fbpx

Werkzaamheden Apeldoorn gaan niet door: toch minder treinen

ProRail werkt toch niet aan het spoor bij Apeldoorn. De spoorbeheerder had gepland om tussen 16 februari en 1 maart sporen, wissels en de bovenleiding te vervangen tussen Apeldoorn en Deventer. Vanwege vorst in de grond gaan de werkzaamheden niet door.

Planning niet haalbaar

“Helaas, door vorst in de grond kan de aannemer de benodigde kwaliteit en planning niet garanderen. Het risico op uitloop van de werkzaamheden is veel te groot en dit heeft forse gevolgen voor reizigers en omwonenden. We konden daarom niet anders dan de werkzaamheden annuleren” zegt ProRail.

De werkzaamheden gaan in hun totaal niet door. “Het is namelijk alles of niets: aan het begin van de buitendienststelling verwijderen we sporen en wissels. Als we hiermee starten, moet je uiteraard alles ook weer afmaken. De indeling van de sporen wordt anders, waardoor we alle werkzaamheden hoe dan ook in één buitendienststelling moeten uitvoeren.”

Toch minder treinen

Tijdens de werkzaamheden zouden er geen treinen rijden maar bussen. NS heeft hierop lang van te voren de dienstregeling aangepast. Volgens ProRail is het geen gemakkelijke opgave om nu de planning weer terug te draaien. Daarom rijden er toch geen intercity’s tussen Apeldoorn en Deventer, ook al gaan de werkzaamheden niet door.

“Het lukt NS echter wel om sprinters te laten rijden tussen Apeldoorn en Deventer. Arriva rijdt tussen Apeldoorn en Zutphen zijn normale dienstregeling. Busvervoer is hierdoor niet nodig” aldus ProRail. De geplande bussen van NS rijden volgens de reisplanner niet.

26 gedachten over “Werkzaamheden Apeldoorn gaan niet door: toch minder treinen”

  1. Johan schreef:

    “NS heeft hierop lang van te voren de dienstregeling aangepast. Volgens ProRail is het geen gemakkelijke opgave om nu de planning weer terug te draaien.”

    Hoe moeilijk kan het zijn? – Als er bijvoorbeeld ergens een bovenleiding knapt, of later juist weer gerepareerd is, moeten ze ook in staat zijn om de dienstregeling binnen enkele minuten aan te passen. Er zijn verder vandaag helemaal geen werkzaamheden, dus ze hoeven niet eens te puzzelen, alleen maar de normale dienstregeling uitvoeren.

    “Busvervoer is hierdoor niet nodig” aldus ProRail. De geplande bussen van NS rijden volgens de reisplanner niet.”

    Volgens zowel de NS-reisplanner als de storingspagina op de NS-website rijden er vanaf zaterdag wel NS-bussen en geen sprinters tussen Apeldoorn en Deventer. Dat is minden dan 10 dagen vanaf nu, dus volgens NS zou de reisplanner dan moeten kloppen.

    1. S.P. schreef:

      Het is oprecht moeilijker dan het lijkt. Elk treinstel heeft een bepaald onderhoudsrooster en moet aan het eind van de dag op een bepaalde plek zijn, zodat ze niet meer kilometers rijden dan dat ze mogen tot het onderhoud. En op zo’n IC-verbinding als Schiphol/Den Haag – Enschede rijden behoorlijk veel treinstellen elke dag.
      De planning voor alle treinstellen die tijdens de werkzaamheden zouden rijden, is zo aangepast dat alle treinstellen precies op het juiste moment weer op hun onderhoudslocatie zijn. Al dat werk voor meer dan twee weken aan diensten ongedaan maken en een nieuwe planning voor elk los treinstel maken is in zo’n korte tijd simpelweg niet haalbaar.

