Kinderkaartje GVB 50% duurder vanwege misbruik volwassenen
24 nov 2017 13:44
Het kinderkaartje van de Amsterdamse vervoerder GVB wordt regelmatig misbruikt door volwassenen. Daarom is besloten om het kinderkaartje volgend jaar fors duurder te maken. Het kaartje kost nu nog 2,50 euro. Volgend jaar wordt dit met 50% verhoogd. Reizigersorganisatie Voor Beter OV is woest vanwege de prijsverhoging.
Het kinderkaartje (dagkaart) is het goedkoopste wegwerpkaartje in Amsterdam. Volwassenen dienen een enkeltje te kopen voor 2,90 euro (volgend jaar 3 euro), maar sommige reizigers doen dat niet en kiezen voor het goedkopere kinderkaartje. Dat is niet toegestaan. Het GVB heeft daarvoor een eenvoudige oplossing gevonden: het kinderkaartje wordt met 50% in prijs verhoogd. “Het is erg jammer dat er door volwassenen misbruik wordt gemaakt van het kinderkaartje. Afschaffen willen we niet, omdat we hierdoor een grote groep gebruikers zouden benadelen,” zegt GVB-woordvoerder Manon Huisman in een reactie. Volgens haar ligt het misbruik bij de kinderkaart tussen de 7% en 19%. “Dat is fors hoger dan de gemiddelde percentage zwartrijders.”
OV-Chipkaart
De Vervoerregio Amsterdam heeft de tariefsverhoging van het GVB goedgekeurd. “We hebben begrip voor deze verhoging. Er wordt nu regelmatig misbruik van gemaakt, en de pakkans in bijvoorbeeld de metro is klein. Bovendien gaat het GVB reizen met de persoonlijke OV-chipkaart stimuleren door deze doelgroep in en rond Amsterdam een aantrekkelijk aanbod te doen,” legt een woordvoerder Saskia Neijzing van der Vervoerregio uit.
Prijsstijging onschuldigen
Minder begrip is er bij reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV. “Het niet of te weinig betalen voor het OV dient te worden bestreden door controle, en niet door een prijsstijging gericht op onschuldige reizigers. OV-reizigers in het GVB komen zelden tot nooit een kaartcontroleur tegen. Bovendien valt met dit besluit de bodem uit de bewering dat de OV-chipkaart met zijn toegangspoortjes een accuraat middel is tegen zwart- en grijsrijden is,” reageert voorzitter Rikus Spithorst.
Nog steeds goedkoop
De Reizigersadviesraad, waarin onder andere Rover vertegenwoordigd is, heeft geen bezwaar tegen de prijsverhoging. “Ik reis jaarlijks veel met de metro. Misschien wordt ik jaarlijks één of twee keer gecontroleerd,” erkent Chris Vonk van de Reizigersadviesraad. Moet de pakkans dan niet verhoogd worden? Vonk: “Hoeveel mensen en apparatuur is er dan wel niet nodig om de controle te intensiveren? Kost dat niet nog veel meer geld?” Voor de Reizigersadviesraad een reden om akkoord te gaan met de prijsverhoging. “Het kinderkaartje blijft straks de helft goedkoper dan een normale dagkaart.”
Kilometertarief Amstelland-Meerlanden
Overigens is het kinderkaartje niet het enige wat fors in prijs wordt verhoogd. Het kilometertarief in Amstelland-Meerlanden (Connexxion) wordt met 9 procent verhoogd. Naast het kilometertarief betalen reizigers een basistarief, dat wijzigt nauwelijks (van 89 naar 90 cent). Maar omdat juist in de regio Amstelland-Meerlanden lange afstanden worden afleggen, pakt het per saldo voor veel reizigers negatief uit. Zo wordt een reis Haarlem – Schiphol circa 7 procent duurder. “Deze prijsstijging is onterecht. Immers, de kwaliteitsverbetering door inzet van elektrische bussen is fors vertraagd doordat de aanleg van oplaadpunten ernstig is vertraagd. Connexxion had daar in zijn bieding onvoldoende rekening mee gehouden, maar wordt hiervoor dus blijkbaar niet bestraft,” stelt Rikus Spithorst.
Dalkorting
De Vervoerregio Amsterdam heeft ook hier de forse prijsverhoging goedgekeurd. Neijzing: “Connexxion heeft bekeken in hoeverre de tarieven binnen de concessie Amstelland-Meerlanden meer in lijn gebracht konden worden met die in de overige concessies in de Vervoerregio.” Door de tariefverhoging gaan reizigers in heel de regio hetzelfde per kilometer betalen. Vanwege de hoge tariefstijging komt Connexxion wel met een compensatiemaatregel: wie 90 euro per jaar betaalt, krijgt buiten de spits 40% korting. Daarmee is het regionale dalurenabonnement fors duurder dan het landelijke daluren abonnement van NS (50 euro). Volgens Neijzing is het abonnement toch aantrekkelijk. “In de concessie Amstelland-Meerlanden ligt de gemiddelde reisafstand tussen de 7 en de 8 kilometer. Wanneer je maandelijks 9 enkele ritten van 8 kilometer maakt, heb je het kortingsabonnement eruit.”
