fbpx

Hogesnelheidsconcurrenten NS klagen over Schultz

26 jan 2012 16:34

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) heeft de buitenlandse spoorbedrijven Deutsche Bahn en Virgin genegeerd bij het zoeken naar een oplossing voor de hogesnelheidslijn (HSL).  Ook de Federatie Mobiliteitsbedrijven (FMN) Nederland voelde zich door de minister niet serieus genomen. Dat bleek donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

"We klopten op de deur van de minister en hielden een presentatie", zei Phil Pacey van de Britse Virgin Rail Group. "Vervolgens hoorden we niets. We boden aan om verder te praten maar het bleef stil." Zijn bedrijf had plannen om de noodlijdende hsl uit het slop te trekken. 

AnsaldoBreda
Pacey uitte harde kritiek op de kwaliteit van de HSL. Zo is het hem een doorn in het oog dat de treinen nog steeds niet op topsnelheid kunnen rijden, vanwege gebrek aan materieel. Als Schultz met hem in zee was gegaan, had hij ervoor gezorgd dat er nu al wel treinen met volle snelheid over het traject zouden rijden. Niet met de V250 die  High Speed Alliance (HSA) besteld heeft bij AnsaldoBreda, maar met eigen treinen. De treinen van AnsaldoBreda zijn volgens de Virgin topman onbetrouwbaar.

Kroonjuweel
Ook hekelde hij het gebrek aan faciliteiten op de stations. "Het traject zou het kroonjuweel moeten zijn, maar dat is het niet." Op een nieuw aanbod moet Schultz overigens niet rekenen. "Dan moet er op zijn minst een uitnodiging liggen", aldus Pacey.

Geen prioriteit
Ook Wolfgang Merz van Deutsche Bahn (DB) zei dat er ´geen contact´ is geweest met Schultz. Of DB de lijn succesvol kan maken, weet hij niet. Informatie om een businesscase te kunnen maken, ontbreekt. De hsl heeft daarom nu ´geen prioriteit´, aldus Merz.

Wachten op de treinen
Philippe Bulinckx van de Belgische spoorwegen (NMBS) liet weten dat het nu vooral wachten is op de treinen. Bulinckx: "De toekomst is Fyra. De toekomst is Thalys. Niet de Benelux. Maar de leverancier moet nu maar eens gaan leveren".
De levering van de hogesnelheidstrein V250 verloopt problematisch. Na jaren van vertraging, had de trein in de zomer van 2011 overgeleverd moeten worden aan HSA. Ook de Deense spoorwegen hebben treinen (IC4) bij AnsaldoBreda besteld. Die levering loopt meer dan 5 jaar achter op schema en de treinen die geleverd zijn, zijn inmiddels weer uit dienst gehaald. Om die reden heeft Virgin Trains helemaal geen vertrouwen in AnsaldoBreda, en had de vervoerder de lijn met nieuwe treinen graag willen overnemen.

Geen 20e trein
Bulinckx liet verder weten dat er bij AnsaldoBreda geen 20e trein is besteld. Die zou nodig zijn voor de treindienst Den Haag – Brussel. Het lijkt erop dat die dienst er echter niet meer komt, en is ingeruild voor een toeslagvrije Fyra tussen Breda en Antwerpen. Bulinckx benadrukte dat het 20e treinstel een politieke deal was. "Wij hebben nooit onze handtekening gezet onder deze deal". De deal werd gesloten nadat België besloot toch geen hogesnelheidslijn aan te leggen tussen Antwerpen en Brussel, daardoor blijft de reistijdwinst beperkt. Binnenkort hebben Schultz en de Belgische Minister weer contact en staat het 20e treinstel weer op de agenda. 

Hogesnelheidslijn weer naar NS
Schultz maakte in november bekend dat de NS voortaan treinen over het snelle spoor naar België mag laten rijden. Daarmee wordt een faillissement van de High Speed Alliance (HSA) afgewend. Dit consortium van de NS en KLM exploiteert de lijn nu. Deze oplossing kost Schultz honderden miljoenen. Een bankroet had echter miljarden gekost.

Nieuwe spoorplan
Volgens Anne Hettinga – voorzitter van FMN  en directeur van Arriva – wilde Schulz vanaf het begin dat de NS de concessie zou krijgen. Met het Nieuwe Spoorplan van FMN is volgens hem niets gebeurd. "Die zijn opzijgelegd, er is met een doel gewerkt: de NS moet de concessie krijgen met de HSL erbij." Hettinga is gefrustreerd over de gang van zaken. De NS wordt beloond voor de puinhoop die van de HSL is gemaakt. "Dat is een beetje zuur".
De directeur zei verder dat het bedrijf nog nooit dividend heeft uitgekeerd aan Deutsche Bahn. "Alles hebben wij weer in Nederland geinversteerd". 

Foto: een trein van Virgin Trains in Groot Britanië