Geen treinen van en naar Zwolle van 28 april tot en met 3 mei
22 apr 2021 12:04
ProRail werkt van woensdag 28 april tot en met maandag 3 mei aan het spoor bij Zwolle. Door de werkzaamheden rijden er geen treinen maar bussen naar het spoorknooppunt.
Verschillende werkzaamheden
Tijdens de werkzaamheden wordt er onder andere gewerkt aan de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte en aan de dive-under bij Herfte. Bij Herfte splitst het spoor richting Dalfsen en Emmen af en gaat de hoofdspoorlijn verder richting Meppel. De bedoeling is dat de spoorverdubbeling eind juli in gebruik wordt genomen.
Tijdens de werkzaamheden worden ook andere zaken aangepakt zoals vervangen van de bovenleiding tot kabelwerk in de grond en van spoorwerk tot seinen. Ook op station Zwolle gaat ProRail aan de slag met kabels, wisselverwarming, bovenleiding en perrons. Daarnaast worden de sporen aan de westkant van het station vernieuwd.
Geen treinen maar bussen
Gedurende de werkzaamheden zetten zowel NS als Blauwnet (Arriva/Keolis) bussen in. De NS-bussen rijden tussen Zwolle en ’t Harde, Zwolle en Kampen Zuid (op woensdag 28 april rijden de bussen tussen Zwolle en Dronten), Zwolle en Meppel en tussen Zwolle en Olst. Blauwnet zet bussen in op de trajecten Zwolle – Kampen, Zwolle – Raalte en Zwolle – Dalfsen.
Komende periode vinden er rondom Zwolle meer werkzaamheden aan het spoor plaats. Het zal dus niet voor het laatst zijn dat er rond het spoorknooppunt hinder is door werkzaamheden.
Komt dat station Zwolle ooit nog keer af?
Aan het spoor zal zoals hierboven staat aangegeven nog werkzaamheden zijn. Zoals bijvoorbeeld de bouw van een pasarelle:
https://www.zwolle.nl/wonen-en-leven/bouwen-en-verbouwen/projecten/spoorzone-zwolle
Als spoor Zwolle – Herfte in gebruik zal de meeste werkzaamheden klaar zijn. De bovenleidingmasten, bovenleidingdraad en spoor ligt er grotendeels al vanaf Herfte. Ze zijn nu bezig op het emplacement met het ontbrekende stuk.
Hierna zal er dit jaar in elk geval nog één buitendienststelling van Zwolle zijn. Deze zijn van 9 juli tot 20 juli. Vermoedelijk alleen voor het treinverkeer van/naar Leeuwarden/Groningen/Deventer/Enschede
Begin 2011 is de luchtbrug van Zwolle gereed voor de reizigers. Het complete plan voor de vernieuwing van station en emplacement zou in een groot project worden aangepakt.
Echter door het voortvarende OV-beleid van minister Melanie Schultz van Haegen ofwel kabinet Rutte I, werd er bezuinigd waardoor het hele project in stukken is geknipt en over meer dan 10 jaar is uitgesmeerd. Een gevolg hiervan is bv de Dive-under die nu aangelegd wordt.
Oorspronkelijk zou de trein naar Emmen ergens van spoor 8, 9 of 10 vertrekken, dus tussen richting Meppel en Enschede. Daardoor zou Emmen vrij komen te liggen en niet meer hoeven te kruisen. Door het opknippen van het project was deze oplossing niet meer uitvoerbaar.
De dive-under is dus het resultaat van een bezuiniging in 2011. Tel uit je winst!
dat lijkt wat onwaarschijnlijk. men kan ook later de perrons opnieuw indelen
Komen er ook meer en grotere liften op station Zwolle? De huidige liften, die nog vrij nieuw zijn, hebben gewoonweg te weinig capaciteit.
Waarschijnlijk niet. De spoortunnel is al verbreed. Ga dan niet vanuit dat ze nog eens de liften gaan aanpassen.
Dat is jammer!
Het is wat onwaarschijnlijk dat ze feitelijk te klein zijn. Het geld groeit ook niet aan de bomen dus zo’n paar jaar oude voorziening gaan ze echt niet afschrijven en slopen.
Helaas zijn ze te krap. Prachtige brede tunnel, maar te krappe liften.
De liften worden niet zo gebruikt. Het is geen Utrecht Centraal.
Zwolle is inderdaad geen Utrecht Centraal, maar wel een belangrijk overstapstation. Iedere keer als ik daar ben, zie ik wachtenden voor de lift staan. Even een maatje grotere lift had toch niet veel uitgemaakt op het totale kostenplaatje van de ingrijpende verbouwing van het station?
