Metro naar Hoek van Holland start eind september
18 jul 2019 20:00
Voor reizigers tussen Rotterdam en Hoek van Holland is het al meer dan twee jaar afzien: er rijden geen treinen maar bussen. Maar per 30 september gaat dit naar verwachting eindelijk veranderen. De bedoeling is dat dan de metro Hoek van Holland – Rotterdam definitief gaat rijden.
Testritten
Op dit moment wordt de voormalig spoorlijn uitgebreid getest als metrolijn. Er zijn inmiddels circa 750 testritten gereden, maar voordat de lijn daadwerkelijk in gebruik genomen kan worden moeten er minimaal 1400 testritten geweest zijn. Na het testbedrijf volgt naar verwachting begin september het proefbedrijf en wordt de volledige dienstregeling beproefd. Alleen als het test- en vervolgens proefbedrijf voorspoedig verloopt kan de metro per 30 september gaan rijden.
Alternatief scenario
Als er zich wel problemen voordoen, dan wordt het onzeker of de metro per 30 september kan starten. Toch hoeft dat niet perse voor nieuwe vertraging te zorgen. Er is ook een scenario waarbij de metro wel gaat rijden, maar met een snelheidsbeperking. Dat scenario is vooral bedoeld als er forse nieuwe vertraging dreigt. “Dan kan het alternatief scenario ingezet worden om in dat geval een beperkte exploitatie mogelijk te maken”, schrijft het Rotterdamse college in een brief aan de gemeenteraad.
Zachte lancering
De Gemeente Rotterdam heeft een “zachte lancering” voor ogen. Dat betekent dat er maatregelen genomen worden om verstoringen die in de eerste weken van de opstart ontstaan snel verholpen kunnen worden. Verder zal de metro de eerste weken nog volgens een aangepaste dienstregeling rijden over de Hoekse Lijn. Het vervangend busvervoer is
de eerste weken als back-up beschikbaar. “Als deze periode succesvol verloopt wordt naar verwachting na enkele weken overgegaan naar het rijden volgens de reguliere dienstregeling en wordt het vervangend vervoer afgebouwd.”
Hoofdpijndossier
De Hoekse Lijn is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een hoofdpijndossier. In april 2017 verdween de trein van de voormalige spoorlijn. De ombouw had al in september 2017 afgerond moeten zijn, maar keer op keer moest de ingebruikname uitgesteld worden. Vorig jaar ging men er nog van uit dat de metrolijn al begin dit jaar gelanceerd zou worden. Maar met name softwareproblemen zorgden ervoor dat de startdatum meerdere malen uitgesteld moest worden.
Fors duurder
Door de tegenvallers moeten reizigers het inmiddels al ruim twee jaar met bussen doen. Maar de lijn is door alle tegenslagen ook duurder geworden. De lijn was begroot op 372 miljoen euro, maar daar bovenop kwam een tegenvaller van 90 miljoen euro.
Eerst zien, dan geloven
dat heb ik nou ook. kZie trouwens ook geen bovenleiding op dat plaatje?
Derde rail.
Niet naar de Hoek
Het begin wel bij Schiedam, zie https://www.youtube.com/watch?v=XpONglL_TpQ vanaf 21:16
De foto is ook niet van de lijn naar Hoek van Holland. Mijn kennis is niet zo goed, maar volgens mij is dit station Vijfsluizen aan Lijn C.
Gewoon een plaatje met een railvoertuig waar RET op staat dus. Dacht ik het niet? 🙁
Daarom staat er archieffoto. De
Lijn is nog niet geopend, we hebben nog geen foto van de testritten.
Zou het niet slimmer zijn om de lijn eerst als schiedam-hvh te gaan exploiteren en pas in december volledig in het netwerk op te nemen.
Nee, want dan beperk je juist de opties qua perronspoorgebruik bij station Schiedam Centrum. Minder flexibiliteit bij verstoringen = minder betrouwbare dienstregeling.
Sowieso rijdt in eerste instantie alleen lijn B op het nieuwe traject en blijven lijnen A en C zo buiten schot als er iets mis gaat. Pas als alles goed loopt, gaat lijn A versterkingsritten naar Vlaardingen maken.
