fbpx
Foto: Copyright by Rhaetische Bahn / Andrea Badrutt

Goedkoop onbeperkt treinen in het buitenland: dit zijn de mogelijkheden

De zomermaanden zijn weer aangebroken en dat betekent dat Nederlanders weer massaal het buitenland opzoeken. Met de auto, het vliegtuig óf natuurlijk per trein. En behalve een Interrailpas zijn er deze zomer weer veel mogelijkheden om goedkoop te treinen. Treinreiziger.nl maakte een overzicht.

België

Naar Nederlandse begrippen was treinreizen bij onze zuiderburen toch al niet heel duur. Deze zomer doet de NMBS er echter een schepje bovenop, want van 1 juli tot en met 3 september reis je door heel België voor 59 euro per maand in de 2e klas. Wie 1e klas wil reizen, betaalt 30 euro extra. Wie regelmatig én onbeperkt door België wil treinen, kan hier een mooi voordeeltje uit slaan. Voorheen was je aangewezen op bijvoorbeeld de 10-rittenkaart (à € 9,60 per enkele reis) of het weekendticket met 50% korting.

Het Off-Peak Unlimited-ticket, zoals het zomerkaartje heet, is doordeweeks geldig vanaf 9:00 uur in de ochtend. In het weekend en op feestdagen kun je het ticket de hele dag gebruiken. Daarmee is het vergelijkbaar met de daluren die NS rekent. Wie het ticket koopt, kan er een maand mee reizen (tot uiterlijk 3 september). Een latere startdatum kiezen is mogelijk, maar niet verder dan een maand vooruit.

Je kunt het Off-Peak Unlimited-kaartje alleen in de NMBS-app kopen. Daar kun je afrekenen met bijvoorbeeld PayPal. Met iDeal betalen is niet mogelijk.

Foto: Stefan Verkerk

Duitsland

We zijn nog maar amper bekomen van het 9 euro-ticket, of Duitsland heeft alweer het 49 euro-ticket ingevoerd. Overigens kunnen we beter van het Duitslandticket spreken, want de prijs wordt in de toekomst waarschijnlijk weer veranderd.

Voor recreatieve reizigers heeft het Duitslandticket wat minder voordelen dan het 9 euro-ticket van 2022. Wederom geldt het ticket alleen in regionale treinen, maar ditmaal is het een doorlopend abonnement. Dat betekent dat je altijd 49 euro betaalt en je het ticket pas na een maand kunt opzeggen. Al biedt de verkeersbond van Hamburg (HVV) een kleine maas in die wet, want daar betaal je de eerste maand slechts voor de resterende dagen in die kalendermaand. Bovendien gaat het ticket daar direct na aankoop in, als je het Duitslandticket koopt in de HVV-app.

Het Duitslandticket is overigens geen specifiek zomerticket, maar een structurele maatregel om treinreizen bij onze oosterburen aantrekkelijker te maken.

Foto: Stefan Verkerk

Zwitserland

Ben je via het Belgische Off-Peak Unlimited-ticket en het Duitslandticket eindelijk in Zwitserland aangekomen, dan kun je ook daar rekenen op een aantrekkelijke korting. Niet landelijk, maar het kanton Graubünden biedt een maandticket voor 115 frank (2e klasse, dat is 117 euro) aan. Gelukkig is dit deel in het uiterste zuidoosten van Zwitserland bijzonder pittoresk en herbergt het enkele van de mooiste spoorlijnen ter wereld.

Het Monats-BÜGA, zoals het ticket heet, is geldig bij zowat alle ov-maatschappijen in Graubünden. De beroemde treinen van de Rhätische Bahn, zoals de Albulabahn, Berninabahn en het traject naar Arosa met het Langwieserviaduct, zijn sowieso inbegrepen. Ook kun je met PostAuto de Zwitserse wegen ontdekken.

Wie het ticket online wil kopen, moet in het bezit zijn van een SwissPass. De SwissPass is een treinpas die opgeladen kan worden met verschillende kortingen of abonnementen. In Graubünden kun je het Monats-BÜGA echter ook gewoon bij alle ticketautomaten aanschaffen.

Denemarken

Denemarken is een minder bekende treinbestemming, maar de Deense Spoorwegen maken het komende zomer wel een stuk aantrekkelijker om er eens heen te gaan. Tussen 24 juni en 21 juli en van 31 juli t/m 13 augustus reis je voor 399 Deense kronen (ongeveer 35 euro) acht aaneengesloten dagen onbeperkt door Denemarken. Kinderen tussen de 12 en 15 reizen voor de helft van de prijs. Let wel: er zijn maximaal 75.000 van deze railpassen te koop. Op het moment van schrijven zijn er nog tickets beschikbaar.

En waar moet je dan heen in Denemarken? Nou, naar Skagen aan de Noordzeekust bijvoorbeeld. De reisredactie van The Guardian riep het duintraject tussen Aalborg en Skagen eind vorig jaar uit tot treinroute van de maand.

Foto: DSB

Slowakije

Nog iets goedkoper dan Denemarken is Slowakije deze zomer. Daar biedt de ZSSK, de nationale spoorwegmaatschappij van dat land, een weekticket aan voor 29 euro. Daarmee kun je vrijwel onbeperkt door het Centraal-Europese land reizen. Je koopt het ticket door een (willekeurige) verbinding te zoeken op zssk.sk/en (bijvoorbeeld Bratislava-Trnava) en bij ‘Train ticket selection’ onder het kopje ‘Regional’ op ‘Show more options’ te klikken. Daar kun je het Network ticket SLOVAK aanschaffen.

Tsjechië

Nu we toch in de buurt zijn: Tsjechië biedt ook wat goedkopere tarieven aan voor treinreizen met de České dráhy in juli en augustus. Het zomerticket van de Tsjechische spoorwegen koop je voor een kleine 60 euro voor een weekje treinen. Twee weken reizen kost je zo’n 84 euro. De Tsjechen doen niet aan speciale voorwaarden en laten je door heel het land reizen met alle treintypes, dus ook RailJets en EuroCity’s. Studenten, kinderen en 65+’ers hebben recht op korting.

Foto: (c) Albert Koch, cc-by nd

En andere landen dan?

Op deze pagina vind je een veel tips om goedkope treinreizen te boeken in of naar het buitenland.

0 0 stemmen
Artikel waardering
49 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Oscar
1 jaar geleden

CH: PostBus -> PostAuto.
https://www.postauto.ch/de

De PostBus is een Oostenrijks fenomeen.
https://www.postbus.at/

Baardstaart
1 jaar geleden

Veel van deze aanbiedingen zijn duidelijk gericht op het binnenland en daar kan ik de lokale overheden ook geen ongelijk in geven. Dit betekent dat je zoals in Belgie en Duitsland door vele hoepeltjes moet springen om in NL zo een aanbieding te krijgen. Ben zelf privacy bewust en heb dus een privacy telefoon, die niet lekt naar bigdata companies, dus dan zijn het idd zeer moeilijk hoepels waar voor anderen deze hoepels wel goed toegankelijk zijn. Jammer dat het tegenwoordig allemaal alleen naar apps gekeken wordt, terwijl de datagrabbing van big tech (wo Google en ook Apple [Apple is achterbaks]) steeds groteskere vormen aanneemt.

Zelf ga ik dat ik ‘s-zomers niet super ver weg en midden in de winter neem ik een lekkere zon vakantie. Juist dan heb ik die zon nodig, terwijl we de laatste jaren in NL redelijk tot zeer goed zomerweer hebben gehad.

Sander
1 jaar geleden

https://www.oebb.at/de/tickets-kundenkarten/freizeit-urlaub/sommerticket
De zomerticket van öbb is ook een zeer goede aanbieding voor de jeugdigen onder ons; onbeperkt reizen (ook ic en rj treinen) voor een prikkie. Je moet wel een kortingskaart kopen die een jaar geldig blijft (moet je eigenlijk altijd doen als je naar Oostenrijk treint, is een no-brainer).

