vervangend vervoer voldoet niet aan de concessie eisen.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

Lagere frequenties voldoen nog aan de concessie eisen naar helemaal geen treinen niet.

Maurice
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ricardo

NS wil voor sommige lijnen wel een monopolie positie maar niet rijden. De reiziger wordt daardoor gegijzeld.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Dat er op drukke lijnen naar het evenement een paar sprinters geschrapt worden en een half uursdienst gehandhaafd blijft ipv een kwartiersdienst kan ik begrijpen, maar dat op lijnen stevig wordt geschrapt die werkelijk 0,0000 met het evenement te maken hebben en zelfs sprinterdiensten worden vervangen door onbetrouwbare busverbindingen is ronduit onacceptabel. Verders vraag ik me af of de treinen na het evenement wel schoongemaakt gaan worden of dat deze treinen de dag erna smerig weer in dienst gaan. Immers iets wat intensief gebruikt wordt wordt smerig en dan moet er wel voldoende gereinigd worden. Ik vind de properheid van de NS treinen de laatste tijd behoorlijk onder de maat. De NS heeft wel een vervoersplicht en een vervoersbedrijf die van wanprestatie naar wanprestatie gaat mag wat mij betreft eens vervangen worden. OV heeft een belangrijke maatschappelijk nut en je kunt gewoonweg niet onbeperkt afschalen voor evenementen vervoer. Aangezien de meeste reizigers die naar autoraces gaan volle tarief reizigers zijn en dus niet de vaste reizigers vaak voorzien van kortingsarragementen zie ik dit als pure bussines zet van de NS. En klagen over dit vind ik volledig terecht omdat juist veel vaste reizigers geen keuze reizigers zijn en niet zomaar in een auto kunnen stappen om van oost naar zuid te gaan. De positie van deze vaste reizigersgroep zou een beter beschermd moeten worden en als men daar in faalt vind ik dat rijbewijslozen volledig aanspraak moet kunnen maken op vervoer voor mensen met beperkingen, zoals goedkope deeltaxi’s en zelfs Valys. Velen zijn rijbewijsloos omdat ze simpelweg geen aanleg hebben om auto te leren rijden of financieel gezien in een minder goede positie zitten. Voor die laatste groep wordt OV ook zo langzamerhand onbetaalbaar.

Erik
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

@ricardo
NS heeft de contractuele plicht om in het weekend overal minimaal 1 trein per uur te laten rijden en komt die plicht domweg niet na.

Hans van bemmelen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erik

waar zou klacht ingediend kunnen worden?

Ricardo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erik

En met wie heeft de NS dat contract? Met de overheid, een ik verwacht dat ze met de overheid echt wel overeenstemming hebben bereikt over en goedkeuring voor de aanpassingen tijdens dat weekend.

Paul Lamote
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erik

@ricardo
Als NS op aantal lijnen niet wil rijden waarom stoten ze die lijnen dan niet af naar de concurrentie die die lijnen wil overnemen?

P.M. van den Berghe
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bart

Heel mooi geredeneerd, maar in de basis is dus de ligging van het circuit in Zandvoort onverantwoord. Er zou op die locatie nooit een evenement met veel publiek georganiseerd mogen worden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Dus omdat er op deze locatie voornamelijk veel mensen tegelijk kunnen komen met de trein en bus i.p.v de auto zou er hier nooit een evenement georganiseerd mogen worden?
Je laat 300.000 mensen liever met zn allen per auto komen naar een locatie waar dat wel zou kunnen omdat er anders een paar duizend mensen elders in het land een weekeinde niet met de trein kunnen?
Over kromme redeneringen gesproken…

Hans van bemmelen
1 jaar geleden

heb geen berekening gezien maar vrees dat gelet op alle maatregelen het een verliespost voor NS is. Dus de gewone man/reiziger bloedt voor de auto race fans.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hans van bemmelen

Het is zeker een verliespost maar Koolmees c.s. zien het als een prestigeproject.

Vic
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zeker omdat je zonder risico zwart kunt reizen. Er is noch in de treinen noch op station Zandvoort controle.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Van die o zo milieuvriendelijke en klimaatbewuste D’66.

