Geen vervolging voor mishandeling NS-conductrice
12 feb 2025 10:31
Het Openbaar Ministerie gaat niemand vervolgen voor mishandeling van een NS-conductrice in april vorig jaar. Dat bevestigde het OM woensdag na berichtgeving van de Volkskrant. Naar aanleiding van het incident, waarbij de vrouw gewond raakte, werd het ov in Nederland drie minuten stilgelegd.
Volgens de spoorvakbond VVMC, waar de conductrice lid van is, werd de vrouw door een groepje jongens mishandeld in de trein tussen Den Haag HS en Delft. Ze zou zijn geschopt, geslagen en werd van een trap geduwd. Ook de machinist zou zijn geslagen.
Tegenstrijdige verklaringen
Er was een minderjarige verdachte opgepakt maar justitie heeft de zaak tegen hem geseponeerd omdat er niet genoeg bewijs is. Er zijn getuigen gehoord, maar hun verklaringen zijn tegenstrijdig en er zijn geen beelden van in de trein. Daardoor kan niet worden gereconstrueerd wat er is gebeurd, aldus het OM.
De VVMC laat weten dat de bond in overleg met de betrokken conductrice niet wil reageren.
Het incident was vorig jaar aanleiding voor een actie in het openbaar vervoer. Treinen, stads- en streekbussen, metro’s en trams stonden op 20 april ‘s avonds drie minuten stil uit protest tegen het geweld waarvan ov-personeel geregeld mikpunt is.
(c) ANP / Treinreiziger
De HC is toch zeker hoofdgetuige! Een line up en straffen die gekken.
Waarschuwing: bevat enige speculatie, ik weet ook niet hoe het is gegaan, maar:
Het zure ding is denk ik dat ze met een groep haar hebben geschopt en geslagen. Daardoor kan dit joch claimen “ik was het niet, het waren de anderen in de groep, ik stond er toevallig bij”. “wie zijn die anderen?”. “Vertel ik niet”.
Overigens is het goed mogelijk dat hij de waarheid spreekt, er zijn wel meer zaken waarbij een groepje iemand belaagt, maar dat er maar 2 of 3 zijn die daadwerkelijk klappen uitdelen. Maar dat hij zijn maatjes niet noemt, maakt hem wel een lafaard en uiteraard zeer verdacht.
Het voordeel van een rechtsstaat is dat deze de daadwerkelijk onschuldigen beschermt. Het nadeel van de rechtsstaat is dat ook sommige schuldigen worden beschermd.
Doet in de verte denken aan Carlo Heuvelman op Mallorca. Ook daar kon niet bewezen worden wie wel en wie niet geslagen had en dan krijg je dus dit soort hoogst onbevredigende resulaten.
Er is maar één verdachte en er is geen bewijs. Het hele verhaal is flink buiten proporties gegroeid. Helaas raakt ander leed daardoor ondergesneeuwd.
Nee???? Als je ziet hoe sommige HC reageren dan vertrouw ik die racis…. Niet
Dit is duidelijk een totaal verkeerd signaal. Ook al zijn er tegenstrijdige verklaringen: van de HC blijf je af! Dus lik op stuk!
Zonder aantoonbaar bewijs en zonder duidelijke getuigenverklaringen van derden is het jouw woord tegenover dat van een ander en daarmee krijg je iemand niet veroordeeld.
Hoe triest dit voorval ook is en in het bijzonder voor de conductrice en machinist waar ze een trauma aan kunnen overhouden, geldt dat men “het wettig en overtuigend bewijs moet hebben om tot een veroordeling over te kunnen gaan” is de stelregel in de rechtspraak. Indien één van beide ontbreekt of indien er geen eenduidige verklaringen worden afgegeven, of onvoldoende bewijs aanwezig is en men het aannemelijk kan maken dat een en ander als zodanig heeft voorgedaan, kan een rechter geen vonnis uitspreken en een eventuele verdachte of verdachten een vorm van straf opleggen.
Ik ben van mening dat fysiek en verbaal geweld in welke vorm dan ook en ongeacht de beroepstak ten allen tijde verwerpelijk is ! Mensen moeten hun functie zonder problemen kunnen uitoefenen zonder nadelige consequenties te ondervinden en gevaar voor eigen leven of dat van hun medemensen. Reizigers of derden dienen zich ook conform de geldende regels netjes en fatsoenlijk te gedragen en te houden aan de gedragsregels die geldt indien men met het Openbaar Vervoer reist. Elk exces is onacceptabel en wie zich daar niet aan kan houden zullen de gevolgtrekkingen moeten accepteren en is strafvervolging onvermijdbaar.
Ik hoop dat er voor voorvallen als bovengenoemd, jurisprudentie is en men in de toekomst daarnaar kan handelen.
Op één verklaring van een burger wordt niemand veroordeeld.
Nee? Sommige getuigen hebben gezegd dat de HC als eerste een klap uit heeft gedeeld
Heb je een bron? Normaal vind ik het flauw om dat te vragen, maar als je slachtoffers zo op de persoon aanvalt.
