fbpx

Getest: nachttrein naar Praag

Op verzoek van treinreiziger.nl testte Estrella Reyes-Pinto met haar zus Valentina de nachttrein naar Praag. Eerder testte ze al de InterCity naar Berlijn. De heenreis ging per ligrijtuig in een 6-persoonscompartiment, de terugweg per luxe slaapwagen. Vaak gaat Estrella op reis per vliegtuig, dus we zijn benieuwd hoe de reis haar bevallen is.

Heenreis
Estrella: “Op de heenweg naar Praag hebben wij gebruik gemaakt van een tweedeklas ligplaats. De treincoupé is een kleine ruimte met aan beide kanten drie bedden boven elkaar gestapeld. Onze bedden bevonden zich bovenin, waardoor wij helaas niet de mogelijkheid hadden om het bed als bank te gebruiken, zoals onze onderburen konden doen. Voor personen slecht ter been zou dit een probleem kunnen zijn vanwege het smalle trappetje dat je moet opklimmen. Bovenin konden wij niet rechtop zitten, dus kropen we meteen ons bed in. Toch is het beter dan de nacht doorbrengen in een stoel.”
“De reis verliep voorspoedig en rond 5 uur werden wij wakker, omdat onze reisgenoten uitstapten in Berlijn. We maakten van deze stop gebruik om te genieten van het mooie uitzicht op Berlijn. Het plezierige van een ligplaats is dat je andere reizigers ontmoet in een huiselijke en knusse sfeer. Het voordeel van een nachttrein is bovendien dat je geen dag van je vakantie verliest. Om 09.00 kwamen wij redelijk uitgerust aan en konden wij gelijk de stad gaan verkennen.”

Terugreis
“Op de terugweg hadden wij een eersteklas bedplaats. Bij binnenkomst waren wij aangenaam verrast. De ruimte is beduidend groter dan bij de ligcoupé en heeft voor een trein luxe faciliteiten. De coupé heeft een reeds opgemaakt stapelbed dat prima ligt. Het onderste bed kan versteld worden in een comfortabele 3-persoonsbank. Je moet wel doorhebben hoe dit systeem functioneert, want dit wilde bij ons niet lukken, wat zorgde voor een chagrijnige conducteur. Het is echter fijn om aan een tafel te kunnen zitten en te kaarten.”
“Rond twaalf uur kropen wij ons bed in en vielen langzaam in slaap op het ritmische geluid van de treinwielen. ’s Ochtends werden wij plotseling gewekt door een automatisch weksysteem dat de avond ervoor was ingesteld door de conducteur. Wij waren op dat moment een uur voor onze eindbestemming Utrecht Centraal. Tot onze verrassing klopte even later de conducteur aan de deur met een ontbijtje, bestaande uit thee/koffie, een croissantje en een broodje met beleg. Aan onze eigen wasbak fristen wij ons op, en begonnen aan het ontbijtje terwijl wij genoten van het (Nederlandse) zonlicht dat door het raam naar binnen scheen.”

Advies
“Ik kan de trein zeker aanbevelen. Het is een leuke manier van reizen, je ziet het landschap en je ontmoet andere mensen,” concludeert Estrella. Of ze zelf de volgende keer ook weer voor de trein zal kiezen, bevalt te bezien. “Ik ben een onderzoeker en zou eerst kijken wat de goedkoopste optie is (vliegtuig, trein of auto). Dan maak ik een keuze,” zegt Estrella.
Als ze weer met de trein gaat, wordt het waarschijnlijk de ligcoupé. “Voor jonge mensen als ik is het een avontuurlijke manier van reizen. Oudere mensen of zakenmensen zou ik aanraden een plek in een slaaprijtuig te boeken.”

Beoordeling heenreis (ligcoupé)

  • Prijs / kwaliteit: 7.5;
  • Comfort: 6;
  • Pluspunten: nachtreis (geen dagverlies), bed, stopcontact, tafeltje, nachtlampje, sociaal contact;
  • Minpunten: smal, kort bed en weinig bagageruimte;
  • Algemene ervaring: leuk voor de jonge of avontuurlijke reiziger.

Beoordeling terugreis (slaaprijtuig)

  • Prijs/kwaliteit: 7.5: als je wat extra kunt uitgeven, dan is deze optie zeer de moeite waard;
  • Pluspunten: ruim, eigen wasbak, veel bagageruimte, douchemogelijkheid, gratis drankje, tafel, stopcontacten, bank;
  • Minpunten: moeilijk systeem bedbank;
  • Algemene ervaring: een hotelkamer op wielen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.