fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Nieuwe dienstregeling van start: meer treinen

Zondag is de dienstregeling 2022 van start gegaan. Op tal van trajecten rijden er nu meer treinen. Zo rijdt er voortaan zes keer per uur een intercity tussen Arnhem, Utrecht en Schiphol. Ook rijden er zes intercity’s per uur tussen Schiphol, Den Haag en Dordrecht. Ook rijden er nu zes Sprinters per uur tussen Rotterdam en Dordrecht.

Tienminutentrein

NS spreekt bij zes keer per uur van ‘tienminutentrein’. De term tienminutentrein doet vermoeden dat er tussen de eerder genoemde plaatsen elke tien minuten een directe trein rijdt, maar dat is niet altijd het geval. Soms moeten reizigers overstappen, waaronder op het traject tussen Schiphol Airport en Arnhem Centraal. Ook rijdt de trein niet overal exact elke tien minuten: vanuit Schiphol Airport moeten reizigers ook nu tot vijftien minuten wachten op de volgende trein naar Utrecht Centraal.

Meer en snellere treinen

  • Tussen Rotterdam, Den Haag, Leiden en Schiphol kunnen reizigers zes keer per uur in een intercity stappen. Twee keer per uur moet er overgestapt worden te Leiden.
  • Ook vanuit Schiphol, Amsterdam Zuid en Utrecht gaan er zes intercity’s per uur rijden naar Arnhem. Twee keer per uur moeten reizigers overstappen te Utrecht Centraal. Tussen Arnhem en Nijmegen komen er geen treinen bij.
  • Tussen Rotterdam en Dordrecht gaan er zes Sprinters per uur rijden.
  • Den Haag verliest de directe trein met Brussel. Voortaan rijdt de trein naar Brussel elk uur vanuit Amsterdam.
  • Tussen Breukelen, Utrecht en Driebergen-Zeist rijden er meer treinen tijdens de daluren en in het weekend. Tot ongeveer 19.00 uur rijdt er voortaan elk kwartier een Sprinter.
  • De Sprinter Zwolle – Groningen is drie minuten versneld en heeft een vernieuwde dienstregeling. In de tegenovergestelde richting is de trein juist een minuutje langzamer.
  • De Intercity Amsterdam – Vlissingen is één keer per uur versneld door in Zeeland minder vaak te stoppen. Op die momenten rijdt er een extra Sprinter, zodat de kleine Zeeuwse stations ook twee keer per uur bediend blijven.
  • Tussen Breukelen, Amsterdam en Uitgeest zijn er in het weekend Sprinters bijgekomen. Er gaat dan ook elk kwartier een Sprinter rijden.
  • De Sprinters Leeuwarden – Meppel rijden voortaan door naar Zwolle (die wijziging is op 6 september al ingegaan).
  • Tussen Alkmaar en Haarlem rijden de spitsintercity’s voortaan in twee richtingen.
  • In de spits gaan er vier treinen per uur rijden tussen Leiden en Utrecht (via Alphen aan den Rijn).
  • Sommige treinen wisselen van eindbestemming. Zo rijdt de ‘intercity’ Leiden – Utrecht tegenwoordig door als Sprinter naar ‘s Hertogenbosch. De trein stopt onderweg bijna overal, op Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn na.

Internationaal

Nieuw is de nachttrein Amsterdam – Zürich. Vanaf maart gaat er vervolgens weer een directe trein rijden naar Disneyland. In de loop van 2022 komt er ook een particuliere nachttrein naar Praag bij. Die zal starten in Oostende of Brussel en via Roosendaal, Rotterdam en Amsterdam naar Duitsland rijden. Daar wordt onder andere gestopt te Berlijn en Dresden.

Ook trajecten met minder treinen

Op een paar plekken verdwijnen treinen. Het aantal spitstreinen Alkmaar – Den Helder is verlaagd. Er blijven gedurende de gehele spits vier treinen doorrijden (was zeven), tussen Amsterdam en Enkuizen zijn dat er drie (was vijf). Tussen Leiden en Hoofddorp verdwijnen er in het weekend Sprinters.

De basis van de dienstregeling 2022 zal naar verwachting ook in 2023 geldig blijven. Aanvankelijk waren er plannen om rond Amsterdam en de hogesnelheidslijn aanzienlijk te wijzigen. Die plannen zijn echter met een jaar uitgesteld.

23 gedachten over “Nieuwe dienstregeling van start: meer treinen”

  1. Anoniem schreef:

    En bij de andere vervoerders?

