Moonlight Express en European Sleeper gaan samen verder
18 jun 2021 9:00
De initiatiefnemers van de Moonlight Express gaan geen eigen nachttrein meer opstarten, maar gaan helpen om de nachttrein Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag van European Sleeper te realiseren. Dat heeft de Nederlandse startup deze week bekend gemaakt.
Moonlight Express als naam verdwijnt
Volgens European Sleeper is het logischer om vanuit Nederland en België één startup te hebben, in plaats van twee. De Moonlight Express zou van Brussel naar Berlijn moeten gaan rijden, deels dezelfde route als de European Sleeper. De plannen voor een directe nachttrein Brussel – Berlijn via Luik en Aken zijn voorlopig van de baan. Moonlight Express had eerder capaciteit aangevraagd voor een dergelijke verbinding, maar die aanvraag is nu ingetrokken. Ook de rijtuigen die de Belgische startup had gereserveerd zullen nu niet gebruikt worden.
De initiatiefnemers van Moonlight Express zullen ook aandeelhouders worden van European Sleeper, onduidelijk is nog welke rol ze precies krijgen. “Daar zijn we nog met elkaar over in gesprek” vertelt Chris Engelsman, die samen met Elmer van Buuren European Sleeper heeft opgericht. De naam Moonlight Express zal verdwijnen, in elk geval als handels- en bedrijfsnaam.
Drie nachttreinen Brussel – Berlijn
Zowel European Sleeper als Moonlight Express presenteerde beide hun plannen op 6 april. Geen toeval, want beide startups hadden toen al contact met elkaar. De aangekondigde route van de Moonlight Express was opmerkelijk, omdat Nightjet ook al een nachttrein Brussel – Berlijn had aangekondigd. Daarnaast wil ook European Sleeper deels die markt bedienen.
Initiatiefnemer Louis De Jaeger vertelde destijds dat drie nachttreinen op één route niet wat veel vond. “Wij geloven dat de markt groot genoeg is. Op sommige bestemmingen zijn er soms ook tientallen vluchten” stelde De Jaeger. Nog steeds denkt De Jaeger dat er voldoende markt is voor meerdere nachttreinen. “Alleen als wij (figuurlijk) een brug aan het bouwen zijn en European Sleeper honderd meter verderop ook, dan is het logischer om samen een brug te bouwen” legt De Jaeger nu uit.
Verschillen European Sleeper en Moonlight Express
European Sleeper verzekert dat de initiatiefnemers van de Moonlight Express nu aan de slag gaan om de nachttrein Brussel – Praag van de grond te krijgen. Wat hun rol precies wordt is echter niet duidelijk.
Alhoewel de concepten van de Moonlight Express en European Sleeper veel overeenkomsten hebben, waren er ook verschillen. Zo wilde Moonlight Express een nachttrein realiseren met twee restauratierijtuigen. “We zijn niet primair een vervoersmaatschappij, maar een hotel met restaurant dat toevallig mensen brengt van a naar b” stelde De Jaeger eerder. European Sleeper heeft vooralsnog geen concrete plannen voor een restauratierijtuig. “Al is dat wel onze wens voor de toekomst” vertelt Engelsman.
April 2022
Vanaf april 2022 wil European Sleeper vanuit Brussel een nachttrein naar Praag realiseren. De trein zal samen met RegioJet geëxploiteerd gaan worden. De trein zal via Amsterdam en Berlijn gaan rijden. De precieze dienstregeling van de nieuwe nachttrein wordt in augustus bekend gemaakt.
Verstandig om samen te werken, blijft toch een kleine markt
Ze hadden ook voor een andere bestemming kunnen kiezen. Kopenhagen, Stockholm, Budapest, Milaan en Venetië zijn toch ook populaire bestemmingen.
De recente mediaaandacht voor nachttreinen trekt ook allerlei naïeve avonturiers aan die geen flauw benul hebben van het exploiteren van treinen.
Zelfs op CNN:
https://edition.cnn.com/travel/article/plan-for-network-of-european-sleeper-trains/index.html
Met mooie foto’s
Scandinavische landen is een goede
Bestemming als Kopenhagen en Stockholm.
Trein naar Stockholm, waar vakantie fietsen mee mogen.
Focussen op vakantievervoer is de dood in de pot. Dan heb je twee of drie maanden per jaar reizigers en verder lege treinen.
Kijk aan, het gebed is verhoord. En zonder overlast voor overige reizigers:
Gaan Moonlight Express dan nog wel door met het project Brussel-Perpignan/Barcelona? Of is het hele initiatief over en uit?
Dat laatste. Ze ondersteunen nu European Sleeper.
Initiatiefnemers hadden helemaal niet door wat het organisatorisch en financieel betekent om treinverbindingen te exploiteren.