fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

NS maakt (boekhoudkundig) recordverlies van 2,6 miljard

De coronacrisis heeft de Nederlandse Spoorwegen (NS) vorig jaar opgezadeld met een recordverlies van 2,6 miljard euro. Niet alleen gingen er veel minder mensen met de trein, maar het vervoersbedrijf heeft ook flink moeten afschrijven omdat de reizigersaantallen waarschijnlijk nog jaren onder druk staan.

Verlieslatende contracten

Vanwege de coronapandemie kopen minder reizigers een kaartje, pauzeren reizigers hun abonnement en neemt de verkoop in de winkels op stations af. Daarom is het hoofdrailnet in Nederland waarschijnlijk nog tot 2025 zwaar verlieslatend, vreest de NS. Voor de verwachte verliezen op deze concessie heeft het bedrijf een afschrijving van 1,6 miljard euro in de boeken gezet. In totaal bedragen de afschrijvingen en een voorziening voor verlieslatende contracten ongeveer 2,3 miljard euro.

Om de dienstregeling dit jaar en komende jaren in stand te kunnen houden heeft de NS nieuwe financiële afspraken met het Rijk nodig, benadrukt president-directeur Marjan Rintel in een toelichting. Tot en met september van dit jaar heeft de Rijksoverheid een beschikbaarheidsvergoeding van 93 procent toegezegd.

Komende jaren moet het personeelsbestand, zonder dat er gedwongen ontslagen vallen, met circa 2300 banen worden ingekrompen. NS’ers hebben een werkgelegenheidsgarantie gekregen.

Boekhoudkundig

Het megaverlies is voor een groot deel een boekhoudkundig verhaal. Maar wanneer puur wordt gekeken naar de bedrijfsvoering van de NS, komt het bedrijf over 2020 ook nog zo’n 111 miljoen euro tekort. De NS wist de omzet met circa 6,6 miljard euro wel aardig op peil te houden. Maar dat laatste is vooral te danken aan flinke vergoedingen van de Nederlandse en Britse overheid om de treinen tijdens de pandemie door te laten rijden. Zonder die hulp waren de opbrengsten waarschijnlijk circa 30 procent lager uitgevallen.

Lichtpuntjes

Toch staan er in de jaarcijfers van de NS ook nog enkele lichtpuntjes. Zo kwamen reizigers vaker op tijd op hun bestemming aan. Ook was de kans op een zitplaats met dik 97 procent hoger dan ooit gemeten. Deze scores zijn wel sterk beïnvloed door de lage reizigersaantallen. De klanttevredenheid heeft de NS afgelopen jaar niet gemeten omdat het volgens het bedrijf niet verantwoord was om dit onderzoek in coronatijd in de trein uit te voeren.

Vandaag zullen er meer artikelen verschijnen omtrent het nu verschenen jaarverslag.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

22 gedachten over “NS maakt (boekhoudkundig) recordverlies van 2,6 miljard”

  1. Annemiek schreef:

    Ik vind het een beetje asociaal dat NS in de kantlijn van het jaarverslag gaat schooien bij de overheid om meer belastinggeld, terwijl het recentelijk via nieuwe CAO-afspraken (met jarenlange werkgelegenheidsgaranties) de mogelijkheid te snijden in eigen vlees bij voorbaat heeft geblokkeerd.

    1. Anoniem schreef:

      Het is inderdaad tamelijk belachelijk dat NS nog loonsverhoging geeft terwijl het bedrijf door de belastingbetaler overeind moet worden geworden.

    2. Otto schreef:

      Door de afschrijving van de waarde van de concessie zal er vooral veel minder materieel worden besteld. Die waarde dient als onderpand voor de leningen voor nieuw materieel en de banken zullen gezien de balans voorlopig geen extra geld willen lenen. Anderzijds is er tot 2025 sowieso veel te veel materieel.