Willem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sander

Als toevoeging voor reizigers van alle leeftijden naar Oostenrijk:

Per Oostenrijkse deelstaat zijn er vaak ook aantrekkelijke week- of maandkaarten te krijgen. Het VVT Wochtenticket bijvoorbeeld kost €47 voor een week gebruik van vrijwel alle vormen van openbaar vervoer in Tirol. Dat zijn dus lokale smalspoorbanen, wandelbussen, maar ook snelle treinverbindingen, zoals de IC, EC en RJ treinen die bijvoorbeeld op het stukje tussen Jenbach en Innsbruck gewoon snelheden halen die in de buurt komen van een hogesnelheidstrein (230 km/u). Over de grens in Italië / Zuid-Tirol zijn er weekkaarten voor vergelijkbare tarieven waar soms ook een flink aantal musea, korting op fietshuur, kabelbanen, etc. bij zitten (bijv. Museummobil kart). Die zijn recent overigens wel flink duurder geworden, want een jaar geleden had je zo’n kaartje al voor minder dan €30. Alleen geldig in bussen en stoptreinen, dat dan weer wel. Er zijn ook dagtickets (Euregio) voor zowel het Oostenrijkse en het Italiaanse deel van Tirol, maar die zijn vooral aantrekkelijk geprijsd als je met een gezin met het juiste aantal personen bent.

In Salzburgerland (SVV myregio wochenkarten) en Vorarlberg (Maximo-tickets) heb je voor vergelijkbare tarieven als de VVT-kaart ook weekkaarten. In het geval van Vorarlberg zijn er ook combinatietickets voor het OV in Liechtenstein en/of het meest oostelijke deel van Zwitserland. Soms kun je ook voor een zone binnen een deelstaat of twee aangrenzende zones een weekkaart krijgen, maar dat is meestal minder aantrekkelijk geprijsd. Voor de meeste steden zijn er ook kaarten voor de stad zelf.

De meeste andere Oostenrijkse deelstaten hebben ook wel iets dergelijks, maar soms met haken en ogen. Karintië heeft bijvoorbeeld alleen dagkaarten die geldig zijn tijdens het weekend, vakanties en op feestdagen. In Niederösterreich, Oberösterreich en Steiermark zijn er geloof ik ook alleen dagkaarten.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Willem

Een kleine aanvulling op je informatie over Karinthië. Als je daar een hotel boekt, krijg je aan de receptie een ticket waarmee je gedurende de periode van je verblijf gratis met het openbaar vervoer mag reizen. Ik weet niet beter dan dat alle hotels in de streek daaraan meedoen. Volgens mij hebben ze in Stiermarken iets soortgelijks, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer.

.
1 jaar geleden

Ik zou niet weten waarom ik in Denemarken zou gaan treinen, naast Kopenhagen vind ik daar niets de moeite waard om te zien. Met beperkt aantal passen aanbieden maken ze mij allerminst bang. Treinreizen in Slowakije biedt betere mogelijkheden op beeldschone plaatjes vanuit je zitplek, maar alleen de lijn Bratislava Kosice is modern en een enkele skigebied minitreintjes vanuit Poprad-Tatry, de rest loopt behoorlijk achter en de treinstations worden vanaf Bratislava stuk voor stuk steeds armoediger. Zo’n wereld van verschil met hun buren waar ze ooit een natie mee vormden. De treinstations zijn daar de laatste jaren gigantisch verbeterd met moderne treinen. Geen idee of de situatie in Slowakije momenteel anders is na dik vijftien jaar, er zijn in Slowakije flink wat beroemde kastelen te vinden waar helaas weinig treinen naar toe gaan. Spiskasteel bijvoorbeeld. Als je wat speciaals wilt zien moet je zeker Slowakije proberen.

Liesbeth Bos
1 jaar geleden
Antwoord aan  .

