fbpx
(c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Minder treinen NS door personeelstekort

Dit weekend rijdt de Intercity Direct over de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam drie in plaats van vijf keer per uur. NS kampt door de coronacrisis met een hoog ziekteverzuim en is daarom genoodzaakt in de dienstregeling te schrappen.

Impact reizigers

NS zegt in een verklaring dat een deel van de medewerkers ziek is en een ander deel van de medewerkers in quarantaine zit. “Onze collega’s zoals conducteurs, machinisten en monteurs zijn essentieel voor het rijden van de dienstregeling. NS vindt het belangrijk dat zieke collega’s verantwoord kunnen herstellen” zegt NS in een verklaring.

Reizigers kunnen gebruik maken van de overige Intercity Direct-treinen, de IC Brussel of de reguliere Intercity via Haarlem. “De impact voor reizigers blijft daarmee beperkt. We raden reizigers aan kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen” aldus NS.

Weinig reizigers

De vervoerder wijst er bovendien op dat het momenteel vaak erg rustig is in de trein. NS: “Momenteel hebben we ongeveer een derde van de reizigers vergeleken met voor corona. Gezien de lage reizigersaantallen verwachten we dat de uitval van deze enkele treinen weinig invloed heeft op de drukte in de trein.”

Eerder al besloot NS rustige treinen te schrappen. Daardoor rijden er minder treinen in de avonduren en tijdens de spits. Ook enkele treinen ‘s nachts vallen uit.

44 gedachten aan “Minder treinen NS door personeelstekort”

  1. Wim Lubbers schreef:

    Conducteurs kunnen geen corona hebben opgelopen door de reizigers. Die zien ze alleen van afstand. Controles zijn al bijna 2 jaar nagenoeg nihil. Een korte opleving was er afgelopen zomer, maar dat was snel gebeurd. Heeft NS geen mystery guests of steekt daar de almachtige ondernemingsraad een stokje voor?
    Schaamteloos zonder mondkapje in een groepje op het perron gezellig met elkaar praten doen ze wel. O, daar komt het natuurlijk van!

    1. Hugo schreef:

      Verkeerde been uit bede gestapt zeker

    2. Wilhelm schreef:

      Beste Wim Lubbers,

      Je schreef “Controles zijn al bijna 2 jaar nagenoeg nihil”. Mogelijk beweer je dat “omdat het op Facebook staat”. Ik reis wekelijks twee maal een retour-reis met overstap en mijn op feiten gebaseerde waarneming is tat de keren dat mijn kaart wordt gecontroleerd zo rond de 40% ligt. Althans bij NS. Bij Keolis heb ik 1 reis gedaan, dat was 100% controle en bij Arriva heb ik op de afgelopen twee jaren 8 reizen slechts eenmaal controle gehad door een mobiel team.

      1. johan II schreef:

        Tussen Amsterdam en Amersfoort 0 tot 5% afgelopen 4 maanden. Echt niet vaker.
        Zowel per intercity als sprinter.

        Ik ben tegenwoordig elke keer met het goede been uit bed gestapt, vol goede hoop, met de ogen al open, dus het ligt niet mij.

        Mijn open positieve gemoed komt ongetwijfeld omdat ik droom van conducteurs op treinen zoals ik vroeger droomde van prinsen op witte paarden.

        Smachten jullie ook zo? Ze zijn zo schaars tegenwoordig.

      2. johan II schreef:

        Wilhelm, waar liggen jouw paradijselijke routes?

        1. Wilhelm schreef:

          johan II: Mijn routes zijn vanuit midden Nederland naar Amsterdam, Enschede, stad Grunn, Delfzijl en Hurdegaryp. Ik maak daarin gebruik van 3 vervoerders. Vanwaar jouw warme belangstelling?

    3. @treinkiekje_nl schreef:

      Juist ja! Die conducteurs lopen in die trein eigenlijk helemaal geen corona op, dat/het gebeurt algewoon allemaal in die drukke kantine of tijdens zogenoemde sociale werkoverleggen op het perron.

    4. treinkiekje_nl schreef:

      Juist ja! Die conducteurs lopen in die trein eigenlijk helemaal geen corona op, dat/het gebeurt algewoon allemaal in die drukke kantine of tijdens zogenoemde sociale werkoverleggen op het perron.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Allemaal suggesties. NS treinpersoneel kunnen net zo goed corona krijgen. Ondanks spatscherm, dragen van mondkapjes. En welke handelingen ze doen en hoe vaak ze wel/niet in contact komen doet niet ter zake.

