Groningen en Friesland stellen strenge regels bij nieuwe concessie

klok 01 feb 2017 16:04

In de provincies Groningen en Friesland wordt het treinaanbod de komende jaren uitgebreid en moeten vervoeders er alles aan doen om reizigers op tijd te vervoeren. Maximaal 1 procent van de treinen mag een vertraging hebben van 5 minuten of meer.  Dat blijkt uit de eisen voor de nieuwe treinconcessie die december 2020 in gaat. 

Op het gebied van stiptheid stellen de provincies diverse eisen. Zo gaan Groningen en Friesland letten op zowel de punctualiteit bij 3 minuten als bij 5 minuten. Bij 3 minuten mag bijvoorbeeld nog 5 procent van de treinen te laat zijn, maar een vertraging van 5 minuten of meer moet echt een zeldzaamheid worden (maximaal 1 procent).

Aansluitingen
De provincies vinden het ook belangrijk dat de treinen in de toekomst goed blijven aansluiten op de NS-treinen. Daarom telt een trein toch als op tijd als de vertraging wordt veroorzaakt door het overnemen van een aansluiting van een andere treinvervoerder.

Uitval
Nog vervelender dan vertraging is rituitval. Ook op dat gebied stellen de provincies scherpe eisen: maximaal 0,2% van de treinen mag uitvallen door toedoen van de vervoerder. Treinen die door overmacht uitvallen tellen niet mee. Groningen en Friesland kijken bij rituitval naar de dienstregelingkilometers. "Bij verstoringen in de spitsuren heeft het voorkomen van rituitval de hoogste prioriteit, ook al rijden de gereden ritten niet punctueel. Dit om te borgen dat zo veel mogelijk mensen toch mee kunnen met de ritten".

Nieuwe treindiensten
Wie het nieuwe contract krijgt, wordt deze zomer bekend gemaakt. Het contract heeft een looptijd van 15 jaar. Er gaan ook meer treinen rijden, waarbij sommige nieuwe treindiensten al worden geïntroduceerd voor de nieuwe concessieperiode. Deze nieuwe treinen komen er in de toekomst bij:

  • 2e sneltrein Groningen – Leeuwarden (nu 1x per uur, straks 2x) (alleen doordeweeks tot 20u)
  • Extra pendeltrein Zuidhorn – Groningen – Groningen Europapark (1x per uur in ochtendspits)
  • Spitssneltrein Groningen – Winschoten (tot 2x per uur)
  • Extra spitstreinen Leeuwarden – Sneek (straks 4x per uur een trein in de spits)

Verder houden de provincies de mogelijkheid open voor een nachttrein Groningen – Leeuwarden.

Zero emissie Treinstellen
Ook willen de provincies dat de trein in de toekomst schoner wordt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.