fbpx
Archieffoto

Haagse tram 12 tot eind augustus om door kromgetrokken spoor

De Haagse tram 12 rijdt tot eind augustus om nadat het spoor in de Edisonstraat deze week tijdens de hitte omhoog kwam. Dit gebeurde ook al een keer op 20 juni.

Vooral deze week is het spoor zo kromgetrokken dat er veel herstelwerk nodig is. In de Edisonstraat is een speciale constructie gebruikt voor het spoor. De rails liggen hier niet in beton maar in het asfalt.

Alleen op deze locatie kwam het spoor tijdens de hitte omhoog. Rails zetten uit door hitte, maar asfalt doet dat ook, meer dan beton. HTM doet nog onderzoek naar de exacte oorzaak van het kromtrekken. Voor zover bekend was de Haagse Edisonstraat de enige locatie in het land waar tijdens de hitte het spoor flink beschadigd raakte.

4.3 3 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
FFA
6 dagen geleden

Tja, klimaatdestructie.
CO2-uitstoot veroorzaakt schade aan gezondheid, natuur, klimaat.
En maar blijven Vroem, Vroem, Doemnis.

Koploper Herman
6 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Tja, zo kun je alles wel krom/kapotredeneren.
Als er in Den Haag in de afgelopen 25 jaar alleen maar elektrische autos hadden geZoemZoemd, dan had het resultaat voor dit stuke tramspoor niet anders geweest.

Arjan krabbenbos
6 dagen geleden

Kunnen we ook bij metro en tramtrajecten ook de rails niet wit verven, zoals het in Italië ook bij het spoorwegnet is. Daar is op het nationale railnet het spoor soms wit geschilderd tegen de felle, hete zon, wat uitzetting of m het omhoog komen van het spoor voorkomt. Misschien een idee om hier bij vervanging van het oude spoor al toe te passen. Zo sla je vliegen in een klap: je werkt aan een verbeterd spoor, dus tijdens die werken hieraan heeft de tram, metro of trein er toch niets aan. Bij heropening van deze lijn met deze noviteit in Nederland, kun je gelijk testen of die witte sporen in ons land, hetzelfde effect krijgen als in de Italiaanse zon!

Frans E.R.
6 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

…Mediterraan…
We zullen naast het kou bestendig maken in de toekomst ook meer rekening moeten houden met de warmte en niet alleen onze infrastructuur, maar ook huizen, gebouwen en overige voorzieningen beter klimaat bestendig maken zodat deze minder hinder kunnen veroorzaken. In plaats van donkere kleuren bij de huizen en gebouwen en pleinen, lichtere toepassen door de ze wit of creme te schilderen. Ook elektrische installaties kunnen bij te hoge temperaturen problemen veroorzaken en nutsvoorzieningen schade geven.

Langzamerhand moeten we denken om ons meer “Mediterraan” te gaan opstellen en handelen. Zaken zo inrichten die jarenlang alleen geldt voor landen in het Middellandse zeegebied en dat geldt ook voor onze levensstijl, door activiteiten zo te organiseren dat bij extreme hitte deze geen of minder problemen oplevert voor mens en dier en een vorm van siesta toe te passen waar mogelijk. Ook onze groen voorziening kan door gebrek aan water en veel zon en hoge temperaturen problemen geven denk aan het groen langs spoor-, metro- en trambanen.

Nu is het een incidentele trambaan, maar dat kunnen in de nabije toekomst meer en vaker gebeuren op andere plaatsen.
.
Gisteren op 2 juli 2025 was het hier in Z-Limburg 39 Graden Celsius, net geen veertig graden, sloten winkels deels eerder en horeca al om 14 uur en waren na 15 uur de parkeerplaatsen bij het winkelcentrum net zo leeg als op een gemiddelde zondag en voelde je de enorme hitte rond je gelaat, ogen en beïnvloede ook de ademhaling totdat een regen en onweersbui rond 17.30 uur de broodnodige verkoeling bracht !
Vergeet niet dat in de steden het altijd warmer is dan daarbuiten met alle gevolgen van dien !

