Foutje bedankt: TGV zet Europarlementariërs af in Disneyland in plaats van Straatsburg
16 okt 2023 15:29
Honderden Europarlementariërs en medewerkers op weg naar Straatsburg zijn per abuis naar Disneyland Parijs gebracht. De TGV die hen van Brussel naar de zitting van het Europees Parlement in de Oost-Franse stad moest brengen, nam een verkeerde afslag. Een wisselstoring lijkt de boosdoener, zegt een ingewijde.
De onverwachte wending leidde tot vrolijkheid aan boord. Europarlementariër Samira Rafaela (D66) verklaarde zich lachend samen met PvdA-collega Mohammed Chahim tot “Team Disneyland”. Een Duitse Europarlementariër onderstreepte voor alle zekerheid niet tot een Mickey Mouse-parlement te behoren.
Chartertrein
Het parlement chartert treinstellen om de ongeveer maandelijkse verhuizing naar Straatsburg te vergemakkelijken. Er is plaats voor ruim 1100 mensen. Het EU-parlement is doorgaans in Brussel te vinden, maar vergadert twaalf keer per jaar een week in de Elzas. Daarop is al jaren veel kritiek, maar gastland Frankrijk peinst er niet over de Straatsburgse vestiging op te geven.
Het parlement wil tegenover het ANP niet reageren.
Het is maar tien minuten rijden van CDG waar de Eurostartrein (Eurostar, het voormalige Thalys) een technische stop doet om van bestuurder te wisselen en verder te rijden naar Straatsburg. In plaats daarvan is men richting Marne la Vallée gereden. De eerst mogelijke veilige stop en keermogelijkheid is dan in het station naast Disneyland. Vervolgens zijn ze zo te zien alsnog naar Straatsburg gegaan, er is niemand in Disneyland geweest…
Merkwaardig dat de machinist kennelijk niet heeft gereageerd op de afwijkende wisselstanden. Het is wel weer grappig dat dit foutje, als dit vandaag is voorgevallen, uitgerekend heeft plaatsgevonden op exact de honderdste geboortedag van het Disney-concern.
De machinist moet toch ook de snelheid aanpassen naar de wisselstand? Of stond het ding rechtdoor terwijl hij/zij verwachtte linksaf te zullen gaan?
DisneyLand is eigenlijk ook wel waar de Europarlementariërs thuishoren.
Grappig maar niet erg juist. De EU is het machtigste economische blok in de wereld. Daar zou men zich ook beter naar gedragen. En de burgers ook.
Nee dat is China (1.4 miljard) en India 1.4 miljard, tegen 0.4 miljard in de EU.
Maar grapping zo’n verhuizing, Zuid Afrika doet dat ook tussen Kaapstad en Pretoria.
Inwoneraantal zegt niet zo veel over de economische macht.
China is geen blok en India ook niet.
het gaat natuurlijk om het GDP, China zal wel dalen in de toekomst.
West Europa was vroeger economisch ijzersterk en moest alleen de VS en Japan voor zich dulden. Europa heeft het later vooral gezocht in uitbreiding naar Zuid Europa en naar Oost Europa, uit respect zal ik maar niet noemen wie de nieuwste kandidaatlanden zijn maar als de EU teveel op de machtstour blijft zitten en te weinig op de innovatietour over gaat dat de EU dan een lemen reus wordt. Kunstmatige eenheden vallen vroeger of later makkelijk weer uit elkaar.
Gecorrigeerde versie: West Europa was vroeger economisch ijzersterk en moest alleen de VS en Japan voor zich dulden. De EU heeft het later vooral gezocht in uitbreiding naar Zuid Europa en naar Oost Europa, en uit respect zal ik maar niet benoemen wie de nieuwste kandidaat-landen zijn. Maar als de EU teveel op de machtstour blijft zitten van uitbreiding in de breedte, en te weinig op de innovatietour over gaat, dan zal de EU een reus worden op lemen voeten. Kunstmatig gecreëerde eenheid valt vroeger of later weer net zo makkelijk uit elkaar.
Ach, ze leven in Brussel ook in een sprookjeswereld dus begrijpelijk dat Thalys dat met Disney heeft verward.
Aardig dat men speciale treinen kan laten rijden. Duidelijk dat dat hier ook zou moeten kunnen met een regeringstrein. Dat zou er maar één zijn.
Het is een hele operatie. Die charter-Thalys (pardon Eurostar Red) is bijna een hele dag uit de rotatie, want het is een kleine vier uur rijden via Parijs naar Straatsburg (800km). De vroegere IC via Luxemburg deed 4:45 uur over 430km… maar goed, we mogen niet klagen over ecologie, want voor de charter Thalys waren er charter-vluchten vanaf Zaventem met cargovliegtuigen van TNT/TPG/PostNL die vanaf Luik gebracht werden met speciale “zitblokken” erin geschoven.
