fbpx
De ravage in Meteren. Foto ProRail

Nog hele week geen treinen tussen Geldermalsen en Den Bosch – herstel na ongeval duurt langer

Het treinverkeer tussen Geldermalsen en Den Bosch ligt nog de hele week stil na het treinongeluk bij Meteren afgelopen donderdag. Spoorbeheerder ProRail verwacht het spoor pas op vrijdag weer vrij te kunnen geven.

NS zet stopbussen in tussen Geldermalsen, Zaltbommel en Den Bosch. Tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen rijden sprinters. NS raadt reizigers aan de reisplanner in de gaten te houden. Deze wordt elke dag bijgewerkt.

Schade veel groter

Aanvankelijk verwachtte ProRail dat het spoor een dag gestremd zou zijn, dat werd al snel meerdere dagen en vrijdagavond meldde de spoorbeheerder dat het herstel nog veel langer gaat duren. Na het wegslepen van de gestrande treinen bleek de schade aan het spoor groter dan gedacht en dat zorgt ervoor dat het herstel veel langer gaat duren.

’Gigantische operatie’

’’Het herstel is een gigantische operatie. Hiervoor heeft de aannemer technisch personeel en specifieke machines nodig die dit werk kunnen uitvoeren. Na veel puzzelwerk is het gelukt om zowel het personeel als de machines in de loop van volgende week in te kunnen zetten’’, meldt ProRail. Voor de klus zijn meer dan 2 kilometer aan spoorstaven en 600 dwarsliggers nodig.

Overweg vervangen

Dit weekend bereidt ProRail het werk voor en wordt het materiaal aangevoerd. Het herstel kan dan aan het begin van de week beginnen. Ook de overweg, waar het ongeval plaatsvond, moet vervangen worden. Dat werk begint nu al. ProRail vervangt de spoorbomen, overwegverlichting en de spoorstaven op de overweg. Dat laatste is volgens de spoorbeheerder een secure klus omdat deze spoorstaven moeten worden vastgegoten.

ProRail verwacht dat op vrijdagochtend de eerste treinen weer over het traject kunnen rijden.

Botsing vrachtwagen en treinen

Donderdagochtend botste een intercity tegen een vrachtwagen die op een overweg in Meteren stond tussen gesloten slagbomen. Bij de botsing raakten vijf mensen lichtgewond. Ook schampte een tegemoetkomende intercity de gebotste intercity die was ontspoord. Naar aanleiding van het ongeval kwam ProRail vrijdag met het dringende advies aan bestuurders om door gesloten slagbomen te rijden als ze op een overweg stil komen te staan.

Beelden hele wereld over

ProRail deelde op vrijdag ook beelden van de botsing als waarschuwing. De beelden zijn door vele media overgenomen en zo de hele wereld overgegaan.

https://www.youtube.com/watch?v=ZuvL46VjXEU

(c) Treinreiziger.nl 

3.3 3 stemmen
Artikel waardering
45 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
S.O. de Mieter
10 dagen geleden

Misschien moet de dienst Genie van het Nederlands leger zich (weer) meer met spoorbouw bezig gaan houden. Dan heb je bij dit soort calamiteiten wat sneller capaciteit beschikbaar.

S.O. de Mieter
9 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Beste ‘minnetjes’.
Als dit soort stremmingen niet sneller verholpen gaan worden is het railvervoer naar mijn bescheiden mening toch echt ‘ten dode opgeschreven’.

Veen
8 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Beter voorkomen, zoals beschreven. Misschien worden de hoogbetaalde directies van Prorail en NS Reizigers minder onverschillig en gaan ze er voor om hoognoodzakelijke maatregelen te laten invoeren. Of is het denkonvermogen in plaats van onverschilligheid?
Vanuit ons parlament hoeven we minder dan ooit een goede drive te verwachten. Nu is een zieliger zooitje dan ooit te voren op de kandidatenlijsten geplaatst en gekozen, meer een sociale werkplaats voor mensen met weinig denkvermogen (door drugs). In geval van het parlement zijn ze middels vriendjespolitiek en dienstbaarheidspolitiek aan die riante posities geholpen, zwaar ten koste van onze toekomst. Het toonbeeld is de leider van de fraktie die nu de grootste wordt, nog meer dan de vorige die door terreur op school door een extra beschermde soort, nooit een diploma van enige middelbare school welke dan ook heeft gehaald. Zijn vader heeft een goede investering gedaan door hem financieel de partei van de Vreselijke Verdraai Donders in te helpen. Dat was de springplank voor zijn zeer langdurige eigen positie in het parlement.

S.O. de Mieter
8 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Weet ik niet.
Een staatssecretaris van D66-huize zou samen met Koolmees (ook D66) toch in staat moeten zijn goede dingen voor het spoor te kunnen doen.

S.O. de Mieter
8 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Ik ben overigens wel met u eens dat voorkomen beter is dan genezen.
De buren doen dat al; https://de-academic.com/dic.nsf/dewiki/499413

Veen
8 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

bedankt, duidelijk, voor degenen die duits kunnen lezen en voor degenen die een website of text door een vertaalwebsite (translator) kunnen laten vertalen.
Lachen he, hoe hysterisch ze hier zullen doen over langere wachttijden en kosten, ondanks we nu bij Meteren een heeeel duidelijke soort van laatste waarschuwing hebben gekregen. Daar mogen we die stuurvasthouder met die peren dan wel dankbaar voor zijn. Hopenlijk had het ook genoeg nut.

Dries Molenaar
7 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Op dit moment heeft de genie helemaal geen spullen of mensen. Hoogstens kunnen ze met een bergingstank een wrak komen wegslepen, zoals bij Barendrecht toen die loc daaar vast zat.

S.O. de Mieter
7 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Op dit moment heeft het leger wel meer niet, laat staan bouwkundig ingenieurs.
Wanneer een leger zich snel moet verplaatsen zorgt de Genie voor de mobiliteit.
Dat is, zeg maar, ‘hun ding’ en het verplaatsen van veel gewicht over grote afstanden gaat het beste per spoor.
Logistiek is een belangrijk onderdeel van het leger en het zou goed zijn als de Genie niet alleen goed is in het opblazen van spoorlijnen maar ook in het herstellen ervan zonder dat er eerst een opdrachtbonnetje moet worden uitgeschreven.
Daar kun je dan bij grote calamiteiten mooi gebruik van maken.

Frans E.R.
10 dagen geleden

Triest dat dit ongeval met enkele gewonden had plaatsgevonden met een enorme ravage tot gevolg. wens ik de gewonden veel sterkte en beterschap toe !

De actie van de chauffeur was zoals Koningin Maxima zou hebben gezegd : “een (beetje) dom”, zeg maar héél dom en het had erger kunnen zijn !

De veiligste manier als treinpassagier is daarom ook met de rug in de rijrichting zitten, ook omdat je geen gordels heb zoals in een auto. Achterwaarts, hoe onprettig dat voor veel mensen ook is, is altijd het beste. Bij een noodstop wordt je in je stoel gedrukt en knal je niet naar voren met alle gevolgen van dien, ook als je op een balkon moet staan, met je rug in de rijrichting. de gevolgen kunnen dan “iets” en tot op zekere hoogte minder zijn. Zelf heb ik een treinbotsing meegemaakt maar stond met mijn gezicht in de rijrichting en de klap had met bloederige verwondingen grote gevolgen gehad, dat heeft mijn reisgedrag verandert en ga ik hoogst zelden voorwaarts zitten.

De klus die men nu in enkele dagen moet doen vergt veel inspanning om alles weer in orde te brengen en wens ik de mensen aldaar veel sterkte en wijsheid toe en mogen wij straks als reizigers dankbaar zijn als men het karwei veilig en gereed geklaard heeft.

