fbpx

Marktwerking spoor levert vooral positieve effecten op

25 jan 2016 13:20

FNV, SP, PVV en oud-NS’ers stellen de marktwerking op het spoor ter discussie. Oud-NS-commissaris Jan Timmer noemt het zelfs de moeder van alle kwaad. Maar uit onafhankelijk internationaal onderzoek blijkt juist dat marktwerking op het spoor meer positieve effecten dan negatieve effecten met zich meebrengt. Dat stelt hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, Bert van Wee (Transportbeleid) in een interview met Treinreziger.nl.

"Marktwerking kan het spoor beter en goedkoper maken," denkt de hoogleraar. Of aanbestedingen op het spoor succesvol verlopen hangt af van de spelregels die de overheid zelf bedenkt. Als de overheid bijvoorbeeld geen duurdere treinkaartjes wil, kan dat als voorwaarde bij een aanbesteding worden meegenomen.

Alhoewel er al meer dan twee decennia wordt gesproken over marktwerking op het spoor, is nooit concreet onderzocht wat de marktwerking op het spoor in Nederland kost en oplevert. "Dat is inderdaad zeer opmerkelijk," zegt Van Wee.

De hoogleraar pleit er niet voor om het gehele spoorwegnet in één keer aan te besteden. "Aan de randen van het net kun je de marktwerking uitbreiden, zoals nu in Limburg gebeurt. Dat kan je evalueren en stapje voor stapje verder mee gaan."

Hij wijst er verder op dat de politiek de reiziger bij de besluitvorming vaak niet centraal zet. "Neem de OV-chipkaart. Daar is bij de invoering vooral gekeken naar de wensen van de vervoerders."