        Corona maakt geen onderscheid in welk opzicht ook. Sigrid Kaag kan net als NS medewerkers corona krijgen.

  2. Zander Bussenin schreef:

    Misschien toch maar eens mondkapjes gaan dragen als de meneren en mevrouwen druk aan het “werk” zijn in een zeszits coupé?

    1. Dikke zeik reacties schreef:

      Soms moeten conducteurs en machinisten met een trein mee passagieren. Dus niet zomaar onzin gaan brabbelen als je helemaal geen idee hebt hoe sommige diensten eruit zien

      1. Wilhelm schreef:

        @ Treinreiziger: Mag dit soort extreme HAAT en SCHELDEN hier op dit forum blijven staan?

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Je ziet alleen maar hoe ze in een coupé zitten. Dat is een momentopname. Kun jij in hun werk kijken? Ik in ieder geval niet. Bashen is zo simpel.

      1. Zander Bussenin schreef:

        Ach hou toch op met die flauwekul. Ik zie het dagelijks… Opstaan, te beroerd om een mondkapje op te zetten, met heug en meug naar de deur, sleutelen en dan weer terugploffen op de bank. Dat heet dan ‘werken’….

        En het dan raar vinden dat NS-personeel in het algemeen en hc’s in het bijzonder een bepaalde reputatie hebben.

        1. Wilhelm schreef:

          Zander, Mogelijk volg jij een andere route dan ik, of een route in dromenland. Ik herken dit (wat ik bashen noem) totaal niet. Welk traject en ritten heb jij het over?

          Mijn ervaring is dat de NS sinds de toegangspoortjes bewust minder controleert en met Corona nog iets minder. Echter de HC’s zijn zeker aanwezig en doen ook vaak hun rondje. Echter dat niet allen commentaar geven op Wappies die geen mondkapje dragen is te begrijpen, gezien de agressie jegens hen. Verbeterpunt bij NS zou wat mij betreft wel zijn: meer mobiele teams in de treinen.

  3. Annemiek schreef:

    Als NS vandaag stelt dat er sprake is van lage reizigersaantallen, weten we zeker dat NS morgen verrast wordt door de drukte. Nu al te voorspellen is dat mensen massaal op pad zullen gaan om te gaan winkelen en de materieelinzet daar niet op is berekend.

  4. Frank schreef:

    Het zou een aardig onderzoekje zijn van een van de consumentenprogramma’s: hoeveel controle is er nog in de trein? Als 3-5 maal per week reizende NS-klant zie ik vrijwel geen controle (lees: toezicht, veiligheid, mensen aanspreken zonder mondkapje, nagaan of iemand ook echt een 1eklaskaartje heeft, gastvrijheid en gewoon als conducteur je werk doen). En als iedereen in de trein een mondkapje moet dragen, geldt dat natuurlijk ook voor conducteurs. Blijft de vraag: wat dóen al die NS-ers tijdens hun ritten in de bestuurderscabine?

  5. Ron Swart schreef:

    In 1999 zong David Bowie (1947 – 2016) reeds over omikron:
    https://www.youtube.com/watch?v=D4eGCdxKqa0

    1. Ariën schreef:

      Oké, leuk! Maar wat wil je nu zeggen? 😉
      Ik werd vanmorgen wakker met Corona, met hun hit: “Rhythm of the night”

      Enne, Omikron is van oorsprong gewoon een Griekse letter, en op dit moment eentje die gebruikt wordt door de heersende coronavariant.

      1. Ron Swart schreef:

        @Ariën, de nieuwste COVID-19-variëteit zou uit Zuid – Africa komen en heeft de naam omikron.

  6. Stopmerkbord schreef:

    Voor iedereen die het hier zo goed weet waarom er geen conducteurs door de trein lopen. Er is nogal het een en ander veranderd in de mentaliteit van de gemiddelde reiziger de afgelopen twee jaar. Daarnaast, vacatures genoeg dus wat let je om een cariërewissel te doen.

    1. Gert-Jan Hondelink schreef:

      Dat met name NS-conducteurs slechts sporadisch de vervoerbewijzen controleren is niet iets van de laatste paar jaar. In de periode 1991-2002 reisde ik vrijwel dagelijks voor werk door Nederland, en reeds in 1998 werd er significant minder gecontroleerd. Ik heb er wel eens een conducteur op aangesproken, en hij verweerde zich door te stellen dat het door de trein lopen – vooral in dubbeldekkers – zo vermoeiend is. Als er weinig gecontroleerd wordt, zijn er reizigers die daarop rekenen en onaangenaam gedrag vertonen als er een keertje wel gecontroleerd wordt. Zulk gedrag was wellicht achterwege gebleven als de reiziger gewend zou zijn dat hij of zij regelmatig gecontroleerd wordt.

