fbpx
Afbeelding: (c) NS

Koninklijke trein met pensioen: laatste inzet bij staatsbezoek België

15 jun 2023 16:32

De koninklijke trein gaat na het staatsbezoek dat koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan België brengen met pensioen. Dat heeft NS donderdag bekendgemaakt. Het koninklijke rijtuig krijgt een plekje in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Volgens NS is de trein aan het einde van zijn levensduur en wordt daarom uit dienst gehaald. Het luxueus uitgevoerde ICR-rijtuig is in 1993 verbouwd en koninklijk geworden. De SR10, zoals het rijtuig wordt aangeduid, wordt sinds 2012 bijgestaan door twee begeleidingsrijtuigen. Deze hebben dezelfde kleurstelling, maar missen het kroontje dat het originele rijtuig versiert.

Bijna 160 jaar

De traditie van koninklijke treinen gaat terug naar 1848, maar het eerste officiële salonrijtuig stamt uit 1864. Behalve salonrijtuigen heeft de koninklijke familie ook gebruik gemaakt van keukenrijtuigen, bagagewagons en slaaptreinen. Meestal werden de treinen gebruikt voor wintersportvakanties naar Lech, maar de familie reisde er bijvoorbeeld ook mee naar Tilburg voor Koningsdag in 2017.

Spoorwegmuseum

Volgende week wordt het materieel nog eenmaal ingezet naar België, voor een staatsbezoek dat van 20 tot 22 juni staat gepland. Daarna gaan rijtuigen SR10, 11 en 12 definitief met pensioen. Over een tijdje zijn de rijtuigen te zien in het Spoorwegmuseum, dat de treinen overneemt. SR8 en 9 staan al in het museum in Utrecht, net als een replica van het eerste salonrijtuig uit 1864.

0 0 stemmen
Artikel waardering
77 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Andrew
11 maanden geleden

Einde van levensduur?

Maar deze wagons worden maar eens de decennia gebruikt. Lijkt mij dat deze wagons niet versleten zijn.

Ariën
11 maanden geleden
Antwoord aan  Andrew

Een bekende Andrew? 😉

De ICR gaat gefaseerd bij NS met pensioen in de komende jaren, omdat die vervangen wordt door ICNG. Maar het Koninklijk Rijtuig heeft ook een respectabele leeftijd van 30 jaar gehaald. Techniek raakt verouderd, en dan is de keuze simpel: Opnieuw reviseren, of met pensioen laten gaan.

Maar inzet in Europa is ook lastig, want je zult zo’n rijtuig steeds moeten aanpassen om hem overal in Europa toegelaten te houden. Op de HSL zou dit rijtuig al niet mogen, en de begeleidingsrijtuigen SR11 en SR12 mogen zelfs Nederland niet uit omdat ze nog de status hebben van een Binnenlandse ICR met eerste Lange Termijn revisie uit 2003. Tevens wordt het ook drukker op het spoor, dus zoek maar een plekje tussen de huidige dienstregeling, en stem dat maar af met meerdere vervoerders.

Laten we hopen dat W-A en de Koninklijke Familie wel vaker de Thalys, TGV, ICE en Eurostar zullen pakken.

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ariën

Gewoon een rijtuig huren in jouw genoemde treinen. Beveiliging erbij. Liefst wel aan het begin of einde van de trein. 😁

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Curieus is dat er een model van Lockeed Constelation staat in het Aviodrome. De bovenkant is transparant. De 1e klas zit dan in het midden boven de vleugel en de 2e klas moet dan door de 1e klas lopen om bij het toilet te komen.
Er is een foto van Juultje en Benno die natuurlijk 1e klas vlogen (zonder betalen) in zo’n Connie. Ik vroeg mij af of de 2e klas dan ook zo heen en weer mocht lopen.

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ariën

Ze kunnen één rijtuig huren. Wel liefst de voorste of achterste rijtuig. 😁

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Er moet gewoon een regeringstrein komen. Een vierstromen model van ICng of een korte TGV of ICEneo. Verplicht gebruiken binnen 500km. Maar goed.

Ajaxcied10
11 maanden geleden
Antwoord aan  Andrew

Zijn ze ook niet, wel hebben ze een serieuze revisie nodig.

