fbpx
Foto Stefan Verkerk

Kwart van NS-treinen staat donderdag aan de kant in Noord-Holland en het oosten

11 jun 2025 16:25

In de provincie Noord-Holland en grote delen van Overijssel en Gelderland rijdt donderdag een kwart van de NS-treinen niet. Dit melt de NS, die na het schrappen van een staking al getroffen voorbereidingen moest terugdraaien.

De NS zal alle stations in de getroffen gebieden bedienen. Maar het spoorbedrijf kon niet meer voorkomen dat een kwart van de treinen uit de normale dienstregeling niet rijdt. Op woensdagavond actualiseert de NS de online reisplanner. Het bedrijf adviseert reizigers voor vertrek op de planner te kijken.

Internationale treinen volgens planning

De internationale treinen rijden volgens dienstregeling. Alleen voor de Nightjets Zürich – Amsterdam en Amsterdam – Innsbruck/Wenen en vice versa is de dienstregeling voor donderdag op woensdagmiddag nog niet bekend.

De vakbonden hadden voor donderdag een staking aangekondigd voor Noord-Holland en Oost-Nederland. Dinsdagmiddag bleek dat de deadline voor het officieel aanmelden van een staking was overschreden zonder officiële aankondiging van de bonden waarmee de staking niet door bleek te gaan. De bonden waren het niet vergeten maar verklaarden dat het een bewuste actie was om meer onrust te zaaien.

Vrijdag is er wel een staking in het noorden en zuiden van het land.

3.5 2 stemmen
Artikel waardering
11 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Mar
28 dagen geleden

Niet serieus te nemen dit…

Jan
28 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Verder niks aan toe te voegen. Wat een triestheid…

Arjan krabbenbos
28 dagen geleden

De stakingen van NS zijn nu estafettestakingen door allerlei delen en om beurten van het land. Is er geen mogelijkheid om collega spoorvervoerders de pendeltreinen te laten rijden? Niet iedereen kan per slot van rekening met bussen of eigen auto de stakende treindiensten nemen. Denk aan ouderen, gehandicapten en luchtreizigers. Hopelijk zijn er ook in deze hectische perioden voldoende reisassistenten die deze personen kunnen adviseren bij vervangend vervoer.

Ruud
28 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Dat is bij wet verboden:
“Werknemers hebben het recht te staken als zij een arbeidsgeschil hebben met hun werkgever. Artikel 10 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) regelt dat bij een staking geen arbeidskrachten ter beschikking mogen worden gesteld ter vervanging van stakende werknemers, bijvoorbeeld arbeidskrachten die worden ingehuurd via een uitzendbureau.”

Tot mijn verbazing zie ik nu in de reisplanner dat morgen op het traject Nijmegen Amsterdam niet alleen een behoorlijk aantal treinen helemaal uitvalt maar vooral in de middag ook een flink aantal treinen is ingekort.
De logica daarvan ontgaat mij volkomen.

IMG_5069
Arjan krabbenbos
28 dagen geleden

De stakingen van NS zijn nu estafettestakingen door allerlei delen en om beurten van het land. Is er geen mogelijkheid om collega spoorvervoerders de pendeltreinen te laten rijden? Niet iedereen kan per slot van rekening met bussen of eigen auto de stakende treindiensten overnemen. Denk aan ouderen, gehandicapten en luchtreizigers. Hopelijk zijn er ook in deze hectische perioden voldoende reisassistenten die deze personen kunnen adviseren bij vervangend vervoer.

Joost2
28 dagen geleden

Hoe ziet de stakingsdag er eigenlijk uit? Gaan de medewerkers naar de stations om daar actie te voeren?

Jan
28 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Neu volgens mij moeten ze zich wel melden. Verder dan de hele dag lanterfanten en koffie drinken en klagen hoe zwaar ze het hebben. NS zegt dan altijd dat je een digitale cursus kan doen de dag om je kennis bij te spijkeren. Maar niemand doet dat natuurlijk… Das allemaal voor de bühne.

Laatst bewerkt op 28 dagen geleden door Jan
West
28 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Je gaat naar de standplaats om je te melden bij de bondstafel en je in te schrijven als staker. Eenmaal ingeschreven kan je naar huis. Niet-stakers zitten in de kantine en worden geacht e-learnings of wegonderhoud te maken. Een enkeling wordt ingezet tbv roestrijden omdat de sporen eens per 24u bereden moeten worden.

Chris
28 dagen geleden

Ik heb ooit – ik was toen een nerdy stuk mavo-tuig – een staking georganiseerd en leerde toen dat staken niet de oplossing was. Meer zeg ik niet.

Annemiek
28 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

Dat ligt er maar aan. Stakingen die worden gedaan op basis van een acute noodzaak, kunnen best nuttig zijn. Ik mag hopen dat mensen de fabriek platleggen zodra er niets wordt gedaan aan onveilige situaties op de werkvloer. En als hardwerkende mensen op een productielocatie worden geconfronteerd met een aanstaande sluiting, kan ik me voorstellen dat ze direct het werk neerleggen. In het geval van NS gaat het om periodieke stakingen die ALTIJD optreden wanneer er een nieuwe CAO moet worden afgesloten. In plaats van acties vanuit onvrede onder het personeel, gaat het om opgelegde stakingen vanuit de vakbonden. Dat moet maar eens afgelopen zijn.

Lammert Kappers
22 dagen geleden

Ns heb je er niet mee de reizigers wel betalen voor abonnement maar krijgen niks alsof je boodschappen koopt betaald en niet mee mag nemen …diefstal is dat..