fbpx

Italianen willen concurreren met de Franse Spoorwegen

De Italiaanse spoorwegen FS zullen per 2010 de aanval openen op de Franse spoorwegen. De FS wil een eigen treindienst Parijs – Lyon – Milaan opzetten. Vooralsnog gaat het om een proef van twee treinen per dag, maar dit kan in de toekomst uitgebreid worden.

Vanaf 2010 is er vrije concurrentie toegestaan voor internationaal reizigersvervoer. De Italiaanse spoorwegen willen die kans aangrijpen en hebben twee treinpaden aangevraagd tussen Parijs en Milaan. Volgens de Franse media is het de FS vooral te doen om de concurrentie met de SNCF tussen Parijs en Lyon aan te gaan.
De FS had ook treinpaden aangevraagd tussen Parijs en Marseille, maar die zijn afgewezen omdat het spoor nog niet is vrijgegeven voor binnenlandse treindiensten.

De twee treinen die de Italiaanse spoorwegen met eigen Pendoline materieel wil gaan berijden zal in het begin weinig voor de reiziger veranderen. Maar het zal, naar verwachting, slechts het begin zijn van een concurrentieslag op het spoor. De Italiaanse treinen moeten overigens nog wel geschikt gemaakt worden voor het Franse spoor. De treinen van de FS zullen niet zo snel zijn als de TGV, omdat de Italiaanse treinen een maximale commerciële snelheid hebben van 250 kilometer per uur. TGV treinen rijden 300 kilometer per uur tussen Parijs en Lyon.

Naast de Italiaanse spoorwegen zijn er nog geen andere maatschappijen die zich gemeld hebben.