fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Keolis wil vanaf 2027 nachttrein rijden tussen Zwolle en Nijmegen

23 jul 2025 12:02

Keolis wil in de weekenden een nachttrein gaan rijden tussen Zwolle en Nijmegen. De vervoerder heeft bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nachttreindiensten aangemeld tussen de twee steden die 1 januari 2027 moeten beginnen.

De nieuwe nachttrein gaat elk weekend via onder meer Olst, Deventer, Zutphen, Rheden en Arnhem naar Nijmegen en terug. Elke nacht zijn er twee ritten in elke richting. Maar de eerste rit in de nacht naar Zwolle gaat niet vanaf Nijmegen maar vanaf Arnhem. Deze rit vertrekt om 01.24 uur uit Arnhem en komt om 02.30 uur aan in Zwolle waar de trein aansluit op de nachttrein van Arriva naar Amsterdam Centraal en Schiphol (02.40 uur).

De eerste rit vanuit Zwolle om 01.25 uur komt om 02.29 uur aan in Arnhem Centraal. De trein geeft zo een aansluiting op de intercity naar Ede-Wageningen, Utrecht Centraal en Rotterdam van 02.40 uur.

Per trein 150 tot 170 zitplaatsen

Volgens de melding wil Keolis de treindienst rijden met treinstellen die 150 tot 170 zitplaatsen bieden. Welke trein ingezet wordt, is niet bekend. In de melding schrijft de vervoerder dat er drie opties zijn: door een locomotief getrokken rijtuigen, de Stadler Flirt en de oude Standaard Stoptrein, ook wel bekend als MAT 64 en Apekop. De laatste trein zet Keolis momenteel in tussen Amersfoort en Barneveld in de ochtendspits.

Keolis heeft al dagdiensten vanuit Zwolle

Keolis heeft al een concessie voor de regionale treindiensten Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede, die het bedrijf onder het merk Blauwnet rijdt. Als het Keolis lukt de nachttreindienst te bewerkstelligen wordt het ’t vierde spoorbedrijf dat in Nederland nachttreinen rijdt, naast NS, Arriva en Qbuzz. De laatste wil op zijn vroegst vanaf december een nachttrein rijden tussen Dordrecht en Utrecht Centraal.

Aanvraag voor ruimte op spoor moet nog komen

De treindienst is bij de ACM aangemeld omdat Keolis de dienst in open toegang wil rijden. Ook dit is nieuw voor Keolis dat momenteel alleen in opdracht van regionale overheden via een concessie treindiensten in Nederland rijdt. De melding betekent niet dat de verbinding ook daadwerkelijk start. Om de nachttreinen te rijden moet Keolis capaciteit aanvragen op het spoor bij spoorbeheerder ProRail, maar om dit te kunnen doen moet de dienst eerst aangemeld worden bij de ACM. Keolis kan nog besluiten de aanvraag bij ProRail nog niet te doen, zoals eerder gebeurde bij veel andere aangemelde opentoegangdiensten van diverse vervoerders.

De concept-dienstregeling voor de nieuwe nachttreindienst, zoals gemeld bij de ACM.

(c) Treinreiziger.nl

5 2 stemmen
Artikel waardering
38 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dagreiziger
3 maanden geleden

Leuk idee, maar laat ze maar eens een extra spits halfuurdienst aanvragen om Arnhem naar Zutphen (of Dieren) omdat de huidige NS dienstregeling Arnhem naar Dieren eens per half uur tekort schiet. Op veel soortgelijke lijnen (zelfs het enkelsporige Zevenaar-Doetinchem) rijdt zelfs de hele werkdag overdag elk kwarier een trein.

Anoniem
3 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Tussen Arnhem en Dieren rijden er genoeg treinen rond hoor…
2x per uur een sprinter en 2x per uur een intercity.

Michiel
3 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Inderdaad, de sprinter en intercity zitten ook redelijk over het uur verdeeld en het verschil in reistijd is niet heel groot waardoor je naar Dieren gewoon 4x per uur een verbinding hebt. De tussengelegen stations zijn niet groot genoeg om 4x een trein te rechtvaardigen, zeker niet omdat je dan de infrastructuur fors zal moeten uitbreiden want het spoor tussen Arnhem en de splitsing naar Zutphen/Zevenaar zit al behoorlijk vol (en daar komt over een paar jaar nog de RegioExpress naar Winterswijk bij en in de toekomst een verhoging van het aantal internationale treinen).