Voor de chauffeur zal het ook consequenties hebben en het bedrijf ook, welke dat zijn zullen wij waarschijnlijk nooit weten of het een “inschattingsfout” is geweest of iets anders…

Veilig en gezond je bestemming bereiken is met elk vervoermiddel altijd het voornaamste doel, ook als je van geen enkele vervoermiddel gebruikt maakt !

Baardstaart
9 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Dit had veel erger kunnen aflopen. Doordat de trein die tegen de vrachtwagen aanreed ontspoort is en een tegenliggende trein heeft geschampt… Als die trein ook ontspoort was had het een spoorwegramp kunnen zijn. De 5 licht gewonden is eigenlijk nog een bizar “geluk” bij dat ongeluk ook is iedere licht gewonde een teveel.
Als je vooraan in de trein zit zijn de risico’s bij een ongeluk ook groter dan als je midden of achterin zit. Heb zelf nooit een treinongeluk meegemaakt, maar als je zoiets hebt meegemaakt ga je er wel echt naar kijken. Je zou in treinen in de kop treinstellen de stoelen in de richting weg van het midden kunnen zetten dat reizigers vooraan gedwongen worden om tegen de rijrichting in te gaan zitten (dus achteruit). Sowieso heeft iedere trein (bijna) even veel stoelen vooruit als achteruit.
Uiteraard moet er ook onderzoek door de onderzoekraad voor verkeer en veiligheid gedaan moeten worden omdat de gevolgen van dit ongeluk zo enorm groot had kunnen zijn. Veel meer dan 5 gewonden en 10 dagen geen treinen. (Wat ook al behoorlijk lang is…) – Ik denk dat de T splitsing bij deze overweg een enorme kwetsbaarheid is en de wegen rond deze spoorweg aangepast moeten gaan worden. Zeker omdat er een fruitbedrijf met veel vrachtwagenvervoer letterlijk langs de spoorbaan licht.

Frans E.R.
9 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Er zijn treinen – in het buitenland – waar de stoelen in de rijrichting verandert kunnen worden en je hebt gelijk dat het “veel erger” had kunnen zijn, elk ongeval is een teveel !

Het is ook bizar dat het op dit traject gebeurt, nu begrijp ik beter het PHS Vught project waar men meerdere spoorwegovergangen wilt weghalen door een verdiept spoor aan te leggen.

De Whiplash die ik dik zes jaar had gehad n.a.v. mijn treinongeluk in Maastricht was gelukkig na fysiotherapie genezen, maar indirect denk ik nu anders als ik in bus, trein of tram stapt.
Soms moet je gewoon geluk hebben als je op pad gaat of je voor, midden, achter, beneden of boven in een dubbeldekker bijvoorbeeld zit,

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Beide treinen hadden goed zicht en zullen zeker een noodremming geactiveerd hebben. De machinisten hadden voldoende tijd om de bok te verlaten.

Baardstaart
9 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Een van de treinen had ook stevig kunnen ontsporen zoals bij de treinramp in Voorschoten of Dalfsen. Dan zijn er veel meer en zwaardere gewonden of zelfs doden. En dan moge machinist uit de cabine zijn gevlucht (juiste handeling overigens) en een deel van de mensen de stoel tegen de rijrichting in laten zitten, maar dat had zeker niet alles kunnen voorkomen.

J.M.
9 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De krachten bij een snelremming zijn door de hele trein hetzelfde. Dus voor het wel of niet in de rijrichting zitten maakt het niet uit of je voorin zit of achterin. Beide keren heb je evenveel kans op letsel. Treinen rijden in 2 richtingen, vandaar dat er (bijna) evenveel stoelen in beide richtingen staan.

