Grote verschillen in tevredenheid treinstations

Het Brabantse Lage Zwaluwe heeft het minst populaire treinstation van Nederland en Klimmen-Ransdaal in Limburg is favoriet. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research waarbij 150.000 reizigers werd gevraagd wat ze van hun station vinden. Het nieuwe station van Delft is de grootste stijger in de zogenoemde Stationsbelevingsmonitor.

Werkzaamheden

In vergelijking met 2018 is de tevredenheid over stations nauwelijks gewijzigd. 77% van de reizigers was positief en gaf een 7 of hoger, tegenover 76% in 2018.  Over een langere periode zijn er grotere verschillen. In 2014 bleef het percentage nog hangen in 65%. Destijds werd er aan meer stations nog gewerkt, inmiddels zijn de vernieuwingen aan de stations grotendeels afgerond.

Dat is ook de verklaring waarom Delft fors in populariteit is gestegen. Jarenlang was de omgeving van het station een bouwput, en waren de faciliteiten in het stationsgebouw beperkt. Nu de verbouwing is afgerond en de trein niet langer via het spoorviaduct rijdt, maar ondergronds, zijn de voorzieningen aanzienlijk verbeterd.

Forse verschillen

De waardering van de stations verschilt fors. In Flevoland bestaat bijvoorbeeld Almere Buiten met 63% tevreden klanten in de top-3 best gewaardeerde stations van die provincie, terwijl in Zuid-Holland de top drie best gewaardeerde stations allemaal meer dan 90% tevreden reizigers kent.

De tevredenheid kan ook behoorlijk fors fluctueren. Zo gaf in Oudenbosch vorig jaar slechts 49% van de reizigers een 7 of hoger, terwijl dat dit jaar is gestegen naar 73%. Andersom komt ook voor. Vorig jaar gaf in Rotterdam Alexander nog 51% een 7 of hoger, nu is dat percentage slechts 42%. Die daling valt goed te verklaren omdat Alexander nog geen nieuw station heeft: dat wordt momenteel gebouwd.

Klimmen-Ransdaal

Over het authentieke station Klimmen-Ransdaal, een rijksmonument uit 1913, zijn bijna alle, overwegend vaste, reizigers (97 procent) enthousiast. Het kleine station aan de spoorlijn Heerlen-Maastricht is een ontwerp van architect George van Heukelom die ook onder meer het station van Hengelo bouwde. Dat Lage Zwaluwe met 27 procent het minst populaire treinstation is, komt mede door de afstand tussen het station en het dorp en omdat het pal naast de snelweg ligt.

Vorig jaar gingen Schin op Geul, Sappemeer Oost en Dalfsen op kop in de monitor. Opmerkelijk detail: het station van Sappemeer Oost mag dan zeer goed gewaardeerd worden, maar het station zal wel over twee jaar gesloten worden (december 2022).

ProRail en de Nederlandse Spoorwegen zijn de opdrachtgevers van het onderzoek.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 22 februari 2020 22:51

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug