Nieuwe dienstregeling: internationale wijzigingen voor 2011
13 dec 2010 13:14
De nieuwe dienstregeling is zondag in gegaan, niet alleen in Nederland, maar ook in veel andere landen. Van een aantal landen ontvingen wij de belangrijkste wijzigingen. Een overzicht van de internationale wijzigingen die bij ons bekend zijn:
Vanuit Nederland naar het buitenland:
- Frequentie Amsterdam – Parijs (Thalys) wordt verhoogd naar 10x per dag.
- Tussen Hengelo en Bad Bentheim een nieuwe uurlijkse stoptrein.
- CityNightLine naar Zürich en Müchen gaat het hele jaar door weer dagelijks rijden.
- De directe IC 145/148 Schiphol-Szczecin v.v. wordt ingekort en rijdt naar/van Berlin Ostbahnhof. Voor Szczecin moet worden overgestapt in Berlin Hbf en Angermünde.
- Tussen 22 juli en 28 augustus rijden ICE´s en de nachttreinen via Eindhoven in plaats van via Arnhem. De dienstregelingen zijn in deze periode aangepast. van 1 augustus t/m 28 augustus rijdt de dagelijkse ICE naar Basel bovendien slechts tot aan Karlsruhe Hbf en rijdt de CityNightLine naar Zürich vanaf Karlsruhe via een andere route naar Zürich.
Wijzigingen CityNightLine
- Behalve dat de CityNightLine Amsterdam – Zürich / München weer dagelijks gaat rijden, gaat ook de CityNightLine Parijs – Berlijn en München – Parijs weer het hele jaar dagelijks rijden. Dat zelfde geldt voor de CityNightLine Zürich – Hamburg.
- De CityNightLine München – Kopenhagen vervalt.
- Er gaat weer een CityNightLine rijden tussen Hamburg en Parijs
Van Zwitserland naar het buitenland:
- De reistijd Parijs – Geneve wordt met 25 minuten verkort naar 3 uur en 5 minuten. Het aantal ritten wordt uitgebreid van 7 naar 9.
- De verbinding naar Italië wordt vooralsnog niet verbeterd. Het nieuwe materieel (ETR610) wordt vooralsnog niet ingezet.
- RailJet Wenen – Zürich gaat 3x per dag rijden (dit was 2x per dag).
- De Nacht-ICE Kiel – Basel wordt opgedeeld in twee treinen; de trein naar Basel gaat vanaf Frankfurt rijden, en rijdt niet dagelijks.
- Tussen Innsburck en Zürich rijden dagelijks 5 rechtstreekse treinen (was 3).
Andere aanpassingen:
- Thalys Keulen – Parijs gaat minder vaak rijden: 5x per dag, ipv 6x per dag. In plaats daarvan gaat de ICE Brussel – Keulen – Frankfurt vaker rijden: 4x per dag, ipv 3x per dag.
- Tussen Parijs en het Spaanse Figueras gaan twee hogesnelhiedstreinen rijden (ingangsdatum 19 december). Te Figueras is er aansluiting op de trein naar Girona en Barcelona. De Catalan Talgo Montpellier-Barcelona v.v. vervalt. De Talgo Mare Nostrum Montpellier – Cartagena / Lorca – Montpellier blijft wel rijden.
- De EuroCity Berlijn – Warschau gaat tot 4x per dag rijden. Tussen München en Warschau vervalt de nachttrein.
- Eén X2000 Kopenhagen-Stockholm zal Odense-Kopenhagen-Stockholm gaan rijden.
- Er komt een EuroCity Szczecin-Praag via Berlijn en Dresden.
- De Supercity Praag-Wenen vervalt. Daartegen komt er een Supercity Praag-Bratislava komt terug.
- Tussen Wenen en Hamburg komt er een dagelijkse ICE.
- Worldonrails meldt dat er in het zomerseizoen een rechtstreekse nachtverbinding Praag – Bratislava – Budapest – Belgrado – Thessaloniki komt (de ´Meridian´). Ook meldt de website dat de treinen naar Istanbul Sirkeci in de lente van 2011 vanwege werkzaamheden rijden tot Yenikapi, ongeveer 5 km voor Istanbul Sirkeci. Daar kan worden overgestapt op de metro.
Bronnen: SBB, ÖBB, NS International, CityNightLine en Worldonrails. Weet jij andere belangrijke aanpassinggen? mail naar redactie@treinreiziger.nl.