Aangezien de chartertrein afgehuurd is, kom je er als gewone sterveling niet in. Als je op hetzelfde tijdstip naar Straatsburg gaat via Parijs (overstap 20 minuten tussen Nord en Est), dan kom je vanaf Brussel in een aftandse TGV terecht zonder wifi, catering en kranten. Er wordt dan omgeroepen dat er geen Thalys (pardon Eurostar Red) kan rijden omdat er treinstellen tekort zijn. Op donderdag gaat het hele feestje weer terug. Aan de berichten te zien (1100 pax) gaat het nu zelfs om een gekoppelde trein.
Waarom ze een Thalys PBA hiervoor gebruiken en geen TGV-Nord/Est heeft geloof ik te maken met verschillende software op de LGV-Nord en de nieuwere LGV-Est.
Volgens mij kan daar prima een TGV Réseau-treinstel rijden. Die reden in het verleden ook de diensten Brussel -> Rijssel -> Parijs CdG & Disnleyland -> Marseille -> Nice. Dus traject tussen Brussel en Straatsburg hoeft volgens mij geen Eurostar (ex-Thalys)-treinstel voor gebruikt te worden.
Dan blijft er nog een ander groot verschil over tussen de Thalys PBA en de TGV reseau.
Maar ik heb geen verdere behoefte om er over uit te weiden.
Vreemd, ik lees geen redenen waarom een PBA- of PBKA-tfeinstel noodzakelijk is tussen Brussel en Straatsburg.
Tenenkrommend moet dit voor SNCF zijn. En in het bijzonder voor de desbetreffende treinmachinist. Ze praten over een wisselstoring. Maar er zullen vast wel vaker een wisselstoring hebben plaatsgevonden op de LGV Interconnexxion.
Lijk me een fout van de treinmachinist.
Zoiets kun je de machinist niet aanrekenen. Tegen de tijd dat hij aan het seinbeeld ziet (ik weet niet of dat in deze situatie het geval kan zijn; meestal krijgt hij alleen te zien met welke snelheid hij mag rijden), kan hij niet meer op tijd de trein tot stilstand brengen, want de maximale remvertraging bedraagt slechts circa 1 m/s^2. Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat bij Moordrecht mijn trein richting Den Haag vanwege een verkeerde wisselstand richting Rotterdam reed. Toen de machinist aan het seinbeeld zag dat het wissel naar links leidde, zette hij een remming in, maar de trein kwam pas voorbij dat wissel tot stilstand. Na overleg tussen machinist en treindienstleider reed de trein terug tot voorbij het sein dat het betrokken punt dekte, waarna de treindienstleider een rijweg richting Den Haag kon instellen, en we de goede kant op gingen. Het hele proces duurde 7 á 8 minuten.
Weer eens wat anders Dineyland Parijs! Misschien een idee voor een excursie of vergaderen bij Sneeuwitje en de Zeven Dwergen! Jammer dat de Efeling geen spoor heeft tussen het Park en Tilburg, dan was ons kabinet een debat begonnen bij het Carnaval Festival. Een stoomtrein rijdt er nog steeds, maar daar hoor je over stikstof niet! Straatsburg is bovendien ook een hele mooie, oude stad. Thans weer Frankrijk , vroeger net als Mulhouse Duits gebied.In beide steden zie je dus ook tweetalige straatnaamborden, maar zijn beide meer dan een bezoek waard!
In de Efteling wordt wel degelijk gesproken over het eventueel schrappen van de stoomtreinen en het inzetten van een elektrische variant vanwege de stikstofproblematiek. Men heeft zelf ook last van deze crisis. Wel blijven ze de stoomtreinen, als het even kan, laten rijden. Ze pakken eerst andere, stikstof-uitstotende zaken aan. Zo worden alle restaurants in het park op korte termijn periode gasloos of zijn dit al geworden.
Helaas, ook voor de Efteling is stikstof geen sprookje. 😉
Re storing…
Of was het een subversieve actie van een Franse wisselbediener, die de maandelijkse verhuizing ook belachelijk vindt… Grin.
Per abuis zijn ze toch op de juiste plek afgezet. Ze passen prima bij al die andere Disney figuren. Duidelijk een creatieve actie van de Franse spoorweg vakbonden.
Zoals een bekende boef in een bekende serie over een clown en acrobaat altijd zei: ‘Foutje, moet kunnen baas!’
Bij een wisselstoring blijven de seinen op rood staan omdat het wissel niet veilig in een eindstand ligt. Dit lijkt eerder een verkeerde rijweginstelling. Verkeerd geprogrammeerd dan wel verkeerd ingesteld door de treindienstleider. Of een volgordewisseling tussen 2 treinen die niet correct is verwerkt.
Zie me daar Mark Rutte straks in Mickey Mouse pak rondlopen als hij minister president af, leuk toch ?
Doe maar Donald-Duck, die laat ook regelmatig van alles in de soep lopen!