Landwasserviaduct: een spectaculaire belevenis
19 feb 2020 18:40
Het Landwasserviaduct behoort tot één van de bekendste spoorviaducten ter wereld. Het 65 meter hoge viaduct is in totaal 136 meter lang. Bijzonder is dat het bouwwerk een bocht maakt van 45 graden, over een boogstraal van 110 meter.
Dat het Landwasserviaduct zo bekend is, komt mede doordat de Bernina Express Chur – Tirano en de Glacier Express St. Moritz – Zermatt beide over dit imposante viaduct rijden. Het viaduct bevind zich in Zwitserland, tussen Tiefencastel en Filisur.
Snel gebouwd
Wat ook zeker indrukwekkend is, is de snelheid waarmee het viaduct gebouwd is. De bouw begon in maart 1901, en al anderhalf jaar later reed de eerste trein er overheen. Om precies te zijn, in oktober 1902. Op 1 juli 1903 werd de spoorlijn officieel in gebruik genomen. Het Landwasserviaduct bevind zich op de Albulaspoorlijn, die Chur met St. Moritz verbindt. De Albulaspoorlijn – ook wel Albulabahn genoemd – behoort net als de Bernina Spoorlijn tot het UNESCO werelderfgoed.
Wandelen nabij het Landwasserviaduct
Het is een mooie belevenis om per trein over het viaduct te gaan. Ook is het leuk om in Filisur uit te stappen en een wandeling te maken richting het Landwasserviaduct. Al na een kleine wandeltocht van ongeveer tien minuten tot een kwartier heb je uitzicht op het bouwwerk. Vanuit Chur rijdt er elk uur een interregio naar Filisur. Deze trein gaat vervolgens verder naar St. Moritz.
Overnachten in Filisur
Voor wie wil overnachten in deze prachtige omgeving: naast het station staat een hotel. Het is weliswaar zeker niet het modernste hotel van Zwitserland, maar wel goed betaalbaar en voor treinreizigers is de locatie perfect. Reizigers waarderen dit hotel op booking.com met een 9! Bang dat je ‘s nachts last hebt van de treinen hoef je niet te zijn. Het geluid wat de treinen maken valt mee, en de laatste trein vertrekt al rond 22:00 uur.
Zo reis je vanuit Nederland naar Filisur
Tip: vanuit Nederland kun je in één dag reizen tot aan Filisur. Je neem dan de ICE Amsterdam – Basel (v. 8:08, bij werkzaamheden al om 7:38u). In Basel SBB stap je over op de ICE naar Zürich. Daar is er aansluiting op de trein naar Chur. Vanuit Chur is het nog een uur reizen naar Filisur. Daar kom je om 19:00 uur aan. Je kunt een ticket kopen bij NS International of bahn.de. Wil je flexibel reizen? Dan kun je met Interrail zonder verplichte reserveringen naar Zwitserland reizen. Kinderen t/m 11 jaar kunnen gratis mee. (Dat wil zeggen: je bestelt gratis een Interrail-pas voor ze.)
Reis verder naar Tirano
Ons advies is om na het Landwasserviaduct door te reizen naar Tirano. Je maakt dan (volgens ons) de mooiste treinreis door Zwitserland. Je passeert de Bernina Pass en het beroemde spiraalviaduct van Brusio. Zie ook ons artikel: Bernina Spoorlijn: de mooiste treinreis van Zwitserland. Wil je precies weten wat je te wachten staat? Dan kun je nu met korting de DVD Mooiste Spoorlijnen van Zwitserland bestellen.
Landwasserviaduct in beeld
Uiteraard zijn wij van Treinreiziger.nl ook afgereisd naar het landwasserviaduct. Zie deze foto’s van Stefan Verkerk.
Even bij het beroemde landwasserviaduct gekeken #zwitserlandpertrein morgen door via tirano en Milaan naar Rimini. #italiepertrein pic.twitter.com/YmmzoGS0dK
— Treinreiziger.nl (@treinreiziger) June 14, 2019
Nog meer foto’s
Nog meer foto’s van Shutterstock en de Rhätische Bahn van het indrukwekkende viaduct.
In 2005 drie nachten Filisur gehad met mijn ouders, met inderdaad dat beroemde viaduct (de wandelroute ernaartoe is bewegwijzerd).
Als je een trein wilt “platen” (op de foto zetten), moet je zorgen dat je om tien voor het uur er bent. Dan komt de trein uit Chur langs; iets na het uur de trein uit St. Moritz naar Chur (Filisur is een zogenaamde 00-knoop; alle treinen komen bij elkaar op het hele uur)
Ook doen: naar Preda (westportaal Albulatunnel) met de trein en vanaf daar het Bahnhistorisches Lehrpfad volgen, terug naar Bergün. Onderweg leer je veel over het ontstaan van deze spoorweg, de ontberingen die de bouwers hebben moeten doorstaan en heb je zicht op de drie spiraaltunnels die de spoorweg telt.
Wij hebben overigens gebruik gemaakt van het Swiss Travel System.
En dat allemaal dankzij ‘onze’ Willem Jan Holsboer.