Dat de kater groot is dat dit soort geweldsplegers er mee wegkomen is een feit, maar als er geen sluitende zaak tegen een verdachte gemaakt kan worden is het niet overgaan tot vervolging helaas de enige juiste stap. Dit is een van de consequenties dat we in een rechtsstaat leven.
Dat neemt niet weg dat geweld tegen ambtsdragers een steeds groter probleem aan het worden is. Ook zit in oudere treinen geen camera systeem en het is uiterst triest te noemen dat tegenwoordig camera systemen nodig zijn om de veiligheid van personeel en reizigers te garanderen. Dat neemt niet weg dat de werkgever(s) en de maatschappij alles aan moeten doen dat mensen veilig hun werk kunnen doen en er in de toekomst wel voldoende bewijs materiaal komt om dit soort figuren achter slot en grendel te krijgen.
Klopt al deze blanke Nederlanders die dit doen opsluiten.
De media zegt er niks van als het geen buitenlanders zijn
Waren het mensen met een andere culturele achtergrond dan? Jij begint erover.
Hiermede wordt het treinpersoneel vogelvrij verklaard. Zeer betreurenswaardig!!
Op zich ben ik het helemaal eens met de adequate uitleg van hoe onze rechtstaat functioneert maar verachten we hierna nog doodleuk NS conducteurs als die zich ‘s avonds in de Randstad wijselijk terugtrekken in de cabine?
Conducteurs trekken zich op elk uur van de dag terug, sommigen geven een vertreksignaal door uit de deur van de machinistencabine te hangen. Verachten we hierna nog reizigers die zich door de grootschalige afwezigheid van conducteurs liever niet in het OV wagen?
Overdag, en buiten de grote steden met je eens.
Niet altijd trekken conducteurs c.q. conductrices zich overdag of ‘s avonds terug. Ik heb recent ook menige keer ervaren dat men het aangedurfd had om aan plaatsbewijs controles goed te doen en dat gebeurde op zowel de heen als terugweg vanaf het zuiden des lands. Men kan – en eigenlijk mag – hen niet over één kamp scheren of generaliseren. Zelfs met moeilijke gevallen werd er onderling overleg gepleegd om een probleem met een reiziger op te lossen en doen dan hun werk eer aan. Wie zich netjes gedraagt hoeft niets te vrezen of dat het bij rood licht niet doorrijden of lopen is en groen stoplicht wel of met het OV reist.
Mensen, ook bij NS of Arriva of elders die hun werk naar eer en geweten doen, verdienen het om ook positief bejegend te worden en vind ik het ongepast en onterecht dat men meent dat rijdend NS personeel het altijd met de kantjes vanaf brengen. Uitzonderingen zal je altijd hebben, maar dat komt overal in onze maatschappij voor..
Ik heb die trein ook jaren genomen. Van Utrecht, Den Bosch, Eindhoven en het gezellige Zuid LImburg. Als passagier heb ik dat nooit als een risico-trein ervaren, ook niet in de hele late uurtjes. Eenmaal in Noord Holland verdwijnen de dagjesmensen die komen voor een gezellig dagje uit in Amsterdam of Maastricht. En zonder dat de trein een no go area wordt komt er ook wat meer Randstedelijk publiek in de trein.
Beste Lezer, dat is wat ik bedoel, en ben het met je eens als we ons normaal gedragen doen de dames en heren van NS ook niet moeilijk ook niet als ik van en naar “Pinkpop city” ga als men weet wat ik bedoel en zelfs mét Pinkpop gaat het nog relatief rustig aan toe.Wel kan het even druk zijn in de trein. De meeste mensen kijken wat in hun mobieltje of kletsen wat of nemen een hap of drank. Laats kwam ik van de Vakantiebeurs Utrecht en wisselde met een vriendelijke conductrice wat reiservaringen uit en dat was leuk en informatief.
Langste IC…
Wist je dat de langste Intercity op werkdagen van Nederland van Den Helder naar Maastricht gaat heen en terug, een treinafstand van 243 kilometer, met onderweg 17 stops en reistijd van 3 uur en 44 minuten van noord naar zuid en omgekeerd 3 u 47 minuten zonder te hoeven overstappen. Dat is een lange zit waar men meestal wel een NS conducteur tegen kan komen, neem wel wat proviand mee voor onderweg. Voor de nieuwsgierigen, ik heb het even opgezocht.
Den Helder v. 06.46 – Maastricht a. 10.33 u
idem v. 7.16 aankomst Maastricht 11.03 u
Maastricht v. 14.59 – Den Helder aankomst. 18.42
idem v. 15.29 – aankomst Den Helder 19.12
Waar men ook naar toe gaat, hou het vriendelijk en wees een beetje lief voor elkaar !
Pure generalisatie, d.w.z. het gedrag van een deel toepassen op de hele groep.
heel diep betreurenswaardig en laf lijkt alsof dat tuig meer vrij spel krijgt