GroenLinks: 18 miljard voor spoor en directe treinen naar Stockholm en Madrid

Er moet flink geïnvesteerd worden in het spoor. Wat GroenLinks betreft wordt er de komende tien jaar zelfs 18 miljard uitgetrokken om het openbaar vervoer te verbeteren. Dat vertelt Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks in een interview met Treinreiziger.nl.

Meer internationale treinen

Als het aan GroenLinks ligt is investeren in het spoor echt nodig. Niet alleen om in Nederland de frequenties te kunnen verhogen, maar ook om het aantal internationale treinen fors uit te breiden. Dat is nodig omdat de partij wil stoppen met vluchten tot 750 kilometer waarvoor de trein een alternatief kan zijn. Om die reden wil GroenLinks elk uur een snelle trein naar steden als Brussel, Parijs en Londen.

Maar wat Kröger betreft komen er ook treinen naar verder gelegen bestemmingen, bijvoorbeeld Barcelona, Madrid, Rome en Stockholm. Voor dergelijke steden ziet GroenLinks ook een rol voor snelle nachttreinen. “Als je ‘s nachts reist en gaat slapen, dan kost het je praktisch gezien geen tijd. We willen een echt Europees Hogesnelheidsnet en dit kan prima op het nachtelijke vrijwel lege bestaande spoor” legt Kröger uit.

De politica wijst erop dat de afgelopen vier jaar verbeteringen zijn geboekt, zo is er nu een directe trein naar Londen en wordt er gewerkt aan een snellere trein naar Berlijn. Tegelijkertijd moet er ook nog veel verbeterd worden. Kröger: “We zien vooral dat de discussie echt is gekanteld. Zelfs de VVD wil nu meer internationale treinen. Dat is echt winst. Maar het gaat allemaal nog veel te traag. Ik ben soms jaloers op wat andere landen in dezelfde tijd op de rails zetten. Nederland wacht te veel af. Dit kan sneller.” 

GroenLinks is enthousiast over de Nightjet. Foto: ÖBB

Investeren in spoor

Het aantal treinreizigers is nu weliswaar gehalveerd, maar GroenLinks wijst erop dat voor de coronapandemie het aantal treinreizigers jaar in jaar uit aanzienlijk toenam. De partij stelt dat in die periode investeringen in het spoor flink zijn achtergebleven. Daarom moet er nu een inhaalslag gemaakt worden, vertelt Kröger. “Ons spoor zit vol. Als we verder willen groeien, en dat moet wel, dan moeten we echt investeren.”

GroenLinks trekt in zijn plannen 18 miljard uit om het spoor te verbeteren, over een periode van tien jaar. “De basis moet eerst op orde zodat we de frequentie kunnen verhogen en er moeten ook lijnen bij.” Concreet stelt de partij voor om onder andere de Lelylijn aan te leggen tussen Groningen en de Randstad. “Die op termijn kan worden doorgetrokken naar Hamburg. Ook kijken we naar een snelle trein tussen Eindhoven en het Duitse ICE-netwerk (waaronder Düsseldorf en Aken) en uitbreiding van het openbaar vervoer rond de steden.” Daarnaast wil GroenLinks minimaal één busverbinding per dorpskern.

Hoofdrailnet

De partij is er voorstander van het hoofdrailnet aan NS te geven. De filosofie is dat het spoorwegnet te druk en te complex is om op te knippen. Het spoorbedrijf wist ternauwernood een derde strike te voorkomen, doordat de prestatie-indicator zitplaatskans HSL werd aangepast. En de beloofde intercity naar Aken is er vooralsnog niet gekomen. Toch is dat geen reden om het hoofdrailnet aan te besteden, vindt GroenLinks. Kröger: “Juist omdat het vrij goed gaat. De fouten in de HSL wijten wij niet aan de NS maar aan structurele problemen die al ontstaan zijn bij de aanleg. Bij de reguliere treinen zien we juist een hele goede stiptheid en een hele hoge waardering van reizigers.”

Inmiddels komt ruim de helft van de omzet van NS uit buitenlandse concessies. Is dat wel eerlijk als buitenlandse partijen niet in Nederland kunnen meedoen? Kröger: “Het spoor is er niet voor de spoorbedrijven maar voor Nederland en de reizigers. Of niet-aanbesteden eerlijk is voor iemand die denkt hier geld mee te kunnen verdienen, interesseert mij vrij weinig. OV is een noodzakelijke dienst, vitale infrastructuur die Nederland draaiende houdt. Daar hangt te veel van af om mee te kunnen experimenteren. We hebben het gezien in Engeland, dat was 30 jaar drama en nu draaien ze het terug.”

Sneeuw

Hoe kijkt GroenLinks tegen de sneeuwchaos aan? Ondanks herhaaldelijke beloftes van ProRail en NS ging het dit jaar toch weer mis en viel er een recordaantal treinen uit. Opvallend, omdat er volgens het KNMI geen sprake was van extreme sneeuwval. Kröger wijst er echter op dat er wel degelijk veel sneeuw viel en het behoorlijk waaide waardoor er sneeuwduinen ontstonden. “Het is enorm balen als dat gebeurt en dan treinen massaal uitvallen, maar dat is wel het gevolg van hoe ons net in elkaar zit. Het is een complex uurwerk waarbij elk radertje zijn ding moet doen. Hapert er een, valt alles stil.”

De politica vervolgt: “De Zweedse Inlandsbanen kan dit soort sneeuw makkelijk hebben, maar dan hebben we het over een boemel met 1300 kilometer eigen rails zonder wissels. Als we dat hier zouden willen, met aparte lijnen voor elke stoptrein en intercity, zonder wissels, hebben we zeker vier keer meer spoorrails nodig. Wat zou dat gaan doen met de prijs van een kaartje? Wij willen juist heel veel geld investeren in meer reizigerscapaciteit, met veel vaker een trein. Dat maakt het systeem complex maar efficiënt. Daar hebben we 363 dagen per jaar plezier van. En twee dagen per jaar zal het mis gaan.”

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger.

De acht grootste politieke partijen (volgens de peilingen) hebben van Treinreiziger.nl een uitnodiging gekregen om hun ov-standpunten toe te lichten. Zeven daarbij hebben daarvan gebruik gemaakt. In deel 8 komen de overige partijen aan de orde.

Overzicht van de verschenen artikelen in deze reeks:
Deel 1: CDA pleit voor binnenlands hogesnelheidsnetwerk
Deel 2: GroenLinks: 18 miljard voor spoor en directe treinen naar Stockholm en Madrid
Deel 3: D66: Lappendeken op Europees spoor moet opgelost worden
Deel 4: ChristenUnie: 500 kilometer spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen (van Uden tot Groningen)
Deel 5: VVD: niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook inzetten op Mobiliteit as a Service
Deel 6: SP: Alle spoorlijnen weer naar NS
Deel 7: PvdA: Fors investeren in openbaar vervoer, zitplaatskans trein moet beter
Deel 8: Dit vinden de overige politieke partijen van openbaar vervoer

This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:53

Share

Recent Posts

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

15 uur terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

18 uur terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

3 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

4 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

4 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

5 dagen terug