Beter anticiperen is gewenst door tram, en busbanen binnenstedelijk te sproeien met koud water bijvoorbeeld in het kader van de opwarming van ons klimaat.

Mind setting
Nederland denkt nog te veel aan kou, maar vergeet de opkomende warmte en dat vergt een andere vorm van denken en handelen, oftewel “mind setting” zowel in technische als persoonlijke zin en dat wordt weleens vergeten !
Nu was het Den Haag, straks kan het elders voorkomen. Misschien kan men hier een les uit trekken die ook voor andere steden geldt en daar maatregelen voor nemen, want de zomer is nog lang niet om en heeft men de eerste lokale hittegolf al gehad. Maak niet alleen je borst maar ook andere zaken nat en hoeven we niet persé naar de Middellandse zee of Dubai af te reizen om de warmte te voelen, maar kunnen dat gewoon in ons eigen land al ervaren !

RailRoos
6 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Al sinds ca 1650 AD, na de ‘kleine ijstijd’, warmt het geleidelijk op, dat heeft geen enkele correlatie met de menselijke activiteit, het is een langlopende cyclus. Rond het jaar 1100 AD was het veel warmer, was er wijnbouw in Schotland en pleegden de Vikingen landbouw op Groenland. Over een aantal jaar zal het weer kouder gaan worden, dat kan over 50 of 150 jaar zijn. Gewoon een natuurlijke cyclus, die nu handig uitgebuit wordt om door middel van angst meer macht over ons te krijgen.

S.O. de Mieter
5 dagen geleden
Antwoord aan  RailRoos

Beste Roos,
Toen ik nog een klein jongetje was las ik het boek van Nigel Calder over deze natuurlijke cyclus en vond dat buitengewoon geloofwaardig. Maar volgens deze cyclus zouden we nu weer in een kleine ijstijd moeten zitten.
Je kunt niet de energie die in miljoenen jaren in de aarde is opgeslagen in een eeuw de atmosfeer inblazen en dan denken dat je daar ongestraft mee wegkomt.
Er zijn ook nu journalisten (Marcel Croc e.d.) die de invloed van de mens op het klimaat ontkennen maar daar moet ‘Follow the money’ maar eens onderzoek naar doen.

Koploper Herman
5 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

idd.
De aarde heeft er honderden miljoenen jaren over gedaan om CO2 uit de atmosfeer te halen en in de grond te stoppen. De mens haalt dat er in 50 – 100 jaar uit, en blaast het terug in de atmosfeer. Echter wel een factor miljoen maal sneller dan dat onze aarde het uit de atmosfeer kan halen. En dan nog zijn er zielen die oprecht denken dat dat geen heftige atmosferische/klimaatreacties met zich mee brengt. Te bizar voor woorden . . .

Gwyddion van Goch
5 dagen geleden
Antwoord aan  RailRoos

Helemaal correct!
De aarde bestaat ruim 4,7 MILJARD JAAR en in die tijd verandert het klimaat CONSTANT!!! Dat heb ik bij zowel AARDRIJKSKUNDE, alsook NATUURKUNDE geleerd OP SCHOOL, toen nog fatsoenlijk les werd gegeven en de kinderen opletten. Je werd GESTRAFT, als je spijbelde, tegenwoordig ben je een held en kom je met je arrogante smoel op tv.
Waar is de goeie, ouwe tijd, toen men WAKKER was en niet WOKE???

Stokbosveen
6 dagen geleden
Veen
6 dagen geleden

Asfalt is “zacht” en houdt de rails minder goed in het gareel dan het harde beton.
Bovendien geleidt asfalt de warmte minder goed door naar de bodem en wordt het juist zachter door de warmte als de rails meer krom wil drukken door de warmte.
Interessant experimenteel trajektje dat de problemen bewijst.