    1. Diederik schreef:

      Q-buzz verpest de dienstregeling op de mll door deze niet meer aan te laten sluiten op de IC in Dordrecht.
      Arriva Voegt in Gelderland wat extra ritten toen in de avond en/of weekend tussen Tiel-arnhem Arnhem-winterswijk Winterswijk-zutphen Zutphen-apeldoorn.
      In Limburg vervallen er 6 ritten van de RS11 op de werkdagen tot start van het nieuwe schooljaar.
      Rondom zwolle worden de overstaptijd en reistijden korter.
      Volgens mij veranderen er in Groningen, Leeuwarden en bij Connexxion en Syntus niks.

      1. snap het niet schreef:

        Als dat zo is, en ik geloof je, maar heb het niet gecontroleerd, dan is dat echt gepruts van Qbuzz op de MLL. Volgens mij stapt 90% daar over op de IC naar R’dam.

  2. Annemiek schreef:

    Ik moest vooral denken aan die Friese Willem die hier zo pedant bleef volhouden dat de stop te Meppel met ingang van deze dienstregeling zou verdwijnen voor de Intercity Leeuwarden – Zwolle, maar die daarvoor geen enkel valide argument kon verzinnen. Die heeft dus ook geen gelijk gekregen.

  3. GWS schreef:

    Re Zeeland
    Tijdwinst alleen overdag en niet in de weekeinden.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Zie het op NS Reisplanner:

      Ma – vr:

      1 keer p/u snellere IC Amsterdam – Vlissingen tussen Roosendaal – Vlissingen (48 minuten)
      1 keer p/u IC Amsterdam – Vlissingen die tussen Roosendaal – Vlissingen op alle stations stopt (63 minuten)
      1 keer p/u Sprinter Roosendaal – Vlissingen met SNG (59 minuten).

      In weekeinde 2 keer p/u Amsterdam – Vlissingen die dezelfde dienstregeling rijdt als in 2021 (63 minuten).

      Neem aan dat ze bij provincie Zeeland en overheid hiervan op de hoogte zijn.

      Opmerkelijk dat SNG 4 minuten sneller is dan V-IRM-M. Instappen en uitstappen gaat bij SNG sneller. Evenals optrekken. Maar 4 minuten is toch een behoorlijk verschil.

      Wordt leuk als ICNG met maximum vermogen van 2640 KW (vijfdelig)/3520 KW (achtdelig) ingezet wordt op lange termijn tussen Vlissingen – Randstad (1 keer p/u) via HSL Rotterdam – Schiphol. Die zal zeker met ERTMS erbij in 45 minuten tussen Vlissingen – Roosendaal kunnen rijden.

      1. Diederik schreef:

        Dat in/uitstappen kostte al bijna geen tijd gezien het aantal in/uitstappers in Zeeland. Maar. Hij stopt vrij veel en dan merk je dat het chill is dat hij dan weer snel weg is

  4. Stokbosveen schreef:

    Overal in de media wordt gesproken over de Tienminutentrein, dan mag je als gewone reiziger inderdaad verwachten dat je hoogstens 10 minuten wachttijd zal hebben op het station.
    Nu blijkt dat dus feitelijk onjuist te zijn, waarbij ook nog verzwegen wordt dat je moet overstappen.

    Waarom is het nou zo moeilijk om de waarheid te zeggen opdat de gewone reiziger weet wat ie mag en kan verwachten.
    Spoorboekloos rijden is ook al zo’n term. Maar een trein is toch echt iets anders dan een metro. Maar NS wil het wel daarmee de vergelijking trekken…

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Goede aansluitingen kan niet bij elke station. En bij welke station (s) zijn de aansluitingen niet goed?

      Er is altijd een treinserie die ergens niet op aansluit. Het is een complexe puzzel waar ze afwegingen moeten maken.

  5. Otto schreef:

    Onbegrijpelijk is dat de intercity’s Utrecht-Arnhem niet gewoon om en om in Driebergen en De Klomp stoppen (ieder om de 20 min) zodat je wel een regelmatige 10 min dienst krijgt.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Wie weet moesten ze de ICE ook een goede rijpad geven. En precies om de 10 minuten een rijpad rijden zal waarschijnlijk niet altijd lukken.

    2. Diederik schreef:

      Het is sws onzin dat er een ic stopt op de klomp dat hoort gwn een sprinter stationnetje te zijn.
      Driebergen Zeist is nog wel enigsinds begrijpelijk, als daar tenminste een goede aansluiting is op de trein naar Rhenen, dus allen die ene keer in het half uur dat die trein rijd.

  6. René schreef:

    Is er of komt er een spoorkaart 2022?