Testen en opleidingsritten zijn al langere tijd gaande.
Daar zag ik al mooie cabineritten van op Youtube. Dank daarvoor.
Met de ombouw van de toenmalige Hofpleinlijn nu Erasmuslijn en HTM RandstadRail werd de exploitaitie snel ter hand genomen. Het langdurige ongemak was de software. Deze software maakt het geheel het wel simplistisch ingewikkeld. Vijtig jaar geleden werd de in gebruikneming van de eerste mtrolijn in Rotterdam direct toch prima! De tegenwoordige automatisering maakt het wel ingewikkeld!
> Met de ombouw van de toenmalige Hofpleinlijn nu Erasmuslijn en HTM RandstadRail werd de exploitaitie snel ter hand genomen.
En moest prompt, vanwege problemen op het gemeenschappelijke traject Laan van NOI – Leidsenveen weer opgeheven worden voor meer dan 1 jaar.
Met name de RR voertuigen van de HTM gaven vele problemen, met name ontsporingen (ze mogen nog steeds de bocht bij Ternoot met niet meer dan 30 KM/u nemen).
Nee, de hedendaagse techniek is niet het probleem. Dat is een gegeven. De totale incompetentie van betrokken partijen om professioneel met die techniek om te gaan, dat is het echte probleem. Als je gaat elektrificeren en je snapt niks van electra, wat kan je dan verwachten? Het is gewoon lachwekkende technologische incompetentie
Het echte probleem is het arrogante baasje spelen van alfa-mannetjes, verkeersknuddigen, ruimtelijke prietpraters en civielers. Ze snappen NIETS van nieuwe techniek en verprutsen alles omdat ze onkundig baasje willen blijven spelen. Helaas: als je ergens geen verstand van hebt, dan wordt het een bende. Hoekse Lijn zelfde verhaal: een civieler aan het roer bij softwareproblemen. Je stuurt toch ook geen bananenexpert langs als je auto niet wil starten? De domheid kent geen grenzen.
Meneer Sierts, u vermeldt bij al uw bijdragen uw titel. Dat maakt mij nieuwsgierig: op welk terrein heeft u die graad behaald?
@ Tom
Arco Sierts studeerde elektrotechniek.
http://ptadc.nl/OVM-15_artikel_Arco_Sierts_7-2-2013.pdf
@ Ing Sierts
Incompetentie is een maatschappelijk verschijnsel.
Het wordt veroorzaakt door examengericht onderwijs, falende werving en selectie, haantjesgedrag en het Peterprincipe aangevuld met een ongezonde belangstelling voor financieel gewin.
Veel succes met uw strijd hiertegen.
Welke lessen kan men leren uit dit Hoekse Lijn debacle nu de Rotterdamse gemeenteraad besloten heeft een derde oeververbinding te realiseren en mogelijk een doortrekking van de lijnen A en B naar Zuidplein via een tunnel of brug mogelijk te maken ? Een tram is misschien ook een optie.
Laten we hopen dat de Hoekse lijn wel een succes wordt en men buitenlandse reizigers die van de Stena Line boot gebruik maken goed gaat informeren hoe ons ingewikkelde OV chipkaart systeem werkt en er voor deze categorie wel een OV chipkaart beschikbaar blijft als men straks alles via een bankpas of mobiel moet reizen…
Het probleem was de ombouw van een bestaande lijn, met een nieuwe lijn had je deze problemen niet gehad. En met een serieuze leverancier in plaats van brokkenfirma Bombardier ook niet.
Je kunt je afvragen welke problemen opgelost zijn met de ombouw van
treinspoor naar metrospoor. Waarom is men hier ooit aan begonnen?
Waren de mogelijkheden van het spoorbedrijf dan uitgeput?
Was het niet handiger geweest het trambedrijf uit te breiden?
Laat RET een afspraak maken met Stena zij voor hun passagiers een eenmalige chipkaart kunnen verstrekken.
ja dat is goed voor deze lijn metro in hoek van holland