      Het verschil met een verstoring is het feit dat NS bij een verstoring echt geen andere keus heeft dan de planning aanpassen. Voor NS zijn namelijk de treinomloop en de diensten belangrijker dan het daadwerkelijk vervoeren van reizigers, dus als het even kan wordt er niet van de planning afgeweken. Dit is ook een van de redenen waarom er bij het uitvallen van een trein op een willekeurig traject, liever niets ingezet wordt als vervanging, dan een treinstel dat éigenlijk later op die dag ergens anders heen moet rijden.

      1. Otto schreef:

        Altijd maar weer NS alles goedpraten wat NS doet.

        1. Hildebrand schreef:

          Graag wil iets meer respect.

      2. Simon schreef:

        Het is precies zoals u zegt; “Voor NS zijn de materieelomloop en de diensten belangrijker dan het daadwerkelijk vervoeren van reizigers”. Het bedrijf heeft zichzelf in een hoek gemanoeuvreerd waar het niet meer uitkomt. Improvisatie is onmogelijk geworden.

      3. Johan schreef:

        “Het is oprecht moeilijker dan het lijkt. Elk treinstel heeft een bepaald onderhoudsrooster en moet aan het eind van de dag op een bepaalde plek zijn, zodat ze niet meer kilometers rijden dan dat ze mogen tot het onderhoud.”

        Om op tijd onderhoud te krijgen hoeft een treinstel alleen op dat moment op de juiste plaats te zijn. Daarvoor is het niet noodzakelijk dat élk treinstel aan het eind van élke dag op een van tevoren bedachte plaats is.

        “De planning voor alle treinstellen die tijdens de werkzaamheden zouden rijden, is zo aangepast dat alle treinstellen precies op het juiste moment weer op hun onderhoudslocatie zijn. Al dat werk voor meer dan twee weken aan diensten ongedaan maken en een nieuwe planning voor elk los treinstel maken is in zo’n korte tijd simpelweg niet haalbaar.”

        Aangezien er elke dag wel ergens in Nederland een verstoring optreedt die noopt tot het aanpassen van de materieelplanning, lijkt me dat er gewoon een computeralgoritme is dat minstens dagelijks de materieelplanning voor de komende paar dagen herberekent, om de treinstellen die bijna een onderhoudsbeurt moeten krijgen naar de juiste plaats te dirigeren. Het is natuurlijk zinloos om dat weken van tevoren in beton te gieten.

      4. Hildebrand schreef:

        Zou je niet terug kunnen vallen op de reguliere omloopschema’s?

        1. Cole schreef:

          Ik kijk net op de NS App, daar liegt NS gewoon dat er werkzaamheden zijn t/m maandag 1 maart tussen Apeldoorn en Deventer. NS is weer eens te beroerd en te lui om de normale dienstregeling terug in te voeren, of om de waarheid te vertellen. Bij ‘extreem winterweer’ kunnen ze toch ook binnen een dag de dienstregeling omgooien? NS denkt zoals gewoon alleen aan eigen hachje en niet aan reizigers.

      5. Jeroen Adema schreef:

        Zelden zo’n onzin bij elkaar gehoord. Geen werkzaamheden dan gewoon rijden. Zonder werkzaamheden hadden die treinen ook gewoon gereden.

        Dus heren en dames bij de NS. Zet die IC treinen in en geen gezeur.

  2. CB schreef:

    “Het lukt NS echter wel om Sprinters te laten rijden tussen Apeldoorn en Deventer. Arriva rijdt tussen Apeldoorn en Zutphen hun normale dienstregeling. Busvervoer is hierdoor niet nodig”

    Klinkt eerder als een bezuinigingsmaatregel dan angst voor ontregeling van de planning.

  3. Reiziger 2.0 schreef:

    @Treinreiziger.nl (Hildebrand van Kuijeren): Ik lees dat de spoorvernieuwing tussen Hilversum en Utrecht Overvecht wel vanaf 22 februari door gaat.

    Met name tussen Hilversum Sportpark en Utrecht Overvecht komen nieuwe bovenleidingportalen. En daar krijg ik toch mijn bedenkingen bij.

    Kun jij uitzoeken of de gotische bogen worden vervangen? Ik dacht altijd dat dit rijksmonumenten waren.

