fbpx
Foto: ProRail / Stefan Verkerk

Knullig: waarom storm toch voor hinder zorgt op HSL ondanks windschermen

De harde wind heeft in de vroege donderdagochtend hinder op het spoor veroorzaakt. Tussen Rotterdam en Breda konden door harde wind geen treinen rijden via de hogesnelheidslijn. Dat is opmerkelijk, want juist dit najaar zijn er windschermen geplaatst.

Windwaarschuwingssysteem

“Dit najaar zijn er inderdaad 1500 windschermen geplaatst op de derde Moerdijkbrug op de hogesnelheidslijn” vertelt ProRail-woordvoerder Rochelle van der Kemp. Toch konden er vanochtend geen treinen rijden over de hogesnelheidslijn vanwege harde wind bij de Moerdijkbrug. “Dat komt omdat het windwaarschuwingssysteem nog niet is ingericht op de nieuwe situatie” legt Van der Kemp uit.

Dat komt erop neer dat treinverkeer al bij windkracht zes tot stilstand kan komen, terwijl met de windschermen treinen kunnen doorrijden tot windkracht zeven à acht. Volgens ProRail moet het doorrekenen op de nieuwe situatie zorgvuldig gebeuren. “Het gaat om een veiligheidssysteem” benadrukt de woordvoerder.

Onbegrijpelijk

Reizigersvereniging Rover noemt het onbegrijpelijk dat het windwaarschuwingssysteem nog niet is aangepast. “Er zijn miljoenen geïnvesteerd, we zijn nu alweer twee maanden verder. Dit had eerder moeten gebeuren” reageert Rover-woordvoerder Chris Vonk.

Ook Maatschappij Voor Beter OV reageert onthutst. “Ik val bijna van mijn stoel” zegt voorzitter Rikus Spithorst als hij de situatie hoort. “Met dit gepruts jaag je de weinige overgebleven reizigers ook de trein uit” vindt Spithorst.

Foto: Stefan Verkerk

Weinig hinder

ProRail zegt dat het windwaarschuwingssysteem later dit kwartaal alsnog wordt aangepast. De spoorbeheerder benadrukt verder dat de hinder op de hogesnelheidslijn vandaag beperkt bleef. In eerste instantie kon het treinverkeer geen gebruik maken van het zuidelijk deel van de HSL. NS meldde dat de stremming wel eens tot 14.00 uur zou kunnen duren, maar tussen zeven en acht uur werd het treinverkeer al hervat. Gedurende de stremming werden treinen omgeleid via het reguliere spoor, waardoor er minder sprinters konden rijden tussen Dordrecht en Roosendaal.

Andere stremmingen

Overigens was er op meer plaatsen op het spoor hinder door harde wind. Tussen Eindhoven en Weert heeft het treinverkeer enige tijd stilgelegen door een object op het spoor. Volgens een woordvoerder van NS ging het om een boom die op het spoor is gewaaid. Die problemen werden rond de klok van acht uur verholpen.

Ook het internationale treinverkeer ondervond door de storm hinder. Niet alleen door de stremming op de HSL-Zuid, maar ook door een omgewaaide boom op het Duitse spoor. Een enkele trein vanuit Arnhem richting Oberhausen kon daardoor niet rijden. Ook werd er een ICE omgeleid.

KNMI

Het KNMI geeft donderdag voor het hele land code geel met in de kustprovincies een harde en aan de kust stormachtige wind, mogelijk storm met kracht 8 of 9 Beaufort. In de kustgebieden komen daarbij zware windstoten van 90 tot 100 kilometer per uur voor, dieper landinwaarts rond 80 kilometer per uur.

Meer op Treinreiziger.nl

21 gedachten over “Knullig: waarom storm toch voor hinder zorgt op HSL ondanks windschermen”

  1. Dries Molenaar schreef:

    En ik was verbaasd dat men onlangs de Mose zeesluiting bij Venetië niet op tijd had weten te sluiten omdat de zaak nog in testbeheer was.

  2. Frans EEKHOUT schreef:

    Misschien was een tunnel voor de HSL toch een betere keuze geweest i.p.v. een brug met windschermen, onder water heb je nu eenmaal geen last van de wind totdat je weer boven de grond opduikt misschien.

    1. Van Stoffelen schreef:

      Alle tunnelgeld was al aan de Groene Hart-tunnel besteed, Frans. Want de 8 meter brede Oude Rijn en de 17 koeien in een Zoeterwouds weiland hadden die tunnel harder nodig dan de Moerdijkbrug.

  3. Simon schreef:

    Ik kan me wel voorstellen dat het inregelen van het windwaarschuwingssysteem tijd kost.
    De plaatsing van de windschermen zal zeker ook effect hebben op de luchtstroming rond de bovenleiding.
    Wat heb je eraan als je een Thalys met hoge snelheid over de brug laat rijden en hij trekt de bovenleiding kapot?

    1. arie schreef:

      hoezo, het is toch geen tunnel en daar kun je ook 200+ rijden….
      en als t zo hard waait, dan rij je op de brug toch ff wat zachter?
      hoe doen ze dat in frankrijk bij de tgv dan? die rijden al 30 jaar zo hard, delen van ervaringen? het is echt heel erg raar

      1. Simon schreef:

        @ Arie
        De TGV heeft ook problemen gehad met zijwind op bruggen.
        In een tunnel heb je geen zijwind, op een brug wel.
        De combinatie van hoge snelheid en harde vlagen is geen fijne.
        Maar maak je geen zorgen, als het niet lukt kunnen we er altijd nog lightrail van maken. Dat is in de mode.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Ze zouden u voor aanvang aanbesteding moeten raadplegen.

