Nederlandticket komt er snel aan
13 mei 2026 9:33
Het Nederlandticket kan er al snel komen. Volgens Staatssecretaris Annet Bertram voor openbaar vervoer staan ’alle vervoerders klaar’. Het nieuwe kaartje biedt voor een prijs van 49 euro een maand lang gratis treinreizen in de daluren en is er waarschijnlijk al op 1 juni.
Premier Rob Jetten zegde het Nederlandticket in april toe op uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer waar GroenLinks-PvdA het voorstel voor het kaartje inbracht. “Wat wij beloven, doen we”, antwoordde Bertram dinsdag in de Tweede Kamer op vragen van kamerlid Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) over de stand van zaken.
NS-abonnement wordt Nederlandticket
Volgens Bertram heeft NS al de opdracht gekregen om het Nederlandticket mogelijk te maken. NS heeft nu het Flex Dal Vrij abonnement dat voor 127,95 euro per maand vrij reizen in de daluren mogelijk maakt. Het Rijk gaat straks meebetalen waardoor dit abonnement in de zomermaanden 49 euro gaat kosten en Nederlandticket heet. Hoewel het abonnement van NS is, geldt het ook bij andere vervoerders in binnenlandse treinen.
‘We hebben niets te klagen’
Volgens Bertram staan ook die vervoerders ’klaar om aan de slag te gaan’. “Wij hebben niets te klagen. Het is hartstikke snel gegaan.” Alleen het kabinet heeft nog wat werk te doen. Volgens Bertram moet nog een dekking gevonden worden voor de kosten, maar dit zal de komst van het Nederlandticket niet vertragen.
© Treinreiziger.nl
Zolang bus, tram en metro er niet bij zitten heb ik er helemaal niets aan. Ik werk voltijds, moet reizen met een regioabonnement in de spitsuren, dus ik kan niet in de daluren reizen. Voor reizen in het weekend bestaat Weekend Vrij wat voor hetzelfde geld 1e klas reizen aanbiedt (€ 50 per maand).
Het klopt dat het in uw geval misschien meer loont om het Weekend Vrij abonnement af te sluiten, maar het vernieuwde/nieuwe abonnement is niet bedoeld om te forenzen. Het feit dat het alleen in de vakantie is, zou al heel veel moeten zeggen. Over het algemeen hebben mensen dan vaker een vrije dag die ze nu dus zouden kunnen gebruiken om relatief goedkoper op pad te gaan. Voor jongeren is dit bijvoorbeeld best aantrekkelijk om goedkoop het eigen land te ontdekken, hetzelfde geldt misschien voor ouderen. Ouders met jonge kinderen worden hier ook mee geholpen. Ik deel wel de mening dat al het ov in dit ticket zou moeten zitten om echt te werken, vooral op plekken waar de trein niet aanwezig is op een kwartiertje fietsen!
… Naamsverandering… ticket
Dat klopt dat ook het overig OV bij de ticket MOET worden alleen wordt de prijs dan niet Euro 49,00 maar misschien Euro 59,00.
Nu moet men – volgens het voorstel – wel de naam veranderen van Nederlandticket in Nederland TREIN Ticket omdat men er ALLEEN met de trein en dus niet overig Ov kan reizen.
Verschil…
In Nederland bestaat al het verschil tussen een NS dagkaart voor alleen de trein, ook regionalen en de Holland Travel Ticket met en zonder off peak.
Dit laatste is OOK geldig in het GEHELE OV dus naast trein ook tram, bus en metro, weliswaar voor een dag maar biedt de reiziger meer flexibiliteit en dat is met de NS dagkaart minder het geval om een dag lang te reizen.
En voor Erno geldt, je kunt het niet iedereen naar de zin maken…
Goede reis !
Het is natuurlijk wel zo dat jongeren gewoon met hun OV op pad gaan en anders met een groepsticket (per keer rond de € 50 voor 6 personen) op pad gaan. Als ik in het weekeinde op pad ga dan zitten de treinen barstensvol met jongeren. Die weten de trein al best goed te vinden. Ik vind het vreemde aanname dat mensen uit dorpen op meer dan een kwartier fietsen van het station de trein niet weten te vinden. De treinen van Arriva zitten ook in de daluren vrij vol.
Hun ov is naar mijn weten niet geldig in de vakantie (in ieder geval niet zoals het nieuwe abonnement zal zijn) en een groepsticket is ook een fijn kaartje, maar in het algemeen geldt, hoe meer opties er zijn, hoe beter. De opties die u geeft verdwijnen niet, er komt juist een optie bij (die ook geldig is voor mensen die niet meer jong zijn).
Ik heb nooit gezegd dat mensen die verder weg wonen van een station de trein niet kunnen vinden, het zou alleen makkelijker zijn als het buskaartje naar het station bij de prijs van de trein in zou zitten, zeker voor mensen die verder van een station wonen. Als mensen het Nederland Ticket aanschaffen, nemen ze zo misschien de auto of bus naar het station wat extra kosten met zich mee brengt. Wanneer de buskaartjes inclusief zijn, is de reis naar het station (voor bijvoorbeeld mensen uit Drachten, Veghel, Waalwijk, Steenbergen, Terneuzen, Schoonhoven, etc.) goedkoper en is het ov naar het station (maar ook in het algemeen) aantrekkelijker.
Niet alle jongeren gaan steeds met zijn zessen op reis.
Dat klopt
Yep, zoals de tienertour in onze tijd. Maar dan voor iedereen. Lekker in de zomer op stap door het land.
Toen het Deutschlandticket werd ingevoerd, kwam er een ongedachte run op. Treinen stamp- en stampvol. Fnuikend voor het plezier van reizen per trein. Dat belooft dus nog wat. Idee om het Haringen in een Ton-ticket te noemen?
In Duitsland is het ook in de spits geldig, dus dan kan het wel erg druk worden (in regionaal vervoer, want intercity’s en hogesnelheidstreinen vallen er niet onder). In Nederland kunnen mensen er alleen in de daluren mee reizen, en dan is er meestal.wel plek genoeg. En ikzelf – al draait de wereld niet om mij – leg wel met de eersteklas senioren-keuzedagen de gemiddeld lange afstanden vanuit Groningen-stad af, naar mijn familie in Deventer, of naar een museum in Rotterdam. Komt goed (en was al goed).
Nee dat klopt niet.
