fbpx

Grote verschillen in tevredenheid treinstations

klok 21 feb 2020 14:13

Het Brabantse Lage Zwaluwe heeft het minst populaire treinstation van Nederland en Klimmen-Ransdaal in Limburg is favoriet. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research waarbij 150.000 reizigers werd gevraagd wat ze van hun station vinden. Het nieuwe station van Delft is de grootste stijger in de zogenoemde Stationsbelevingsmonitor.

Werkzaamheden

In vergelijking met 2018 is de tevredenheid over stations nauwelijks gewijzigd. 77% van de reizigers was positief en gaf een 7 of hoger, tegenover 76% in 2018.  Over een langere periode zijn er grotere verschillen. In 2014 bleef het percentage nog hangen in 65%. Destijds werd er aan meer stations nog gewerkt, inmiddels zijn de vernieuwingen aan de stations grotendeels afgerond.

Dat is ook de verklaring waarom Delft fors in populariteit is gestegen. Jarenlang was de omgeving van het station een bouwput, en waren de faciliteiten in het stationsgebouw beperkt. Nu de verbouwing is afgerond en de trein niet langer via het spoorviaduct rijdt, maar ondergronds, zijn de voorzieningen aanzienlijk verbeterd.

Forse verschillen

De waardering van de stations verschilt fors. In Flevoland bestaat bijvoorbeeld Almere Buiten met 63% tevreden klanten in de top-3 best gewaardeerde stations van die provincie, terwijl in Zuid-Holland de top drie best gewaardeerde stations allemaal meer dan 90% tevreden reizigers kent.

De tevredenheid kan ook behoorlijk fors fluctueren. Zo gaf in Oudenbosch vorig jaar slechts 49% van de reizigers een 7 of hoger, terwijl dat dit jaar is gestegen naar 73%. Andersom komt ook voor. Vorig jaar gaf in Rotterdam Alexander nog 51% een 7 of hoger, nu is dat percentage slechts 42%. Die daling valt goed te verklaren omdat Alexander nog geen nieuw station heeft: dat wordt momenteel gebouwd.

Klimmen-Ransdaal

Over het authentieke station Klimmen-Ransdaal, een rijksmonument uit 1913, zijn bijna alle, overwegend vaste, reizigers (97 procent) enthousiast. Het kleine station aan de spoorlijn Heerlen-Maastricht is een ontwerp van architect George van Heukelom die ook onder meer het station van Hengelo bouwde. Dat Lage Zwaluwe met 27 procent het minst populaire treinstation is, komt mede door de afstand tussen het station en het dorp en omdat het pal naast de snelweg ligt.

Vorig jaar gingen Schin op Geul, Sappemeer Oost en Dalfsen op kop in de monitor. Opmerkelijk detail: het station van Sappemeer Oost mag dan zeer goed gewaardeerd worden, maar het station zal wel over twee jaar gesloten worden (december 2022).

ProRail en de Nederlandse Spoorwegen zijn de opdrachtgevers van het onderzoek.

© ANP / Treinreiziger.nl

14 gedachten over “Grote verschillen in tevredenheid treinstations”

  1. Sjoerd Eeftens schreef:

    Dat station Lage Zwaluwe niet populair is, komt natuurlijk helemaal niet omdat het station ver van het dorp Lage Zwaluwe ligt. Daar hoeven de meeste reizigers helemaal niet te zijn. Het komt wel doordat de stationsinrichting zeer winderig, sober en onfris is, en omdat een goede wachtgelegenheid op de perrons ontbreekt.

  2. Peter schreef:

    Als je nieuwsgierig bent naar de cijfers van stations die je zelf kent, hier is de lijst: https://nieuws.ns.nl//services/downloadfile.php?f=stationsbelevingsmonitor2019.pdf&uid=832100&hash=fd398897e3e8c2b70a3b729a6e6bef605cb45c74
    Wat vooral opvalt is de grote variatie in de tijd voor sommige stations, terwijl je wel weet dat er in die vijf jaar daar helemaal Niets veranderd is.
    Wat mij betreft kul-statistiek.
    kBen wel benieuwd naar een serieus onderzoek naar de waardering (kdoe geen uitspraak over het teken) van die huiskamers.