Vervoerregiokaartje
De Reizigersadviesraad heeft ingestemd met de prijsverhoging. Vonk: “Op dit moment kunnen er nog prijsverschillen zijn tussen lijnen van EBS en Connexxion. Dat verdwijnt straks. Dat is voor ons belangrijker dan de hoogte van de stijging.” De Reizigersadviesraad heeft er op aangedrongen dat de tarieven van vervoerders straks bij elkaar geldig worden. Een eerste stap wordt daarin in 2018 genomen. Er komt een wegwerpkaartje van 6 euro dat zowel bij EBS, Connexxion als GVB geldig is. Tot nu toe moeten reizigers die zonder OV-chipkaart reizen meerdere keren een kaartje kopen als zij overstappen op een andere vervoerder. Dat verdwijnt straks. De Reizigersadviesraad wil dat de tarieven verder geïntegreerd worden.
Helaas is dit vaak de realiteit: als verschillende vervoerders verschillende tarieven voor dezelfde regio hebben, is het altijd de goedkopere die de tarieven mag verhogen, en niet de duurdere die de tarieven omlaag moet schroeven. Terwijl het kennelijk wel gewoon mogelijk was om voor die lagere prijs te rijden. Dit werkt kartelafspraken in de hand, want de weg voor Arriva is natuurlijk vrij om in Zuid-Holland eens flink de prijzen te verhogen. Connexxion zal dan ruim baan krijgen om hetzelfde te doen, zodat ze weer gelijke prijzen met Arriva kunnen hanteren.
Dus het kinderkaartje gaat €2,50 + 50% = €3,75 kosten? Dat is €0,75 duurder dan wat volgend jaar een “enkeltje (€3,00) gaat kosten. Kopen kinderen dan nog wel kinderkaartjes? Of gelden voor die kinderkaartjes andere voorwaarden, zoals ruimere reistijden? (Overigens, dat Rikus Spithorst “woest” is, is niets nieuws; die man is “woest” geboren, zo geeft hij voortdurend de stellige indruk.)
Het kinderkaartje is een dagkaart en volwassenen een enkeltje dus 6 euro heen en terug!
De GVB is een grote grap. Geld pakken waar het pakken kan. Ik herinner me nog toen er gezegd werd dat de ov chipkaart niet duurder zou uitvallen dan de strippenkaart. Pure bullshit. Ik zie niet terug waarin de GvB dat geld aan uitgeeft.
Metro’s stinken naar pis. Trams, bussen en metro’s hebben de verwarming altijd gloeiheet aan staan in de winter. Lekkere manier om ziek te worden, van een sauna in -5 graden lopen. Metro’s komen massaal te laat en ze verschijnen bijna niet meer als het een beetje begint te druppelen. Halte staat vol mensen en ze sturen lekker zo’n klein metrotje. In de ochtend zitten de normale metro’s ook bloedje vol met mensen aan elkaar geplakt met beslagen ramen. Wat meer metro’s rond de druktr laten rijden doen ze natuurlijk niet. Dan heb je nog dat hele noordzuidlijn gebeuren dat al jaren in de kak loopt. Zooitje ongeregeld.
Blijf die prijzen maar lekker verhogen john
Persoon WAARDELOOS geniet kennelijk van het leven!
Naast al het al het getier, van temperatuur wisselingen wordt niemand ziek.
Kinderkaartje (24 uur ) alleen verkopen onder begeleiding ouders in tram of bus en niet bij primera of ergens anders.
Verschrikkelijke naieve maatregel. Elke kinkel kan bedenken dat je alsnog een kinderkaartje blijft kopen voor dat geld en die reistijd… Wishfull thinking om te denken dat het door die 75cent anders word.
Als het grijsrijden duurder wordt, stapt een deel van de grijsrijders natuurlijk over op zwartrijden. Maar waarom het GVB dat aanmoedigt … ?
Het valt mij op dat binnensteden dichtslibben met al of niet te betalen fietsenstallingen. Zeeén fietsen en bromfietsen rondom of in de buurt van bus en spoorwegstations, en winkelcentra. De huidige moderne fietsen, en bromscooters zijn ook beter en sneller toegerust, en leggen daarmee ook snellere en kortere afstanden naar hun reisdoel af. Daarom ziet men ook zeker in de daluren, dat bus en tram veel slechter bezet zijn. Kort gaande; Het openbaar vervoer is bezig zich flink uit de markt te prijzen. Vergeet ook niet de snelle groei van het autoverkeer en het bezit ervan. De auto met name brengt je nu al sneller en dichter bij je reisdoel. Vanuit bus o.a. moet men nogal eens een behoorlijk eind lopen om op de plek waar men wil/moet zijn , te komen. Nu bestaat het bus en treinvervoer al uit overewgend jongeren en studenten in de spitsen. Ga zo door en er zullen steeds meer openbare vervoermiddelen onnodig blijken. Nut en noodzaak van het bestaan van O.V. in het algemeen staat bij mij buiten kijf evenals luchverontreiniging. Maar “Den Haag” heeft geen oren naar goed en betaalbaar en goedkoop openbaar vervoer.
Merkwaardig toch dat vele burgers het idee hebben dat reizen met het openbaar vervoer een recht is en of voorziening is die voor weinig verstrekt moet worden.