Nachttrein Berlijn – Stockholm gaat toch door – Duitse partner RDC zet verbinding voort
14 okt 2025 12:10
De nachttrein Berlijn – Stockholm lijkt gered. De Duitse tak van het internationale spoorbedrijf Railroad Development Corporation (RDC) laat weten de nachttrein voort te zetten nadat de Zweedse treinmaatschappij SJ onlangs meldde te stoppen met de verbinding. RDC levert momenteel al het materieel en personeel voor de trein.
RDC Duitsland meldt dat het de nachttrein Berlijn – Hamburg – Stockholm blijft exploiteren ook nadat de Zweedse overheidssubsidie voor de trein in juli 2026 afloopt. In een verklaring zegt topman Markus Hunkel van RDC Duitsland te betreuren dat de subsidie stopt, maar hij zegt het ook als kans te zien. “Samen met onze partner SJ hebben we aangetoond dat internationale nachttreinen succesvol kunnen worden geëxploiteerd, zelfs in uitdagende omgevingen.”
Details nog niet bekend
De nachttrein rijdt momenteel dagelijks. Of dat zo blijft, is niet bekend. RDC heeft gemeld door te gaan, maar nog niet hoe het bedrijf dit gaat doen. Het lijkt erop dat RDC de nachttrein zelfstandig wil gaan rijden al is ook dit nog niet zeker. Het bedrijf is momenteel betrokken bij meerdere nachttreinen in Europa.
‘Verbinding belangrijke schakel’
SJ, dat heeft aangekondigd per 1 september 2026 uit de nachttrein te stappen, reed de Berlijn – Stockholm-trein in samenwerking met RDC. RDC leverde het materieel en het personeel in Duitsland. Hunkel noemt de verbinding tussen Duitsland, Denemarken en Zweden ’een belangrijke schakel in het Europese nachttreinnetwerk’.
“We zullen deze voortzetten”, zegt Hunkel. “Als een van de weinige spoorwegmaatschappijen in Duitsland die gespecialiseerd zijn in nachttreinen, beschikt RDC over de nodige ervaring en infrastructuur om de exploitatie zelfstandig te beheren. Dit betekent dat de verbinding een aantrekkelijk, klimaatvriendelijk en comfortabel alternatief voor vliegreizen blijft.”
Volgens RDC brengt het besluit door te gaan ook zekerheid voor de medewerkers. Het bedrijf stelt zich bewust te zijn van de uitdagingen van het rijden van nachttreinen. “Nachttreinen zijn kostenintensief en de concurrentie met andere exploitanten en luchtvaartmaatschappijen blijft bestaan. RDC Duitsland vertrouwt echter op haar expertise, ervaring uit de lopende exploitatie en haar superieure productaanbod”, aldus het bedrijf in een persbericht.
RDC ook betrokken bij Nederlandse nachttreinen
RDC is in 1987 opgericht in de Verenigde Staten en is in meerdere landen actief. Hoewel in naam onbekend is de Duitse tak actief bij meerdere nachttreinen. De ÖBB-, SBB- en NS-nachttrein Amsterdam – Zürich rijdt met rijtuigen die geleased zijn bij RDC. Ook was RDC betrokken bij de Alpen Express van Treinreiswinkel naar Oostenrijk en bij nachttreinen tussen het eiland Sylt en het Oostenrijkse Salzburg. RDC rijdt ook autotreinen door Europa.
In 2026 gaat RDC samen met het Zwitserse SBB een nachttrein rijden tussen Basel en het Zweedse Malmö. Het plan is om hiervoor het materieel te gebruiken dat nu wordt ingezet op de route Amsterdam – Zürich waar ÖBB komend jaar nieuwe rijtuigen introduceert.
(c) Treinreiziger.nl
Mooi voor de liefhebbers, hopelijk lukt het hen de problemen van het spooronderhoud te omzeilen.
