fbpx
Werkzaamheden aan het spoor, reisinformatie
Foto: (c) robert coolen / Shutterstock.com

Komend weekend hinder rond Amsterdam door werkzaamheden, organisator MOJO waarschuwt concertgangers

Van 16 tot en met 18 juni voert ProRail werkzaamheden uit aan het spoor rond Amsterdam Centraal. Daarom kunnen er geen treinen rijden van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Amstel, Haarlem en Amsterdam Sloterdijk.

Met het oog op de drukte rond station Bijlmer Arena waarschuwt concertorganisatie MOJO bezoekers van de shows van Beyoncé op 17 en 18 juni alvast. “Houd rekening met drukte en vertragingen”, schrijft MOJO in een mail aan de concertgangers. Reizigers moeten volgens NS rekening houden met vertragingen, gewijzigde vertrektijden en andere vertreksporen.

Werkzaamheden rond Amsterdam Centraal

De werkzaamheden vinden hoofdzakelijk plaats rond station Amsterdam Centraal. Het perron tussen spoor 7 en 8 wordt verlengd en daarom worden nu alvast wissels en sporen verwijderd. Daarnaast zijn er nog reguliere onderhoudswerkzaamheden aan de Singelgrachtbrug en aan de twee beweegbare bruggen die aan de oostkant van het station liggen. Ook bij voormalig opstelterrein Dijksgracht wordt gewerkt.

Op de schop

Deze aanpassingen worden gedaan als voorschot op langdurige werkzaamheden rond station Amsterdam Centraal. De komende zeven jaar gaat het station op de schop om de toenemende reizigersaantallen te kunnen opvangen. Door de werkzaamheden dreigt de Eurostarverbinding met Londen tot elf maanden opgeheven te moeten worden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
35 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
P.J.Kroes
11 maanden geleden

Vroeger gebeurden dit soort werkzaamheden met inachtneming van evenrmenten en andere drukte. Tegenwoordig is het: we gaan aan het werk dus blijf thuis of zorg zelf voor je vervoer. Hoe prijs je jezelf en het gehele OV uit de markt, hoe reduceer je het belang van de trein in de mobiliteit tot 0? Door de boekhouders te laten bepalen wat er gebeurt.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Bij ambtelijke organisaties, zoals het staatsbedrijf ProRail, spelen commerciële belangen een ondergeschikte rol. Men heeft taken en verantwoordelijkheden, en tracht zo kosteneffectief als mogelijk deze taken te vervullen. Dat er altijd wel ergens hinder wordt ervaren, is onvermijdelijk.

Wiebe Goossen
11 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Vroeger waren er niet zo veel ‘evenmenten’ waarmee rekening gehouden moest worden, dus dat kón toen nog. Met het huidige aantal ‘evenementen’ zou eigenlijk bijna nooit gewerkt kunnen worden aan het spoor en dus is het wel logisch dat er minder rekening mee wordt gehouden.

Roderick Klein
10 maanden geleden
Antwoord aan  Wiebe Goossen

Nee hoor dat is het niet. De reiziger wordt steeds meer de trein uitgejaagd door de lage ambities van Pro Rail en NS. Pro Rail en NS vertellen naar de samenleving hoe complex het is. Maar dat is niet altijd het geval. Veel onderhoud wordt steeds meer overdag uitgevoerd (lees besparing). Overloop wissels worden met slappe excuses uit het spoor gesloopt in veel te grote aantallen verwijderd. Onder het moto dat ze storingsgevoelig. Hebben ze dan wel goed onderhouden ?

H. Rutten
11 maanden geleden

Deze buitendienststelling was al ingepland ruim voor dit concert.
Om aan uw wens te voldoen zou Prorail deze werkzaamheden dus moeten uitstellen en een nieuwe buitendienstregeling inplannen. Als men daarbij steeds rekening moet houden met dit soort concerten of alle andere evenementen, blijft er weinig (Lees geen) ruimte meer over voor onderhoud.

Otto
11 maanden geleden
Antwoord aan  H. Rutten

U zou gelijk hebben als dit eens incidenteel zou gebeuren maar ProRail legt ieder weekend het halve spoorwegnet plat. En inmiddels neemt het aantal buitendienststellingen doordeweeks ook schrikbarend toe. Wat heb je aan spoorwegnet dat meer niet dan wel beschikbaar is?

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Otto

Het zijn vaste steeds terugkerende zaken; iedere wijk- of buurtbewoner wil goede fijnmazige OV-verbindingen, maar niemand wil een tram- of bushalte vlak voor zijn of haar woning. Iedere winkeliersvereniging schiet in de stress als de gemeente de straat wil herbestraten of asfalteren, maar na voltooiing is men blij met de (door de gemeenschap betaalde) gerealiseerde verbeteringen. Uiteindelijk moeten B&W op basis van onderbouwde voorstellen knopen doorhakken en halten aanwijzen en grootonderhoud-plannen vaststellen. Ook ProRail dient weloverwogen beslissingen te nemen en afwegingen te maken tussen o.a. tijdsplanning, (tijdelijke) hinder en bouwkosten. Het spreekwoord leert “Zachte heelmeesters maken stinkende wonden”. Overheidsdiensten zullen nooit iedereen tevredenstellen. Dus zorg voor beargumenteerde keuzes, slimme en haalbare planningen en aandacht voor mogelijk knelpunten, en ga aan de slag.

P.J.Kroes
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Als ergens de riolering na 50 jaar vernieuwd wordt, wordt er gezorgd voor een alternatief. Want 6 weken niet poepen is niet haalbaar. Maar wat Prutsrail doet is iedere week op 6 plekken in het land ergens de riolering afkoppelen en zeggen dat je zelf maar moet zorgen dat je ergens anders naar de WC kunt. Of je doet het maar in een emmer die je tot dinsdag in de schuur zet.
Die projecten worden allemaal per stuk beoordeeld en gepland. Niemand maakt de optelsom van effecten over het totale systeem.
En voor wat betreft de lastige burgers die geen halte voor de deur willen: ik had hem graag willen houden maar die wordt binnenkort wegbezuinigd. Dan maar weer met de auto….

appie h
11 maanden geleden
Antwoord aan  H. Rutten

Nou in juni wordt er niet gevoetbalt in de Johan Cruijff ArenA,dan zijn dr concerten,dat weet prorail ook wel,houdt er dan een beetje rekening mee.

appie h
11 maanden geleden
Antwoord aan  H. Rutten

Nou in juni wordt er niet gevoetbalt in de Johan Cruijff ArenA,dan zijn dr concerten,dat weet prorail ook wel,houdt er dan een beetje rekening mee.

2N2
11 maanden geleden

ProRail moet echt eens beter haar best gaan doen om bij werkzaamheden aan belangrijke knooppunten of verbindingen de werkzaamheden slimmer voor te bereiden en een minimale treindienst mogelijk te maken. Duizenden mensen in bussen proppen is ook niet erg veilig.

Baardstaart
11 maanden geleden

Lekker handig. (NOT) Hebben mensen eens een goede reden om het OV te gebruiken en dan zorgt Profail ervoor dat de Arena hun parkeer plaatsen meer dan ooit bikkelhard nodig hebben.

Bovendien heb ik ernstige bedenkingen bij het sporen reductie plan in Amsterdam CS.

Erik
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zolang ProRail te veel geld krijgt blijven ze nutteloze projecten verzinnen.

Opa Ties
11 maanden geleden
Antwoord aan  Erik

Zie ook Groningen.

Wiebe Goossen
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Met dat laatste kan ik het wel eens zijn. Als mensen van buiten (inclusief de omliggende landen) naar Amsterdam willen reizen doen ze dat in de aanname dat het Centraal Station gemakkelijk bereikbaar is per trein; om die hele boel te verhuizen naar Station Zuid (met zijn luidruchtige perrons) zal een misgreep blijken te zijn, ook al wil men de mensen dan in de NZ-metro proppen.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Appel…
Hoe vervelend het soms is voor sommige mensen, laten we blij zijn DAT er nog onderhoud gepleegd wordt en DAT men een druk station zoals Amsterdam Centraal probeert aan te passen voor een te verwachte groei in de toekomst. Natuurlijk is het niet prettig als je een station zoals Amsterdam Bijlmer niet gemakkelijk kan bereiken en als je via omleidingen en alternatieven zoals de Metro de Arena moet zien te geraken adviseert de NS Reisplanner, maar stel dat men helemaal geen onderhoud pleegt met alle gevolgen van dien of alles verwaarloosd en men niet aanpast, dan hoor je mensen nog meer klagen en jammeren. Even voor enkele jaren met enkele ongemakken reizen, maar als alles achter de rug is en men ontdekt de voordelen ervan zie je misschien alleen maar tevreden gezichten.
Dit doet mij denken aan bijvoorbeeld het viersporige traject Eindhoven – Boxtel en de bijbehorende tunnel. Tijdens de verbouwingen veel klagers, en nu anno 2023 rijdt de trein soepeltjes met maar liefst 140 km/u over dit traject en hebben velen geen idee wat er zoal bij komt kijken voor het zover is.
Even door de zure appel heen bijten, dan krijgt men er een zoete voor terug, want veiligheid en goed onderhoud gaat voor alles !

Brabo
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Het heeft niets met onderhoud te maken maar met het zoveelste hobby project van ProRail op Amsterdam Centraal.

Juriaan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Als het spoorwegnet nauwelijks nog beschikbaar is vanwege werkzaamheden komt er nooit enige groei van het aantal reizigers. Daarnaast wordt de capaciteit op Amsterdam C juist verkleind.

P.J.Kroes
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Een bedrijf dat al 20 jaar lang zijn klanten door zure appels heen laat bijten snapt niks van zijn eigen marktpositie. Het is slechts arrogant monopolistengedrag. Ze hebben al 20 jaar de kans gehad om keervoorzieningen aan te leggen op de stations buiten Amsterdam CS maar in plaats daarvan saneren ze overal wissels en sporen weg.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Staatsbedrijven zoals ProRail hebben geen marktpositie. Ze hebben taken en een toegewezen budget om die taken te realiseren.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Dat is ook de reden dat ProRail zoveel nutteloze projecten organiseert.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Als oud-ambtenaar van V&W weet ik hoe zorgvuldig voorstellen voor onderhoud en nieuwe projecten, worden gewogen, voordat er zelfs maar een aanbesteding kan plaatsvinden. ProRail besluit niet zelfstandig welke werkzaamheden zij verricht of laat verrichten. ProRail krijgt uitvoeringsopdrachten nadat er op basis van ambtelijke voorstellen een politieke besluitvorming heeft plaatsgevonden. Het getuigt van domheid om ProRail verantwoordelijk te stellen voor keuzes van door politici geprioriteerde keuzes.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Ik heb nul vertrouwen in het spoorwegbeleid van V&w. Kijk naar de jarenlange verwaarlozing van het sprintervervoer.

P.J.Kroes
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Als je de opdrachten zo uitvoert dat je niet je best doet de negatieve effecten voor verladers, vervoerders en treinreizigers te beperken snap je niks van de bijdrage die je als partij in het OV-systeem zou moeten leveren om Nederland in beweging te houden. Verschuil je maar achter regels om daarmee je eigen straatje schoon te vegen. Als je door domme politieke besluiten niet kunt leveren moet je met je concessie wapperen bij je opdrachtgever in plaats van toch maar dom uit te voeren en de klanten te pesten met de 87ste zure appel. Een maatschappelijke antenne ontbreekt in die techneuten organisatie. Ze hebben wel communicatiedeskundigen in dienst om te proberen alles ‘uit te leggen’. Maar 20 jaar uitleggen zou niet je core business moeten zijn.

Bert
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Er is niets zoets aan het wegslopen van sporen, wissels en perrons op Amsterdam Centraal… Ja, de perrons die overblijven worden verbreed, maar in de spits is het effect daarvan nihil. (Zeker als roltrappen continu stuk zijn.)

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Wat je zegt geldt zeker voor de boog bij Hoogeveen, waar men nu aan het werk is. Een trein, die over een paar weken zonder af te remmen bij Hoogeveen richting Groningen of Zwolle kan. Dit betekent een paar minuten snelheidswinst, comfortabeler rit en minder energie gebruik.

Ik vind het bij Amsterdam CS en het plan om Internationale treinen bij Amsterdam Zuid te laten stoppen helemaal niet zo duidelijk of het goed is voor de reizigers. Minder sporen betekent ook minder treinen. Minder wissels en minder perrons betekent ook minder flexibiliteit bij problemen op het spoor. Ook is de capasiteit bij de perrons hoger. Dit systeem kan alleen werken als alle treinen Amsterdam CS als tussenstop gebruiken en vergt een dienstregeling, die alle treinen laat doorrijden EN treinen met veel toegangsdeuren. Zo een opstelling heeft alleen zin als je al inn gaat voor een soort S-bahn/RER achtig gebruik met dito materieel.

Om alle treinen in de randstad metro achtige diensten te laten rijden is opzich een goed idee, maar ik mis wel dit aspect in het Amsterdam Centraal verhaal.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Even door de zure appel heenbijten…. Nee continu door zure appels heenbijten. Onderhoud is nodig maar het is nooit klaar. Op sommige plekken keert om de maand of twee maanden het onderhoud alweer terug. Wil je mensen enthousiast voor ov hebben, moet je niet aankomen met maandelijkse hinder. Werk dan alleen ‘s nachts, als er toch geen trein rijdt. Met de auto heb je ook weleens hinder (welééns) maar dat valt voor velen ver te prefereren boven gedoe met op het spoor en BUSvervoer.

P.J.Kroes
11 maanden geleden

Het is ieder weekend raak met werkzaamheden aan het spoor. Prutsrail ziet dat allemaal als lokale hinder maar als je langere afstanden wilt afleggen loop je er altijd tegenaan. Zonder auto kun je je in het weekend niet meer normaal per OV door Nederland verplaatsen. En dan hebben we het nog niet over de gebrekkige busdiensten die NS organiseert. Het is gewoon drie keer niks.

T. Dijkema
11 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Momenteel ligt het spoor tussen Assen en Meppel twee weken plat. Je mag of per bus om 45 min omreizen via Leeuwarden. Gevolg is stampvolle Arriva treinen en in Leeuwarden maar hollen om de gereedstaande, en NIET verlengde, koploper nog te halen.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

Ben afgelopen weekend in Grøn geweest.

De bus van Zwolle naar Assen op vrijdag avond reed goed en heb de indruk dat de er voldoende bussen beschikbaar zijn. Zaterdag/Zondag hebben ze alle reizigers overgeheveld naar de trein naar Leeuwarden om zo de bussen in te kunnen zetten van Zwolle / Zutphen waar ook werkzaamheden zijn. Je kunt je afvragen of het wenselijk is om deze twee werkzaamheden te combineren. Ook was er weinig personeel in Zwolle om mensen naar de bussen te wijzen. Een ander punt is niet hoeven om te checken (NS/NS) voor poortjes station voor als je weinig op je OV chipkaart heb staan. (Ik heb een OV chipkaart die binnen 6 weken uit de roulatie gaat en ik reis nog op saldo.) Ook reizen steeds meer reizigers op bankpas en op rekening.

De terugweg via Leeuwarden – op zondag laat middag – moet ik zeggen dat er voldoende lang materieel rijdt en ik heb geen staanplaatsen gezien. Het is goed dat de NS een afspraak met Arriva heeft gemaakt om zonder om te checken en dus extra te betalen gebruik kan maken van deze trein.

Verder kon het perron ook niet meer dan 2x 3 GTW’s treinstellen herbergen. Deze stonden er dus ook. De slechte begeleiding in Leeuwarden en de gemiste overstap is zeker een probleem. Er stond niet goed aangegeven welke treinen er eerst rijden en de trein op spoor 3 was allang vertrokken. De Arriva trein had bij vertrek en aankomst een lichte vertraging.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik heb zelf deze periode niet met de treinvervangende bussen tussen Assen en Meppel/Zwolle gereisd, maar ik ken wel veel mensen die deze weken wel op dat vervoer zijn aangewezen. Over het algemeen schijnt het wel veel beter geregeld te zijn dan de vorige keren. Maar toen was het ook extreem waardeloos.

Toch hoor ik van veel mensen dat er zaken verkeerd gaan. Op dinsdag stond er een flinke file op de A28. Hierdoor waren veel bussen dus niet op de eindhalte voor de retourrit, die gepland werd op busnummer. Die ritten werden dan gewoon geschrapt. Als de bus dan alsnog verscheen, werd deze leeg weggestuurd in een poging de achterstand in te halen. Reizigers volgen massaal het advies op om om te reizen via Leeuwarden. Er is te Assen en Meppel dus veel meer vraag naar stopbussen. Toch zijn er in verhouding veel meer snelbussen. In de meeste gevallen rijden er twee lege dubbeldekkers en eentje maximaal halfvol achter elkaar aan.