Ik ben er net geweest. Met de train naar Slowakije en daar rondgereisd. De meeste treinen zijn nog steeds niet heel modern, maar dat vind ik ook wel weer charme hebben. De routes zijn prachtig. Bijv. van Banska Bystrica naar Margecacy, door het Slowaaks paradijs. Een eenvoudige trein, zonder 1e klas, maar we zaten prima en het kost bijna niks.

Liesbeth Bos
1 jaar geleden
Antwoord aan  Liesbeth Bos

Margecany

Anoniem
1 jaar geleden

Bahncard 100 ganz Deutschland 249 E.
Dat is voor 8,30 E per dag onderweg in Deutschland.
NL ticket 29,90 E/ maand, het kan en moet!

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Niks moet en zeker niet anoniem.
Wellicht zoiets als de zomeraanbieding in België.59 euro per maand, maar door de week pas geldig na 9:00 uur.

Tim
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Huh, wat??
Bahncard 100 kost je €4339 en is dus alleen per jaar te koop. Je kan wel maandelijks betalen, maar niet maandelijks opzeggen.

treingraag
1 jaar geleden

Essen (B) Spa vv is 50 euro ongeveer. Dus SNCB heeft mooi aanbod terwijl rendement nou niet bepaald piekt. Ach, alles kan zie USA beleid.
Onze nachttreinen hadden ook kunnen blijven bestaan me dunkt. Amsterdam – Ventimiglia: lange stops te Duitsland om in te nemen (vul maar in), volgende dag de Italiaanse zon en vanaf Genua zeegezichten vanonder het raam bijna wat open kon nog.
Wie schrapte dat nou en waarom. Tribunalen wat mij betreft. En dank spoormensen overal die hun uurtjes maakten.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Het treintje naar Spa is zwaar noodlijdend. Ooit kwamen Europese grootheden met de trein naar dit kuuroord. In november 1918 vluchtte de Duitse keizer Wilhelm vanuit Spa in zijn keizerlijke trein naar Nederland.
Infrabel (de Belgische spoorbeheerder) wil deze lijn opheffen. Samen met 13 andere lijnen in Wallonië. Dat lukt echter niet in een federaal land met wafelijzerpolitiek. In Vlaanderen staat maar een verbinding op het lijstje van Infrabel.

Treinen waarbij de ramen open kunnen zijn uit een ver verleden en niet meer van deze tijd. Leuk voor nostalgische herinneringen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het “treintje” Spa – Aachen vervult een belangrijke functie in het internationale verkeer als weer eens de ICE Brussel – Frankfurt uitvalt. IC Brussel- Eupen/welkenraedt, uitstappen Welkenraedt. “Treintje” Spa- Aachen om dan de aansluitende trein naar Koeln te nemen om daar op een ICE te stappen naar Frankfurt Flughafen/Hbf.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Deze reizigers tussen België en Duitsland komen niet op het doodlopende spoortje van Pepinster naar Spa

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Deze reizigers van België naar Duitsland komen niet op het doodlopende spoortje van Pepinster naar Spa.