NS wil af van de ICR en daarmee valt ook het doek voor de koning.

Dennis
11 maanden geleden
Antwoord aan  Andrew

Iets wat stil staat kan ook versleten raken, aangezien overal wegroest en er niet na om gekeken wordt.
Deze rijtuigen hebben gewoon een hele aardige revisie nodig om weer door te kunnen, dit het zelfde voor de ICR.
In de Covid tijd hebben auto’s bijzonder veel stil gestaan, dit is voor een auto ook heel slecht. het moet een beetje in beweging blijven.

En na z’n lange tijd is alles zo verouderd dat het niet meer opweegt om het op te knappen, ook te veel nieuwe technieken die je moet combineren met oude techniek van de trein. dat je beter afscheid er van kan nemen of iets nieuws kopen.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Als men “duurzaam” wilt zijn komt er dan nog een vervanger of gaat Willem en co voortaan met “elektrische auto’s” hun bezoeken in het land brengen en is er een eind gekomen aan een Koninklijke trein die tijdens de corona tijd eens een lange rit naar Denemarken had gemaakt ?

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Electrische auto’s zijn ook niet schoon. De makkelijkste manier om de koning te vervoeren is om hem als een piloot op een passagiersvlucht naar de plek van bestemming te brengen. Ook niet groen, maar wellicht wel het meest efficient. Immers onze koning is ook Boeing 737 piloot.

Dennis
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Denk het niet kost te veel geld en ze rijden er al amper mee, ze kunnen dan beter het goede voorbeeld nemen en dan de Thalys/ Eurostar ofzo pakken voor die enkele keer.

Marc
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Volgens mij ging het rijtuig 13 jaar geleden met de CNL naar Kopenhagen mee. Samen met wat begeleidingsrijtuigen. Ze konden niet vliegen omdat er op IJsland een uitbraak van een vulkaan was. Het koninklijk paar bezocht Kopenhagen vanwege een huwelijk binnen de Deense koninklijke familie.
Heen werden de rijtuigen dus gekoppeld aan de City Night Line. Ze zijn apart terug gebracht naar NL

stephan lucassen
11 maanden geleden

Deze rijtuigen zijn nog lang niet toe aan hun laatste rit, wel heeft NS het onderhoud laten versloffen met zicht op de ICNG.

Met een revisie kunnen deze rijtuigen er nog jaren tegenaan. Nu NS beslist heeft om ICR te koop te zetten kan ook de koninklijke trein niet in dienst blijven.

Brabo
11 maanden geleden
Antwoord aan  stephan lucassen

ICR had technisch inderdaad nog best langer meegekund maar met de komst van ICNG zou er dan veel te veel intercity materieel zijn. Zeker nu het aantal intercityreizigers flink is gedaald. Wel vraag je je af waarom NS dan wel DDNG wil aanschaffen.

Dennis
11 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

de DDNG willen ze flexibel kunnen inzetten, zowel als sprinter als Intercity.
Deze keuze is op zich best slim, dat je met 1 soort materiaal niet perse vast zit aan alleen sprinter dienst bijv.

Wel ben ik benieuwd wat het gaat worden, aangezien de gunnende partij CAF nog nooit dubbeldesk gebouwd heeft dacht ik(Volgende Fyra project ?)

Tim H
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dennis

Onzin, CAF heeft in 1994 al dubbeldekkers geleverd aan de RENFE (450/451 series).

Ruud
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dennis

NS wil juist geen dubbeldekkers meer inzetten in sprinters omdat die de dienstregeling niet kunnen halen doordat het in/uitstappen te lang duurt.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Met de komst van de ICNG zijn echt niet alle tekorten aan intercitymaterieel opgelost vrees ik. ICNG moet zowel de ICR als de ICMm vervangen. (En ICMm deels met DDNG en DDNG moet ook DDZ vervangen dus vandaar de komst van DDNG)
Daarbij is het nadeel aan ICR dat deze getrokken moeten worden door een locomotief en aangezien de lease van de TRAXXen binnenkort eindigen, moet de ICR wel vervangen worden en dat is denk ik ook de reden waarom men van de ICR af wil.

