Nieuwe dienstregeling van start: meer treinen

Zondag is de dienstregeling 2022 van start gegaan. Op tal van trajecten rijden er nu meer treinen. Zo rijdt er voortaan zes keer per uur een intercity tussen Arnhem, Utrecht en Schiphol. Ook rijden er zes intercity’s per uur tussen Schiphol, Den Haag en Dordrecht. Ook rijden er nu zes Sprinters per uur tussen Rotterdam en Dordrecht.

Tienminutentrein

NS spreekt bij zes keer per uur van ‘tienminutentrein’. De term tienminutentrein doet vermoeden dat er tussen de eerder genoemde plaatsen elke tien minuten een directe trein rijdt, maar dat is niet altijd het geval. Soms moeten reizigers overstappen, waaronder op het traject tussen Schiphol Airport en Arnhem Centraal. Ook rijdt de trein niet overal exact elke tien minuten: vanuit Schiphol Airport moeten reizigers ook nu tot vijftien minuten wachten op de volgende trein naar Utrecht Centraal.

Meer en snellere treinen

  • Tussen Rotterdam, Den Haag, Leiden en Schiphol kunnen reizigers zes keer per uur in een intercity stappen. Twee keer per uur moet er overgestapt worden te Leiden.
  • Ook vanuit Schiphol, Amsterdam Zuid en Utrecht gaan er zes intercity’s per uur rijden naar Arnhem. Twee keer per uur moeten reizigers overstappen te Utrecht Centraal. Tussen Arnhem en Nijmegen komen er geen treinen bij.
  • Tussen Rotterdam en Dordrecht gaan er zes Sprinters per uur rijden.
  • Den Haag verliest de directe trein met Brussel. Voortaan rijdt de trein naar Brussel elk uur vanuit Amsterdam.
  • Tussen Breukelen, Utrecht en Driebergen-Zeist rijden er meer treinen tijdens de daluren en in het weekend. Tot ongeveer 19.00 uur rijdt er voortaan elk kwartier een Sprinter.
  • De Sprinter Zwolle – Groningen is drie minuten versneld en heeft een vernieuwde dienstregeling. In de tegenovergestelde richting is de trein juist een minuutje langzamer.
  • De Intercity Amsterdam – Vlissingen is één keer per uur versneld door in Zeeland minder vaak te stoppen. Op die momenten rijdt er een extra Sprinter, zodat de kleine Zeeuwse stations ook twee keer per uur bediend blijven.
  • Tussen Breukelen, Amsterdam en Uitgeest zijn er in het weekend Sprinters bijgekomen. Er gaat dan ook elk kwartier een Sprinter rijden.
  • De Sprinters Leeuwarden – Meppel rijden voortaan door naar Zwolle (die wijziging is op 6 september al ingegaan).
  • Tussen Alkmaar en Haarlem rijden de spitsintercity’s voortaan in twee richtingen.
  • In de spits gaan er vier treinen per uur rijden tussen Leiden en Utrecht (via Alphen aan den Rijn).
  • Sommige treinen wisselen van eindbestemming. Zo rijdt de ‘intercity’ Leiden – Utrecht tegenwoordig door als Sprinter naar ‘s Hertogenbosch. De trein stopt onderweg bijna overal, op Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn na.

Internationaal

Nieuw is de nachttrein Amsterdam – Zürich. Vanaf maart gaat er vervolgens weer een directe trein rijden naar Disneyland. In de loop van 2022 komt er ook een particuliere nachttrein naar Praag bij. Die zal starten in Oostende of Brussel en via Roosendaal, Rotterdam en Amsterdam naar Duitsland rijden. Daar wordt onder andere gestopt te Berlijn en Dresden.

Ook trajecten met minder treinen

Op een paar plekken verdwijnen treinen. Het aantal spitstreinen Alkmaar – Den Helder is verlaagd. Er blijven gedurende de gehele spits vier treinen doorrijden (was zeven), tussen Amsterdam en Enkuizen zijn dat er drie (was vijf). Tussen Leiden en Hoofddorp verdwijnen er in het weekend Sprinters.

De basis van de dienstregeling 2022 zal naar verwachting ook in 2023 geldig blijven. Aanvankelijk waren er plannen om rond Amsterdam en de hogesnelheidslijn aanzienlijk te wijzigen. Die plannen zijn echter met een jaar uitgesteld.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 08:53

Share

Recent Posts

Treinkaartjes met 15% korting

Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…

11 uur terug

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

1 dag terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

2 dagen terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

2 dagen terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

3 dagen terug