Anoniem
1 jaar geleden

In luxemburg is het gehele openbaar vervoer het gehele jaar gratis.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het kleine landje Luxemburg heeft zoveel andere inkomsten dat de staat gratis openbaar vervoer kan bieden.
Meer dan de helft van de werkenden pendelt dagelijks vanuit Duitsland, België of Frankrijk. Feitelijk is het hele land grensgebied.
Luxemburg hoeft voor deze pendelaars niet te zorgen voor huisvesting, gezondheidszorg en onderwijs en andere voorzieningen. In Nederland zijn dat pijndossiers.
Nog veel meer mensen wippen vanuit de buurlanden even de grens over om in Luxemburg te tanken en alcoholische dranken te kopen. Levert de staat gigantisch veel BTW en accijns op. Daar kun je wel flink wat treinen, bussen en trams voor laten rijden en het net aanzienlijk moderniseren, zoals de nieuwe prachtige tramlijn in Luxemburg-stad en veel spoorverdubbelingen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het was een politieke keuze voor het milieu, klimaat.
Kunnen allen landen in EU doen.
Zie Deutschlandticket, P en S treinen Belgie, de goedkope abonnementen.
Het zijn keuzes en visies in een wereld waar het milieu en klimaat onomkeerbare grenzen overschrijden. Mensen moeten anders gaan leven.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het “Deutschlandticket” geldt alleen voor regionaal openbaar vervoer.
De P-treinen (spitstreinen) en S-treinen in grootstedelijke gebieden in België kosten hetzelfde als andere treinen. In de spits mag je in België niet in de trein met dat goedkope maandkaartje in de zomer.
Op veel trajecten in België gaat maar een trein per uur. Op sommige trajecten in de weekeinden maar een trein per twee uur. Ondanks de instroming van de Desiro en de M7 rijden in België nog veel aftandse, stokoude treinen rond met zitplaatsen op een niveau van derde wereld.
Veel stations in België zijn een verschikking met te lage perrons en unheimische wachthokken. Bepaald niet sociaal veilig. Geen liften en ook geen roltrappen. De verbouwingen van diverse stations zijn een gebed zonder end, Zoals in Bergen of Gent Sint Pieters. In Gent zegt men dat als de ingreep klaar is, er alweer met de volgende renovatie moet worden begonnen.
Ook veel Duitse stations, vooral voor het regionale verkeer, zijn dringend aan een grondige renovatie toe. Publieksonvriendelijke gebouwen ten top.
Helaas: reizen kost nu eenmaal geld. Ook in Duitsland en België. In Duitsland laten te weinig mensen hun auto staan voor het “Deutschlandticket”.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Helaas: reizen kost nu eenmaal geld. Ook in Duitsland en België. In Duitsland laten te weinig mensen hun auto staan voor het “Deutschlandticket”.

Dan maar het autorijden duurder maken.

Of het eerlijke verhaal.
Met OV 0,13 E per km of met auto 0,44 E per km.

Tim
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Kan toch weinig verrassend zijn. Met het regionale verkeer forensen buiten de je eigen regio is niet de doen. Zelfde geldt naar mijn mening recreatieve trips op sommige uitzonderingen na. Op veel verbindingen ben je simpelweg 2 of 3 keer zo lang onderweg als je niet met IC/ICE kan rijzen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Beste Bert,

In Nederland zijn alle treinen een soort RE.
Je wordt van A naar B vervoerd.
je pleit voor een kunstmatige instandhouding die een NL-ticket moet tegengaan. Jammer dat een treinreiziger die positie inneemt.
Treinen in 10 minuten-takt op alle routes. IC afschaffen.
NL-ticket voor 49,90 E voor werkenden en in spits en 29,90 E voor al die in de daluren gebruik maken van CO2 minstbelastende mobiliteit.
vertel het aan Rutte en consorten laat ze iets doen tegen de klimaatcatastrofe.
Financiering 1 liter Fssiele brandstof met 0,50 E verhogen.
De CO2-uitstotende reacties zijn te dom voor woorden, bespaar de lezer van treinreiziger met zulk gezeik.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Vervoer kost nu eenmaal geld. Voor een dubbeltje op de eerste rang kan niet. Voor 29,90 per maand kun je nu eenmaal geen treinen laten rijden.
Als de fossiele brandstof extra belast zou moeten worden ten behoeve van het openbaar vervoer, dan zie ik dat liever dat dit gaat naar een drastische verbetering van ons spoorwegnet met snellere treinen en meer capaciteit in de spits. De reiziger mag best voor het vervoer betalen.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

@ persoon achter de schuilnaam “Anoniem”
U spreekt mij aan als beste Bert, maar wat is uw echte naam?
Regionale treinen in Duitsland kunt u niet vergelijken met de IC in Nederland. Ze stoppen echt veel vaker en het comfort is in de regel minder. Als u in Duitsland op de regiogrens moet overstappen op een andere regionale trein, dan kan dat best lang duren, want deze treinen sluiten niet altijd goed op elkaar aan.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost

De oppervlakte van Slovenië bedraagt de helft van Nederland. De totale lengte van het spoorwegnet is 1/3 van het Nederlandse net. Het maandkaartje in Slovenië kost 70 euro. Reken dat eens om. Kom je toch tot een aanzienlijk hoger bedrag dan 29,90 euro dat sommigen op dit forum voor Nederland eisen.