Anoniempje
11 maanden geleden
Antwoord aan  stephan lucassen

De Koninklijke ICR Rijtuigen kregen nog steeds steeds keer per jaar een onderhoudsbeurt. Dus er is niks aan verslofd. Maar een dure revisie zou wel noodzakelijk zijn geweest.

G. van der Zwaag
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniempje

versloft na de f een t en geen d.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden

In de zomer van 2010 organiseerde het Spoorwegmuseum de tentoonstelling ‘Royal Class’, met koninklijk spoorwegmaterieel uit alle hoeken van Europa. Ook koningin Beatrix leverde een bijdrage door haar eigen koninklijke rijtuig beschikbaar te stellen. Maar toen de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull plotseling het luchtverkeer in Europa aan de grond hield, werd het rijtuig alsnog uit de tentoonstelling teruggetrokken en reisde Beatrix met dit rijtuig naar Denemarken.

Bij de ingebruikname van het vierde hoofdstation van Rotterdam, op 13 maart 2014, verscheen onze Willem-A. in een gepantserde limousine. Ik heb hem op de man af gevraagd waarom hij niet per trein was gekomen. Willem bleef vriendelijk lachen en zwaaien …

Een koninklijk of presidentieel rijtuig is financieel nog wel te overzien, maar omdat deze rijtuigen maar weinig worden ingezet, is een koninklijke locomotief een echte zeldzaamheid. De spoorwegbedrijven zetten hun gemotoriseerde materieel liever dagelijks aan het werk.
In de hele wereld is slechts één koninklijk treinstel, nou ja, Japan heeft een keizerlijk treinstel. Misschien kan de NS een Wadloper, Apenkop of Koploper ombouwen tot koninklijk voertuig. Naar het buitenland kan een koninklijk treinstel desnoods gesleept worden. Als een nieuw koninklijk treinstel teveel in de papieren loopt, kan men wellicht de Kameel van een kroontje voorzien. Een koninklijk fietslorrie is ook een mogelijkheid.

.
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

De koinklijke trein word gewoon getrokken door 1700 of een traxx.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  .

Dat is ook één van de redenen waarom deze eruit gaat. Eind dit jaar gaan de 1700 locs uit dienst en de lease van de TRAXX is dan beindigd. Daarbij wil NS af van getrokken rijtuigen dus vandaar.

.
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

ICR kan ook overweg met een vectron.

Pure bezuiniging

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

. die bezuiniging zal wel flink wat opleveren. Op zijn minst 20.000 Euro per jaar.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Zoals eerder al eens betoogd. Laat ze maar gewoon een nieuwe ICng van drie wagons samenstellen. DIe kan mooi als regeringstrein dienen. Met ruime zittingen, vergaderkamer enz. Koffie en catering. In ieder geval geschikt voor Nederland, Brussel en Frankurt of Berlijn.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NB zou men verder weg willen dan zou men wellicht beter een TGV , Velaro of Talgo kiezen. Die zal men ook wel in drie rijtuigen maken. Wel duur als er twee loc-wagens mee moeten.
Wel voor alle spanningen in de buurt.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Interessant hoe het FEIT dat er GEEN nieuwe koninklijke trein komt de fantasie bij sommigen dusdanig aanwakkert dat ze gaan bedenken hoe de nieuwe koninklijke trein eruit gaat zien. Ongeveer op hetzelfde level van realisme als de eerdere discussie hier over hoeveel vermogen de nacht-Talgo naar Barcelona moet hebben of over de NMBS intercity naar Nederland. Allemaal treinen die er niet komen.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

En natuurlijk reageert ANNEMIEK weer door wild om zich heen te hakken. Dat er geen nieuwe koninklijke trein komt, is geen feit, maar een VOORNEMEN. Ons parlement kan daar ook nog iets van vinden. De gedachte om, naast het regeringsvliegtuig, een REGERINGSTREIN beschikbaar te stellen, spreekt mij wel aan. Al zal het moeilijk kunnen zijn om buiten de Randstad de protestanten langs de route te verhinderen om hun uitwerpselen of erger tegen de trein te smijten. (Vermeende vrijheid van meningsuiting.)

Een nieuw element is gedachte om, net als in Japan, voor binnenlands gebruik geen rijtuig maar een TREINSTEL in te zetten voor dit doel. Het zal de NS de kop niet kosten om een afgeschreven Koploper-drietje koninklijk blauw te schilderen en hier en daar te voorzien van een KROONTJE. Uiteraard kan de inrichting ook worden aangepast en kunnen er, en dit is uitzonderlijk, zitplaatsen worden gecreëerd met fatsoenlijke beenruimte. Ik kier ervoor om hier niet in te gaan op het REALITEITSNIVEAU van Annemiek.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

annemiek, volgens heb ik het over een ministerstrein of regeringstrein die dan ook wle de majesteit naar Brussel, Parijs of Berlijn kan brengen.
Ik geloof dat de koninklijke trein alleen voor de majesteit werd gebruikt. Het beddengoed was te koninklijk met ingeborduurde emblemen.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NB van Thalys komen de TGVs toch vrij die geschikt zijn voor vier/vijf landen? LU/BE/FR/DE/NL?
Even de mooiste uitzoeken, spuiten en klaar. Korter maken is wellicht ook nog een optie. 8 rijtuigen is wat veel.

HEt grootste probleem is wel de kwetsbaarheid van de rail zelf voor ongelukken, kleine problemen en ook voor aanvallen door tractor of truck volk.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Allan Kleiweg. Er komt geen nieuwe koninklijke trein. Ook niet als je het een regeringstrein noemt. Dat is niet mijn realiteitsniveau, maar het is de realiteit. Ik kan er niets aan doen dat mensen fantaseren over dingen die niet gaan gebeuren.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@ Annemiek:
“Ik kan er niets aan doen dat mensen fantaseren -/-” Kennelijk zou je mensen met vrije gedachten graag de mond willen snoeren. Je lage tolerantie voor mensen met eigen opinies en ideeën, is zorgwekkend. Probeer eens blijmoedig kennis te nemen van de visies van anderen, ook als die je niet helemaal haalbaar lijken. Open je ogen en hart voor mensen met tegendraadse gedachten. Gun anderen hun eigen gedachtentreintjes. Relativeer jezelf bij gelegenheid en vermijdt dominant gedoe. Veroorloof jezelf in je vele reacties af en toe ook eens een vrolijke kwinkslag. Verander jezelf in een positief denkend lid van dit forum.

Rudy
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Waar een wil is, is een weg.Neem een 4 stromen ICE en kort die in tot een vier wagen stel. Plaats in het stel: restauratie, salon, beveiliging en bagage ruimtes. Het resultaat noem je de regeringstrein. Die kan mooi regelmatig van Den Haag naar Brussel rijden voor allerlei internationale vergaderingen.

Maar dit zal er niet komen. Ministers en het koninklijk huis vliegen bij voorkeur. Milieu bewust zijn is bij hun nog ver te zoeken. Immers zij geven het goede voorbeeld. Wij gewone burgers zullen dit voorbeel graag volgen en bij voorkeur ook vliegen.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Voor en na transport is lasti, voorts zit de bestaande chauffeur werkloos in Den Haag.

Op HS kan men de koninklijke wachtruimte gebruiken. Spoor 1 was daar altijd er rustig. Op Centraal zou men ook wel een speciaal perronetje kunnen maken zodat de mensen in rust aan boord kunnnen. Op bestemmingslokatie zal er toch een uitstap moeten zijn. En de trein moet ergens blijven. In Brussel zou men dan zou met meerdere ministerstreinen kunnen komen te zitten. Ook zullen de mensen dan nog naar de EU gebouwen moeten geraken. Bij het vliegen is dit allemaal ook mogelijk dus het kan eigenlijk geen probleem zijn.

MIsschien wil Arriva wel helpen 🙂

Isaac
11 maanden geleden

Komt er een nieuwe koninklijke trein of niet???

GJ d Groot
11 maanden geleden
Antwoord aan  Isaac

Neen. De koning stapt in een gewone trein.

(Tot hun pensionering – in 1979 – werden Pec’s door hondenkoppen, ook een enkel tweetje, en hun voorgangers probleemloos op dienstsnelheid meegenomen. Kunnen de nieuwe treinstellen niet zo’n nog te ontwerpen wagon als ‘koninklijk’ rijtuig meenemen?)

Rudy
11 maanden geleden

Door de gefaseerde afschaffing van getrokken rijtuigen moet er een oplossing gevonden worden.

Het spoor is erg druk geworden. Beveiliging is steeds meer een probleem. Voor- en natransport moet geregeld worden. Kortom, de trein is te lastig.

De oplossing is simpel. Vooral de helicopter zal meer gebruikt gaan worden. Misschien dat er straks een koninklijke of regerings helicopter wordt aangeschaft. Geen last van files en veel flexibeler.

Stokbosveen
11 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Een koninklijke helicopter bestaat al lang. En Paleis Huis Ten Bosch heeft zelfs een eigen heliplatform. In de voorbije jaren heb ik de koninklijke heli een paar keer daar zien landen en opstijgen. Mooi donkerblauw, net als de koninklijke trein.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Nee hoor, die bestaat helemaal niet. Het toestel dat je bedoelt is gewoon een AW139 van de PLD.

P.J.Kroes
11 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

En ook heerlijk voor de rust boven je hoofd….

Chris
11 maanden geleden

Even een vraag puur over de trein zelf. Van het Koninklijk Rijtuig kennen we het interieur, maar hoe zien die begeleidingsrijtuigen er tegenwoordig van binnen uit? Wellicht overigens een idee om die trein in de Heimwee Express op te nemen? Is altijd mijn grote wens al geweest 🙂

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Niet veel spannends. Gelijk aan een eerste klas rijtuig van na de eerste modernisering, maar dan met een ander jasje van buiten. En bij één rijtuig is er een kleine bar ingebouwd.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Die begeleidingsrijtuigen zijn niet heel spannend. Vrijwel hetzelfde waarbij er bij een enkele een kleine bar is ingebouwd.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

BUS…
Ach het ding wordt tenminste niet gesloopt en waarom niet gebruiken als “pretrijtuig” die iemand kan huren voor z’n verjaardag of bruidstrein getrokken door een nog beschikbare elok, dan hebben “burgers” van niet koninklijke bloede er ook nog wat aan.
En W.A. en Maxima gewoon een coupe afhuren voor een ritje Den Haag, Groningen met een bestaande IC en wat beveiligers, maar nee hoor ze gaan wel even vliegen van Rotterdam-The Hague airport naar Eelde of Maastricht-Aachen Airport met hun Goffie zeg ik gekscherend oftewel de Boeing 737-700 BBJ PH-GOF binnen Europa en zelfs naar de Antillen, kan Willem z’n vlieguren op peil houden.
Maar ze hebben in ieder geval nog een Koninklijke BUS als treinvervangend vervoer en daarmee kun je ook bijna overal in Nederland en de buurlanden komen laten we dat niet vergeten en die gaat zeker niet naar het museum, busje komt zo…!

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Wellicht is het humour maar de registratie is PH-GOV. Veelal staat deze op Schiphol, in een hal.

NB Als de trein te duur is dan vraag ik mij af wat de PH-GOV kost en hoe dat gezien wordt. Waarschijnlijk is een dagbudget (zonder vliegen) PH-GOV net zoveel als een jaartje trein hebben.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Sorry, ik neem aan dat een cockpit van PH-GOV en een gewoon KLM toestel er het precies hetzelfde uitziet. Verder is Koning Willem Alexander ook piloot. Dus de Koning vliegt en het gevolg neemt plek op de gewone stoelen van een normale Boeing 373-800. Als Maxima een keer meevliegt kan er nog evt wat stoelen uitgehaald worden, voor wat meer koninklijke grandeur en als de regering meevliegt kunnen de stoelen vervangen worden door houten banken. Dan kunnen we in principe ook zonder PH-GOV. Nou dat bezuinigd nu eens lekker weg ;-).

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

WimLex is meestal co-piloot en er is ls er een echte piloot aanwezig.

