Korten op studentenkaart kost meer dan het oplevert
05 jun 2013 10:39
Een maatschappelijke kosten-batenanalyse moet aantonen wat de effecten zijn van de voorgenomen bezuiniging van 55 procent van de totale vergoeding (425 miljoen). Waarschijnlijk leert zo´n analyse dat de bezuiniging meer kost dan hij oplevert. Dat is de conclusie van de Nationale Studentenkaart Conferentie van Rover en studentenorganisaties eind vorige week in Utrecht, meldt OV-Magazine.
In de analyse zou er gekeken moeten worden naar alle gevolgen van de bezuinigingen. Zoals hogere uitgaven voor studenten, stijgende vraag naar studentenhuisvesting, meer fietsverkeer in studentensteden, meer slachtoffers in het verkeer en verschraling van het OV.
Bezuinigingen op de studentenkaart treffen vooral provincies en stadsregio’s, betoogt directeur Pedro Peters van RET namens de vervoerders. Het stads- en streekvervoer draait nu voor de helft op de Brede Doeluitkering van het Rijk, een kwart op het studentenkaartcontract en een kwart op de opbrengsten uit de kaartverkoop. Als de totale omzet van het OV 10 tot 20 procent daalt, vertalen provincies en stadsregio’s dat in hogere tarieven, lagere frequenties en minder lijnen, voorziet Peters. Met directeur Rob van Holten van Qbuzz gaat hij die boodschap uitdragen.
Onduidelijk blijft hoe de bezuiniging eruit komt te zien. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft een permanent contract met de vervoerders met een opzegtermijn van twee jaar. Het ministerie heeft een wijziging aangekondigd, maar het contract is nog niet opgezegd.
OV-Magazine