      1. Simon schreef:

        Dank u.

  4. Frans Eekhout schreef:

    Ze hebben met die lange tunnel onder het Groene Hart dit deel van de Randstad van een bovengronds voorbij razende flitstrein willen besparen inclusief die 7 koeien die bij het zien van een TGV kunnen gaan loeien, terwijl mijns inziens de Moerdijkbrug voor een tunnel mijn voorkeur zou hebben gehad. Vraag mij af of men windtunnel proeven hadden genomen alvorens een brug te verkiezen boven een tunnel Van Stoffelen en terecht opgemerkt Arie hoe ze het in Frankrijk doen, moest men in Nederland soms zo nodig het wiel opnieuw uitvinden ? Wie naar Cabview TGV kijkt kan zien hoe hard er met een Franse TGV aldaar gereden wordt. Gelukkig dat men nog met slakkengang via Dordrecht kan rijden als de HSL brug om welke reden dan ook het laat afweten, stremming defecte trein of natuurlijk die wind. Met boemelsnelheid in een ICD al eens via Dordrecht moeten omrijden heb ik eens ervaren, viel mij toen bij vertrek vanuit Rotterdam op hoe dicht we langs het Feijenoord stadion reden terwijl men normaal dit van grotere afstand kan zien. Nederland en infrastructuur, het blijven zorgenkindjes…

  5. A.M. Berben schreef:

    Inderdaad helaas alweer een voorbeeld van een vooral theoretische implementatie van een voorziening, een die helaas nog steeds geschiedt met de rug naar de realiteit.
    Gewoon alleen maar zwak en niets anders.

  6. Paul Allebrandi schreef:

    Het is maar een geluk dat ProRail geen torenflats bouwt. Dan zouden ze na de oplevering gaan berekenen hoe de lift moet worden.

  7. Arjan Krabbenbos schreef:

    Het is ook wel vreemd dat er voor de opening van deze snelle spoorlijn in 2007 nog niet gelijktijdig een windscherm hadden gebouwd. Normaal moet dat eigenlijk al lang getest en gebouwd zijn als de nieuwe infra gebouwd en daarna opgeleverd kan worden. Nieuwe treinen worden ook altijd uitvoerig getest en naar de Klimakammer van Wenen gebracht, om te zien of alles functioneert bij de verschillende natuurlijke elementen. Dat de Groene hart tunnel onder een weiland is gebouwd is ook gedaan om het landschap minder te verstoren met een brug of op maaiveld. Deze 7 km lange tunnel is daarom ook geboord in plaats van delen af te zinken. Hopelijk wordt de HSL brug bij Moerdijk binnenkort verlost van al zijn kwellingen, zodat alles gewoon via het spoorboekje gaat lopen. De windschermen die er nu zijn gebouwd hebben Godzijdank nog geen bezoek gehad van grafftti-artiesten. Hopelijk blijft dit ook altijd zo…….

  8. Tonny schreef:

    Prorail…leuker kunnen we het niet maken.

    1. Tonny schreef:

      Makkelijker ook niet overigens. Want alles is extreem moeilijk, haha.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Prorail heeft het ontwerp van de HSL niet gedaan. En het beheer eerste instantie ook niet.

      1. Tonny schreef:

        Wie dan wel?

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Infraspeed is verantwoordelijk voor de aanleg van de bovenbouw (de onderbouw is aangelegd door Rijkswaterstaat). Infraspeed is een consortium dat bestaat uit grote bedrijven als de Koninklijke BAM Groep en Siemens en werd in 1999 opgericht. De Rabobank en de ING Bank staan garant voor de financiering.

        2. Tonny schreef:

          Fascinerend. Dan zat ik er naast inderdaad. Excuus 🙂

  9. Hans schreef:

    Veel projecten in Nederland duren vreselijk lang, worden veel duurder dan begroot en met de nodige problemen opgeleverd, waarna daaraan weer eindeloos wordt gewerkt. Voor miljoenen. De HSL sluit daar naadloos bij aan…

    1. Marc Busio schreef:

      Dat komt omdat er geen internationale concurrentie is. De hele infrabouw is een Nederlands onderonsje met een volstrekt ongezonde prijsvorming en sterke neiging om het wiel iedere keer opnieuw uit te vinden. Juist zo’n internationale spoorverbinding was een mooie gelegenheid geweest om dit eens te doorbreken. Die honderd kilometer HSL had gewoon aangelegd moeten worden door Franse of Duitse bedrijven met veel ervaring dankzij de aanleg van vele honderden kilometers van dergelijk spoor in eigen land. Maar ja, in Nederland denken we het altijd beter te weten en omdat we zo’n rijk land zijn zal dat nog wel even doorgaan, want voor duur herstelwerk, compensatie en schadevergoeding is toch altijd wel weer ergens geld te vinden.

  10. Frans EEKHOUT schreef:

    Hoe zien die windschermen op de HSL brug op een modelbaan uit, iets voor de modelbouwer om ermee aan de slag te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.