  7. arno schreef:

    Af en toe ga ik voor de lol een dagje “treinen”. In november de route heemstede-dordrecht-tiel-arnhem-venlo-eindhoven-den haag-heemstede gedaan. 1x controle gehad, door R-net op het traject vanaf Dordrecht. Deze meneer deed het wel serieus, na iedere tussenstop liep hij de hele trein door om de instappers te controleren.

  8. Anoniem schreef:

    Ik ben zelf Hoofdconducteur en vind het jammer dat ik zulke kortzichtige reacties lees.
    Ik controleer iedere dag en hoop echt dat men eens stopt met dit soort opmerkingen als je echt niet weet waar je het over hebt.

    1. Anoniem schreef:

      Helemaal mee eens en als Hoofdconducteur ben je geen controleur maar gaat veel verder en is slechts een klein onderdeel van het werk.

    2. Johan schreef:

      Helemaal mee eens en als Hoofdconducteur ben je geen controleur maar gaat veel verder en is slechts een klein onderdeel van het werk.

      1. Anoniem schreef:

        Veel meer controleren is noodzaak. Er wordt volop door allerlei volk van afwezige controle geprofiteerd en dat is niet fair tegenover de netjes betalende klant. Prettiger en veiliger reizen wordt er zo ook niet beter op. Ik snap niet dat ze daar bij NS blijkbaar anders over denken. Bij Keolis e.d. wordt volop gecontroleerd ervaar ik altijd. Alleen bij NS niet. Dus: meer controleren en minder overige werkzaamheden. De conducteur weer veel meer controleur.

    3. Anoniem schreef:

      NS-personeel = tuig van de richtel.

      En anonieme hoofdconducteur, je bent een werkschuw stuk vreten.

      1. Wilhelm schreef:

        @ Treinreiziger: Mag dit soort extreme HAAT en SCHELDEN hier op dit forum blijven staan?

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Nee, daarom is de reactie doorgestreept.

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Over tuig van de rigel gesproken. Ik vind het echt niet kunnen zo over elkaar te praten. Je weet niet tegen wie je spreekt. En kennelijk is het doel iemand beledigen. Waarom? Ik heb geen zin om politie te spelen. Maar kunnen we gewoon respect voor elkaar tonen toch. En prima als je zegt ik wordt bijna nooit gecontroleerd. Maar we gaan niet iemand aanvallen en beschuldigen zonder dat we die persoon kennen of er enige grond is om je zo uit te laten.

        1. Ger Nijman schreef:

          Beste Hildebrand, de grens tussen censuur en taalhygiëne is inderdaad heel moeilijk te bepalen. Niettemin pleit ik voor respect als grondhouding bij lezersbijdragen.

          Ten eerste omdat de hele samenleving daar beter van wordt, dus uiteindelijk ook de schrijver v/m zelf.
          Ten tweede omdat we allemaal willen dat Treinreiziger.nl binnen de OV-wereld en de media beschouwd blijft als gezaghebbend. Als reagerende lezer wil je immers, neem ik aan, serieus genomen blijven worden. Daar doe je afbreuk aan door respectloos en impulsief te schrijven. 4T: Tel even Tot Tien aan het Toetsenbord.
          Ten derde wijs ik op de regel “behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden”. Dat geldt vooral op het uitvoerend niveau. Conducteur is een zware en verantwoordelijke baan. Lichamelijk zwaar (Nederlandse trajecten zijn rugbrekend hobbelig) maar vooral psychisch: regelmatig bespuwd, uitgescholden en gehinderd worden door “die éne procent reizigers” (vul de categorie maar in).

          We kunnen beginnen met gewoon “goede morgen” (avond, middag) te zeggen, waarmee je niet zozeer letterlijk iemand een goede morgen wenst maar vooral communiceert dat je de conducteur als mens opmerkt en waardeert. Je stelt bovendien een norm die, al is het onbewust, wordt opgemerkt door “die 1 %”.

          En nee, ook ik werp niet de eerste steen; iedereen (zeker ik) heeft haar of zijn sacherijnige dagen. Maar als wij allemaal ons voornemen elke week 1% minder horkerig te zijn, zijn we na één jaar al 40% (0,99^52 = 60) minder hork. (Want in meerdere of mindere mate zijn we allemaal deels hork en deels heilige.)
          1% per week. Waarmee we o.a. het werkplezier van conducteurs (en anderen) vergroten en dus ook de kans op communicatie tussen hen en ons in de trein. Daar wordt onze reis plezieriger van.