Ruud
4 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Asfalt is zwart en absorbeert daardoor meer warmte dan grijs beton.
Zou zo maar kunnen dat alleen daardoor al in de volle zon asfalt ca 10 graden warmer wordt dan beton. Dat heeft dubbel effect. De horgere temperatuur zorgt er voor dat het asfalt nog zachter wordt. En de rails zetten door de hogere temperatuurn nog wat extra uit.

Veen
6 dagen geleden

Meestal is de konstruktie een vlakke betonnen ondergrond waarop de rails gemonteerd worden. Of de rails worden op blokjes klaar gezet en dan wordt de betonnen plaat er onder gegoten. Maar nu komt de afwerking waarmee bespaard kan worden. Tegenwoordig wordt er dan verder beton op gegoten of geasfalteerd totdat de straat mooi vlak is. In plaats daarvan zou men op de betonnen plaat een laagje rubber kunnen leggen en dan platen er op gieten met aangrijppunten. Als de rails vervangen moet worden dan kunnen de platen zo even opzij gelegd worden. Zoals het tot nu toe gaat kan de vervanging van versleten rails vijf miljoen per kilometer kosten. Dat is wel erg veel dus en verstoort het verkeer.

RailRoos
6 dagen geleden

Het spoor van lijn 12 wat krom treks is het gedeelte wat over de Valkenboslaan kruist op het Copernicusplein. Het is 100 a 120 meter van een speciale constructie, waarbij de spoorstaaf in een met rubber gevulde stalen goot is gelegd.De rail is van een ander model dan normaal, een bredere kop en lager profiel. De goten waren in het beton uitgefreesd, de tram reed toen steeds een tijdje verkeerd spoor dmv klimwissels. Dat was in najaar 2004, ik heb er toen een serie foto’s van gemaakt. Twee jaar geleden is het veel warmer geweest, bijzonder dus dat het nu ineens mis gaat.
Wel is een paar jaar geleden de boog van de Beeklaan naar de Edisonstraat vervangen, dat is 250 meter verderop.
Opvallend is ook dat de spoorspattingen in het spoor richting Duindorp plaatsvinden en niet in het spoor richting stad. Dat is deels te verklaren doordat het Duindorp spoor meer in de zon ligt, terwijl er juist in het andere spoor eerder breuken waren.

IMG_7738
RailRoos
6 dagen geleden
Antwoord aan  RailRoos

de spoorstaaf, voorgemonteerd in de stalen goot. De foto’s zijn wat minder van kwaliteit, met digi camera de oude papieren foto’s gekopieëerd

IMG_7741
Veen
4 dagen geleden
Antwoord aan  RailRoos

Zulke prutsers kun je beter ook niet een keukentafel laten monteren.
Nu wordt het duidelijk hoe ze destijds de Avenio-trams hebben kunnen kopen.
Onverminderd op kosten van de zwoegende belastingbetalers.
Dan de tramlijn in Delft vanaf het station naar een buitenwijk.
Die prutsers hebben de lijn aangelegd alsof daar goede ondergrond is, zoals veelal in Den Haag. Nu zijn ze die weeeer aan het renoveren, minstens de tweede keer.
Jaren geleden hebben ze voor tachtig euro per meter en tachtig miljoen overal een lasrups op de tramsporen laten leggen, dat daarna er her en der uitbrokkelde.

RailRoos
5 dagen geleden
Antwoord aan  RailRoos

De eerste spoorspatting op 20 juni, flink koelen hielp niet veel. een week later ging het mis in het andere been van het spoor, en kort daarna aan de andere kant van de kruising ook, hetzelfde been wat eerder hier dit probleem gaf.

IMG_7673
RailRoos
5 dagen geleden
Antwoord aan  RailRoos

Na de reparatie van de eerste spatting, goed te zien is dat er in het andere been al een bult zit, die een week later, nota bene in het bijzijn van verkeersregelaars, omhoog kwam

IMG_7691