Vreemd genoeg vliegt KLM ondanks decennia aan subsidies nog steeds met Boeings van buiten de EU. De absurditeit. Om WimLex aan zijn uurtjes te laten komen en op de GOV te mogen laten vliegen heeft men voor de GOV ook een Boeing moeten kopen. ZOgenaamd na een open aanbesteding maar de eisen waren nogal op de Boeing geënt.

Alsof men in US ooit een vliegtuig uit het buitenland zal accepteren. Airbus had samen met Northrop een mooi Airforce opdracht binnengehaald. Prompt werden er fouten ontdekt en moest het over, met een betere uitkomst.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Dries Molenaar

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_regeringstoestel Het regeringstoestel is een Boeing 737-700, maar dan de Bussiness Jet variant.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

staart, het is mij allemaal bekend. De vage toestanden bij de koop zijn ook goed gedocumenteerd. We worden gewoon in de maling genomen bij dit soort besluiten. En dat allemaal voor het lolletje van de mejesteit. Twee jaar geleden moest de GOV 13 x naar Griekenland voor een vakantie van twee weken. Leuk voor de uurtjes van WimLEx.
NB De heli moest daar ook zoveel keer gehuurd worden. Een retourtje kost zo Euro 100.000. We moeten maar blij zijn dat het huis in Machangula Mozambique niet door ging.
NB En waar ging Bea eigenlijk met zomervakantie naar toe? Drakenstein en wat varen in de door ons betaalde Groene Draeck. Flink goedkoper dan WimLEx en co in de Wayer

dries molenaar
10 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Nou, de PH-GOV moest weer vier keer vliegen om het ontslag van Rutte te laten aannemen. Beter had Rutter met de GOV naar Athene gevlogen en had WimLEx wellicht de heli naar Athene kunnen nemen.
Dat scheelt een paar Euro ton.

jan
11 maanden geleden

komt er nog een nieuw Koninklijk Rijtuig?

Robert
11 maanden geleden

Het is te hopen voor de leden koninklijkhuis dat er geen wisselstoring is, geen bovenleiding stuk geen aanrijding, geen bladerenop het spoor, geen personeelstekort, geen materiaal.
Beter met de auto naar België.
Succes.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Robert

Bermbrand is meer iets van deze dagen.

Bert Sitters
11 maanden geleden

Wellicht dat de afgedankte Koninklijke trein kan worden ingezet voor koopjesjagers met een Kruidvatkaartje.
Het staatshoofd en de ministersploeg kunnen gebruikmaken van de kameel. Even een sticker met een kroontje erop plakken.
Jammer dat Paleis Soestdijk is weggedaan. Juliana vertrok graag vanuit de Koninklijke wachtkamer in het station Baarn.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De Kameel zal wel te langzaam gaan en te weinig voorzieningen hebben. Buiten het uitzicht.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De Kameel kan inderdaad maar 125 km per uur, maar mogen leden van het Koninklijk huis en de ministerraad harder op de snelweg?
In de kameel zijn twee salons met elk 14 zitplaatsen. Er is een keuken en een speciale werkruimte. Vanzelfsprekend is er een toilet.
Lijkt mij toch voldoende.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Aan boord kunnen ministers vergaderen en kan het Koninklijk gezelschap borrelen.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De minister-auto’s hebben vrijstelling en waarschijnlijk ook blauwe lichten. En ze zijn gepantserd. Dat zijn allen de treinen van Putin en Kim, die hebben zelfs luchtafweer.

Putin durft niet meer te vliegen wegens raket in achterwerk. Kim is altijd al bang van vliegen zelf. Ging KIm niet met de trein naar een ontmoeting met Trump. ERgens in Zuid-Oost Azië. Het kostte hem maar een week. Hij zal zich niet vervelen.

Frank
11 maanden geleden

Ik zie ons staatshoofd nog niet in een gewone trein stappen. Dat is allemaal veel te lastig voor de beveiliging. Een optie zou zijn om de Koninklijke trein een regeringstrein te maken en deze vooral in te zetten voor vergaderingen in Brussel, niet omdat het goedkoper is, maar als statement voor CO2-reductie.