    1. Jan H schreef:

      Sowieso is het vreemd dat de NS ook hier naar het percentage mensen kijkt dat een 7 of hoger geeft. Een station dat een 2 zevens en 2 tweeën krijgt, komt er zo beter vanaf dan een station met 1 tien en 3 zessen.

      1. Dat hebben we echt wel door. schreef:

        Dat is niet vreemd, dat is slim. Doen ze met de algemene tevredenheidcijfers ook. Op die manier weten ze te verbloemen dat ze ontzettend veel onvoldoendes krijgen.

      2. dries molenaar schreef:

        tja, in het echt zullen ze toch honderden waarderingen per station verzameld hebben. Als er zoveel reizigers zijn.

      3. Rahim schreef:

        Het is het ministerie van infrastructuur die de meetmethode heeft bepaald, niet de NS. Op die cijfers wordt de NS beoordeeld. Je kan er wat van vinden maar geef dan wel de juiste instantie de schuld van de gebruikte methode.

      4. Rahim schreef:

        Trouwens 1×10 en 3×6 = 28:4= 7

        Volgens mij komt dat op het zelfde neer dan 😉

  3. treingraag schreef:

    Lage Zwaluwe is het ultieme relax station, er is weinig maar veel zicht en rust want geen mens vaak en flitsende Thalys ook mooi gezicht plus leuke uitspanning met farmtuinterras en leuke kaart nabij gelegen oostzijde super bediening ook.
    En keuze uit lift, trap of over spoor eind van de perrons voor de railfans, zo leuk ook.
    Tja, met regen …snel weg daar, kan ook nog!

  4. treingraag schreef:

    Oudenbosch heeft leuke wachtkamer met verwarming en Lavazza automaat ook soep en hotchoco maar … ruimte zit op slot meestal sinds de winter !?!?

  5. Boutrous schreef:

    De Mandelabrug van NS station Zoetermeer over het spoor Gouda-Den Haag CS en de A12 is bij de roltrappen aan weerszijden bij storm een berucht trekgat. Den Haag Laan van Nieuw Oost Indie is op de perrons bij storm ook een trekgat. Op de perrons is geen beschutting tegen de wind. Geldt zowel voor NS al voor RandstadRail.

  6. dries molenaar schreef:

    De essentie is om dekking tegen de elementen te hebben. Als het even kan wat voorzieningen en vooral om hang-gajes uit de hallen en voor het station weg te dwingen. Schijnbaar moet overal in de wereld het station en railtransport een brandpunt van uitvreterij en criminaliteit zijn.

    Ik ben ooit op Interrail geweest en het was toch wel treurig dat je terug op Rotterdam CS in de hal direct met drugsverkopers geconfronteerd werd.
    NB Ook frappant was dat een conducteur in Zimbabwe begeleid moest worden door een militair met een geweer over de schouder en dat vlak daarna op de Flevolijn een conducteur begeleid werd door een politieagent met een pistool aan de riem.

    1. dries molenaar schreef:

      Zimbabwe was natuurlijk op een andere reis…

  7. GWS schreef:

    LS,
    Spijtig genoeg geeft de pdf geen redenen voor de (slechte) waardering voor een station.
    Dat kan natuurlijk vele redenen hebben:
    -een vers-hip plafond (Delft)
    -goed koffie
    -maar belangrijker: handige treinverbindingen
    Een voorbeeld: ik kom zelden in het NS station in mijn woonplaats, er stopt geen enkele trein die voor mij nuttig is (andere NS-IC stations zijn even ver van mijn woonhuis),
    Voor mijn waardering van het locale station zijn zaken als koffie/beschutting en/of een blits plafond dus niet relevant.
    Overigens is niets alles neues in Delft een vooruitgang: gelet op de vele expats/studenten leek mij een bemand loket erg nuttig, dat is gereduceeerd tot een vriendelijke NS-informant in een klein hokje.

  8. Hans schreef:

    In Twente is het stationnetje in Delden het hoogst gewaardeerd. Op dat station is niets te krijgen, er is geen personeel, geen wachtruimte enz. Het blijkt (las ik in een krant) dat hier het historische gebouw hoog gewaardeerd wordt, samen met de rust en overzichtelijkheid van maar twee sporen met een eilandperron ertussen. Koffie mist men niet, dat drink je thuis of neem je zelf mee: ook nog veel goedkoper! Volgens mij zijn dit ook redenen waarom veel andere kleine oude stationnetjes zo hoog scoren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.