We weten niet waar de lichtgewonden zich bevonden. Misschien stonden ze wel, dan heb je bij flinke G-krachten niks te vertellen. Of zaten ze door een klapstoeltje. De berichtgeving meldt niet eens wanneer mensen lichtgewond zijn geraakt. Dat kan ook nog tijdens de evacuatie gebeuren. Logisch dat hier i.v.m. privacy niet teveel over wordt vermeld. Verder speculeren heeft ook weinig zin.

Gelukkig is het bij 5 lichtgewonden gebleven, mede doordat onze treinen tot de veiligste ter wereld bevonden.

Veen
9 dagen geleden
Antwoord aan  J.M.

Inderdaad, de treinen in Nederland behoren tot de veiligste ter wereld voor de reizigers maar tegenwoordig zonder neuzen niet meer voor de machinisten. Als het klopt hebben we ook geen treinen meer waarvan de deuren aan beide zijden open kunnen als de trein aan het perron stopt. In het buitenland dus altijd VOOR het uitstappen kijken of je een perron voor je neus hebt.
Voor de machinisten zijn alle tegenwooordige treinen ergonomisch slecht, vooral in de VIRM’s. Ze krijgen voortdurend het onbewuste beeld van onderdoor razende dwarsliggers opgedrongen en dat is onbewust erg uitputtend. Geen machinist wil echter het werk verliezen en er wordt dus over gezwegen, zoals al die piloten die zwijgen over hun problemen na de opgedrongen inspuitingen met dat sluwe genetische gif zogenaamd tegen het Wuhan virus. Lekker makkelijk voor de directie met hoge inkomens, terwijl een onkundige of onverschillige vorige directie ondanks protesten die ontwerpfout bij de VIRM door heeft laten drukken.
Bij het uitbreiden van de VIRM’s met wagons met drempelloze instap dus de VIRM’s ook voorzien van neuzen.

Dries Molenaar
7 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Nieuw modellen hebben botsabsorbers.

Johan
9 dagen geleden
Antwoord aan  J.M.

“De krachten bij een snelremming zijn door de hele trein hetzelfde. Dus voor het wel of niet in de rijrichting zitten maakt het niet uit of je voorin zit of achterin.”

Dat klopt, maar bij een aanrijding vormt het deel van de trein voor je een (onbedoelde) kreukelzone door indeuking en/of ontsporing.

Peter
6 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Wat een onzin. Omdat iemand een blunder begaat veranderen we de wereld. De situatie ter plaatsen bestaat al zo lang en heeft naar mijn weten nooit eerder tot een probleem geleid. Zou eerder kijken naar vrachtwagen chauffeurs of daar met betere opleiding geschiktheid keuringen dit te voorkomen is. Daarbij zou de bedrijven achter de chauffeurs meer moeten worden gescreend

enzo knol
9 dagen geleden

wat is die vrachwagen bestuurder een fk mogool. hij zou gezien moeten hebben dat de spoorbomen naar beneden gaan en gewoon rechtdoor moete rijde van de overweg af. maar nee hij blijft het proberen. rijbewijs inemen zou ik zeggen

Chris
9 dagen geleden

Ben eerlijk gezegd meer benieuwd waarom de chauffeur van de vrachtwagen handelde zoals deze handelde. Mag je bijvoorbeeld achteruit rijden met een vrachtwagen op een spoorwegovergang? En hoe zat de chauffeur in de wedstrijd die dag? Al met al veel vragen.

