fbpx

Minder internationale treinen: vaak gratis omboeken

16 mrt 2020 12:12

In heel Europa hebben maatregelen tegen het Corona virus impact op het internationale treinverkeer. Op een aantal plekken rijden er geen grensoverschrijdende treinen. Ook als er wel treinen rijden, kunnen reizigers vaak kosteloos omboeken of annuleren.

Veel treinen geschrapt

Diverse landen hebben internationale treinen geschrapt. Zo rijden ernaar Zwitserland geen internationale treinen meer. Ook de treinen tussen Duitsland en Denemarken zijn geschrapt. Van en naar Italië rijden eveneens nauwelijks internationale treinen.

Daarnaast zijn tal van andere treindiensten geschrapt. Bijvoorbeeld de Eurocity’s München – Innsbruck – Verona en Frankfurt – Basel – Milaan. De Eurocity’s Hamburg – Praag (- Boedapest) rijden vanuit Duitsland eveneens niet naar Tsjechië.

Thalys: Gratis omboeken

Ook op andere plekken in Europa zijn er internationale treinen geschrapt. Thalys ziet dat er veel minder vraag is en heeft de komende dagen circa 10 ritten per dag op het netwerk geschrapt. Treinreizigers die een Thalys-ticket hebben voor een reis tussen 10 maart en 30 april mogen kosteloos annuleren of omboeken. Dat kan tot 2 weken na het oorspronkelijke vertrekmoment. Wie in mei of juni met Thalys op pad wil, kan tot 30 dagen voor vertek omboeken of annuleren.

Eurostar biedt reizigers die nu niet willen reizen een e-voucher ter waarde van het ticketbedrag. Reizigers kunnen daarmee tot en met 30 juni een nieuwe reis boeken, die moet plaats vinden voor 12 december 2020. De e-vouchers worden alleen aangeboden aan reizigers die tussen 13 maart en 7 april op pad zouden gaan.

Treinkaartjes naar Duitsland flexibel

Ook reizigers naar Duitsland per ICE en Intercity Berlijn die voor 14 maart geboekt hebben, kunnen van hun treinreis afzien. Het gaat om reizigers die in de periode tot en met 30 april zouden reizen. “Dan kunt u uw ticket flexibel gebruiken, voor een reis tot en met 30 juni 2020. U hoeft geen gebruik te maken van de trein die op uw ticket staat: u mag ook kiezen voor een andere trein. Het is dus niet nodig om uw ticket om te boeken”, meldt NS International. Ook hier is annuleren mogelijk, tot 2 weken na vertrek.

11 gedachten aan “Minder internationale treinen: vaak gratis omboeken”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    Internationale treinreis boeken? Begin daar voorlopig niet aan. In sommige landen kom je niet in. Voortdurend de dreiging dat er nieuwe ontwikkelingen zijn waardoor je vakantie moet annuleren. Wat kun je nog bezichtigen?

    Voorlopig geen reis.

    1. Ann schreef:

      Met geld toe zal ik op dit moment nog niet op een internationale trein, bus of vliegtuig stappen.

      Per dag wordt de situatie in Europa op dit moment slechter en we weten niet waar het eindigt.

  2. Ernst Kers schreef:

    Kosteloos annuleren of omboeken bij Thalys. Alleen jammer dat als je online bij Thalys.com hebt geboekt, je niet ook online kunt annuleren of omboeken. Je moet opbellen. Bij de SNCF, Renfe en CP kon ik wel online annuleren. Maar voor Thalys moet ik dus de kosten maken van een internationaal telefoongesprek, vermoedelijk naar een nummer waarbij je in de wacht wordt gezet wegens de grote drukte.

  3. Milos schreef:

    Dit is vast een foutje? “Dat kan tot 2 weken na vertrek.”

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Excuses, dat moet zijn tot 2 weken na vertrekdatum zijn.