Aiko
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hans van bemmelen

@Hans, buiten dat “de gewone man bloedt” voor de racefan wat dramatisch aangezet is: is dat niet überhaupt het geval bij openbaar vervoer en vele andere voorzieningen die (deels) worden betaald van overheidsgeld?
Niet iedereen maakt iedere week gebruik van OV, zorg of andere overheidsdiensten. Maar de kosten ervan enkel verhalen op de gebruiker werkt nou eenmaal niet.

Jeroen
1 jaar geleden

Dus omdat Max Verstappen met een autootje komt rijden in Zandvoort moeten in de rest van het land met hinder rekening houden. Nou ik ben er klaar mee. Rover zou aan de rechter moeten vragen om de NS te verplichten om zich aan hun verplichtingen te houden.

Staatslijn K
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jeroen

Ik zat net even snel te rekenen en als de NS evenveel personeel zou regelen, als op een doordeweekse werkdag, had het prima gepast. In het uiterste geval hadden maatregelen zoals het inkorten van de sprinters op Meppel-Zwolle tot Meppel en soortgelijke ‘licht beperkende’ maatregelen voldaan. Het is een keuze niet alle stations te bedienen in het belang van een mannetje wat uit de koninklijke kut gekomen is.

P.Heesakkers
1 jaar geleden

Kom mij niet vertellen dat de conducteur in staat is om ook zwartreizigers te controleren op hun betaling per o.v.pas of anderszins. Heel het massale gedoe is een uitnodiging, voor zwartrijders. Daarbij zijn reizigers elders in het land de dupe van vermindering van diensten, vanwege de inzet naar Zandvoort. Wat een service!!

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Aan alles zit een keerzijde en een medaille heeft nu eenmaal twee zijden. Dus dat men het niet voor iedereen naar de zin kan maken is een gegeven. Jammer dat dit evenement hinder of ongemak oplevert voor de een en genot voor de ander. Ik zeg niet DAT men alles moet accepteren en ook als je geen sport fan ben dan maar alles moet pikken, maar er wordt over zoveel dingen snel negatief naar iets gekeken en ik ook eens een positieve draai aan een happening wilt geven. Want naast het ongemak zijn er blijkbaar genoeg mensen die w e l plezier beleven aan iets waar een ander een hekel aan hebben. NS is nu eenmaal deel van het openbaar vervoer en of men het nu leuk vindt of niet dit Formule 1 gedoe gaat gewoon door en daar verander je niets aan en helaas voor de mensen die liever hebben dat NS weer altijd 100 % vervoer biedt aan alle reizigers en elke dag en een weekend niet overal zijn verplichtingen na kan komen daar moeten we soms dus een enkele keer mee leven. Er is al zoveel gekkigheid op de wereld met alleen maar slecht of onprettig nieuws dat ik de neiging heb om ook eens die andere zijde van een munt te bekijken. Toen ik tijdens een vakantie eens een fikse vertraging had in het verre verleden, was dat shit, maar kreeg er zelfs iets moois en geheel onverwacht voor terug namelijk vliegen met een 747 en dat was achteraf alleen maar positief om over het verblijf in een super de luxe viersterren hotel maar te zwijgen.
NS mag dan niet meer ieders vriend zijn, en niet altijd het product leveren wat men wenst, men zal toch aan een vervoersvraag moeten voldoen voor een groep die van hen verwacht wordt. Toen Max in 2019 voor het eerst naar Zandvoort kwam en ik zelf een cruiseschip bezichtiging had zat ik in zo’n intercity en zag alleen maar vrolijke gezichten van jong en oud, man en vrouw die naar een festijn gingen en er plezier aan hopen te beleven. Flexibiliteit en verdraagzaamheid is blijkbaar niet meer van deze tijd en begripsvorming al helemaal. Zelf heb ik geen rijbewijs, maar geniet evenzeer als ik ergens een mooie Ferrari of bolide zie, dan gaat mijn hart ook sneller kloppen, dus wie niet wilt, blijft thuis, en wie een reisalternatief zoekt, veel succes.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Je begrijpt het punt niet. NS heeft een exploitatiecontract getekend wat het niet nakomt.