Peter van den Berghe
9 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Zou het niet gewoon onze bejubelde routeplanner kunnen zijn die deze chauffeur een overweg laat nemen die voor elke lange vrachtauto een probleem zal vormen. Moet je dan alle vrachtauto’s hier weren ook de kortere? In ieder geval is de beschikbare tijd tussen de treinen uiterst kort (momenteel op dit stuk minder dan 4 minuten gemiddeld. Ja tussen Utrecht en Eindhoven alle overwegen afschaffen. Dan rijdt men maar om. Overigens is een belangrijk deel al met 4 sporen waardoor daar geen overwegen zijn. (A’dam-Utrecht; Utrecht-Houten Castellum; Boxtel-Eindhoven)

Veen
9 dagen geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

We weten niet precies wat daar plaatselijk die dag aan de hand was van eventueel wegafsluitingen. Maar als men de satelietfotos van de omgeving bekijkt en de weg volgt met de fotos die met de fotoauto gemaakt zijn, dan kan men zien dat de chauffeur vanuit het fruitbedrijf niet rechtsaf maar linksaf had moeten wegrijden en dan makkelijk en veilig via de Voetakkerweg en de Hooiweg een grote verkeersweg had kunnen bereiken, zonder spoorwegovergang, alhoewel een smalle landweg met tegenliggerproblemen. Hij had desnoods maar verderop na de spoorwegovergang de laan van 1940-1945 als keermogelijkheid moeten gebruiken. Maar ja, we hebben tegenwoordig meestal geen chauffeurs die iets anders dan de routeplanner kunnen gebruiken maar stuurvasthouders die domweg domme aanwijzingen van domme routeplanners opvolgen, die vaak ongeschikt zijn voor vrachtauto’s en bussen. Waarschijnlijk kon hij bij het fruitbedrijf geen goed routeadvies krijgen omdat hij geen nederlands en ook geen engels spreekt.

Dries Molenaar
9 dagen geleden
Antwoord aan  Peter van den Berghe

Hij was er al óverheen maar gooide hem in de achteruit om de bocht beter te nemen. Niets mis met de overweg behalve dat hij er is.

Veen
9 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Als antwoord een herhaling van een deel van de kommentaren op het artikel van 30-10-
Stoppen, inhalen, links rijden, achteruit rijden of een andere bijzondere rijmanouvre is op een gelijkvloerse spoorwegovergang VERBODEN. De chauffeur reed geplanned links op de overweg om achteruit linksaf te steken (om te keren), zoals op het volledige filmpje te zien is. Daardoor kon hij niet de overweg vrij maken door aan de overkant links af te slaan. Rechtdoor stond een autotje in de weg door een fout ontwerp van de wegbeheerder. Dat met zoveel ruimte de eerste poging linksaf achteruit te steken mislukte, laat zien dat de chauffeur een van de vele stuurvasthouders is die geen vrachtautochauffeur zijn, waarschijnlijk eentje uit het oosten waar men een vrachtautorijbewijs en een chauffeursdiploma (T95) zo ongeveer voor vijfhonderd eurotjes kan kopen.
De chauffeur stopte meermaals op de overweg, reed links en reed achteruit over de overweg, alle drie VERBODEN op een spoorwegovergang. Daardoor komt wetboek van strafrecht artikel 164 lid 1 aan de orde, met tot vijftien jaren gevangenisstraf. Als opgegraven wordt dat de papieren van de chauffeur niet kloppen of de rijtijdenwet fors overschreden is,of een andere regel waardoor de kwaliteit van de chauffeur tekort schoot, komt ook beschouwing van gevangenisstraf van de wettige bestuurder(s) van het transportbedrijf aan de orde.
Prorail en NS Reizigers kunnen en moeten strafvervolgingen aanvragen bij het OM en kunnen en moeten dat desnoods eisen via de rechtspraak. Bovendien kunnen en moeten ze vergoeding van alle schade claimen, desnoods tot sint juttemis, ook de meer dan twintig miljoen euro schade die de reizigers gezamelijk door de enorme treinenverstoring lijden.

Jochem Klomp
9 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Is je valium alweer uitgewerkt?

Veen
9 dagen geleden
Antwoord aan  Jochem Klomp

Valium, slap spul. Ooit iets over carfentanyl gelezen ?