Kenneth Tharmaratnam
3 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

Daarom is het ook onbegrijpelijk dat er nog altijd geen ongelijkvloerse aansluiting is van het dubbelspoor uit Zevenaar op het dubbelspoor uit de richting Zwolle/Zutphen.

Henk
3 maanden geleden
Antwoord aan  Kenneth Tharmaratnam

Daarbij is Zutphen ook al behoorlijk vol, dus daar zal je ook moeten uitbreiden als er nog meer treinen moeten stoppen.

dagreiziger
3 maanden geleden
Antwoord aan  Michiel

Ja naar Dieren wel, maar niet de tussengelegen stations. Bijv. Arnhem Presikhaaf met de HAN.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Het lijkt me dat er tussen Arnhem en Zutphen met 4 treinen per uur genoeg treinen rijden gezien het aantal reizigers. Hooguit zou je op zondag tussen 11 en 20 uur een halfuursdienst met de sprinters willen hebben.

Martijn
3 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Waar schiet die dienstregeling te kort? Ik reis vrijwel dagelijks tussen Arnhem en Deventer en dat is toch wel één van de rustigste verbindingen die ik ken.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Martijn

Wat er aan schort? De Sprinter uurdienst op zondag.

N...
3 maanden geleden

Jammer dat die niet ook doorrijdt naar Enschede :(.

Martijn
3 maanden geleden

Benieuwd welke doelgroep ze, juist daar, voor ogen hebben. Als je ziet dat de nieuwe nachttrein Amsterdam – Alkmaar nog geen 30 reizigers telt, wat is dan de potentie van een nachttrein tussen Arnhem/Nijmegen en een paar stadjes waar ‘s-nachts al helemaal niets te beleven valt?

Henk Lubbers
3 maanden geleden
Antwoord aan  Martijn

In het artikel wordt genoemd dat de trein in Zwolle een aansluiting heeft op de nachttrein naar Amsterdam en In Arnhem op de nachttrein naar Rotterdam. Zeker voor reizigers die in de vroege ochtend een vlucht moeten halen op Schiphol een goede uitbreiding.

Joost2
3 maanden geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Zou daar echt veel interesse voor zijn? Dan moet iemand uit Arnhem dus de trein pakken om 01:24 naar Zwolle. Daar overstappen tussen 02:30 en 02:40 om vervolgens om 03:55 aan te komen op Schiphol. Lijkt me een stressvolle onderneming als je een vlucht wil halen.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Er is nu helemaal geen mogelijkheid als je vroeg op Schiphol moet zijn. Wel is de vraag hoeveel mensen dit zal betreffen.

De meeste huidige nachttreinen draaien op uithgaanspubliek, veelal jongeren met een SOV die gratis of met korting reizen.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Martijn

Die trein naar Alkmaar stopt vrijwel nergens. Dat is niet zo handig

Bert
3 maanden geleden

Keolis nachttreinen laten rijden is een slecht idee.
Alle vervoerders buiten de NS meteen van het spoor halen.
Hier gaat weer om macht en geld

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Bert

Waar een onzin.

Tom
3 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

“Alle vervoerders buiten de NS meteen van het spoor halen” is zeker geen onzin maar een zeer pragmatisch idee. Deze derde partijen bieden niets wat de NS niet evengoed kan leveren. NS heeft ook het personeel en materieel om een hogere betrouwbaarheid te garanderen en zal eerder geneigd zijn om zulk soort ritten onder het reguliere tarief aan te bieden ipv. de complete waanzin van Arriva met hun glim-app en eigen voorwaarden. Ook zijn de derde partijen niet in het bezit van materieel wat überhaupt geschikt is voor langere ritten.