Fred Flintstone
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat is bij de cowboys van Arriva dagelijkse kost.

Tonny
1 jaar geleden
Antwoord aan  Fred Flintstone

de een is overmacht, de andere is een bewuste keuze.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Elke opmerking of reactie mijnerzijds is geheel op persoonlijke titel op basis van ervaringen en wordt door niemand of welke instantie dan ook gesponsord, hetzij NS of welke vervoerder dan ook @Realisme graag.
Ik beschrijf slechts een zienswijze waar geen rechten aan kunnen worden ontleend, en men mag daar dan van mening verschillen, dit forum geeft een respondent de mogelijkheid om zijn of haar mening weer te geven die voor de schrijver van belang is of waaraan men naar aanleiding van een artikel aan wenst te appelleren.

dagreiziger
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Frans, het is inderdaad waar dat hier veel gescholden wordt en een moderator zoals op veel andere forums zou niet gek zijn.
Maar van de andere kant, de NS heeft al zoveel steken laten vallen, het ‘personeelsgebrek’ verhaal wat makkelijk (deels) op te lossen is met opheffing van de conducteursnorm. En het structureel schrappen van treinen, en dan recent weer de concessie voor het HRN wat in strijd is met Europese concurrentieregels.
Ik snap goed dat er extra treinen nodig zijn voor dit evenement, dat gebeurt alijd bij evenementen en is ook normaal. Maar bij andere evenementen worden er niet elders zoveel treinen geschrapt. En dat laatste is inderdaad dat de NS zich niet houdt aan de afspraken met de overheid. Maar tante Vivianne Heijnen zal wel weer een oogje toeknijpen …

Llana
1 jaar geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Het verschil zit juist in het personeelstekort en niet zo zeer in het materieel te kort.

NS zal in dit geval treinen moeten schrappen om het te kort op onderandere locatie Amsterdam op te kunnen vangen. Er is besloten door een externe organisatie dat er geen auto’s mogen komen in Zandvoort. Hiervoor zal het openbaar vervoer extra moeten werken.

Een bedrijf als Arriva zal het ook niet over kunnen nemen, want die hebben zelf al een tekort en uitval die nog wel hoger ligt dan NS. Laat staan als zij die diensten moeten overnemen.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Llana

De uitval bij Arriva is inmiddels minimaal. Alleen in Limburg vallen nog af en toe wat treinen uit.

Bij NS rijdt dagelijks nog steeds 15% van alle treinen niet, daar bovenop is er de laatste weken weer steeds meer last minute uitval. Van enige opschaling is voorlopig geen enkele sprake.

Het verhaal van Koolmees dat het personeelstekort zou zijn opgelost blijkt gewoon totale onzin te zijn.

Tonny
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Frans, het gaat om betrouwbaarheid. zonder betrouwbaarheid kun je spoorlijnen beter sluiten. En het Nederlandsche spoor wordt steeds onbetrouwbaarder door dit soort geintjes. NS loopt daarin voorop.

Je kunt tegenwoordig niet meer een vergadering of uitje plannen een maand verderop, want het kan zomaar zijn dat die onhaalbaar blijkt met de trein. NS is z’n eigen ergste vijand door z’n eigen poten door te zagen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tonny

Ja, dat zeg je goed. Het is iedere keer wat. Ongeacht of NS of Prorail iets aan de steeds terugkerende incidenten of verstoringen (al dan niet gepland) kunnen doen, is het geheel gewoon onbetrouwbaar.

Het bij incidenten steeds afschuiven van de schuld naar Prorail, zou nog te billijken zijn als NS het jegens Prorail op zou nemen voor haar klanten en eens duidelijk stelling zou nemen, aangezien haar klanten met een haast onbruikbaar product worden opgezadeld. Maar in de praktijk zijn Prorail en NS twee handen op 1 buik. Blijkbaar begrijpen ze beiden niet voor wie ze nou eigenlijk werken en dat ze door hun voortdurende gekloot uiteindelijk hun eigen graf graven.