E.I. Genwil
7 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Precies dat ene is de oorzaak geweest…
Die tegenligger, die in de weg stond..
Als die eerder gestopt was of zich even iets naar achteren had laten zakken, had de vrachtwagen waarschijnlijk in 1 keer de overweg over gekund
Maar ja, veel personenauto’s houden echter te weinig of helemaal geen rekening met de grotere draaicirkel van vrachtwagens , soms uit onwetendheid, maar helaas ook vaak uit arrogantie “ik sta hier en die chauffeur moet maar zien, dat hij zich eromheen wringt (en als hij mijn heilige koe te dicht nadert, ga ik heel boos zijn)”
Geef die grote jongens nou gewoon de ruimte.. ze rijden tenslotte jouw eten of meubels naar de winkels

Texeltrein
8 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Een Duitser zou zijn auto op de overweg parkeren. Zolang we overwegen hebben, is er eenmaal een risico op ongelukken. Deze keer liep t af met perenmoes. En toch een beetje schade. Bij Boxtel is ook een vreemde dubbele overweg. Geen idee of hier een vrije kruising voor de spoorlijnen gebouwd wordt, maar dan zou je de overweg kunnen opdoeken met een tunnel.

joop stoutjesdijk
9 dagen geleden

Wie betaald nu deze schade? De vrachtwagenchauffeur c.q. zijn verzekering of de treinreiziger d.m.v. een verhoging van het tarief.

Veen
9 dagen geleden
Antwoord aan  joop stoutjesdijk

Dat hangt er ook van af of de directies van Prorail en NS Reizigers een voldoende stevige instelling hebben en goede advocaten met een voldoende stevige instelling.

Veen
9 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

En de getroffen treinreizigers betalen al doordat zij zoals gebruikelijk en onterecht de verliezen aan tijd en eventueel inkomsten en positie bij hun werkgever en meerkosten niet (volledig) vergoed krijgen. Naar schatting zal dat tesamen al meer dan twintig miljoen euro zijn. Het is wel makkelijk zo voor de verantwoordelijke directies met torenhoge inkomens.

Arjan krabbenbos
9 dagen geleden

Behoorlijke impact na die botsing met die vrachtwagen met peren! Een trein heeft een langere remweg dan een auto, dus na die knal is er van die vrachtwagen bijna iets meer over! Gelukkig geen doden gevallen, wel veel schade aan materieel en de infrastructuur. Slechts enkele gewonden en veel geschrokken personen is de balans die je na deze aanrijding kan opmaken! Hopelijk is dit een wijze les voor vrachtwagenchauffeurs en andere personen die een overweg veilig willen oversteken. Ga dus niet heen en weer rijden bij de gesloten overweg als je net ingesloten bent, maar rij of ren als de sodemieter naar de overkant. Een trein moet je nooit onderschatten, die is er eerder dan je denkt en dan zijn de gevolgen na zo n klap niet te overzien. Speel daarom ook niet te dicht bij het spoor om stoer te doen en weerhoud je van suïcidaal gedrag! Het is beter om in een voertuig te zitten dan er onder, wees alert in het verkeer!

Veen
9 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Wat die chauffeur eh stuurvasthouder, sorry chauffeurs, allemaal gedaan heeft is eenvoudig VERBODEN op en overweg, zie de eerdere reaktie. Het is VERBODEN om ongelukken te voorkomen. In dit geval is met een metertje verschil ontsnapt aan de grootste treinramp in Nederland ooit met honderden doden, verminkten en ernstig gewonden. Daarom is er ook wetboek van strafrecht artikel 164 lid 1. De verdenking is ook dat die stuurvasthouder heeft gekloot om opzet te camoufleren. Een chauffeur had daar makkelijk in een keer achteruit linksaf die Burgemeesterlaan naast het spoor kunnen insteken. Het is volgens mij te toevallig dat telkens de chauffeur er redelijk goed vanaf komt. Deze keer en voorheen met een melktankauto, een giertank, een gelede bus, een graafmachine en meer gevallen. Maar opzet hoeft in dit geval niet bewezen te worden. Het gefilmde gebeuren is waarschijnlijk genoeg voor een eis en veroordeling tot vijf jaren gevangenisstraf, ook als waarschuwing en les aan alle chauffeurs en vooral stuurvasthouders van voertuigen zwaarder dan personenauto’s, dat alle VERBODEN op spoorwegovergangen absoluut GEHOORZAAMD moeten worden.

