fbpx

Meer bussen bij geplande werkzaamheden

Na enkele incidenten vorig jaar zet NS op een aantal trajecten bij geplande werkzaamheden standaard extra bussen in. Daarmee wil het spoorbedrijf nieuwe incidenten voorkomen.

Het spoorbedrijf rekent normaal gesproken tijdens werkzaamheden op minder reizigers. “Er wordt vooral gewerkt in het weekend, en dan zien we dat een deel van de mensen bij werkzaamheden hun reis uitstelt of op een andere manier maakt”, legt Ronald Stevens, programmamanager Klantgericht Werken bij NS, uit. De businzet wordt op de lagere vraag aangepast.

Tussen Eindhoven en Weert schatte NS eerder dit jaar het aantal reizigers niet goed in. Vorig jaar waren er tijdens werkzaamheden bij Haarlem ook al eens te weinig bussen. “Mooi weer, in combinatie met niet gemelde evenementen en Kruidvat-dagkaartjes die voor het laatst gebruikt mochten worden, zorgden er toen voor dat we het aantal reizigers verkeerd hadden ingeschat”, zegt Stevens.

NS heeft uit de incidenten lering getrokken. Op een aantal trajecten waarop in het weekend veel dagjesmensen reizen, wordt de vraag voortaan niet lager ingeschat. Concreet resulteert dit in meer bussen. Het gaat om werkzaamheden op de A2-corridor Maastricht – Alkmaar en op de Noord-Oostroute (Rotterdam / Den Haag / Amsterdam – Groningen / Leeuwarden / Enschede).

De toeslag van Intercity Direct wordt bij werkzaamheden (en verstoringen) tegenwoordig minder snel geschrapt. Stevens: “De Intercity Direct-treinen rijden in een vaste samenstelling en kennen – zeker in de spits – al een hoge bezetting. Als de IC Direct ook op het traject Schiphol-Rotterdam toeslagvrij wordt gemaakt tijdens werkzaamheden of verstoringen, is er onvoldoende capaciteit om grote extra reizigersvraag op te vangen. We zorgen daarom voor andere alternatieven.”

Foto´s: Dave van Hattem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.