Met dalvrij betaal je alleen als je op maandag t/m vrijdagtussen 06.30u en 09.00u of tussen 16.00 en 18.30 incheckt. Als je om 15.57uur incheckt reis je als je wilt de hele avondspits gratis en dat is toegestaan binnen de regels van het abonnement.
Waar jij aan refereert is het vorige “jongerenticket” dat voor ze voor de daluren konden kopen en waarmee je op bovenstaande tijden niet mocht reizen. Daar hielden heel veel reizigers zich niet aan en het gevolg was enorme overlast en agressie tegen het treinbemanningen. Dusdanig dat het ticket daarom volgens mij zelfs vrij abrupt gestopt is. Op basis van deze ervaringen uit het verleden is het niet waarschijblijk dat de deze variant terug gaat keren
Ik denk dat dat wel meevalt omdat het niet geldig in de spits. De grootste extra drukte zal er in de schoolvakantie zijn maar dan is het aantal reizigers normaal sowieso veel lager.
Ik denk dat het met deze prijs wel meevalt dat was alleen extreemdruk toen de voorloper van het Deutschland Ticket men voor slechts 9 euro door heel Duitsland kon reizen maar sinds het Deutschland Ticket eerst 49 euro en nu 63 euro per maand valt het wel mee met de drukte
Je hoeft het niet te kopen he
Een abonnement (deels) betaald door de overheid is uiteraard niet bedoeld voor de werkenden onder ons!
Oh? Ik werk, maar ga hier zeker gebruik van maken, krijg ik eindelijk iets terug voor mijn belasting geld.
Het overgrote deel van de forensen krijgt hun reiskosten sowieso (grotendeels) vergoed door hun baas dus waarom zouden nog extra gecompenseerd moeten worden. De dalreizigers zijn veelal degenen die alle reiskosten zelf moeten betalen, dus is het logisch dat het ticket zich daar op richt.
Het is overdreven om aan te nemen dat bijna alle forensen hun reiskosten nu al (grotendeels) gecompenseerd krijgen. Er zijn 3 groepen te onderscheiden: zij die alles betaald krijgen, zij die iets krijgen (maar lang niet genoeg) en zij die niets krijgen. De eerste 2 groepen zijn ongeveer even groot en de 3e wat kleiner. Er zijn dus genoeg werknemers die best wat zouden hebben aan compensatie of een treinticket in de spits. Dit dalticket is vooral een poging van de politiek om daadkrachtig over te komen, in de hoop dat het net zo populair als in Duitsland wordt. Daar kunnen ze zich dan nog jarenlang mee op de borst kloppen.
Wettelijk gezien zijn de reiskosten voor woonwerkverkeer voor rekening van de werknemer. De meeste werkenden krijgen van hun baas nu sowieso al flink wat geld wat in feite een cadeautje is van de werkgever. Tot ongeveer 25 jaar geleden betaalden werknemers hun reiskosten zelf, ze mochten die alleen als kosten aftrekken bij de inkomstenbelasting.
Flink wat geld? In welke wereld leeft u? Zet de oogkleppen eens af..
En het ook nog eens een kadootje noemen? Moet je als werknemer dan zelf je reiskosten betalen? Wat een dwaas…
Graag een normaal taalgebruik zonder scheldwoorden, Ernest.
Omdat je dan meer geld overhoudt van je vergoeding snuggere…
Ik vind het nog steeds een vraagstuk wat nou de doelgroep is voor dit ticket. We hebben het over een maatregel ten behoeve van de hoge olieprijzen. De doelgroep moet dan mensen zijn voor wie het te duur wordt om auto te rijden. En die doelgroep zijn vaak de middenklassers en lagere inkomense.
En juist die doelgroeppen hebben (zonder iedereen over een kam te scheren) een standaard 9-5 baan, waardoor je juist in de spits moet reizen. Nu wordt het volgens mij een ticket voor dagjesmensen die er lekker op uit willen gaan.
Ik vind het echt wel een goed idee hoor, met name om de treinen buiten de spits voller te maken, maar het klopt niet met de noodzaak om het te doen. Het is sowieso achterlijk om 128 euro per maand te betalen om in de daluren te reizen, maar goed.
Het abonnement is er niet om te forenzen, daar is de reiskostenvergoeding voor gestegen. Dat het abonnent alleen geldig is in de daluren is dus logisch. De doelgroep is mensen die tijdens de vakantie een dagje weg willen, familie willen bezoeken of iets dergelijks. Dat de hoge brandstofprijzen de lage inkomens het meeste raken is niet waar. Zij rijden juist gemiddeld het minste kilometers met de auto en reizen juist vaker met het ov. Het enige jammere vind ik dat de bussen er niet onder vallen. Dit zou het bereik enorm vergroten, vooral buiten de Randstad.
Ik denk dat €128,- best meevalt. Wanneer een maand 4 weken zou hebben, komt dit neer op 32 cent per uur dat je kan reizen (en dat is excl. de nachtelijke uren). Klinkt in mijn oren als een goede deal! Dat de prijs nu verlaagd wordt naar €49,- is natuurlijk fijn en zeg ik geen nee tegen, maar ik had liever een iets hogere prijs gehad zodat het ticket al het ov zou bevatten.
Vergeet ook niet dat dit in de vakantie is en dat veel mensen dus sowieso al vrije dagen hebben… Met de weekenden erbij dus genoeg tijd dus om erop uit te gaan!
Wanneer is de reiskosten vergoeding gestegen dan, die is nog helemaal niet gestegen ?
Bedrijven hebben de optie gekregen om die te verhogen met terugwerkende kracht. Veel bedrijven wachten nog af, een aantal hebben aangegeven dit per 1 mei door te voeren en enkele hebben dit daadwerkelijk ingevoerd per 1 januari (zoals de bedoeling was). Dat bedrijven niet happig zijn om de vergoeding te verhogen is te snappen, maar er zou meer mogelijk moeten zijn… Ook zou er weer meer worden ingezet op thuiswerken wat de reiskosten drukt. Dit stond bij de NOS: “Werkgevers zijn aan het kijken wie er het hardst getroffen worden door deze crisis en of er geen alternatieven zijn, zoals thuiswerken of met ov naar werk komen”, zegt Anne Megens, directeur beleid en advies bij de AWVN. “Voor die groep zijn ze bereid de portemonnee te trekken, maar dus niet zomaar voor iedereen.”.
