Foto: (c) swiss-image.ch/Philipp Schmidli
Na ruim 30 jaar is de Belgische spoorwegen het record voor de langste reizigerstrein kwijtgeraakt aan de Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn. Een trein van 1,9 kilometer legde 25 kilometer af, van Preda via Filisur naar het Landwasserviaduct. De trein bestond uit 25 treinstellen van elk vier rijtuigen, honderd in totaal dus.
De rit begon twintig minuten later dan gepland, dat kwam door problemen met een camera bij een koppeling. De rit duurde ook langer dan gepland, doordat het uitstappen van de genodigden halverwege de rit – in Bergün – langer duurde. Toch is de Rhätische Bahn vooral trots dat het oude record verbroken is. Langs de route waren duizenden mensen te vinden die de trein vast wilden leggen.
Bij de vorige records werd de trein getrokken door één locomotief, gevolgd door een reeks van rijtuigen. In 1989 wist NS het record op haar naam te zetten. Tijdens het 150-jarig jubileum reed de 1607 met 60 rijtuigen een trein van maar liefst 1,6 kilometer. Onze zuiderburen besloten twee jaar later dat het nog wat langer kon: een trein van 70 rijtuigen met een lengte van 1,7 kilometer.
Bij de Zwitserse trein is er geen locomotief aan te pas gekomen, wel zeven machinisten. De trein bestond uit vier delen, met elk een machinist. Om te zorgen dat alle machinisten gelijktijdig remden en optrokken was communicatie essentieel. Daarvoor werden veldtelefoons gebruikt. Ook was de trein uitgerust met een aangepast noodremsysteem.
Om te voorkomen dat de spanning op de bovenleiding te hoog werd, werden er eveneens maatregelen genomen en mocht de trein niet harder rijden dan 30 kilometer per uur. Kritiek dat het evenement energieverspilling zou zijn deed Rhätische Bahn-directeur Renato Fasciati van de hand. ¨We gebruiken vandaag net zoveel energie als op een normale dag. De nieuwe Capricorn-treinstellen die we vandaag gebruiken, zijn zeer energiezuinig¨ reageerde hij op een persconferentie. Dat er niet meer energie verbruikt is, hangt samen met een aanpassing in de dienstregeling. Voor de recordpoging reden er uren geen treinen tussen Tiefencastel en St. Moritz.
De recordpoging werd gesponsord door tal van partners, waaronder Stadler en Märklin. Daardoor vielen de kosten voor het evenement volgens de directeur mee. Volgens de spoorwegmaatschappij is het record een visitekaartje om toeristen naar de regio te trekken.
De vraag is echter of de maatschappij die vervoersvraag wel aan kan: de Rhätische Bahn vervoerde in 2022 vijf à tien procent meer toeristen dan voor de coronapandemie (2019). Vooral de Glacier Express en Bernina Express zijn vaak volgeboekt. Fasciati: ¨We hebben dit record expres georganiseerd in de herfst, in het laagseizoen. We willen laten zien dat ook de herfst of november geschikt is voor een vakantie. Bovendien gaan we op een aantal trajecten straks twee treinen per uur laten rijden, in plaats van één¨.
De recordpoging is onderdeel van de viering van 175 jaar Zwitserse spoorwegen. De eerste Zwitserse trein reed in 1847, van Zürich naar Baden. De reistijd werd door de komst van de trein enorm verkort. De voorloper van de Rhätische Bahn werd in 1888 opgericht door de Nederlander Jan Willem Holsboer. Sinds 1895 rijden de treinen in Graubünden onder de naam Rhätische Bahn.
Foto´s zijn afkomstig van de Rhätische Bahn, die de copyrights op onderstaande foto´s heeft. De foto´s zijn gemaakt door Philipp Schmidli en Mayk Wendt.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:12
Een groot deel van het openbaar vervoer in de Randstad wordt mogelijk 11,7 procent duurder…
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil 4,6 miljoen euro extra uittrekken om de sociale…
In vrijwel het hele land is het treinverkeer op dinsdagochtend gehinderd door storingen en werkzaamheden.…
Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…
Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…
Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…