  2. Johan schreef:

    Als je daar het vorige persbericht van NS naast legt,
    https://nieuws.ns.nl/super-drone-sarah-maakt-digitale-tweeling-van-station-utrecht-centraal/
    blijkt er toch nog geld genoeg te zijn voor volstrekt onnutte activiteiten.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Adverteren op deze site is wel weer wegbezuinigd, al voor de coronacrisis, 2019. Toen omdat de targets toch wel werden gehaald.

    2. Ariën schreef:

      Ik ben van mening dat onderhoud zeker niet nutteloos is, en met deze techniek (die misschien overbodig lijkt) een hoop bespaard kan worden.

      1. Johan schreef:

        Het gaat in dat artikel niet om het inspecteren van de staat van de gebouwen om te zien waar onderhoud nodig is, daar zie ik het nut ook wel van in, ter vervanging van hoogwerkers en stijgers.

        Het gaat hier echter om het maken van een 3d scan van stations, zodat een stationmanager via een VR bril kan zien welke roltrap er bijvoorbeeld defect is. Er gaat natuurlijk niet 24/7 een drone rondvliegen bij elk station, dus het gaat om een momentopname. De storingsmeldingen zelf moeten dus uit andere bronnen komen. Zonder 3d model krijgt de stationsmanager dus net zo makkelijk een melding dat roltrap 3 stuk is en dan moet hij/zij misschien even op een plattegrondje opzoeken welke roltrap dat dan precies is.

        Bovendien hangen de stations stampvol camera’s en op die beelden zijn drukte en storingen wél realtime te zien.

        1. Ariën schreef:

          De camerabeelden zijn een onderdeel van de veiligheid en zijn privacygevoelig. Daar hebben stations-inspecteurs en monteurs niks mee van doen.

        2. Johan schreef:

          @Ariën
          Ik had het niet over monteurs, die kunnen een roltrap best repareren op basis van wat ze ter plekke zien. De stationsmanagers zijn onder meer verantwoordelijk voor de handhaving van de huisregels. Dat betekent dat ze wettelijk gezien die camerabeelden mogen bekijken, omdat dat uit noodzaak van hun functie is.

          NS gebruikt camerabeelden in ieder geval al voor “het tijdig signaleren van te grote drukte”
          bron: https://www.ns.nl/privacy/veiligheid-tijdens-uw-reis.html

          Hoe dan ook leveren 3d-scans geen nieuwe actuele informatie op, dus is het alleen maar voor een overdreven luxe grafisch schilletje om bestaande informatiebronnen.

  3. Jasper schreef:

    En dan de Koninklijke luchtvervuiling maatschappij (KLM) dood te gooien met geld, werkelijk waar een schande! ze hadden nu gelijk alle korte afstand vluchten eruit moeten gooien, dan zijn de spoorwegen gedwongen om snel internationaal vervoer te regelen.

    1. Annemiek schreef:

      De steun aan de luchtvaartmaatschappijen bestaat vooral uit leningen en garantstellingen, waarbij de overheid geldt van de kapitaalmarkt aanwendt om tegen hogere rente beschikbaar te stellen aan bijvoorbeeld KLM. De overheid is niet bereid om te betalen voor infrastructuur die nodig is om vluchten over kortere afstanden (die bijvoorbeeld KLM ook niet wil) te schrappen. Spoorwegen zijn zelf ook niet in staat een dergelijk gat op te vullen. Naast een gebrek aan geld en capaciteit, is dit ook een vorm van onwil.

      1. Annemiek schreef:

        *geld

    2. Otto schreef:

      Bij de luchtvaart zijn forse loonsverlagingen doorgevoerd en worden veel mensen ontslagen. Bij NS verdwijnt er vrijwel niemand en worden ook Nog eens de lonen nog verhoogd.

      Verder krijgt NS subsidies en de KLM leningen. Ik neem aan dat je het verschil snapt

  4. Ron Swart schreef:

    De NS heeft reeds de concessie binnen om op het hoofdnet te mogen blijven rijden in de periode 2025 – 2035. Ik ben benieuwd wanneer Rintel & haar kornuiten weer bonussen gaan incasseren.

