HEMA neemt 9 stationswinkels over van NS
03 jul 2018 20:49
Negen HEMA-winkels op stationslocaties worden per 1 oktober eigendom van HEMA. Deze winkels werden voorheen geëxploiteerd door NS en voegt HEMA nu toe aan het eigen portfolio. In totaal komt het aantal Nederlandse winkels waar HEMA eigenaar van is daarmee op 284.
De winkels werden sinds 2007 geëxploiteerd door NS Stations. NS heeft besloten om veel winkelketens op stations uit te besteden, om zo meer de focus te kunnen hebben op het hoofdrailnet. NS Stations blijft de formules Kiosk, StationsHuiskamer, Railcatering, AH to Go en Julia’s zelf exploiteren. De exploitatie van de HEMA-winkels wordt per 1 oktober overgenomen. Alle 300 medewerkers gaan dan over naar HEMA met een vergelijkbaar arbeidsvoorwaardenpakket.
“De overname van de negen NS-winkels past binnen onze groeistrategie om ook in onze thuismarkt te blijven groeien”, aldus Tico Schneider, directeur HEMA Nederland. “De high traffic-locaties van deze winkels zijn voor HEMA erg interessant door de goede omzet per vierkante meter. Mensen kopen in de winkels en halen er online bestelde producten af. We hebben vorig jaar onze kleine winkels in Nederland en België ingericht volgens het internationale winkelconcept en dit gaan we ook in de negen nieuwe winkels doen.”
HEMA wil verder weinig kwijt over de overname. Zo wil het bedrijf niet toelichten of het bedrijf op stations wil groeien en welke voordelen reizigers kunnen verwachten van de overname. Ook of het assortiment aangepast gaat worden wil HEMA niet zeggen. De negen stationswinkels zijn te vinden op de stations van Amsterdam Centraal, Leiden, Den Haag Centraal, Den Bosch, Maastricht, Rotterdam Centraal, Alkmaar, Utrecht Centraal en Amsterdam Zuid.
Lijkt mij een heel goed idee!Hema aan het station Maastricht is een goed lopende Hema. Personeel is klantvriendelijk. Wat mij als vaste klant opvalt is dat er ook grapjes gemaakt worden achter de toonbank. Stel ik als vaste klant erg op prijs! Brigitte (een van de vaste medewerksters) is hier heel goed in!
T is wel leuk dat je dr op deze manier t hof wilt maken.
Dit is een leuke manier om aandacht,leuke versiertruc ….
Alles (buiten AH To Go) om 22.00 uur gesloten op Hoofdstation Groningen. Toiletten zelfs om 21.00 uur.
“Dorpsgewoonten!”
Het aanbod aan winkels is op dat station juist prima aangepast aan het tijdstip. Zo kun je er (meestal) vanaf 4:50 ‘s ochtends koffie kopen bij de Broodzaak. Daar maken veel forenzen gebruik van. Laat in de avond is er nog nauwelijks vraag naar bereid voedsel, dus die winkels zijn dan dicht. Dat lijkt me correct. De openingstijden zijn in elk geval flink ruimer dan op de andere grote Intercity-stations in het noorden (Leeuwarden en Zwolle).
U komt ook overal. Schiphol, London, Parijs, TGV, Eurostar.
Zijn de winkels in een dorp dan tot 22u open? 😉 Je kan eerder van stadsgewoonten spreken.
Op station Breda is alles nog vroeger gesloten. Er is blijkbaar niet voldoende vraag. Op zondagochtend gaat alles ook later open. Breda en Groningen (en tal van andere Nederlandse plaatsen) zijn ook eigenlijk alleen maar flink uit de kluiten gewassen dorpen die “stad” genoemd worden. Geen wereldsteden waar alles altijd open is.
Op Breda was inderdaad niet veel te beleven. Zoals eerder betoogd, men had het HSL station gewoon op de kruising met de Roosendaal lijn moeten plaatsen. Daar had men een mooi buitenstation kunnen maken met parkeervoorzieningen en waar de treinen naar Antwerpen kunnen stoppen zonder 20 minuten te moeten besteden aan de stop.
Het kan nog. De trein naar Eindhoven zal nog steeds door Breda moeten dus het station kan gewoon gebruikt blijven worden.
En maak een HSL connectie bij Zevenbergschenhoek naar Vlissingen. Het moet makkelijk passen. Weinig inspanning en geld maar wel een groot resultaat.
Eigenlijk is het toch vreemd dat NS de exploitatie van de stations mag doen terwijl die eigendom zijn van de staat. Een vastgoedbedrijf kan dat net zo goed direct zelf doen en dan gaat de winst gewoon naar de gemeenschap.
Betaalt NS de modernisering van Rotterdam, Amsterdam centraal? Arnhem et cetera.
Ze zijn helemaal niet eigendom van de staat, niet direct althans. Prorail en NS Stations bezitten beide delen. de NS bezit de gebouwen, Prorail bezit de railverkeers- en vervoersinfrastructuur.
Buiten dat, hoe gaat de winst van een vastgoedbedrijf naar de gemeenschap? De NS is voor 100% in handen van de overheid, dus de winst komt al ten goede aan de Staat.
Een Rijksvastgoed bedrijf draagt gewoon af aan de staat. Bij NS verdampt het resultaat aan personeelsvergoedingen en ziet de gemeenschap er niets van.
NS besteedt het geld alleen maar aan nog meer conducteurs die in de eerste klas koffie drinken.
Die ze dan wel bij hun eigen kiosk voor een habbekrats kopen
Het is gewoon verkapte subsidie.