Werkgevers kunnen een paar cent meer aan tegemoetkoming geven. Dat is mooi meegenomen. In de praktijk hebben vooral mensen die dienstreizen maken daar iets aan, omdat een deel van die vergoeding nu minder belast is. Werkgevers hebben ook meer ruimte om de vergoeding te ruilen voor brutoloon. Even kort door de bocht: dit kost de werkgevers helemaal niets en werknemers houden er meer aan over.
Het enige nadeel is dat veel plekken in NL zonder auto onbereikbaar zijn of dat de reistijd enorm lang is. Het is vooral leuk voor activiteiten/plekken die goed te bereizen zijn. Plus alle andere OV zit er niet bij (zoals je zelf aangeeft), dus dat komt er ook nog eens bij. In werkelijkheid is dit een stimulans om ook in de toekomst zo te gaan reizen ipv de auto, maar dan moeten de samenwerkingen en infrastructuur nog stukke verbeterd worden. Wij hebben zelf bijv. een kleine auto die rijdt 1 op 20. Dan duurt het lang voordat de trein meer rendabel wordt qua tijd en geld.
Ikzelf pendel weleens als student tussen Helmond en Eindhoven, en het valt me op dat de sprinters in de daluren bijna helemaal leeg zijn. Dat opvullen met dagjesmensen die eerder nooit de trein hadden overwogen lijkt een stuk haalbaarder dan iedereen proppen in de al drukke spitstreinen (een valkuil van de Deutschlandticket dat wel in de spits geldig is). En hoe meer mensen worden geïntroduceerd met de trein als vervoersmiddel, hoe meer zullen zien dat het toch wel een ontspannen en snel alternatief is voor de auto (mijn vader geloofde dat het alleen maar vertragingen en drukte was, totdat hij daadwerkelijk in eentje instapte). Een laatste bijkomstige voordeel is dat men meer geneigd is, zeker in de zomer straks, om gewoon in Nederland op vakantie te gaan. Ik kan me voorstellen dat veel mensen het niet meer zien zitten om ver te reizen met de stijgende brandstofkosten, en met deze ticket kun je zo veel van het land ontdekken. En dat is natuurlijk ook fijn voor de binnenlandse toeristensector.
Je vader of andere reislustigen kunnen ook gebruik maken van de aanbiedingen van de NS Spoordeelwinkel waar een retour treinreis en extra’s bij inbegrepen is, zelfs frisdrank en snack of korting bij museumbezoek, doe ik bij tijd en wijle ook al heb ik geen NS voordeel abonnement.
Bij een bezoek aan Madurodam Den Haag is zelfs een dagkaart HTM tram en bus inbegrepen waar je in een echte DC 3 een virtuele vliegreis kan maken kan je daarna nog per tram naar Scheveningen gaan.
Voorbeeld Dagje Rotterdam met drank en flatbread bij de Kiosk en is het een warme zomerdag dan kan je zelfs – met je OV chipkaart of bankpas – vanuit het centrum met een snelle Metro naar Hoek van Holland Strand gaan, waar horeca ruimschoots aanwezig is en volop strand plezier beleven, ik heb het een keer gedaan bij plus dertig graden.
GROEP…
Of als je met meerdere mensen op stap ga denk dan eens aan de NS groepsticket daluren tot maximaal zeven personen, dat scheelt in de kosten, twee personen is Euro 38,50, hoe meer personen des te goedkoper pér persoon, wel je vertrek en bestemmingsstation en de namen van de medereizigers, datum invoeren en of het enkel of retour is, kijk naar de voorwaarden en is soms zelfs goedkoper dan het volle treintarief te betalen.
Bij een retour kan de datum verschillend zijn, handig voor wie met het vliegtuig naar de zon gaat of elders in het land logeert in hotel en als men in de daluren kan reizen, heen de dag vertrek, terug de dag van aankomst, print ze wel even uit.
Maak een “wereldreis” in eigen land en je zal er geen spijt van krijgen, nu de Weergoden nog lief aankijken voor MOOI weer !
Maak net zoals in Duitsland een abbo waarmee ook met andere vormen van openbaar vervoer gereden kan worden. Er zijn gebieden waar treinstations op te grote afstand zijn.
Ja, met een gezin is alleen bus al te duur. Wij zijn met 5 en hebben allemaal een treinabonnement. We wonen praktisch naast het station. Maar een bezoekje aan mijn broer op 75km afstand in de randstad is goedkoper met de auto dan het laatste stukje met de bus. Dit ticket gaat geheel aan dat probleem voorbij. Politiek mooi scoren maar in de praktijk in veel gevallen waardeloos.
Precies, dat was bij het jongerenkaartje ook al zo. Het was €8,50 om van Groningen naar Utrecht op en neer te gaan en ruim €10 om vanuit het dorp met de bus op het station in Groningen te komen
Allemaal leuk en aardig. Ik heb een voordeelurenabonnement en reis op saldo met40% in de daluren. Wordt ik ook gecompenseerd?
Nee waarom? Je kan de totale kosten voor 1 maand beperken tot die 49€ als je vrij veel reist-dat is dan je voordeel. OF als dat reizen echt een enorm grote hap van je besteedbare budget is-bekijken of het niet handiger is om al vaststaande lange reizen per trein er dan maar in te proppen. Zijn dat nou echt zaken die iemand niet zelf kan bedenken? Maarre-dat moet je dus wel tevoren bedenken, je kan makkelijk zat dat via FLEX voor die tijd stopzetten.
Slimmerds die nu net voor hun huis-werkreis om 6.45 wegmoeten kunnen dus ook helemaal zelf bekijken of het dan niet handiger uitpakt om maar wat eerder op te staan, naar de statie te wandelen/fietsen en dan uiterlijk 6.34.59 in te sjekken.
Ach, wat zijn NLers toch sterk in het bedenken van elke mogelijke uitzondering of reden dat het net voor hun niet uitmaakt. Je zal maar op Vlieland wonen en eerst met een peperdure boot naar vastewal moeten om dan pas treintje te kunnen nemen. Die groep heb ik nog niet gezien/hoord. Maar op Zeeuws Vlaanderen wonen is vrijwel hetzelfde.
