Grote blauwe bord keert terug op Utrecht Centraal (nu langwerpig)

Na tien jaar heeft Utrecht Centraal alsnog het grote blauwe bord met vertrektijden terug. Tien jaar geleden in 2011 werd het blauwe bord weggehaald.

Klapperbord

Dat wil zeggen het oude ‘klapperbord’. Het bord werd toen vervangen door een digitaal bord. Lang heeft dat er echter niet gehangen. Het bord verdween vanwege werkzaamheden. Het digitale bord uit 2011 is nu niet teruggekeerd, het is een volledig nieuw bord. Dit keer is gekozen voor een meer langwerpig bord. Het oude ‘klapperbord’ is in 2011 verhuisd naar het Spoorwegmuseum.

Het nieuwe ‘XL-scherm’ toont alle vertrektijden van het komende half uur. Het scherm is 36 vierkante meter groot. Station Utrecht Centraal is het vierde station na Schiphol, Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal dat een dergelijk scherm krijgt. Het scherm in Utrecht is wel veruit het grootste.

Het oude digitale bord in 2011

Leesbaarheid

Projectmanager Henk Bulthuis van ProRail: “Het scherm bestaat uit ruim twee miljoen pixels en zeven miljoen led-lampjes. Het past de lichtsterkte van de led-lampjes slim aan op basis van het licht in de stationshal zodat de reisinformatie zo goed mogelijk te zien is. Ook naar de plek en de hellingshoek van het scherm hebben we goed gekeken. We hebben rekening gehouden met de leesbaarheid vanuit alle hoeken en met de looproutes van reizigers.”

Het nieuwe blauwe bord: foto NS.

In 2017 besloot NS dat het blauwe bord terug moest keren. Vereniging Rover ziet nu een wens van veel reizigers in vervulling gaan. “Veel reizigers vragen al jaren om terugkeer van het grote scherm, zodat zij vanaf een afstand meteen kunnen zien waar zij heen moeten lopen”, stelt Rover-directeur Freek Bos, “bovendien is het bord altijd een geliefd herkenningspunt voor reizigers die elkaar hier op het station ontmoeten.”

This post was last modified on 8 februari 2021 18:22

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug