Ook RET in de rode cijfers: 11,4 miljoen verlies
15 apr 2021 12:26
Na topjaar 2019 is het aantal reizigers bij het Rotterdamse RET in 2020 bijna gehalveerd. Dat heeft ook financiële consequenties. Waar er in 2019 nog een winst werd geboekt van 5,8 miljoen, maakt de vervoerder in 2020 een nettoverlies van 11,4 miljoen euro.
Enorme klap
De eerste twee maanden van 2020 verliepen nog voorspoedig en daarin zag het bedrijf een forse reizigersgroei. Maar toen de coronacrisis losbarstte, zakte het aantal reizigers in één klap naar 15-20% van de gebruikelijke aantallen. “We hebben na jaren van recordgroei in 2020 een ongekende dip doorgemaakt” blikt RET-directeur Maurice Unck terug.
De enorme klap zorgde voor onzekerheid bij het Rotterdamse bedrijf. Inmiddels is duidelijk dat de overheid het grootste deel van de verliezen compenseert. Zo heeft de RET vorig jaar een beschikbaarheidsvergoeding van € 71,2 miljoen ontvangen. Zonder die steun was het verlies dus nog veel groter geweest.
Optimistisch over de toekomst
In 2020 registreerde de RET 95 miljoen reizigerskilometers, dat is 46% minder dan in 2019. Die daling is iets minder groot dan bij NS, die vorig jaar 55% van het aantal reizigers verloor. Dat is deels te verklaren doordat pas in de tweede helft van 2019 de Hoekse Lijn werd geopend. Daarnaast lijkt het erop dat reizigers in de stad sneller terugkeren in het openbaar vervoer.
Over de toekomst is Unck optimistisch. “Inmiddels is er licht aan het einde van de tunnel. (..) Met de toenemende vaccinatiegraad zal er steeds meer mogelijk zijn en zullen de reizigersaantallen weer groeien.” Toch erkent de RET dat het meerdere jaren zal duren voordat het oude niveau van 2019 weer bereikt zal worden. Maar vervolgens verwacht de RET-directeur dat de reizigersaantallen weer verder zullen groeien naar nieuwe records.
Optimist tot in de kist zijn mijn opa altijd.
Coronajaar 2021 zal wel het laatste jaar hopelijk zijn voor het aantal dalende passagiers in de Rotterdamse regio. Als er in het voorjaar 2022 dan eindelijk met Metrolijn B naar Hoek van Holland Strand gereden kan worden, zal dat weer een hoop extra reizigers trekken, vooral bij mooie (zomerse) dagen. Met minder weer zullen er ook wat reizigers meegaan die met hun hond langs het strand willen lopen, dan wel even met partner of solo om een frisse wandeling te maken. Misschien komen er in de toekomst verdere uitbreidingen naar Hellevoetsluis, Zoetermeer Lansingerland, Rotterdam The Hague Airport ( Vertrek en Aankomsthal), Nieuw Terbregge en Krimpen aan den IJssel. Ook zijn er plannen voor lightrail Leiden C- Den Haag HS-Rotterdam C.en Dordrecht. Ook Ridderkerk is wel eens genoemd, ook als tramlijn! Dat laatste komt er niet, maar wie weet wel een verbinding als metrolijn. Ook een plan wat in de pen zit is die van Rotterdam Centraal via Dijkzigt, Feyenoord City en Kralingse Zoom. Maar wanneer dat stadion gebouwd wordt voor die bekende voetbalclub is thans nog onduidelijk. Laat staan wanneer dat af kan zijn!
Thans rijdt er een buslijn 611 tussen het tijdelijke eindpunt Hoek van Holland Haven en Hoek van Holland Strand. Metrolijn B is thans de langste metrospoorlijn van ons land tussen Hoek van Holland en Nesselande.
De metro doortrekken naar Hellevoetsluis zie ik niet zo snel gebeuren. Dit omdat ik deze plannen vaak genoeg voorbij heb horen komen.
Daarnaast heeft mijn voorkeur om de metro door te trekken naar een centraal gelegen plek tussen Hellevoetsluis en Brielle. Dit kan je gelijk combineren met een centrale busstation en grote parkeerplaats.
Je hebt een royale fantasie.