Paul Lamote
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frank

Koningin Elizabeth maakte regelmatig gebruik van reguliere treinen. Het kan dus wel.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

jaja, u bedoelt dat het een burgertrein was. Ik ga er maar vanuit dat er een hele wagon voor haar een de staf apart werd gehouden. Wellicht wel meer.

Door hier een korte standaardtrein te nemen zou die eigenlijk ook gewoon aangehaakt kunnen worden zodat er geen aparte trein-slots nodig zijn. BLijft natuurlijk het rangeren en uitstappen ter plaatse.

P.J.Kroes
11 maanden geleden

Dit koningspaar heeft al vaker het voorbeeld gegeven hoe het niet moet. Waarom zou je druk maken om duurzaamheid als het volk dat ook niet wil? En de hang naar snelle auto’s en vliegtuigen zit sinds Bernhard toch al in de koninklijke genen….

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Ach ja, Die Bernhard, naar eigen zeggen reed hij met 160km/h met een 30-er jaren auto tegen een stilstaande zandtruck. Zelfs met 60km/h kun je dat beter niet meemaken. Ook niet met een moderne auto. Benno loog, eerder was hij dronken en blufte maar wat over de snelheid.
Wilhelmien heeft zich via de ministers ingespannen om de schuld bij iedereen behalve de prins te leggen. De ministers hadden meer ruggengraat dan tegenwoordig (en geen bochel) en dat ging niet door. Benno heeft de schuld maar bij de truck eigenaar gelegd. Pas op hoge leeftijd heeft Benno zich geexecuseerd bij die familie die er hun hele leven onder geukt hebben gegaan.
WimLex heeft ook wat ongelukken gemaakt met zijn Escortje en met een Volvo in DE.
Van Vollenhoven (met Margriet) heeft in Oostenrijk met zijn Benz ML een burger doodgereden. Snel wegwezen en de popo moet er maar een mouw aan passen.
Max heeft een slager invalide gereden door uit een uitrit komend geen voorrang te geven. Het procesverbaal gaf als naam Laila van Buuren. Ze kreeg wel de schuld en moest dokken. De betrokken rechter kreeg geen lintje van Bea.
Het kan allemaal.
Niet verzonnen, het heeft allemaal in den Krant gestaan.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Die slager reed veel te hard op een weg waar hij helemaal niet mocht rijden. Die vleesboer heeft er een aardig slaatje uit geslagen.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De slager heeft gelijk gekregen bij de rechter. Max moet dokken. Het is een uitrit als het een uitrit lijkt. Dat je een overtreding maakt wil niet zeggen dat je rechteloos ben of dat verkeersregels verder niet gelden. Voorts reed hij niet te hard. Daar is helemaal geen vaststelling van. Dat is net zo’n verklaring als van pr Bernhard sr. Volkomen gelogen.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@ meneer Molenaar de vleesboer heeft slechts gedeeltelijk gelijk gekregen. De rechtbank vond dat Maxima voorrang had moeten verlenen, want ze kwam uit een uitrit.
De rechtbank constateerde ook dat de slager veel harder reed dan was toegestaan. Als de vleesboer zich gehouden had aan de maximum snelheid, dan had hij kunnen stoppen. Aldus de rechtbank. Maxima is slechts veroordeeld tot 25% van de schade die de slager heeft geleden. Zo staat het zwart op wit op papier.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Beste Dries, het is inderdaad PH-GOV en niet PH-GOF, ik heb er zelfs een 1/200 model van, komt door de warmte en een scheepsbezoek en indrukken aan het mooie cruise schip Costa Favolosa te Amsterdam. En humor laten we gewoon eens lekker de “lol van het leven” inzien en genieten. Prettig Weekend folks.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