  4. Nick schreef:

    NSInternational schrijft anders niet dat alle tickets naar Duitsland flexibel gebruikt kunnen worden. Zij schrijven: “ICE International en IC Berlijn”. Logischerwijs is de aanname dan dat ook de reis tot het opstap-station flexibel gemaakt kan worden. Dat is allicht nog binnen Nederland uit te leggen aan een kritische conducteur die niet op de hoogte is van de regeling. Andersom, een aanreis door Zwitserland naar het ICE International opstap-station Basel SBB vraagt allicht meer overtuigingskracht in een vreemde taal.

    De Duitse spoorwegen hebben overigens hun coulance-regeling beperkt tot ‘innerhalb Deutschland’ met daarbij de kanttekening dat het lokale openbaar vervoer dat normaal inbegrepen is bij de city-functionaliteit is uitgesloten van deze regeling. NSInternational verkoopt ook tickets met city-functionaliteit, maar vermeld dit niet.

    Kortom, hoewel het een mooie regeling is (complimenten!) kan de communicatie mijn inziens beter. Je koopt immers geen ticket voor “ICE International” of “IC Berlijn” maar een ticket van A naar B.

  5. Annemiek schreef:

    Ik had bij NS international een aantal boekingen gemaakt voor treinritten naar het buitenland. Die reizen kunnen nu allemaal geen doorgang meer vinden. Het was wat moeilijk om contact te leggen met NS international, maar toen dat eenmaal lukte, werden alle reserveringen gewoon geannuleerd. Ook die voor ritten met Thalys. Ik ontving per boeking een creditfactuur.

    Bij luchtvaartmaatschappijen ging het trouwens ook eenvoudig. Bij easyJet kun je de restitutie letterlijk binnen 30 seconden zelf regelen.

  6. Stefan van Weerden schreef:

    @redactie inmiddels komen er geen internationale treinen Zwitserland meer in of uit. TGV’s, ICE’ en Eurocity’s rijden tot grenstations. Dus vanuit Duitsland/Frankrijk zijn dat Basel SBB. Eurocity’s vanuit Zwitserland naar Italia rijden niet verder dan Brig of Chiasso Eurocity/Intercity Stuttgart-Zurich niet verder dan Schaffhausen. Verder snijdt de SBB in frequenties.
    Bron http://www.bahnonline.ch/bo/67699/coronavirus-schweizer-oev-angebot-wird-ab-donnerstag-schrittweise-reduziert.htm

  7. Kees van Leeuwen schreef:

    Ik heb zowel bij DB als öBB gisteren een supersparpreisticket geannuleerd, wat best soepel ging, gezien de drukte. Voor beiden een tegoedbon gehad; die van öbb is zelfs 10 jaar geldig!

  8. A.C. van Rijthoven-Werkhoven schreef:

    Ik heb een ticket geboekt voor mijzelf en mijn kleindochter naar Disney van 10/5 t/m 12/5 2020, vertrektijd heenreis 6.58 en terugreis 11.04. Tui heeft het hotel geannuleerd en daarvoor een voucher aangebode. Graag hoor ik van u of u voor de geboekte treinreis eveneens een voucher kunt afgeven.
    de tickets staan op naam van Adriana Werkhoven en Nikokle van Rijthoven.

  9. Gerard Ván der Steen schreef:

    Februari/Maart heb ik 2 x 5 supersparpreis retour-tickecets, 10 stuks dus,gekocht bij de DB.vertrek in Augustus. Ik heb gebeld met de DB. Zei vertelden mij dat ik deTicetsterugmoest sturen voor een coulance regeling we hebben de tickets aangetekend verstuurd in maart. Eind April kreeg ik een email berichtje met de mededeling dat wij niet in aanmerking komen voor de coulance regeling, dat we nog even moeten afwachten en hun Site in er werdt nasr hun Site verwezen, tot op vandaag de dag nooit meer iets gehoord van de DB. En ook geen tickets meer.schade van 915,80 euro. Deze behandeling vind ik van erg asociasl.De zo genaamde Duitse correctheid is hier ver te zoeken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.