    En dasrbij: Als er tussen Utrecht Overvecht en Hilversum wordt gewerkt, denk ik ook aan de bijzondere bovenleidingportaal constructie op het spoorknooppunt Blauwkapel, net buiten Utrecht Overvecht. Gaat dit in de week van 22 tot 27 februari definitief verdwijnen?

    Prorail doet er nogal geheimzinnig over. Maar ik ben heel benieuwd wat zij komende week allemaal weg gaat halen op dit mooie spoorlijntje.

    http://www.prorail.nl/nieuws/spoorvernieuwing-rond-hilversum

    1. Otto schreef:

      Rijksmonumenten? Het moet niet dwazer worden.

        1. Reiziger 2.0 schreef:

          Daarom, Prorail mag ze niet stilletjes vervangen!
          Dus ik hoop dat Treinreiziger.nl hier even serieus naar gaat kijken en desnoods Prorail op de vingers tikt!

        2. Bert Sitters schreef:

          Gelukkig niet dwaas.

      1. Rudy schreef:

        Deze portalen zijn terecht Rijksmonumenten. Ze zijn in de oorlog geplaatst en het zijn de eerste portalen gemaakt van beton. Deze combinatie maakt ze zo bijzonder.

        Het is jammer dat niet een deel van de zeer sierlijke portalen van de elektrificatie in 1924 van de oude lijn zijn behouden. De portalen tussen Amsterdam en Haarlem waren mijns inziens ook monumentaal.

    2. Annemiek schreef:

      Ze zullen die dingen vast bewaren in een of andere opslag en als er echt op aangedrongen wordt, zetten ze er ergens bij een station een paar neer voor de paar treingekken die er iets om geven.

      1. Daniël schreef:

        Het gaat hier om bovenleidingsportalen tussen Sportpark en Hilversum vanwege het project HOV ‘t Gooi. Daar komt onder andere ook nieuwe overweg. De bovenleiding op het tracé van de Gotische bogen blijft uiteraard gewoon bestaan!

    3. Hildebrand schreef:

      Ik ben het vergeten na te vragen

    4. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Reactie ProRail: “Wij gaan geen bovenleidingportalen vervangen, dat staat er verkeerd, zal dat aanpassen.
      Die monumentale bogen blijven ook staan.
      We leggen in Hilversum de funderingen voor portalen.”

  4. Annemiek schreef:

    Er komt weinig goed nieuws van het spoor de laatste tijd. Ook de berichten over de vertraging bij de levering van ICNG en de vertraging van drie jaar bij de verbouw van het Hoofdstation van Groningen. En de uitstel van de werkzaamheden in dit artikel, zullen over twee jaar voor een nieuwe lange buitendienststelling zorgen.

  5. Kees van Sambeek schreef:

    Een kraanwagen heeft ooit (zo’n 20, 25 jaar terug?) op de overweg bij Sportpark de bovenleiding meegetrokken, waarbij ook enkele van de monumentale portalen het loodje legden. Deze zijn toen tijdelijk vervangen door “gewone” stalen portalen in afwachting van nieuwe “spitse” exemplaren. Hiervoor is toen speciaal een mal gemaakt met het oog op de vereiste vorm. Wellicht slingert die mal nog ergens rond…….

  6. Baardstaart schreef:

    Mij lijkt dat de aanpassing van de dienstregeling samenhangt met andere werkzaamheden, anders zou men de dienst toch gewoon moeten kunnen rijden. Een normale werkdag heeft toch geen speciale voorbereidingen nodig.

  7. San schreef:

    Iemand enig idee wanneer ze dan wel de werkzaamheden willen gaan doen?

    1. Hildebrand Van Kuijeren (treinreiziger.nl) schreef:

      Moet nog opnieuw ingepland worden.

  8. Jules Vismale schreef:

    Apeldoorn is wel de grootste stad (?) van Gelderland maar het zit daar wel met een veel te klein station opgescheept en een boemellijn naar Zutphen die veel beter had kunnen worden geëlektrificeerd of anders doorgetrokken richting Arnhem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.