Minder bijsturingsruimte door jarenlange omleiding Betuweroute
14 okt 2014 17:31
Er zal minder ruimte op het spoor overblijven om bij ontregeling treinen bij te sturen. Dat komt doordat er meer ruimte komt voor goederentreinen, die vanaf volgend jaar minder vaak via de Betuweroute kunnen rijden. Daardoor zullen er meer goederentreinen gaan rijden via Venlo en Oldenzaal. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) dinsdag aan de Tweede Kamer.
Nu kunnen dagelijks 110 treinen via de Betuweroute rijden, maar vanaf 2015 is er geregeld nog maar ruimte voor 40 goederentreinen per dag. Dat komt doordat er in Duitsland gewerkt wordt aan een derde spoor. Pas in 2022 zullen de werkzaamheden zijn afgerond. Dan kunnen er 160 goederentreinen per dag via de spoorlijn rijden.
Goederentreinen met gevaarlijke stoffen zullen ook tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk via de Betuweroute rijden. Andere goederentreinen zullen soms uit moeten wijken naar andere routes. Op die routes is echter niet altijd voldoende capaciteit om via de huidige afspraken de treinen te kunnen verwerken.
Zo mag momenteel 75 procent van de goederenpaden – een dienstregeling voor een goederentrein – daadwerkelijk gebruikt worden. De overige 25 procent zou er weliswaar een goederentrein in de dienstregeling passen, maar mag die niet toegekend worden om zodoende bijsturingsruimte te hebben. Bijsturingsruimte wordt gebruikt om vertragingen weg te werken. Als alle capaciteit altijd benut wordt, is het zeer moeilijk om vertraging weg te werken, waardoor meer treinen vertraging kunnen krijgen.
Om alle goederentreinen te kunnen omleiden, moet de bijsturingsruimte met de helft verminderd worden, blijkt uit de brief van Mansveld. Volgens de staatssecretaris biedt dat kansen. Immers, als het lukt om het treinverkeer met minder bijsturingscapaciteit goed af te handelen, ontstaat er ruimte voor meer treinen.