8 minuten overstaptijd op Zwolle naar de trein richting Emmen lijkt riant, maar voor iemand die slecht en niet zo snel ter been is kan het krap zijn, als je twee keer moet aansluiten in de rij voor de liften. Mede doordat je vaak op het kopperron moet dorlopen naar het voorste deel van de trein naar Emmen, omdat het achterste deel achterblijft in Zwolle. Als NS vertraging heeft, houdt Blauwnet daar geen rekening mee. Blauwnet heeft ook geen conducteur op het perron staan die ziet dat er nog reizigers naderen.
Zwolle is als overstapstation zeer belangrijk. Daar heb je zeker een punt. Zeker als je naar de dienstregeling kijkt waar de treinen nauw op elkaar zijn aangesloten. De aansluiting op Kamperlijntje is nog steeds krap.
De tunnel is berekend op de reizigersstroom. Evenals de trappen en roltrappen. Maar de liften wat minder. Die worden overigens niet massaal gebruikt want er zijn minder toeristen. Kijk eens op Schiphol waar vele mensen met koffers zijn.
Ik mis nog de snelbussen ‘t-Harde/Kampen Zuid – Meppel zonder stop in Zwolle tussen alle busdiensten die rijden. Blauwnet rijdt ook snelbussen tussen Raalte en Zwolle (wellicht is het handig om voor de leesbaarheid van dat stuk elke verbinding los op te sommen)
Vreemd dat zelfs de het shuttle treintje naar IJsselmuiden niet kan rijden. Dat gaat de hele dag heen en weer vanaf het kleinste en veraf gelegen perron
Het het emplacement moet per se stroomloos?
Er is geen station IJsselmuiden.
Het station van Kampen staat in IJsselmuiden
En weer is Noord Nederland een weekend lang niet per trein bereikbaar vanuit de rest van Nederland. Hadden we nu maar de Lelylijn!
Wilde u ook feitelijk op reis? Of klaagt u graag? Er is vervangend vervoer.
Een Lelylijn gaat wel zorgen dat Noord-Nederland niet meer geheel afhankelijk is van Zwolle.
Kunt u wel lezen of leest u graag wat u wilt lesen?
Het gaat er om dat een reis PER TREIN tussen noord- en de rest van Nederland, weer 5 dagen onmogelijk is zonder te moeten overstappen op vertragend alternatief vervoer. En ja, ik heb daar last van!
Vergeet niet dat deze werkzaamheden van 5 dagen of meer niet elk jaar zijn. Station Zwolle heeft nu een aantal periodes gehad waar het spoor buiten dienst werd gesteld. Maar dat komt omdat het nu grondig gemoderniseerd wordt.
Maar dat is en was daarvoor niet. Niettemin ben ik ook een voorstander van de Lelylijn omdat snellere reistijden van/naar Randstad ervoor zorgt dat de Randstad ontlast wordt. En forenzen niet naar de Randstad hoeven te verhuizen. Mits de Noord – Zuidmetrolijn wel is doorgetrokken naar Schiphol/Hoofddorp omdat die slagader in de Nederlandse OV niet moet dichtslibben.
U klaagt dat er 5 dagen geen treinen rijden maar het advies is nog steeds alleen noodzakelijk trein reizen te maken en geen pret ritjes tot dat de overheid heeft besloten dat noodzakelijk reizen wordt opgeheven maar dat is nog niet besloten alleen waarschijnlijk tot die tijd geen trein ritten maken.
@Laurens Smid.
Wat is “noodzakelijk reizen” of “niet-noodzakelijk”? Ik kan in de blind niet oordelen dat Djoeke “niet-noodzakelijk” zou reizen en ga dat ook niet doen. Dat is ieders eigen verantwoordelijkheid.
Ik vind de term “klagen” in dit verband veel te denigrerend. Vaak betekent “NS zet bussen in” een regelrechte puinhoop met veel ongemak voor de reiziger met veel onzekerheid en veel meer extra langere reistijd dan vooraf wordt aangegeven. Eerdere operaties in het noorden en rond Eindhoven beloven niet veel goeds. Een bedrijf nemen al maatregelen door eigen bussen voor hun personeel in te zetten. Als je niet bij dat bedrijf werkt, heb je pech.
Uit een eerdere reactie op dit draadje komt naar voren dat de komende werkzaamheden rond Zwolle nodig zijn, doordat 10 jaar geleden is bezuinigd.
Ons ben zunig, maar de rekening komt dubbel en dwars later.
Overigens verdwijnt het advies noodzakelijk reizen waarschijnlijk per 28 april
Aha, Zwolle ligt weer plaat. Eigenlijk geen nieuws meer, Zwolle ligt jaarlijks weken plat. Trieste bedoening op het Nederlandse spoor, ook al is dit voor verbeteringen.
Gezien de staking gaat Zwolle misschien het enige bereikbare station zijn de komende tijd 😉