De PH-GOV, interieur is op internet te zien en een Fokker zegsman laat weten dat het niet extreem luxe is van binnen, ofschoon wel met een douche, vooral aangeschaft omdat deze BBJ variant minstens het vliegbereik moet hebben om nonstop naar de Antillen te kunnen vliegen en niet zoals met de PH-KBX ex Fokker 70 meerdere tussenlandingen moet maken. Alex is bevoegd met de 737 te vliegen als co-piloot nooit als captain, daar hebben ze een aparte gezagvoerder voor en kan daar n o g met andere KLM 737’s vliegen totdat deze vervangen worden door de Airbus A320 en A321. Waar Alex dan zijn vlieguren moet maken is mij niet duidelijk en of de uren in een vliegsimulator ook geldt weet ik niet. De Royals kunnen intussen met de blauwe bus wel ergens onder politie begeleiding komen, zag ik hen in Heerlen en Maastricht.
En vergeet ook niet dat zij naast de PH-GOV ook de nieuwe Gulfstream G 650 ER van de Kon. Luchtmacht kunnen gebruiken met een vliegbereik van ongeveer 12.000 km, langer dan de PH-GOV, ze hebben genoeg “speeltjes” om ergens te komen lijkt mij…

P.J.Kroes
11 maanden geleden

De familie geeft in wel meer dingen het verkeerde voorbeeld. Opa had meer met snelle auto’s en vliegtuigen en een neef vindt racen op Zandvoort veel nodiger dan duurzaamheid. Dus die trein kan naar het museum en de CO2 uitstoot is niet van belang. Van die klimaatverandering plukken hun (klein)kinderen vast nog wel de wrange vruchten maar hun tijd zal het allemaal wel duren.

dries molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Met deze warme dagen kan het, dankzij Max V en Prins Bril, opgeknapte spoor goed gebruikt worden voor de strandbezoekers. Over een paar jaar is dat nog de enige toepassing. De Formule 1 zal na Max ook wel weer snel vertrekken, naar een Oostelijk land.

Anoniem
11 maanden geleden

De koning moet de laatste jaren wel flink snijden in zijn vervoermiddelen zeg! Eerst de Gouden Koets, nu de koninklijke trein. Gelukkig heeft hij het vliegtuig nog. Dat is natuurlijk ook veel efficienter reizen.

Rudy
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het zou van het nodige milieu bewustzijn getuigen als binnenkort 3 koninklijke fietsen aan het voertuigpark worden toegevoegd. Dan kan de rijtoer op Prinsjesdag geheel in stijl worden uitgevoerd met de koning en koningin op de fiets.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Belgie…
…En over een krimp van Schiphol en het minimaliseren van zakenjets hoeft Willem ook niet te vrezen, omdat een alternatief altijd voor de hand ligt. Voor een tripje naar het VK hoeft hij zelfs niet met de Eurostar te nemen, hij chartert gewoon een marineschip om dochterlief Alexia op te zoeken.
Toch wel bijzonder dat onze zuiderburen Belgie, waarmee wij ooit een land vormden, de eer heeft om de periode van een Nederlandse Koninklijke trein, mee af te sluiten en hebben de Belgen zelf ook een koninklijke trein en dito wachtkamers ?
Maxima en Willem Alexander hoeven zelfs niet in te checken om in Den Haag op het perron te komen en de trein te nemen, daar krijgen ze misschien zelfs ontheffing voor of wordt voor hen gedaan.
Het is in Nederland als met het koninklijke jacht van Groot Brittannie die nu ook een museum stuk is geworden en niet vervangen wordt en alles of bijna alles in het leven wordt eens “museumrijp”, nu de mensheid nog…

Joost84
11 maanden geleden

Oh ja, NS en voor ee dubbeltje op de 1e rij zitten. Gooi alle ICR rijtuigen maar weg. Zo jammer en onnodig. Geluukig hebben andere landen nog wel rijtuigen.

Anoniem
11 maanden geleden

Let op.
De ICE- bezetting is matig.
Ruimte voor treinreizigers.
RE-idem.
Deutschlandtickets dagjesmensen, let’s go!

dries molenaar
10 maanden geleden

In Rusland hebben ze wel een Tsaarlijke trein. Nu voor Putin die liever onder de radar lijkt te willen blijven. Bang voor een BUK in zijn achterste.

https://edition.cnn.com/2023/07/10/europe/russia-putin-private-train-intl-cmd/index.html

Redelijk absurd met een sportschoolwagon.
Ik vraag mij af wat Kim Jong-un allemaal in zijn trein heeft. Dit gaat rustig van Korea naar Viëtnam met de trein. Kost een weekje maar dan kun je ook leuk ontspannen.