Ron Swart
1 jaar geleden

Wie is de eigenaar van circuit Zandvoort? De neef van ons ongekozen staatshoofd bilderbergbilly namelijk pandjesprins Bernhard von Vollenhoven.
Toen in 2021 na 36 jaar weer Formule 1-races plaatsvonden heeft ProRail in no time op het traject Haarlem – Zandvoort de stroomvoorziening aangepast, hetgeen normaliter door allerlei procedures jaren vergt.
Grootverdiener Max Verstappen (het zij hem gegund) rijdt onder het hoogste meestergetal 33 van de vrijmetselaars en hij woont in witwasparadijs Monaco.
Bernhards tante bomenfluisteraar Irene van Lippe komt naar eigen zeggen op voor de natuur maar voor het nabij het circuit gelegen Nationaal park Zuid-Kennemerland maakt zij blijkbaar een uitzondering, want de zandhagedissen, rugstreeppadden & wisenten kunnen niet meer op haar rekenen op haar steun.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Max Verstappen rijdt met startnummer #1.

Karel Geerts
1 jaar geleden

Ik snap er weinig van. Er rijden met de F1 tussen A’dam en Haarlem 12 treinen per uur in plaats van 8, en tussen Haarlem en Zandvoort 12 in plaats van 4. Beide stukken zijn slechts ongeveer een kwartier rijden. Als je het uitrekent heb je ruwweg ongeveer 8 treinsets extra nodig.

Als je dan ziet hoeveel treinen er overal in het land geschrapt worden (vaak treinen die ook nog lange afstanden rijden) dan lijkt die enorme afschaling in geen enkele verhouding te staan tot die 8 treinsets die voor het feestje van Max nodig zijn.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Vraag ik me ook af. Te meer daar het hierboven genoemde lijstje met afschalingen verre van volledig is. Als je in de reisplanner kijkt worden er op veel meer trajecten treinseries geschrapt.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Ik vermoed twee zaken:
1) een aantal treinen richting Amsterdam en Haarlem wordt verlengd en dan speelt de conducteursnorm weer op.
2) Er zijn grote aantallen lege materieelritten nodig om treinen op de juiste plaats te krijgen.

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Ze zullen inderdaad verlengde treinen nodig hebben, maar dan nog laat je eenvoudige rekensommetje zien dat het een reactie buiten proportie is.

Typisch NS, alles aangrijpen om het ingewikkeld te maken, vol fouten. Om te bewijzen dat het heel ingewikkeld en belangrijk is wat ze doen.

Erg zielig

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Voor het strandverkeer Amsterdam – Zandvoort werd altijd spitsmaterieel gebruikt dat ruim voorhanden is in de regio Amsterdam. Op zaterdag en zondag is er geen spits, dus kan het spitsmaterieel gebruikt worden.

Verder kost het rijden als stoptrein i.p.v. sneltrein (Amsterdam CS – Amsterdam Sloterdijk- Haarlem – Zandvoort) wegens de vele stops ook twee stammen extra.

Bovendien heb je voornamelijk dubbeldekkers nodig i.v.m. de capaciteit. In de regio worden voornamelijk enkeldekkers afgeschaald.

En wonder boven wonder hebben de afgeschaalde machnisten allemaal wegkennis op Amsterdam – Zandvoort.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Er worden helemaal geen dubbeldekkers ingezet voor de F1 maar uitsluitend SLT.

De vele extra stops? In Sloterdijk en Spaarnwoude er verder niet. Daarnaast zijn de keertijden in Zandvoort veel korter dan normaal.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

De intercity’s stoppen normaal ook in Sloterdijk, de enige extra stop is dus in Spaarnwoude.

H.W. Lubbers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

Er is ook al enige jaren station Halfweg-Zwanenburg waar deze stoptrein dus ook stopt.