Wat u schrijft klopt niet voor 49€. 1 maand lang gratis reizen. Is dus stukken goedkoper dan een dalurenabbonement en dan met 40% korting reizen
die nieuwe kaart is voor alleen interessant indien u veel gaat reizen in de daluren. U moet zelf beslissen wat u voordeliger is. Je kunt ook zeggen dat de 40% kortingkaart u per maand 5 € kost dus als u in (bijvoorbeeld) juni voor meer dan 44 € gaat reizen met uw kortingskaart, is het voordeliger om het Nederlandticket te kopen. Je kunt ook beredeneren dat je via de FLEX je kortingskaart stilzet in de zomermaanden en dan voor 49 € per maand vrij gaat reizen in de daluren. De vraag is of u wel zoveel gaat reizen of niet.
Gecompenseerd waarvoor? Uw kosten stijgen toch niet?
Nu nog niet maar ergens moet het geld vandaan komen. En waarom zou ik duurder moeten reizen? Dan is er straks ook nog de gratis ns pas voor Amerfoorters met eeen laag inkomen. Reken masr van yes dat alles door ons normale reizigers betaald gast worden.
Dat is nog maar afwachten natuurlijk. Sowieso zijn er een aantal abonnementsvormen waarvan NS de prijs contractueel niet meer mag verhogen dan de inflatie.
Dat komt nog wel, die smerige NS gaat zijn abonnementen wel weer verhogen…
Nou ik kan deze wel gebruiken voor die periode, ik moet namelijk even invallen in locaties dan in Rotterdam en Deventer.
Als ik nu daar heen ga, doe ik dat sowieso al in de dal uren, maar nu is dat sporadisch(Dus kan dat prima van mijn reiskosten).
Nu zal ik in 2 weken zeker 4 of 5 keer op pad zijn, wat een los kaartje duurder is. En ik dan zo door mijn reiskostenvergoeding heen ben.
Dus voor die 50 euro neem ik hem wel even, komt mij als forens toch ook wel goed uit :).
Nu ben ik benieuwd of eventueel de bus of metro er nog ook bij komen, aangezien de berichten nog te vaag zijn. Er is ook nog niet veel duidelijk(Dus ja nu zegt de 1ne dit en de ander dat).
Dus dat is nog even afwachten.
Als je in Groningen zorgt dat je voor half 7 ingecheckt bent en de lange rit met NS dwars door de spits af mag maken, dan kom je makkelijk in de Randstad of het zuiden. Hetzelfde geldt voor de middag. Nog net even voor 4 uur inchecken en je rijdt dwars door de avondspits terug naar Groningen. Hoezo is het dan een daluren abonnement?
Dat je je dal-reis in de spits mag afmaken betekent niet dat het een spits abonnement is. Dat je als reiziger hier gebruik van maakt om op 6:25 of 15:55 in te checken is een goed recht. Inchecken in de spitstijd betekent zeker vol tarief betalen. Overigens betekent inchecken om 8:50 of 18:20 dat je voor de hele reis ook de volle mep betaalt, terwijl het grootste deel van je reis in daltijd gemaakt wordt.
Ja ik vind dat nog steeds vrij debiel eigenlijk. Daar waren ook andere oplossingen denkbaar. Vooral als ik 8.50 incheck in Sliedrecht, dan moet uitchecken bij QBuzz en na 9.00 incheck bij NS en tóch spitstarief moet betalen voor de hele reis. Je zou bijna een tweede treinpas nemen…
Je kunt nog altijd je bankpas gebruiken voor je vol tarief reis hoor. En onderweg druk je je bankpas (uitchecken) en je OV Chipkaart (inchecken) op de juiste volgorde door de lezer. Je weet de spelregels, dus je kunt er ook creatief mee omgaan en niemand, die het gebruik van een tweede pas verbiedt. Uiteraard zolang je geen illegale zaken doet.
Uiteraard is het logisch dat de NS dezelfde regels hanteert van voor de spits als na de spits.
Mijn grootste zorg met de zomerpas is dat mensen, die met de zomerpas voor het eerst met het OV reizen de regels nog niet goed begrijpen.
Language! Woorden als ‘debiel’ terwijl u in een eerdere post zegt dat u in een gezin van 5 zit….als ouder denk ik dan (of is dit een verkeerde aanname van mij, en bent u daar zoon of dochter?) ‘Debiel’ valt in de categorie van woorden als ‘mongool’: mensen met een syndroom of een lagere intelligentie, met wie wij de spot niet moeten drijven, zeker niet als ouder, grootouder, leraar of therapeut (voorbeeldfiguren).
Ik laat mijn dochter dan met haar bankpas inchecken voor het volle tarief en pas met haar OV inchecken als de korting in gegaan is.
Klopt, maar check je 5 minuten later in dus 8.55 of 18.25, dan betaal je weer het daltarief.
Als je in Groningen Noord incheckt, gaat dat trucje dus al niet op. Je moet dan omchecken van Arriva naar NS, waardoor het je zeker niet lukt om nét voor de spits in te checken en vervolgens in de spits te reizen. Naar mijn mening zou er werk van gemaakt mogen worden om gewoon 1 keer in en 1 keer uit te checken, ook als je tussendoor van treinvervoerder wisselt.
Twee weken geleden checkte ik mijn met weekend vrij in Zwolle per ongeluk in bij een Blauwnet paaltje in plaats van NS voor mijn terugreis naar Martenshoek. De begripvolle conducteur adviseerde mij dat ik op Europapark bij de Arriva paal maar een ‘overstap’ moest maken om daarna de Arriva richting Martenshoek te nemen. Nu staat er als terugreis in mijn reishistorie een rit van Martenshoek die begint om 09:35 uur en aankomt in Groningen Europapark om 14:53 uur :-0
Dan zou het zomaar kunnen dat je op de heenreis ook niet goed ben omgechecked in Groningen van Arriva naar NS… NS op Hoofdstation heeft poortjes en Arriva niet dus dan wil iemand nog wel eens het Arriva-paaltje missen om de overstap te halen.
(niet bedoeld als kritiek trouwens)
Mijn reishistorie op 25 april van Martenshoek naar Zwolle (via Groningen) en van Zwolle naar Martenshoek (via Gr. Europapark) ziet er als volgt uit:
14:54 Groningen Europapark
15:12 Martenshoek Arriva € 0,00
13:46 Zwolle
13:46 Onbekend Blauwnet € 0,00
10:01 Groningen
11:15 Zwolle NS € 0,00
09:35 Martenshoek
14:53 Groningen Europapark Arriva € 0,00
Heb je NS Flex? Dan klopt wat je nu zegt niet. Als je om half 7 incheckt bij Arriva en overstapt op NS dan blijf je gewoon op dal tarief rijden. Er mag geloof ik maximaal een half uur tussen uitcheck Arriva en incheck NS zitten dan is het een overstap.