    1. Otto schreef:

      Die concessie is nog helemaal niet binnen. Daar komt nog een rechtszaak over.

      1. Annemiek schreef:

        Inderdaad. Volgens mij is het slechts een kamermeerderheid die wenst dat de concessie onderhands aan NS wordt gegund. Een besluit ligt er volgens mij nog niet. En het ligt voor de hand dat na onderhandse gunning andere partijen bezwaar zullen maken.

        De kans bestaat dat de kamer tot andere inzichten komt wanneer de financiële consequenties van die gunning duidelijk worden. Als er dan een andere partij opstaat die dezelfde dienstverlening kan verzorgen tegen aanzienlijk lagere kosten, dan heeft NS een groot probleem. Zeker nu NS duidelijk heeft getoond niet in eigen vlees te willen snijden. De vele dure/overbodige managementlagen, dure uurtje-factuurtje-externe-consultants en werkweigerende cnducteurs, moeten er gewoon uit om het waard te zijn om miljarden aan belastinggeld in te pompen. Als NS gewoon weer teruggaat naar het saaie maar degelijke treintje rijden met al het simpele werk daaromtrent, voldoet het prima aan haar taak als OV-bedrijf in dienst van de belastingbetaler. Voor het huidige NS is de beeldvorming belangrijker dan wat het werkelijk presteert. Het wil een hip karakter, de beste en relaxte werkgever zijn, innovatief zijn en weet ik veel wat. Alles waarnaast haar eigenlijke taak ondergeschikt is.

        1. Johan schreef:

          “Volgens mij is het slechts een kamermeerderheid die wenst dat de concessie onderhands aan NS wordt gegund.”

          Nadat de regering al dat voornemen ook al had uitgesproken.

          “En het ligt voor de hand dat na onderhandse gunning andere partijen bezwaar zullen maken.”

          Dat hebben ze al gedaan. Het laatste bericht daarover was: “Op basis van het vonnis zullen wij de Staat vragen om de vereiste verduidelijking bij Europa te gaan halen.” Oftewel: FMN hoopt dat de Staat haar eigen voorgenomen besluit gaat aanvechten.
          https://www.treinreiziger.nl/vraagtekens-bij-gunning-hoofdrailnet-europa-moet-duidelijkheid-bieden/

          Er staan 37 partijen op de kieslijst voor de Tweede-Kamerverkiezingen, maar ik heb er helaas niet één kunnen vinden die het hoofdrailnet gewoon openbaar wil aanbesteden.

      2. Juriaan schreef:

        De kans is groot dat de Europese rechter daar een stokje voor steekt.

        1. Ben schreef:

          Net als de Hoofdrailnetten in Duisland en Frankrijk en alle andere Europese landen met uitzondering van Engeland, en dat is daar een grote puinhoop met hele hoge tarieven.

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Ben: Duitsland en Frankrijk is open voor concurrentie, al wordt daar nog weinig gebruik van gemaakt. Franse net is midden in de coronacrisis open gegaan. Groot-Britanie is het aantal treinreizigers sinds de privatisering enorm gegroeid. Ze hebben toen gekozen om minder geld bij het spoorsysteem te pompen en daardoor zijn de tarieven omhoog gegaan. Dat staat eigenlijk los van de marktwerking.

        3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Ben PS: In Italië en Tsjechië zijn er meerdere private spoorvervoerders actief en kun je het een groot succes noemen. Oostenrijk zit er tussenin: westbahn timmert aan de weg, maar vooralsnog alleen tussen Wenen en Salzburg. België is nog volledig gesloten voor concurrentie en presteert de NMBS veel slechter.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      NS heeft sinds jaar en dag geen bonussen, ergens voor 2015 voor het laatst, men heeft tijdelijk 10% van het salaris ingeleverd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.