          Disclaimer: ook onder conducteurs heb je die éne procent vooral horkachtigen. Net als bij mensen überhaupt. De kunst is om te genieten van de communicatie met de 99%.

        2. Anoniem schreef:

          @Nijman
          Conducteur een zware baan??? Dan heeft u waarschijnlijk nooit in het bedrijfsleven gewerkt.

  9. Hanzeboog2012 schreef:

    Dat de Intercity Direct 3 keer p/u i.p.v. 5 keer p/u rijdt is geen probleem. Het aantal treinreizigers zal ondanks de versoepelingen niet extreem hoog worden. NS moet de trein samenstellingen langer maken. Zoals vele IC naar Randstad met begin – en eindpunt zoals Den Haag Centraal (Groningen/Leeuwarden), Rotterdam (Groningen/Leeuwarden/Enschede), Schiphol (Enschede/Groningen/Leeuwarden/Venlo), Alkmaar (Maastricht).

    1. Ger Nijman schreef:

      Weet iemand waarom veel treinen op de HSL, Thalys uitgezonderd, niet langer kunnen zijn dan zeven rijtuigen? (Er zijn waarschijnlijk technische of juridische redenen voor: welke?) Ook al <2020, lang vóór het lockdowntoerisme naar Antwerpen, vond ik met name de beneluxtrein vaak ongerieflijk vol.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        De samenstelling van Traxx met NS Intercityrijtuigen varieerde van 6 tot 9 rijtuigen.

        Er was ook een periode dat er 6 rijtuigen getrokken werd door 1 Traxx. En dat bij Breda/Watergraafsmeer de Traxx locomotief ontkoppeld werd. En vervolgens weer gekoppeld.

        Maar de langste tijd is de samenstelling al 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 7 ICR. En tussen Den Haag – Eindhoven rijdt al vanaf het begin 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 9 ICR. De Beneluxtrein was standaard 7 ICR. Eerst getrokken door groen/grijze Traxx NMBS reeks 28. Later kwam daar NS Traxx serie 186 bij omdat de ICR stuurstandrijtuig niet aangepast kon worden voor het rijden op de HSL. En de stuurstandrijtuig niet vanaf de Traxx locomotief bediend kon worden. Zoals dat in het verleden wel kon met de locomotief reeks 11 van NMBS.

        Weet dat in 2019 de Beneluxtrein ontzettend vol was in zomerperiode. Zat er zelf in. Nu is daar voorlopig geen sprake van. Voordat de toekomstige Beneluxtrein ICNG België vol is zijn we vele jaren verder. De internationale treinreizigers zullen voorlopig niet weer keren.

        Vele internationale treinen zijn ongeveer 200 meter lang. Zoals bijvoorbeeld Thalys. Die stoppen op stations met perrons die een lengte hebben van 400 – 500 meter. Waardoor twee gekoppelde internationale treinstellen kunnen stoppen. Uitgezonderd Eurostar.

  10. Frans Eekhout schreef:

    Ik wens alle mensen die ziek zijn en dus ook NS medewerkers HEEL VEEL BETERSCHAP en een SNEL HERSTEL toe en men op een GEZONDE wijze weer spoedig van het dagelijkse leven mogen en kunnen genieten ! ! !

    1. Ger Nijman schreef:

      Goed gezegd, Frans!

    2. Wilhelm schreef:

      Inderdaad Frans. Respect.

  11. Peter Janssen schreef:

    Tussen Amsterdam en Zwolle zie je ook nooit conducteurs alleen in de achterste cabine van de SNG.

  12. Arjan schreef:

    “Reizigers kunnen gebruik maken van de overige Intercity Direct-treinen, de IC Brussel of de reguliere Intercity via Haarlem. “De impact voor reizigers blijft daarmee beperkt. We raden reizigers aan kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen” aldus NS.”

    Laat de reguliere intercity via Haarlem nu net dit weekend niet gereden hebben door werkzaamheden, dat had je wel vooraf kunnen checken Hildebrand

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Als ik de indruk heb dat iets niet klopt, dan check ik het. Verder ga ik er ook vanuit dat anS gebaad is bij reizigers goed voor te lichten.

