In beeld: De langste trein ter wereld in Zwitserland
29 okt 2022 21:23
Na ruim 30 jaar is de Belgische spoorwegen het record voor de langste reizigerstrein kwijtgeraakt aan de Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn. Een trein van 1,9 kilometer legde 25 kilometer af, van Preda via Filisur naar het Landwasserviaduct. De trein bestond uit 25 treinstellen van elk vier rijtuigen, honderd in totaal dus.
Vertraging
De rit begon twintig minuten later dan gepland, dat kwam door problemen met een camera bij een koppeling. De rit duurde ook langer dan gepland, doordat het uitstappen van de genodigden halverwege de rit – in Bergün – langer duurde. Toch is de Rhätische Bahn vooral trots dat het oude record verbroken is. Langs de route waren duizenden mensen te vinden die de trein vast wilden leggen.
Geen locomotief
Bij de vorige records werd de trein getrokken door één locomotief, gevolgd door een reeks van rijtuigen. In 1989 wist NS het record op haar naam te zetten. Tijdens het 150-jarig jubileum reed de 1607 met 60 rijtuigen een trein van maar liefst 1,6 kilometer. Onze zuiderburen besloten twee jaar later dat het nog wat langer kon: een trein van 70 rijtuigen met een lengte van 1,7 kilometer.
Bij de Zwitserse trein is er geen locomotief aan te pas gekomen, wel zeven machinisten. De trein bestond uit vier delen, met elk een machinist. Om te zorgen dat alle machinisten gelijktijdig remden en optrokken was communicatie essentieel. Daarvoor werden veldtelefoons gebruikt. Ook was de trein uitgerust met een aangepast noodremsysteem.
Energie
Om te voorkomen dat de spanning op de bovenleiding te hoog werd, werden er eveneens maatregelen genomen en mocht de trein niet harder rijden dan 30 kilometer per uur. Kritiek dat het evenement energieverspilling zou zijn deed Rhätische Bahn-directeur Renato Fasciati van de hand. ¨We gebruiken vandaag net zoveel energie als op een normale dag. De nieuwe Capricorn-treinstellen die we vandaag gebruiken, zijn zeer energiezuinig¨ reageerde hij op een persconferentie. Dat er niet meer energie verbruikt is, hangt samen met een aanpassing in de dienstregeling. Voor de recordpoging reden er uren geen treinen tussen Tiefencastel en St. Moritz.
Toeristen
De recordpoging werd gesponsord door tal van partners, waaronder Stadler en Märklin. Daardoor vielen de kosten voor het evenement volgens de directeur mee. Volgens de spoorwegmaatschappij is het record een visitekaartje om toeristen naar de regio te trekken.
De vraag is echter of de maatschappij die vervoersvraag wel aan kan: de Rhätische Bahn vervoerde in 2022 vijf à tien procent meer toeristen dan voor de coronapandemie (2019). Vooral de Glacier Express en Bernina Express zijn vaak volgeboekt. Fasciati: ¨We hebben dit record expres georganiseerd in de herfst, in het laagseizoen. We willen laten zien dat ook de herfst of november geschikt is voor een vakantie. Bovendien gaan we op een aantal trajecten straks twee treinen per uur laten rijden, in plaats van één¨.
175 jaar Zwitserse spoorwegen
De recordpoging is onderdeel van de viering van 175 jaar Zwitserse spoorwegen. De eerste Zwitserse trein reed in 1847, van Zürich naar Baden. De reistijd werd door de komst van de trein enorm verkort. De voorloper van de Rhätische Bahn werd in 1888 opgericht door de Nederlander Jan Willem Holsboer. Sinds 1895 rijden de treinen in Graubünden onder de naam Rhätische Bahn.
In beeld: De langste trein ter wereld
Foto´s zijn afkomstig van de Rhätische Bahn, die de copyrights op onderstaande foto´s heeft. De foto´s zijn gemaakt door Philipp Schmidli en Mayk Wendt.
Neprecord. Met treinstellen kan ik een 10km lange trein samenstellen.
Inderdaad is het wel wat anders dan eengetrokken trein. De verbindingen worden veel minder belast en een zwaar dampenden loc is al helemaal niet te vinden.
Niettemin leuk gedaan en een mooie demonstratie van de organisatie
@harry:
Wanneer is jouw recordpoging?
Het gaat er niet om wat je theoretisch kan doen,
maar dat je het doet.
Ik heb hier nou niet toevallig 125 treinstellen van 3 bakken in mijn tuin staan.
Het gaat er niet om ok ik t doet of dat jij t doet. Redelijk domme opmerking.
En juist, dit punt heb je inderdaad wel goed begrepen: het gaat er niet om wat je theoretisch kan doen.
Dus blijft het record met de langst *getrokken* trein wel wat indrukwekkender. Maar de meeste mensen hadden dat wel begrepen, dus maak ik t voor jou wat duidelijker, ok?
Beetje meer respect mag wel.
De reageerder heeft wel een punt: de beste stuurlui staat aan wal. Zeker eens dat met treinstellen makkelijker is om de langste trein te realiseren dan met 1 loc, daarover geen discussie. Maar dat je zomaar even honderd treinstellen aan elkaar koppelt en weg tuft is ook verre van de realiteit.
Dat is onzin. Er zijn technische aanpassingen nodig geweest, en je hebt ook meerdere machinisten nodig, die hetzelfde moeten doen. Het is wel een andere categorie dan getrokken trein, maar onzin dat er niets mis kan gaan.
Een mooie zou nu wel zijn als NS (bijvoorbeeld als ICNG volledig is geïmpementeerd) bijvoorbeeld met een zooi ICRmh-rijtuigen nog eenmalig een record zou neerzetten. Hoeveel Traxxjes of Vectronnetjes en rijtuigen heb je nodig om van die 1,9 2,1 km te maken?
toffe foto’s 🙂
Zwitserland gefeliciteerd! Schitterende beelden van de Rhatische wagons en loc. op de Rhatische baan op een heeel mooi stuk spoorweg.. Escher in het kwadraad bij de keertunnels, zo mooi…
CNN schrijft er over.
Het gaat inderdaad heel de wereld over.
In de VS zijn goederentreinen van tussen de 2 en 2.7 kilomter de normaalste zaak van de wereld
Moeten we die reacties van Haagse Harry hier kunnen zien?
Ik zeg nee, want behalve negativiteit hebben ze geen enkele inhoud. Dus wat mij betreft deleten!
Dat er niet meer energie is verbruikt lijkt mij logisch. Wat ik heb begrepen is dat de trein geformeerd is voorbij het hoogste punt (Scheitelpunkt) in de Albulatunnel oftewel vandaar loopt het alleen maar naar beneden, dan helpt de zwaartekracht een behoorlijk handje en misschien lever je wel terug aan het net. Verder kan je ook zeggen dat de Belgische Spoorwegen hun wereldrecord behouden wat betreft “langste getrokken passagierstrein”.
Bij schaatsen heb je toch ook wereldrecords hooglandbaan en laaglandbaan.
Overigens mooie plaatjes.
Terugleveren levert in dit geval wel problemen op. Als al die 25 treinstellen tegelijk regeneratief remmend de berg af komen, wordt de spanning op de bovenleiding waarschijnlijk te hoog, omdat al dat teruggewonnen vermogen nergens heen kan, behalve naar een onderstation dat daar natuurlijk niet op berekend is.