Afgelopen zaterdag waren de stopbussen in noordelijke richting in de ochtend niet goed geregeld. Waardoor het vanaf Hoogeveen pas na 9:00 mogelijk was in noordelijke richting te reizen.

Ook hoor ik de volgende meldingen:
– Bussen die zomaar niet rijden.
– Bussen die veel te vroeg vertrekken of juist veel te laat.
– Chauffeurs die de weg niet kennen of de hele rit met hun telefoon bezig zijn.
– Deels stokoude bussen.
– Chauffeurs en regelaars die de urgentie van hun werk niet inzien en tussendoor gewoon gaan staan roken en daarbij de tijd vergeten.
– Chauffeurs die tijdens een stopdienst in Beilen hun 30 minuten pauze gaan houden ivm de rijtijdenwet.
– NS-personeel dat niet aanspreekbaar is of zich snel verstopt als het even tegenzit.
– Chauffeurs van stopbussen die op de snelweg vragen of er iemand uit moet bij de volgende stop en die anders doorrijden, zonder te denken aan de opstappers bij de overgeslagen halte.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Het “zangtalent” van veel Nederlanders bestaat vooral uit een klaagzang, maar of je daar een prijs mee wint valt te betwijfelen.
We mogen dan wel een klaagzang ten gehore brengen m.b.t. ProRail en co, dat verandert niet aan de situatie zoals in de kop van het artikel is omschreven en zullen dit dus misschien wel noodgedwongen moeten accepteren, improviseren en zien te anticiperen.
Wie niet wil hoeft niet met het OV te reizen, vaak zijn er wel oplossingen te bedenken en anders blijf je toch gewoon lekker thuis. De dive-under, het vervangen van de 100 jaar oude spoorbruggen bij A’dam CS, perron verandering enzovoorts, het is voor de komende tijd een voldongen feit, en is iets dat men moet zien te beamen. Bij vertraging van de intercity door een defecte trein voor ons zoals op 11 juni j.l. bij A’dam miste ik bijna een afspraak, maar door flexibel en adequaat te handelen kwam alles nog goed en kon ik toch nog een scheepsbezoek brengen aan boord van de mooie Costa Favolosa, had er lekker Italiaans gegeten en genoten bij een heerlijk warm zonnetje van maar dertig graden. Klagen deed ik niet, dat zet toch op zo’n momentje geen zoden aan de dijk, wel naar eer en geweten handelen en verliep de rest van de dag alles soepeltjes, een onvergetelijke dag rijker…!

P.J.Kroes
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

De meeste OVgebruikers doen niet aan klaagzangen maar keren het OV de rug toe. Dan maar met de auto. De OVbedrijven en Prutsrail zouden de diehards die toch nog van hun product gebruik willen maken moeten koesteren. En hun klachten serieus nemen. Maar nee: met het vertrek van medewerkers met verstand van zaken en de intocht van windbuilen die niks hebben met het product is de reactie op klachten vooral: het mag volgens de concessie, het is te lastig, het is te duur, het past niet in onze doelstellingen, we krijgen er weinig klachten over, er is op 800 meter lopen een andere halte, u kunt een deelfiets nemen, we doen ons best maar het is heel ingewikkeld, gelukkig doen we veel dingen wel goed, onze klanten geven ons gemiddeld een 7,9!

Anoniem
11 maanden geleden

Er zijn veel teveel spoorwerkzaamheden. Belachelijk veel. En iedere keer is het weer op dezelfde plekken. Is het zulke goedkope kwaliteit dat je aan het herstellen en vervangen blijft? Je keert mensen wel van het treinvervoer af als dit zo vaak is, want niemand wil regelmatig in vervangende bussen zitten. Geen zin in.

In weekenden en vakanties kan je niet normaal reizen. Juist wanneer vele mensen vrij zijn en allemaal op pad willen voor vakantie en naar festivals, met de fiets in de trein erop uit, een dagje weg, ligt het eruit. Weekenden zijn minstens zo druk zo niet drukker, met dank ook aan Weekend Vrij en dat soort abonnementen.

Als er iets gedaan moet worden, doe het in de nacht, alleen bij uitzondering overdag.

Bert Sitters
11 maanden geleden

You can’t make an omelette without breaking an egg.