Ja maar ook dit werkt dus de andere kant op. 8.50 bij Arriva inchecken is ook de hele NS reis tegen spitstarief.
Oh, interessant. Dat wist ik niet.
Daarom fietste ik vaak gehaast naar Groningen hoofdstation om daar vóór 6:35 in te checken bij NS. Nu hoeft dat niet meer: er gaat een eerdere Arriva trein van Groningen Noord naar het hoofdstation: 6:21-6:26. Op tijd om om te checken naar NS. Wellicht gaat dat ook werken met het Nederland-ticket.
Helemaal mee eens. Dat omchecken van vervoerder naar vervoerder is technisch heel erg achterhaald. Anno 2026 moet het gewoon mogelijk zijn om eenmaal in de tram naar Den Haag CS in te checken, de trein naar Amsterdam te nemen, en op de eindbestemming, die ik per metro bereikt heb, uit te checken. Technisch mogelijk *zonder* GPS toestanden. Kwestie van de ideale route bepalen en een toeslag heffen voor ieder uur dat dezelfde reis langer duurt. Iedere koekwaus die een andere (langere) route neemt, heeft zichzelf ermee. Net zo makkelijk.
Met een NS flex abonnement geldt het incheck moment voor de hele reis. Ook als u moet overstappen tussen verschillende vervoerders.
Met een flexabonnement geldt de eerste incheck, dat is al een aantal jaren zo. Je kan dan probleemloos overstappen en doorblijven reizen op daltarief.
Bij reizen op saldo geldt (inderdaad elke keer opnieuw) de incheck per vervoerder.
Je hebt er gelijk in dat dat om vele redenen fijn zou zijn. Maar volgens mij moeten we als OV-supporters niet teveel uitgaan van profiteren van ‘trucjes’. De vigerende regels zijn met valide argumenten ingevoerd.
Een goedkoper gemaakte Flex Dal Vrij is waarschijnlijk het beste wat in 4 a 6 weken te realiseren is. Niet perfect doordat er geen bussen bij zitten, maar ik denk wel dat dit voorlopig het best haalbare is. Let wel de zomerticket adhoc door de politiek is besloten. Wat er nu nog moet gebeuren is kijken of dit abonnement op een OV-Pay systeem of beter bankpas kan. Persoonlijk ben ik geen fan om abo’s op bankpassen te zetten, maar ook hier is als men dit kan fiksen de meest makkelijke optie gezien ik een busabo op mijn OV Chip heb, die ik wel nodig heb. Dan stap ik tzt wel over op een gekochte OV-Pay pas. Anders komt er wel een enorme druk op de passenfabriek te staan om iedere belangstellende nog niet OV gebruiker of een tweede pas nodig hebbende klant aan een pas te helpen.
NOOT: Zag gisteren op Freetube een stukje op BNR waarom de OV Chipkaart op is en de belangrijkste reden is dat de chips voor de OV chipkaart niet meer gemaakt zijn en men voor de resterende 1,5 jaar alle chips op de wereld heeft opgekocht. – Ook zijn banken niet blij dat passen als een token of ID bewijs gebruikt worden, vandaar er ook een OV-Pay pas komt, maar ik zie de bankpas voor dit experiment wel als meest logische optie. Juist dat we nu in de transitie van OV Chip naar OV Pay gaan vormt dit een extra uitdaging.
Kan iemand mij nog eens uitleggen wat het verschil is tussen een OV-chipkaart een OV-pay? Allebei pasjes met een chip erin waar je bij het OV kan in- en uitchecken. De precieze techniek erachter maakt toch niet uit voor de gemiddelde gebruiker?
OV Chipkaart heeft een chip die niet meer gemaakt wordt en OV Pay werkt met een EMV (Eurocard/Mastercard/Visa) (bank) chip.
OV Chipkaart slaat behoorlijk wat info op de chip terwijl de OV Pay kaart als een token fungeert. Dit betekent dat bij het opladen of het opladen van een abonnement / kortingsarrangement dit direct op de OV Pay staat, terwijl bij OV Chip je eerst nog langs de automaat moet om het op je OV Chipkaart te zetten.
Bij het bestellen van een OV-Pay kaart kan je zelf later kiezen of het een anonieme of een kaart op naam wordt. Bij het laatste moet je je foto en gegevens zelf uploaden via de webpagina of app.
OV Pay systeem zorgt er ook voor dat je vol tarief of met leeftijdskorting (mits aangemeld in de webomgeving of app) kan reizen met je bankpas, terwijl je bij de oude OV Chip of een kaartje los in de bus (tegen extra kosten) moet kopen of een kaart moet hebben.
OV Pay is een stuk flexibeler. Er zijn verschillende media waar je mee kan betalen. Bankpas, creditcard, OV Pas, Google/Appel Pay en in de toekomst ook een digitale OV Pas. (Deze is thans niet beschikbaar)
Wanneer je conflicterende abonnementen hebt moet je bij OV-Chipkaart een tweede kaart aanschaffen, terwijl OV-Pay zelf het meest gunstige tarief uitzoekt.
OV-Pay is een veel moderner en flexibeler systeem, waar meer nagedacht is voor de reiziger dan bij het OV-Chip systeem. Ergens is OV-Pay OV-Chipkaart 2.0. Dus zwaar verbeterd, alle info in je OV Pay account en geen niet meer verkrijgbare chips. Dus bijna 20 jaar verschil in techniek en ontwikkeling.
Nadeel is dat OV-Pay afhankelijk is van Solvanity… Je weet wel dat bedrijf dat overgenomen wordt door een Amerikaans bedrijf en vanwege DigiD veel om te doen is. Ik denk dat aangezien meer diensten van dit van oorsprong Nederlandse bedrijf gebruik maakt dat de minister deze overname moet blokkeren. – Ook is DigiD er binnen 2 jaar weg…. – Ook is dit niet zonder financiele risico’s. Zie Nexperia claim. Ben zelf een groot voorstander van digitale souveraniteit beleid op zowel persoonlijk als overheids/EU niveau.
https://youtu.be/OsRdeuQnHOI Hier het programma op BNR over de OV-Chip / OV Pay kaart
Volgens mij lukt het nog niet om de OV-pas met contant geld op te laden bijvoorbeeld bij een NS-automaat.