Tonny
1 jaar geleden

Me dunkt dat de concessievoorwaarden niet overtreden worden, omdat er vervangend vervoer is. Vervangend vervoer is al decennia normaal in Nederland en wordt steeds meer wijdverspreid, dit is gewoon nog een reden bovenop de al bestaande redenen. Goes to show wat een shitshow het is…

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tonny

Vervangend vervoer mag volgens de concessie uitsluitend worden ingezet als de infra niet beschikbaar is. NS mag niet zo maar treinen door bussen vervangen omdat dat handiger uitkomt. Zou een mooie zaak worden, dan kunnen ze volgens jouw dus gewoon alle sprinters door bussen vervangen?

Tonny
1 jaar geleden
Antwoord aan  Juriaan

kijk, dat is interessant. In dat geval, zou ik gewoon gtbv claimen als dit impact zou hebben op een reis die ik maak. Kijken wat er gebeurt. Als de corruptie in Den Haag te groot is om hier iets aan te doen, zal het ergens anders vandaan moeten komen…

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tonny

Inderdaad een interessante case. Kun je geld terugvragen wegens vertraging als NS opzettelijk treinen schrapt die contractueel wel zouden moeten rijden.

Tonny
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tonny

Overigens zie ik in de concessievoorwaarden niet terug dat NS met treinen zou moeten rijden…

Anoniem
1 jaar geleden

wat een gezeik

Jan
1 jaar geleden

misschien moeten we dan maar geen Formule 1 in Zandvoort laten rijden als dit de consequenties zijn. Misschien past het gewoon niet in Nederland

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Citaat: dagreizigerschreef:5 augustus 2023 om 18:57
” Frans, het is inderdaad waar dat hier veel gescholden wordt en een moderator zoals op veel andere forums zou niet gek zijn.”

Bij o.a. Piloot en vliegtuig, Cruisereiziger.nl, OV magazine worden aan de hand van diverse criteria reacties getoetst alvorens deze op het web ter publicatie worden getoond.
Bij dit forum Treinreiziger.nl geldt vrijheid van meningsvorming ruimhartiger, dat is deels positief en deels minder positief.
Reacties mogen worden gegeven zolang als men maar respectvol, scheldwoorden, ongenuanceerde of kwetsende en beledigende woorden of opmerkingen achterwege laat, mogen deze op welke forum, of media dan ook getoond worden. Een redactie mag eventuele misplaatsingen van een respondent daarop attenderen.
Ik probeer zo accuraat mogelijk te zijn, doet er soms best een tijd over en leest mijn reactie meerdere keren alvorens deze vrij te geven, daarbij raadpleeg ik soms zelfs een woordenboek of andere bron om te zien of een woord of uitdrukking niet meerdere betekenissen heeft die niet voldoen aan de hierboven genoemde criteria. Een typefout is altijd mogelijk, maar het moet niet een opzettelijke misplaatste of onoordeelkundige of beledigende woordkeuze zijn die afbreuk doet aan de intentie om te reageren naar aanleiding van een opmerking door derden of artikel.
De vele negativiteit overheerst steeds meer in onze samenleving en vaak zie ik nog wel eens lichtpuntjes die sommige mensen over het hoofd zien en tracht dat ook kenbaar te maken, al schijnt dat niet altijd of begrepen of gewaardeerd te worden en dat is best jammer.
Reizen met de trein is in algemene zin in Nederland net als een “wereldreis in eigen land” zei iemand eens tegen mij en bij een wereldreis zul je weleens geconfronteerd worden met onverwachte zaken, maar ook met leuke bijkomstigheden die een reis een andere wending geven dan men vooraf gepland had, weet ik uit eigen ervaring n.a.v. reizen naar Azie waar een deel van mijn wortels liggen, Europa en het Caraibisch gebied.
Reageren mag, maar doe het dan met beleid en goed fatsoen. En sommige zaken zoals een Formule 1 pendel kun je nu eenmaal niet veranderen, dat ligt vast en zal je moeten accepteren of daaruit je eigen conclusies trekken door flexibeler met een situatie om te gaan dan gewenst en men kan het niet iedereen in het leven naar de zin maken, maar probeer er toch nog een positieve draai aan te geven.
NS en co hebben een vervoerstaak waar men probeert op te in te spelen en zullen keuze’s moeten maken met de middelen die men heeft al zal dat niet makkelijk zijn. Een beetje coulance moet je daarom ook als niet Formule 1 of evenementen liefhebber hebben als men met het openbaar vervoer reist, en zijn alternatieven altijd nog aanspreekbaar als men maar genuanceerd en flexibel is om de doelen te bereiken die men voor ogen heeft.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