Verder is het enigszins discutabel of het inderdaad om macht en geld gaat, want op een nachttraject als dit zal er van beide weinig te halen zijn.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Tom

NS kan regionale lijnen helemaal niet evengoed bedienen door de verplichte tweemansbediening. Dat is voor de regionale lijnen volslagen onbetaalbaar.

Anoniem
3 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Nou ja dat is ook niet helemaal waar. De Maaslijn is drukker dan de stopper tussen Roosendaal en Dordrecht bijvoorbeeld.

Passepartout
3 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Die stopper lijkt me ook zwaar verlieslatend door de tweemansbediening. Maar ze moeten hem rijden omdat dat een concessievoorwaarde is.

N...
3 maanden geleden
Antwoord aan  Bert

Of NS kan gewoon nachttreinen gaan rijden?

Ronald Bokhove
3 maanden geleden

Weet iemand wat de letter K in de dienstregelingstabel betekent?

Theo
3 maanden geleden
Antwoord aan  Ronald Bokhove

Korte stop, een stop van minder dan 1 minuut, maar genoeg om in en uit te stappen.

Tom
3 maanden geleden

Leuk allemaal, maar NS zou dit gewoon moeten doen. NS kan namelijk prima zelf functioneren in open toegang met een zeer grote poel aan beschikbaar materieel en personeel wat geen enkele derde partij in Nederland heeft.
Als het dan toch zo moet, lijkt het me voor de hand liggend dat Keolis een enkele FLIRT inzet op deze ritten aangezien er tweemaal per nacht gereden moet worden en zoals te lezen is, zijn daar twee treinstellen voor nodig. De oude Plan V voldoet dan al niet meer hoewel het uiteraard zeer charmant zou zijn om deze als nachttrein te gebruiken. Vooral de relatief lage capaciteit van de Plan V zou hier gepaster zijn dan een 3-4 delige FLIRT met honderden zitplekken.
Verder is het uitstekend dat vervoerders zich willen wagen aan de uitbreiding van het nachtnet daar het OV er uiteindelijk voor iedereen 24/7 moet zijn. Dit is precies waar het open-access-model nuttig kan zijn. Nadeel is wel dat een treindienst als deze na een paar jaar alweer geschrapt kan worden wegens gebrek aan succes.

ab normaal
3 maanden geleden
Antwoord aan  Tom

Een 3 delig FLIRT heeft een vergelijkbare capaciteit als een Plan V. Dus daar is niets mis mee.
Uiteindelijk heb je concurrenten nodig om de markt scherp te houden. Ik ben het met je eens dat de aangeboden diensten ook door de NS uitgevoerd kunnen worden, alleen laat de NS het na. Volgens de NS is er geen markt voor. Keolis gaat dat nu in de praktijk testen.

Tom
3 maanden geleden
Antwoord aan  ab normaal

Een 3-delige FLIRT heeft zeker geen vergelijkbare capaciteit als een Plan V, maar circa 50% meer zitplekken. De Plan V kan rond en nabij de 125 reizigers kwijt wat voor een nachttrein buiten de randstad voldoende zou moeten zijn.

Paul Lamote
3 maanden geleden
Antwoord aan  Tom

Iets meer of minder capaciteit is totaal irrelevant. Het draait allemaal om de personeelskosten en dat diskwalificeert NS in de regio.

Laatst bewerkt op 3 maanden geleden door Paul Lamote
Tom
3 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat is slechts een mening, één van velen. Uiteraard is het een zeer slecht idee om een nachttrein te rijden zonder conducteur of BOA’s aan boord – vragen om problemen.

Passepartout
3 maanden geleden
Antwoord aan  Tom

Wie zegt dat er geen controle is? Maar die ‘conducteur’ is niet nodig voor de deuren en kan dus zijn aandacht richten op handhaven. NS conducteurs op stoptreinen kunnen haast geen boete uitschrijven omdat ze dan ondertussen weer deuren moeten bedienen. Of de trein loopt hierdoor weer vertraging op.

Frank
3 maanden geleden

Zou het eens niet een idee zijn als de NS, ARRIVA, KEOLLIS, Q BUZZ en eventuele overige vervoersbedrijven eerst gaan samenwerlen en dan gezameäijk een nachtnet gaan uitzetten en nog een vaste uit/incheck paal neerzetten voor de reizigers. Dar zou een idee zijn.