Verbist Evi
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Is die €70 dan voor onbeperkt ook tijdens de ochtend en avond spits?

Verbist Evi
1 jaar geleden

De NMBS off-peak actie is goedkoper dan dal vrij en niet vergelijkbaar.
Jullie kunnen misschien niet met iDeal betalen in België de mogelijk blijft wel met maestro, visa, … zijn wel een optie. Een Nederlands abonnement is niet mogelijk zonder Nederlandse bankrekening op dat vlak kan de NS nog iets leren van de NMBS/DB.

Stefan van Weerden
1 jaar geleden

Nou Duitsland na alle problemen die het 9-euro ticket blootlegde is er in Duitsland helemaal NIETS veranderd. Afgelopen zaterdag waren alleen de treinen op tijd die op seculiere lijnen(zoals van/naar Iserlohn), maar RE’s met 20 minuten vertraging of meer is eerder regel dan uitzondering. Daarnaast levert het Deutschlandticket wel degelijk een hogere bezetting op in de treinen zonder dat er extra treinen zijn gaan rijden en als laatste zijn ze in Duitsland flink aan het werken op het spoor. Alleen al in NRW zijn diverse lijnen compleet niet bruikbaar of veel beperkter beschikbaar. Ik zou bijna willen zeggen Duitsland leuk, maar zorg dan wel dat je een Interrailpas hebt, want met de regionale treinen wilt het nog wel eens in de soep lopen en ja ik weet ook dat het meer dan regelmatig met de ICE fout gaat.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stefan van Weerden

Als dagelijkse Deutschland fahrer zie ik meestal op werkdagen in RE en RB een bezettingsgraad van een 40%.
Zelfs de ICE’s gebruikt door toeristen hebben eenbezettingsgraad van 75- 80%.
Er vallen minder ICE’s uit. En gezien de ‘Baustellen’ 20 jaar CDU/CSU/FDP wanbeleid in onder- en uitbouw railinfrastruktuur is er sprake van Umleitungen of SEV/treinvervangend busvervoer.
En heb de laatste weken mwpeegemaakt dat ICE’s punktlich aankwamen.
Zag ook vele Staus/files op de wegen naar en rond grote stede
Treinrijden is goedkoper dan autorijden, CO2 minstbelastend en je bent baas over je reistijd.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stefan van Weerden

Als dagelijkse Deutschland fahrer zie ik meestal op werkdagen in RE en RB een bezettingsgraad van een 40%.
Zelfs de ICE’s gebruikt door toeristen hebben eenbezettingsgraad van 75- 80%.
Er vallen minder ICE’s uit. En gezien de ‘Baustellen’ 20 jaar CDU/CSU/FDP wanbeleid in onder- en uitbouw railinfrastruktuur is er sprake van Umleitungen of SEV/treinvervangend busvervoer.
En heb de laatste weken mwpeegemaakt dat ICE’s punktlich aankwamen.
Zag ook vele Staus/files op de wegen naar en rond grote steden.
Treinrijden is goedkoper dan autorijden, CO2 minstbelastend en je bent baas over je reistijd.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Vandaag kwam de Frankfurt – Amsterdam van 16.28 uur 5 minuten te vroeg aan in Dusseldorf.
Die ICE’s lijken dit jaar punktlich(er) te rijden.
Bravo!!
Helaas blijven vele toeristen weg, gezien de ervaringen van vorig jaar. Veel uitval, vertragingen. En de misinformatie die dit jaar o.a. ook hier, op treinreiziger, vermeld/gemeld worden inzake treinuitval, bezettingsgraden van meer dan 100% en punktlichkeit, vertragingen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Een blik op de real time aankomst- en vertrekstaten van een willekeurig groot station in Duitsland leert dat het nog steeds een chaos is met allerlei vertragingen.