>>>> REIS TIP <<< Raildagen 2023
Op 15 en 16 september laat de sector in heel Nederland zien hoe boeiend onze railsector is.

Wat zijn de Raildagen?
Bedrijven en werkplaatsen openen hun deuren voor familie en vrienden van hun eigen personeel, de omgeving, relaties en het brede publiek. Bezoek stations en bouwprojecten. Bekijk het spooronderhoud, of aanleg van tram of metrolijn, station vernieuwing of een verdiepte spoortunnel. Naast rondleidingen zijn er ateliers, wedstrijden en andere uitdagingen voor jong en oud.

Met al deze activiteiten laten we het publiek zien en ervaren hoe boeiend, duurzaam, innovatief onze railsector is en welke mooie, leuke banen er zijn.

Deelname bezoekers
Het bezoeken van de opengestelde locaties is voor het publiek bijna overal gratis. De meeste locaties zijn op 15 en 16 september open van 10.00 – 15.00 uur. Kijk voor de actuele openingstijden en andere informatie op de pagina van die locatie.

Aanmelden voor bezoek is niet nodig, op sommige locaties kan het aanmelden voor een specifieke activiteit nodig zijn.
Ga voor meer informatie naar: http://www.raildagen.nl

* Diverse locaties over geheel Nederland en bekijk de bijhorende locatie landkaart !

Bron: Agenda OV magazine

Peter Janssen
1 jaar geleden

Nu schop ik tegen het zere been van de NS aan. Misschien is het toch geen gek idee. Dat Arriva/Keolis/Connexxion sprinter diensten gaat overnemen. Het blijkt nu wel weer dat de NS het liefst in de randstad wil blijven rijden. Gun dan andere vervoerders ook wat als je zelf het personeel niet hebt.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter Janssen

Uiteindelijk zal dat er vanwege de financiële noid wel van gaan komen maar de NS-directie is daar mentaal nog niet aan toe.

Overigens lijkt dat personeelstekort wel mee te vallen. Er is al een halfjaar geen enkele vacature voor machinisten meer en voor conducteurs alleen wat vacatures op stanplaatsen in en rond de Randstad. Het probleem bij NS is inmiddels geldgebrek.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter Janssen

Andere vervoerders gaan het niet helpen want die hebben zelf personeelstekort. En dat men de voorkeur “altijd voor de randstad” geeft is niet waar. Zo vervalt de sprinter Den Haag – Utrecht
, rijdt de sprinter Utrecht – Hoofddorp niet op vrijdag en rijdt de sprinter Utrecht – Zwolle op zondag een uursdienst. Het enige voordeelaan de randstad is dat je vaak nog een alternatief hebt.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

De racefans naar deze jaarlijkse rijdende bromvliegenshow kunnen bijna niet wachten! Over een.paar dagen rijden Max en zijn maten weer met volle snelheid door de duinen. NS heeft komend weekend weer topdrukte op het strandlijntje van Haarlem naar Zandvoort en terug. Vroeger had je de Strandsprinter, kan er misschien ook geen Max Express of Maxmobiel komen dit jaar of de komende zomers?

Anoniem
1 jaar geleden

Rijen vrijdag voor de poortjes geen doorkomen aan in Haarlem en je stond als gewone reiziger tussen t racepubliek,niet 1 poortje om als gewone reiziger naar je trein te komen echt niet normaal!!!

Inge
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dit was niet anoniem
Wat een aanfluiting op Haarlem Station!!!!!

Eric-Jan H te D
1 jaar geleden

Misschien is Nederland gewoon te klein en te vol voor dit soort massa-evenementen.