Passepartout
3 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

Die incheck palen: dikke vette eens. Eerst 4 partijen het samen eens laten worden voor er een nieuw initiatief getoond mag worden? Alsjeblieft niet!

Baardstaart
3 maanden geleden

Wat jammer zeg. Ik reis ‘s-nachts niet, maar ik zou liever deze service overdag zien. Lekker van Zwolle naar Nijmegen met Keolis ipv de NS. In de zomer mis ik deze verbinding echt met de vakantiepret kaartjes (althans de 2027 variant ervan), die niet geldig zijn bij de NS. En bovendien is Keolis ook beter dan NS.

Qua trein denk ik dat de apekop toch ergens in 2027 weer terug moet naar Stg 2454 crew, gezien Keolis deze voor 2 jaar heeft gehuurd. Aangezien er nog maar 3 werkende apekoppen (deze, De Karel en NSM) zijn lijkt me dat dit echt onder museummateriaal valt.
Voor deze verbinding zijn 2 treinen nodig, terwijl Keolis beschikt over 2 koprijtuigen DDZ met een 1700 loc. Dus mij lijkt het logischt het gebruik van flirt treinen. Zover ik in kan schatten zit Keolis Overijssel redelijk ruim in hun Flirt treinen en bovendien maakt Arriva voor hun nachtdiensten ook gebruik van concessie treinen van resp. Vechtdallijnen en de Limburg Flirts.

Geerdijk
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Is allemaal in open toegang, dus niet gegarandeerd of ze rijden

Laatst bewerkt op 3 maanden geleden door Geerdijk
Gydo
3 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De Flirts van Overijsel mogen buiten de concessie Zwolle-Enschede/Kampen niet ingezet worden, dus de Flirts van de Valleilijn zijn de enige optie. Wat ook mooi zou zijn is dat de DD-AR en de 1765 een mooie opknapbeurt krijgen en worden ingezet speciaal voor de nachttrein. Er zijn immers maar twee treinen nodig, dus de DD-AR en een Flirt van de Valleilijn. We zullen zien, hopelijk wordt deze treindienst tussen Nijmegen en Zwolle een succes.

boer
3 maanden geleden

Ik vind dit wel een mooi initiatief maar het lijkt me dat een apart kaartje moet worden aan geschaft miet alleen digitaal ook zou dus op de automaat een apart kaartje verkrijgbaar moet en zijn

Arjan krabbenbos
3 maanden geleden

Dieren is nooit een sneltrein of IC stop geweest voor 1987, maar heeft behalve de Gazellefabriek geen belangrijke industrie of onderwijsinstellingen. Nu het dorp, halverwege de lijn Arnhem en Zutphen een nachttrein krijgt .wordt het reisaanbod ook op deze plek en spoorlijn groter! Twee Apekoppen of materieel64 ( PlanV) hebben behalve de nostalgie, ook een hogere treinvloer, waarbij in de nachten reisassistentie nodig blijft. De modernere Flirts in de blauw witte kleur hebben net als de NS Flirts, SNG en SLT Sprinters een lagere instapvloer met uitschuifbare treden., Fijn dat er op deze verbinding de Sprinterstations worden aangedaan, dat is op de proefnachttrein Alkmaar naar en van Amsterdam Centraal nog niet het geval! Wel heb ik gelezen dat op laatst genoemde traject station Uitgeest als eerste tussenstop wordt aangedaan binnenkort, ook Castricum en Zaandam willen een tussenhalte zijn!

Erwin Jonkers
3 maanden geleden

Leuk al die reacties die niet over de nachttrein gaan. Ikzelf ben voorstander als inwoner van Brummen dat er snachts meer gereden gaat worden. We zijn hier vanaf ongeveer 24:00 tot 6:00 volledig onbereikbaar van OV. Dus wat doe je dan je pakt weer de auto als je een feestje oid hebt. Ook voor mensen die vanwege werk laat moeten reizen is dit een mooie uitkomst. Het hoeft ook niet winstgevend te zijn het is een voorziening en dat mag ook geld kosten.