https://iris.noncd.db.de/wbt/js/index.html?typ=an&bhf=8098549,8002549&lang=en&seclang=de&zeilen=20&style=qran

Jonkeren
1 jaar geleden

Waarom doet Nederland niet mee? Hier wordt niks gedaan om het mensen wat gemakkelijker en goedkoper te maken.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jonkeren

Nederland doet er niet aan mee, omdat het zit opgescheept met NS. NS is slechts in staat om ongeveer 80% te leveren van hetgeen we pre-corona gewend waren. Goedkope tickets zorgen voor een groei aan reizigers en die kan NS absoluut niet verwerken. Integendeel, de aangekondigde tariefsverhogingen moeten ervoor zorgen dat extra reizigers wegblijven in de spits. Als er momenteel goedkope abonnementen zouden worden ingevoerd, creëer je daardoor een absoluut infarct op het spoor. Dat is onwenselijk, omdat het dan ook niet meer bruikbaar is voor het nut dat het nu nog heeft.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jonkeren

Nederland kent kortingkaarten.

Gert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Oostenrijk, Zwitserland e.d. hebben regionale ovkaarten, relatief goedkoop en superhandig. Voor een dag maar ook voor langere periodes.Gewoon op papier uit de automaat. Waarom hebben wij dat niet? Gewoon een kaartje uit de automaat voor alle regionale openbaar vervoer. Voor na 9.00 uur.
Waarom is het in Nederland allemaal zo prijzig, zulke losse kaarten zonder abonnement. We zijn hier altijd zo vol van klimaat, in ieder tvprogramma gaat het erover, veel blabla en mooie idealen en doelen, maar ja er daadwerkelijk iets aan doen of ondernemen dat kost geld. Veel geld. Lekker zuinig doen, Nederland, en niks investeren of aantrekkelijk maken dat ov. Nee, de treinen zijn te druk op de verkeerde momenten en daarvoor moet je straks flink dokken.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jonkeren

Weekend vrij? Dat gebruik ik en is goedkoop…

Bert
1 jaar geleden

Voor de lezers die interesse hebben in het Deutschlandticket: de correcte app is ‘hvv switch’.

Anoniem
1 jaar geleden

@ ANnemiek.
Een dagelijks volgen van het nieuws, chaos middels files in Nederland, west-europa. Toename files. Toenames CO2-uitstoot.
Annemiek anti-treinreizigers/OV-reizen. Al jouw bijdragen propageren CO2-uitstootbevorderende mobiliteit. Jij bent een fossiele propagandist die de verkeerde keuze(s) fossiele maakt.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zou je de volgende keer even willen wachten met reacties schrijven tot je medicatie begint te werken?

Anoniem
1 jaar geleden

@ ANnemiek.
Een dagelijks volgen van het nieuws, chaos middels files in Nederland, west-europa. Toename files. Toenames CO2-uitstoot.
Annemiek anti-treinreizigers/OV-reizen. Al jouw bijdragen propageren CO2-uitstootbevorderende mobiliteit. Jij bent een fossiele propagandist die de verkeerde keuze(s) fossiele maakt.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Doe jouw aantijgingen tegen Annemiek onder jouw eigen naam. Dit anoniem doen vind ik buitengewoon laf.

Anoniem
1 jaar geleden

Nog een keer ook nederland kan een NL-ticket organiseren en financieren. Neo-liberalen zullen dat niet willen vrijheid voor Allen om CO2-vermijdend te reizen, zij hebben beleggingen in CO2 uitstotende fondsen. Ikke,ikke het milieu, klimaat, mensheid aan hun hula. De ergste slavendrijvers.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Vervoer kost nu eenmaal geld. Daar moet je gewoon voor betalen.

Anoniem
1 jaar geleden

Ik reis niet naar Zuid-Europa te heet.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wil de echte anoniem nu opstaan. Ik zie door al die anoniemen het bos niet mee.

Liesbeth Bos
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

En waarom moeten wij dat weten?