  13. Frans Eekhout schreef:

    …Positieve bejegening…
    1) Bedankt Ger Nijman en Wilhelm voor jullie reactie want het is uit het hart gegrepen !
    Ik heb mijn militaire dienst na de Verbindingsdienst bij de Geneeskundige Dienst gediend en iedereen van soldaat tot generaal, van burger tot militair, man en vrouw geholpen daar waar het kon. Nadien heb ik bij diverse ziekenhuizen, verpleeghuis gewerkt en last but not least ruim 20 jaar voor mijn inmiddels overleden ouders zorg verleend. Altijd stond de hulp aan hen die het hards nodig hadden voorop. Nu help ik als 60 plusser nog een oudere 86 plus buurvrouw en zij is mij daar zeer dankbaar voor.
    Zelf moet ik al ruim tien jaar en waarschijnlijk tot aan het eind van mijn leven medicijnen blijven slikken en regelmatig op controle gaan, dan realiseer je je pas wat een goede gezondheid betekent ook voor anderen zoals trein- of winkelpersoneel, of waar dan ook en ook voor mijzelf.
    2) Conducteurs doen, samen met de machinist en overig spoorpersoneel, wat ze kunnen al zien we ze niet altijd en dat bleek maar eens toen ik in 2006 een treinbotsing in Maastricht mee maaktte. Het was een zeer behulpzame conducteur wiens naam ik vergeten ben die mij bloedend op de grond zag liggen en probeerde eerste hulp te bieden alvorens ik met een brancard naar een ziekenhuis te worden afgevoerd, ik ben hem daar zéér dankbaar voor !!! 3) Een vriendelijk woordje doet wonderen als ik in de trein stap, doen ze ook niet moeilijk als ze tijdens een kaartcontrole die ik toch wel regelmatig heb, even mijn mondkapje af doe om een lekker boterhammetje te eten. “Eet smakelijk” zeggen ze dan.
    4) Vriendelijkheid kost niks zei mijn vader zaliger eens waar je ook ter wereld ben heb ik van Azië tot de Caribean mogen ervaren.
    Ieder mens kan wel eens z’n dag niet hebben, maar behandel de medemens dan in woord én geschrift met RESPECT, beleefdheid en goed fatsoen zoals je zelf ook graag bejegend wenst te worden !
    5) > > Het zal toch niet zo moeten zijn dat men bij dit forum en deze website Treinreiziger.nl straks (tijdelijk) alleen maar berichten en nieuwsfeiten van Hildebrand kunnen lezen en als rechtgeaarde lezer niet meer mogen én kunnen reageren omdat een enkeling niet weet waar de grens ligt tussen “je mening geven en iemand onnodig kwetsen of integriteit in twijfel trekken” ?
    6) Ik heb mensen in een Boeing 747 op tien kilometer boven de oceaan geholpen die zich onlekker voelden, een vrouw die van een paard was gevallen en hevig bloedend geholpen moest worden en in een ziekenhuis waar ik werkzaam was mijn eten laten staan om een spoed snel en kordaat af te handelen en zelfs mijn baan opgegeven om mijn ziekelijke ouders tot aan hun dood toe dag en nacht te verzorgen, om maar eens enkele voorbeelden te noemen.
    7) Niets menselijks was en is ook mij vreemd, maar heb het altijd alles met liefde gedaan, daarom groet ik ook een buschauffeur als ik in de bus stap. Je mag best een instantie als bijvoorbeeld NS en Arriva of anderen op een omissie of fout wijzen, of van mening verschillen, maar altijd respect vol en wordt je verzoek dan ook sneller gehonoreerd dan je denk.
    8) Lichamelijk als geestelijk, mentaal en fysiek GEZOND zijn is ingeacht je beroep, status, of signatuur zeker in deze moeilijke tijd het belangrijkste wat telt en zonder gediscrimineerd te worden het beste wat we voor onze medemens voor over moeten hebben, want we zijn per slot van rekening NIET alleen op deze wereld, maar samen maken we wel door elkaar te helpen en begrip te tonen een betere wereld van…! ! !

  14. Arjan Krabbenbos schreef:

    Mensen klaag niet zoveel als er tijdelijk wat minder treinen rijden. Nederland heeft een fijnmazig en vrij frequent spoornetwerk, waar minstens elk half uur een trein rijdt! Als dit even minder is komt dat door ziekte onder personeel, materieelpech, weersinvloeden of werken aan de infrastructuur! Alles gaat niet vanzelf, dus soms moet je wat extra langer wachten of omreizen via een andere route. Of anders met vervangend vervoer, wanneer dit nodig is. Op het snelwegennet gebeuren ook soms ongelukken of er moet aan de weg getimmerd worden. Alles kost soms meer tijd dat is wel vervelend, maar je kan het nooit altijd voorkomen! Laten we blij zijn dat we gezond en op reis kunnen voor de lol of als plicht! Ht leven duurt maar even dus denk ook aan je medemensen graag! Je staat er nooit alleen voor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.