Jochem Klomp
9 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Het is verboden om ongelukken te voorkomen?

We hebben in dit land instanties (in dit geval het OM en daarna eventueel de rechter) om ongelukken als deze achteraf te onderzoeken en eventueel de betrokkenen te vervolgen en te veroordelen. Veen gaat daar niet over en als ik je wilde, speculerende en bevooroordeelde geraas zo lees, is dat maar goed ook.

Veen
9 dagen geleden

De Nederlandse spoorsektor moet in opleiding bij de Duitse spoorsektor, helaas.
In Nederland moeten de eisen over genomen worden die in Duitsland heersen.
Het ongeval in Meteren bewijst waarom Duitsland de overwegen anders regelt en daarmee beter voorbereid is op de explosieve toename van drugsgebruikers en andere imbicielen die denken dat ze de VERBODEN op spoorwegovergangen mogen negeren.
In Duitsland wordt de spoorwegovergang eerst met geheel afsluitende bomen met hekken afgesloten en daarna gaat pas het sein voor de treinen op groen. Daarom gaan de overgangen minuten eerder dicht. Gevolg is wel dat de overgangen op drukke trajekten nouwelijks open zijn. Helaas moet dat tegenwoordig met de explosieve toename van shitrokers, cocainesnuivers en andere idioten.
Daar in Meteren kan de spoorwegovergang zonder problemen afgesloten worden voor voertuigen zwaarder dan personenauto’s. Die kunnen een kort stukje omrijden over de Burgermeesterlaan naar de provinciale weg die met een tunnel onder het spoor door gaat. De Burgermeesterlaan kan waar nodig een beetje verbreed worden. Zo zijn bij de meeste spoorwegovergangen rationele goedkope oplossingen mogelijk om een treinramp te voorkomen.
Er zal wel het verhaal opgevoerd worden dat de routeplanner gezegd heeft; “keep to the left” om de gebruiker de Burgermeesterlaan op te sturen en vervolgens na het rechts af slaan de spoorwegovergang op gezegd heeft; “turn back”, en mogeljik nog meer verwarrende en daar verboden instructies. Dan kan het wetboek van strafrecht artikel 164 lid 1 ook beschouwd worden voor die softwareleverancier en de wettige bestuurders daarvan.
Het is dus verstandig voor Prorail en NS Reizigers om ook gehele vergoeding van de gehele schade te claimen op de software leverancier van de routeplanner. Die heeft dan namelijk dodelijk gevaarlijke verbodsovertredingen opgedragen; links rijden op een spoorweg overgang en op of kort na de spoorwegovergang achteruit te rijden en dus te stoppen, of te keren of er een andere verboden bijzondere rijverrichting te doen. Kort na een spoorwegovergang is het ook verboden en dodelijk gevaarlijk omdat het ander verkeer kan verhinderen de spoorwegovergang vrij te maken.
Prorail en NS Reizigers moeten dus ook het OM verzoeken om de softwareleverancier van de routeplanner te vervolgen en dat verzoek eventueel doordrukken via de rechtspraak. Dat is nodig om te bewerkstelligen dat het gevaar uit de routeplanners verwijderd wordt.
En voor de stuurvasthouders geldt: Verboden moeten gehoorzaamd worden, niet een of andere dodelijk gevaarlijke imbiciele routeplanner van dodelijk gevaalrijke imbicielen.