De OV-pas bevat geen foto, maar als een controleur de kaart controleert, ziet de controleur op zijn toestel wel een foto van mij (die ik zelf gemaakt heb in verband met leeftijdskorting).
Klopt… OV-Pay is nog niet helemaal uitgewerkt en we zitten in een transitie tussen OV Chip en OV Chip. Uiteraard moet je uiteindelijk je anonieme OV Pay kaart ook met contant geld kunnen opladen.
Klopt je foto en je personalia komt in je account te staan en niet op de kaart. De naam op de fysieke kaart is ter herkenning indien je meerdere OV pay kaarten hebt, bijv je eigen kaart vol kortingsarrangementen en een anonieme kaart die je aan iemand meegeeft om op vol tarief met het OV te reizen. Alleen jammer dat je geen keus hebt uit enkele meerdere kleuren om kaarten beter uitelkaar te houden.
Een QR code in de NS app of als papieren versie moet toch voldoende zijn om zo een gehele maand het Nederlandticket te gebruiken? Zo werkte destijds het 9 euro Deutschlandticket ook. Elke maand had een unieke QR code. DB bood bovendien meerdere anonieme versies die contant afgerekend konden worden.
En nu nog voor bus, tram en metro!
Erg jammer dat gaandeweg enkel de trein is overgebleven in het Nederlandticket. Ik ben woonachtig in het Noorden en ben vooral afhankelijk van busvervoer in de drie Noordelijke provincies. De trein is daar per definitie “een eind om” en vaak trager dan met de Q-liner die in het Noorden de snelle verbindingen tussen de grotere plaatsen verzorgen.
Het voordeel vloeit wederom naar de randstedelijke inwoners van de BV Nederland. Gemiste kans en voor de Noorderlingen weer een loze belofte!
Helemaal met u eens, maar ik hoop dat wat ze nu kunnen regelen in die paar weken, volgend jaar gebruikt kan worden om ook het overig ov binnen het ticket te brengen. We kunnen het ook zo zien: de roep naar goedkoper ov is er al jaren en nu gebeurt er eindelijk iets! Het is niet alles, maar in ieder geval iets…
Jammer dat de bus er niet bijzit, maar laten we wel wezen dat dit binnen 5 a 6 weken uit de grond is gestampt en dan kan je een niet perfecte doch redelijk werkzame pas verwachten. Het is zeker zo dat iemand, die ver woont van een trein station eigenlijk niets aan de pas heeft. Zelf heb ik een treinstation op 600m en een groter treinstation op iets meer dan 2km, dus ik heb geluk.
Door deze plannen heb ik gekeken wat de NS te bieden heeft: bij de NS kun als je ouder bent dan 65 jaar nu al een dal-vrij abonnement afsluiten voor € 59,95 per maand, NS flex dalvrij, geldig in treinen van alle vervoerders.
Een Flex abonnement kun je op ieder moment opzeggen na afloop van de eerste kalendermaand na de ingangsdatum van het betreffende abonnement.
Dan betaal je er nu 3 maanden €49,- voor. Immers NS Flex Dal Vrij is de basis van de zomerticket. Ik verwacht ook alle pro en contra’s van het Flex systeem ook in de zomerticket terug te vinden. Bijv. als je Dal voordeel klassiek (zonder flex) en een busabo (Dal voordeel Oost bus) op je OV Chipkaart hebt staan heb als je naar NS Flex Zomer Dal vrij gaat een conflicterend product. Wanneer er iets echt bekend is zal ik contact moeten opnemen met de NS klantenservice.
Dat wordt dan in mijn situatie inderdaad een OV Chipkaart voor NS Flex Dal Vrij naast mijn OV Chipkaart Dal Voordeel met Keuzedagen. Mooie aanvulling op mijn Keuzedagen en voor wat kortere ritjes met name in de zomermaanden.
Zo interessant is deze kaart helemaal niet. Als je gepensioneerd bent wellicht maar iemand die door de weeks gewoon werkt , heeft niet zoveel aan die kaart. Je kunt er in de avonduren ermee op stap maar NS kent al een weekend vrij reizen kaart vanaf 39.95 € per maand. Dus alleen tenzij je doordeweeks de tijd hebt, heb je iets aan deze kaart. Tenzij je voor je werk buiten de spits kan reizen dan is de kaart wellicht interessant.
Reizen voor €39,95 per maand PLUS kosten per rit
Ik vraag me af hoeveel mensen dit zullen halen. Meestal gaan Nederlanders tijdens de zomermaanden opvakantie misschien niet de hele twee maanden maar tenminste wel de helft. Wat voor doelgroep mikken ze eigenlijk?
U heeft misschien wel een punt, maar misschien ook niet. De roep voor goedkoper ov is er al jaren en dan volgt er iets (misschien niet alles, maar in ieder geval iets) en dat is nog niet goed. Nederlandser kan haast niet. Laten we het gewoon proberen, dan zien we het vanzelf! Bovendien: Nederland is kampioen parttime werken. Er zijn dus veel mensen die gewoon een doordeweekse vrije dag hebben waarmee ze met het nieuwe ticket er lekker op uit kunnen!
Waarom slaagt Duitsland er dan wel in om tot een landelijk akkoord te komen met alle verschillende regionale trein- en bus, tram- en metro-ondernemingen? Nu heeft Duitsland wel het gemak dat er geen incheckpoorten op de stations staan. Kennelijk zaten de OV ondernemingen daar in het verleden nooit zo met het probleem van zwartrijden en ging men uit van de eerlijkheid van reizigers. Die verschillende incheckpoorten maken het OV-reizen in NL onnodig gecompliceerder.
Wie weet slaagt Nederland er in de toekomst ook in. Er is veel te regelen in die paar dagen die mei nog telt, maar niet alles. Misschien is er net te weinig tijd om de bussen, trams en metro’s ook mee te nemen. Ik denk niet dat het aan de incheckpoortjes ligt, de huidige abonnementen (weekend, dal en altijd vrij) werken daar ook gewoon.
Vind het zeker fijn. Ben geen buitenland reiziger en kan zo wel genieten van een zomer met vele leuke dagjes uit. En ik heb ook een MJK en hoop ook mijn conditie binnenkort weer op peil te hebben voor langere wandeltochten. Wat het weer wordt weten we niet, maar met deze zomerticket wordt wel een goede voorzet voor een mooie zomer gegeven.
