Hoger tarief voor treinritten over HSL-Zuid voldoet aan Europese regels
26 nov 2025 15:58
De extra heffing voor treinritten over de HSL-Zuid van Schiphol naar de Belgische grens voldoet aan de Europse regels. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft op eigen initiatief onderzoek gedaan naar de heffing aan spoorbedrijven nadat er twijfels waren.
De ACM besloot het onderzoek te starten na een ’signaal’ van een niet nader genoemd spoorbedrijf. Vervoerders betalen voor ritten over de HSL-Zuid een prijs die volgens de ACM ’aanzienlijk’ hoger ligt dan die voor het normale spoor. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dit terecht omdat zonder de HSL-heffing aan vervoerders de spoorlijn nooit aangelegd zou zijn. De Europese regels staan in zo’n geval een hoger tarief toe.
Heffing nog ongeveer 10 jaar
De aanleg van de HSL-Zuid werd mogelijk na een bijdrage van private bedrijven van 1,8 miljard gulden om het budget rond te krijgen. Het Rijk heeft dit geld destijds voorgeschoten en int een deel van het bedrag nu jaarlijks via de HSL-heffing die het via spoorbeheerder ProRail oplegt. Volgens de ACM betekent dit wel dat zodra het hele bedrag via het extra tarief is opgehoest, de heffing eindigt. Volgens de ACM kan het nog ten minste 10 jaar duren voor dat zover is.
Anders dan HSL-toeslag
De ACM benadrukt dat de HSL-heffing iets anders is dan de HSL-toeslag die NS eist van reizigers voor ritten over de hogesnelheidslijn. Maar NS stelt zelf dat het de HSL-toeslag heft omdat het bedrijf extra kosten heeft voor het gebruik van de HSL-Zuid. Ook zegt het spoorbedrijf de toeslag te handhaven om te voorkomen dat treinen te druk worden en omdat het bedrijf via de HSL een snellere reis biedt.
Oproep voor opheffen
De alliantie van private spoorbedrijven Allrail riep in 2024 op tot het schrappen van de HSL-heffing. De alliantie vond de heffing wel in strijd met Europese regels en liet destijds weten dat de heffing zo hoog is dat het treindiensten over de HSL verliesmakend laat zijn.
Treinreiziger.nl