Tonny
9 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

Is het niet zo dat de bestuurder altijd moet interpreteren of het advies van een navigatiemiddel wel mag?

visseling
8 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

Heel ander-wat bizar gevolg van dit:
omdat nog DIT weekend-dus tot vannacht, de RE19 (naar DE via Emmerich) gestremd-is BAU-and dus de ICE omgelegd via Venlo (en dus daarom weer SEV-bus Venlo-Mg. Gladbach): volgens bahn.de is deze ICE nu OOK weer omgeleid via den Bosch-Arnhem en komt zodoende ruim 90 min later aan in AMS. Omgekeerd heb ik niet gecheckt.
Hedenmorgen rond 10.10 in Gouda: de aldaar blijkbaar geplande stop 10.33 van NightJet verviel geheel-te veel vertraging in buitenland als reden.

Tonny
8 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

sja de cultuur van buitendienststellingen is best een dingetje. Backups hoeven niet meer te bestaan.

Veen
8 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

een treinrit die niet gereden wordt kost de operator minder. De reizigers blijven op de kosten zitten in de vorm van verloren uren en andere gevolgen.

Travelmarcel
8 dagen geleden

K*t met peren!

Stijn van de Korput
8 dagen geleden

Hoop wel dat het werk is afgerond voor dit weekend wanneer heel Rotterdam centraal buiten dienst gaat.

Roderick klein
6 dagen geleden

Ik kan het niet helemaal vergelijken. Maar het ongeluk bij Harmelen reden na 36 uur al weer treinen. Daar was de schade toch ook vrij groot ?

Gert-Jan Hondelink
6 dagen geleden
Antwoord aan  Roderick klein

Reeds na 32 uur.

Veen
6 dagen geleden
Antwoord aan  Roderick klein

Toch is voorkomen beter dan genezen.
Zoals S.O. de Mieter het geschreven heeft, hebben ze dat in Duitsland uitgekiend op orde:
; https://de-academic.com/dic.nsf/dewiki/499413
Daar wordt de spoorwegovergang helemaal afgesloten met bomen met hekken er onder.
Dan controleert detectieapparatuur of de spoorwegovergang vrij is en geeft dat door.
Dan pas gaan de seinen voor de spoorwegovergang voor treinen op groen.
Zodat de treinen door kunnen rijden gaan de overwegen dus een paar minuten eerder dicht.
In Duitsland hebben ze al veel eerder begrepen dat het voorkomen van een treinramp belangrijker is. Wegbeheerders die problemen met wachttijden hebben moeten maar ongelijkvloerse kruisingen bouwen. Een gelijkvloerse spoorwegovergang is geen recht maar een gunst.
In Meteren is met een metertje verschil aan een treinramp met honderden doden, verminkten en ernstige gewonden ontsnapt. Meteren was een duidelijk praktijkwaarschuwing.
Totdat in Nederland de spoorwegovergangen veilig zijn gemaakt moeten gelijkvloerse spoorwegovergangen verboden en geblokkeerd worden voor voertuigen zwaarder dan personenauto’s. Totdat die doorgangsverboden en blokkades geregeld zijn moet aldaar de snelheid op trajekten met twee sporen of meer gemaximeerd worden op tachtig.
Hebben de directies van Prorail en NS Reizigers genoeg verstand, begrip en ruggegraat daarvoor ?
Het regelen van het voorkomen van een treinramp is toch wel hun belangrijkste plicht.
En het is heel erg betaalbaar en kan meteen geregeld worden.
Ook juridisch zijn ze dus eventueel (hoofd)schuldige als ze niet meteen de preventie regelen.
Prima als de directies heel lang de gevangenis in gaan en de ingevoerde multi culti genieten.
Maar eventueel veel slachtoffers is verschrikkelijk en moet voorkomen worden.

Udo vossen
5 dagen geleden

Wel mooi om te zien hoe sterk en veilig de VIRM intercirytreinen zijnbij zo een dramatisch ongeluk….