Oliedom besluit! Wie in Duitsland met de regionale treinen heeft gereisd, weet dat het Deutschlandticket tot overvolle treinen geleid heeft. De juiste aanpak is en blijft: eerst capaciteit voldoende op sterkte, (zowel materieel als frequentie als infrastuctuur), pas dan een goedkoop ticket invoeren.
Ik denk dat het in Nederland wel mee gaat vallen. Er is hier over het algemeen veel meer capaciteit dan in Duitsland en in de daluren is er vaak (zeker niet altijd, maar wel vaak) genoeg ruimte in de treinen. Bovendien was het slechts op enkele trajecten echt chaos in Duitsland (werd vooral uitvergroot in de media) en het is door ervaringen en prijsstijgingen ook al redelijk afgenomen en gestabiliseerd. Door het ticket hier geen €9,- te laten kosten, neemt de vraag al een beetje af. Er kan ook met lof gesproken worden over de ervaringen in Duitsland want er zijn door het ticket veel meer mensen met het ov gaan reizen, een ambitie die onze overheid ook heeft. Als het hier echt chaos wordt, dan weten we dat voor de volgende keer en gooien we het idee in de prullenbak of gaan we terug naar de tekentafel. Ik denk dat het het waard is om te proberen.
Over uw enige juiste aanpak: het is heel duur om veel treinen te laten rijden als de vraag toch achter blijft. Bovendien is het op de korte termijn niet haalbaar om maar dan ook iets te regelen, vanwege personeel en materieel dat je niet zomaar ergens vandaan kan toveren. Dit terwijl we wel een oplossing op korte termijn nodig hebben gezien de energiecrisis. Een (iets te) volle trein heeft een grotere waarde voor de maatschappij dan een (bijna) lege trein, en buiten de spits zijn die er toch nog wel.
…bos… versus Lokkertje NL ticket
Zien we straks door de bomen het bos nog met al die verschillende abonnementen en kaarten ? Dat wordt goed je huiswerk doen wat het voordeligste en meest praktische is, zo’n “lokkertje” als de NL ticket of al die andere varianten inclusief de Dagkaarten van de diverse OV bedrijven waar soms ook een trein bij inbegrepen is.
Een geluk is dat men het in de zomermaanden – tot welke maand precies – deze NL ticket wilt introduceren – als proef misschien – en niet tijdens de wintermaanden met al die kerstmarkten. Waarom ik dat laatste noem. Toen de Deutschland ticket – ook geldig tot Vaals in Nederland – door veel mensen gebruikt werd tijdens de Decembermaand, was het erg druk in Aken HBF en kleinere stations.
En Nederland zal straks, als het weer blijft kwakkelen, velen wellicht niet met de trein door het land gaan toeren, maar het vliegtuig gaan nemen naar de zon en is er ruimte voor wie het onbetrouwbare NL weer weet te trotseren om dan juist alle windstreken met de trein te doen.
Het wordt wel een goedkoop-duurkoop NL ticket om met aansluitend OV verder te reizen, of men moet de benenwagen nemen om geld te besparen.
..FORMULE 1 ZANDVOORT en aanverwante reistips met de NL ticket
Ergens komt het wellicht goed van pas die NL ticket, zo noem ik het beestje maar.
Want op Vrijdag 21, Zaterdag 22 en Zondag 23 Augustus wordt dit jaar de – helaas – allerlaatste Formule 1 in Zandvoort gehouden en laat deze plaats nu per uitstek GOED bereikbaar zijn… per NS trein !
Dus vroem-vroem liefhebbers, koop die kaart dan kun je er nog altijd mee naar Zandvoort. En als het voorbij is dan kun je van het strand genieten.
Of als bootjes je meer interesseren, bezoek dan SAIL Harlingen van 3 t/m 6 juli. Harlingen ook prima bereikbaar per trein of Maritiem Vlissingen een maand eerder 4 t/m 7 juni bereikbaar met een stukje lopen langs de boulevard.
En voor de muziekliefhebbers Pinkpop in Landgraaf van 19 t/m 21 juni lopend in twintig bereikbaar vanaf het enige echte Pinkpop “trein station”.
Waar je ook naar toe ga VEEL Plezier met of zonder een Nederland ticket, zal het toch maar voluit schrijven…
Ik ben zelf vorige maand buiten de spits tussen Berlijn en Rostock gereisd. De RE puilde echt uit, terwijl de IC een heel stuk minder druk was. Je krijgt een soort waterbed effect.
Voor wie gaat dit gelden?
iedereen!
Dag,
Mijn dichtstbij zijnde treinstation (in Friesland) is 17 km bij me vandaan; de ena dichtstbijzijnde 32 km. De bus gaat in ons dorp 2 keer per dag: 1 ‘s ochtends om half 8 en 1 in de namiddag rond 5 uur.
Dus ik moet eerst op de fiets naar het station??? Ik ben over de 70, tsja, allemaal leuk bedacht……
Het OV is op het platteland al uitgekleed en dat Nederland Treinticket is leuk bedacht maar laat ze eerst het gehéle OV weer vaker laten rijden én betaalbaar maken.
Of, zoals in Schotland, de bussen én vaker laten rijden én gratis maken voor aow’ers. Ideaal!!!
Als men in uw dorp en regio in het werkende leven was wezen reizen per ov, dan was het ov niet zo uitgekleed geweest. Reizen (en daarmee bekostigen) van ov is niet alleen om snel te zijn, maar is ook een bijdrage aan publieke mobiliteit waarmee jongeren naar school kunnen en ouderen reizen kunnen. Je kan niet je hele leven auto rijden als lokale gemeenschap en op de oude dag verwachten dat het OV op hoge frequentie rijdt.
In Nederland is vrijwel overal ruim voldoende vervoersvraag om goed OV te organiseren. Maar als de meesten er niet in gaan zitten, dan heeft het weinig zin om dat overal te organiseren.
Mensen blij maken met een dode mus
Ja dat klopt.
Eerst het salaris van de directie korten
Dan kan de piekuren ook stelletjes zelfverrijking
Zou je eens kunnen voorrekenen wat je bedoelt?
80 euro per maand vrij reizen ov Nederland.
Als echte OV mijder stap ik op de fiets of in de leaseauto van de werkgever. Voor die leaseauto betaal ik sowieso al de bijtelling dus ga dan niet extra betalen voor de trein die me ook nog veel meer tijd kost.