Fijn dat er direct gehandeld wordt en er een goede samenwerking blijft bestaan! Ik hoop dat straks ook nachttreinen van ons land koen naar Polen en Scandinavië. Mooie nachttreinen ook zowel in de witte als blauwe kleurstelling. Berlin Hbf heeft een prachtig stations complex, waar nu nog steeds wordt gewerkt aan een een nieuwe S Bahn Linie 21. Wanneer dat open gaat weet ik niet, maar de schuttingen, bouwbord staan er nog steeds en is de toegang vanaf het treinperron-hoog nog afgesloten. Roltrappen en normale trappen zijn ook al aanwezig!
Is al bekend wanneer de moderne / nieuwe NightJet DaNi treinen ingezet zullen gaan worden op de route Amsterdam – Zürich? Ik zag dat er per december wel nieuwe couchette coupés gaan rijden, maar nog niet de heel nieuwe trein.
Ik heb opgevangen dat dit een jaar is uitgesteld.
De verbinding Stockholm -Berlijn via Malmö, Kopenhagen, Kolding en Hamburg heeft toekomstperspectief.
De Fehmarnbelttunnel zal de reistijd tussen Hamburg – Kopenhagen met 2 uur verkorten. In de Duitse media werd bericht dat de modernisering van het spoortraject Lübeck – Puttgarden later klaar zal zijn dan de ingebruikname van de Fehmarnbelttunnel. De oplevering van Fehmarnbelttunnel met de modernisering van spoorlijn Lübeck – Puttgarden – Fehmarnbelttunnel Zuid kan wel eens 2032 worden.
De HSL Stockholm – Linkoping zal ergens tussen 2030 – 2040 kunnen worden aangelegd.
Als de nachttrein verbinding Stockholm – Berlijn niet door RDC uitgevoerd kan worden zal eventueel een andere kapitaalkrachtige bedrijf het kunnen uitvoeren met eventueel nieuwe rijtuigen.
Op de Fehmarnbelttunnel die zo makkelijk uit uw toetsenbordje komt kunnen ze/we beter niet wachten. Het duurt lang en makkelijk komt er nog een jaartje of wat bij.
Nu beginnen en een klantenbestand opbouwen is veel belangrijker. Bovendien heeft iedereen er meteen wat aan.
Het is een nachttreinverbinding. Daar kun je nu al mee beginnen.
En als de gemoderniseerde spoor Hamburg – Fehmarnbelttunnel – Kopenhagen er is zijn er nog meer mogelijkheden.
RDC rijdt ook de auotreinen naar Sylt en de passagierstreinen van de NEG rond Niebüll
@redactie @treinreiziger.nl @Hildebrand
Fyi De officiële naam van het bedrijf is niet:
Rail Development Company
maar
Railroad Development Corporation.
De Duitse tak heet:
RDC Deutschland GmbH
Bron: https://rrdc.com/
RDC Amerikaans zoals Pullman uitmondde in WagonsLits, grappig. Al is beeldvorming met die mooie dieselloc weer wat mager.
Nachttrein NL-Lourdes wekelijks mei-sept zou mooi zijn. Heerlijk terrassen met plat du jour vanaf 7 euro. Lieve hotels volop en voor de uitslapers goedkope chambres sans pension.
Geweldig! Ik woon in Uppsala, dichtbij Stockholm, en mijn ega en ik nemen deze trein met enige regelmaat om naar Nederland te reizen via Hamburg. Weinig slaap, maar wat een mooie reis elke keer. Prachtig nieuws.
Totaal! ik ben er ook blij mee. ik reis regelmatig naar Örebro en bijzonder genoeg kan ik altijd wel slapen.
Gewoon tot de komst van de Fehmarnbelttunnel op de “oude lijn” via Padborg. Kleine Belt, Grote Belt en Kopenhagen luchthaven. Ik denk dat vanuit Nederland het beste kan door in Hamburg op deze nachttrein te stappen. Zit dan wel nog een overstap in Osnabrück tussen.