Hoezo betaald u ‘sowieso’ al bijtelling voor de auto? (Dat is een keuze voor prive gebruik)
Kan je niet op dezelfde manier ‘sowieso’ een treinabonnement nemen?
Welk van de 2 zijn dan ‘extra’ kosten?
Waarom bezoekt u als “echte OV mijder” deze webstek?
En die lease wagen heeft ook onderhoud nodig, waardoor die na de garage moet en niet te gebruiken is.
Die lease auto staat ook in de file, waardoor je langer onderweg bent. Moet tanken / laden wat tijd kost.
Moet je soms ergens parkeren in een dure parkeergarage, en met de ov gewoon in centrum komt.
Een auto kan handiger / sneller zijn, maar je moet niet doen als of een auto heilig is.
En nu gewoon een NL-ticket zijnde klimaatticket voor het gehele OV.
In daluren 49 E.
Incl. Spitsuren 79 E.
Te financieren door: 0,30E/liter CO2 Brandstof en verhoging belastingtarief 0,3% 2e belastingschijf. De vervuiler, hij/zij de schade toebrengt aan mens, natuur, klimaat betaalt.
Daarnaast voorlichting dat een ieder een mobiliteitsberekening maakt.
Loop, fiets, carpool, NL- klimaatticket.
We willen de aarde/ wereld leefbaar doorgeven aan huidige en toekomstige generaties toch?!
Als je het klimaat wilt redden dan is een forse accijns op treinkaartjes een stuk effectiever. Goedkope en zeker dit soort flat-fee tickets lokken heel veel extra reisbewegingen uit die de wereld zeker niet leefbaarder gaan maken.
Nog te duur moet gratis vandaar de naam moet voor iedereen toegankelijk zijn
Ben jij bereid om als vrijwilligerswerk die treinen te gaan rijden?
Lijkt me best wel leuk ja! Ik rijd nu (vrijwilig) op een buurtbus.
Heb zelf een kortingskaart (40%) in de daluren + 7 keuzedagen per jaar voor samen ongeveer €110,- Dit bevalt mij prima, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand, die (bijna) nooit met de trein reist, helemaal gek wordt van alle (on)mogelijkheden met allerlei abonnementen die in onderstaande reacties worden genoemd en er helemaal niet aan begint (hoe zinvol diezelfde reacties ook zijn voor meer ervaren treinreizigers).
Dit is een gewassen neus.
Hiermee maken ze een dooien mus mee blij.
Ze weten donders goed dat dat niet werkt, er is niemand of bijna niemand die in de vakantie waar dit ticket is voor bedoeld voor spits gaat reizen of rijden er 24/7 bussen en treinen de k het niet.
De meeste pretparken of bezienswaardigheden zijn pas vanaf 9 uur toegankelijke.
Dus laten we niet de boel voor de gek houden.
Voor 49 euro gratis treinreizen 🤣. Wat precies is dan gratis?
Een NS-dagkaart kost 62,40. Daar kun je maar een dag voor reizen. Met het Nederland-ticket 30 of in juli of augustus zelfs 31 dagen. Hoeveel is 31 x 62,40?
Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat dit abonnement alleen bedoeld is voor de vakantieperiode in juni, juli en augustus. Mensen die in Nederland blijven kunnen dat dan gebruiken om tijdens hun zomervakantie regelmatig een dag je weg te gaan.
Het is echt niet aantrekkelijk.Ik vind als Meneer Jatter echt iets goeds wil doen dan moet hij het goed doen ook Tram,Bus,Metro aankoppelen
Ik zeg mijn huidge traject kaart op, die kost 90 euro. En koop deze voor de maanden dat het geldig is. Zo kan ik goedkoper naar mijn werk. Want de NS besteelt zijn reizigers al genoeg dacht ik zo…
Goed zo!
Voor aCtieve werknemers ga voor 06.30u voor langere afstanden inchecken en beding bij werkgever dat je rond 15.30 u naar huis gaat.
Voor medewerkers in detailhandel: openingstijden winkels 10.00 u. Opdat je s’ ochtends na 08.56 uur kunt inchecken en s’avonds inchecken vanaf 18.26 uur.
Meld bij je vakbond dat dit in categoraal overleg geregeld wordt.
Dan rijd je voor 1,63 E met de trein per dag.
Trouwens is ook voor de werkgever een flinke reiskostenbesparing!
Vervoer kost nu eenmaal geld
Wat wij beloven doen we, eerst pensioen accoord en daarna weer afblazen, vuile huichelaars de overheid met name D66
Slechte zaak. De treinen zitten nu vaak al overvol, ook buiten de spits en (vooral) in het weekend. Het zal waarschijnlijk weinig effect hebben op het autogebruik. Ik denk dat er vooral veel extra vrijetijdsritjes gemaakt gaan worden. Het milieueffect zal dus beperkt blijven en door de nog drukkere treinen zal het reizen voor de frequente treinreiziger alleen maar oncomfortabeler worden.
Ik heb een dalvoordeelabbonnement met keuzedagentot 1 nov 2026 krijg ik compensatie?
Compensatie waarvoor?
Wordt alleen maar ingewikkelder met al die verschillende kaartjes en tijden. Laat gewoon iedere Nederlander een paar tientjes per jaar extra belasting betalen en maak het openbaar vervoer gratis voor iedereen, zoals bijvoorbeeld in Luxemburg.
Geldt dit ook voor Belgen ?
Een typische luie halfslachtige Nederlandse schijnoplossing. Het moet inclusief bus, tram en metro. Anders heb je er niks aan als je van A naar B wilt.
Komt er ook een Nederland-ticket eerste klas? Hahahaha.
Zal wel heel blij met die aanbieding.
Ik heb vrienden zitten in Rotterdam maar om ff bij iemand langs te gaan kost me gewoon vanuit Alkmaar € 80 retour dat doe je ook niet ff en een auto heb ik niet.
Ben wel blij met deze aanbieding. Met de auto is het wel best prijzig geworden om mijn hobby binnen steden te doen afgezien van de brandstofprijs en dan ook nog de achterlijke prijzen van het parkeren. Wegens die rede heb ik de auto ook weg gedaan maar om ff met de trein naar Rotterdam van uit Alkmaar kost het al snel 80 euro en dat is een hoop geld om ff bij vrienden langs te gaan voor een koffie