    1. Ariën schreef:

      Die is er al: https://www.rover.nl/images/PDFs/16-spoorkaart_2022_ns_DEF_kaart2.pdf

      Zal binnenkort wel ter download zijn bij NS. Ik heb hem daar nog niet gevonden.

  7. Johan schreef:

    “de ‘intercity’ Leiden – Utrecht (…) stopt onderweg bijna overal, op Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn na.”

    Helder communiceren is er weer eens niet bij. Behalve het intercity-onwaardige stoppatroon rijdt er tegenwoordig op die lijn alleen nog maar sprintermaterieel. Zet het ding dan ook gewoon in de reisinformatie als “sprinter/stoptrein, stopt niet te Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn.” De schermen in de SLT’s trekken dit trouwens ook niet: Op de ene pagina staat ‘sprinter naar ‘s-Hertogenbosch’ en op de andere “IC ‘s-Hertogenbosch’.
    Vanaf Leiden Centraal vertrekken nu volgens de reisinformatie de hele dag rechtstreekse IC’s naar ‘s-Hertogenbosch, alleen rijden ze overdag tot Utrecht een totaal andere route dan ‘s-avonds. Dan smeek je er als vervoerder gewoon om om zo nu en dan reizigers die naar Schiphol willen naar Alphen a/d Rijn te brengen en omgekeerd.

  8. Harold Koster schreef:

    Er rijd al jaren geen sprinter( stoptrein) meer van Arnhem naar Utrecht maar, alleen nog tussen Arnhem en Ede-Wageningen, vandaar dat de IC op Veenendaal-De Klomp stopt.

    1. Anoniem schreef:

      Het is en blijft toch erg raar dat er geen sprinter Arnhem – Utrecht rijdt. Het ligt zo voor de hand en nu zit je al jaren met dat nietszeggende stoptreintje Arnhem – Ede-Wageningen. Zeer apart!

  9. K. van Sambeek schreef:

    Dat er tussen Ut en Ah twee IC’s per uur zijn die alleen in EdeW stoppen heeft te maken met te Ah elk kwartier kunnen blijven aansluiten n/v de Achterhoek. Zijnde de drukke lijn Ah Doetinchem Winterswijk. M.i. een goede afweging. OV blijft een kwestie van dit soort keuzes, in dit geval het laten aansluiten van een 10′-frequentie op een 15′-frequentie door twee maal per uur de IC zodanig te versnellen dat die belangrijke overstapverbinding gehandhaafd kan blijven.

  10. Rene N schreef:

    Vanaf Enkhuizen zijn Alkmaar,Den Helder en Zandvoort een kwartier dichterbij.
    Plus dat er nog wat kleine veranderingen zijn.
    Hulde NS:Na jaren van achteruitgang nu een flinke stap voorwaarts.

  11. Wim Lubbers schreef:

    Het was zondag wennen bij NS. Dat is zacht uitgedrukt, want de dienstregeling was ‘s middags een complete chaos.

    Ik hoopte stiekem dat er van de drie treinen per halfuur Utrecht-Arnhem er zondagmorgen in ieder geval 2 zouden rijden. Niet dus: ouderwets eentje. En die sluit nog steeds niet aan op die ene trein (in plaats van 2) uit Limburg. Een dat betekent 32 minuten wachttijd (of een beetje geluk hebben, dan wel heel hard kunnen lopen). Dat geluk heb je nog harder nodig in Ben Bosch, waar de overstaptijd van de eeuwig te late trein eveneens nog steeds 32 minuten is. Man, man. Zolang je niet naar de Randstad moet, tel je nog steeds niet mee bij NS.

  12. Frans Eekhout schreef:

    Meer treinen en minder reizigers, hoe valt dat te rijmen ?

    1. Arjan schreef:

      De planningen voor de dienstregelingen beginnen al 2 jaar van te voren. Een jaar voordat de dienstregeling ingaat, dient deze al ingediend te zijn bij ProRail. ProRail gaat vervolgens met alle ingediende dienstregelingen van de verschillende vervoerders aan de slag en let daarbij ook op het inplannen van de werkzaamheden en op bepaalde lijnen word ook rekening gehouden met werkzaamheden in het Buitenland.

      In dit geval ging bij het indienen NS ook vanuit dat het aantal reizigers weer meer zou zijn en dat corona in een mindere fase zou zijn dan dat het nu zit. Een vervoerder moet dus al lang van te voren inschatten wat de mogelijke verwachtingen zijn qua reizigersaantallen. En dat kan met een coronacrisis waarbij de situatie zowat elke week veranderd niet.

  13. Arjan schreef:

    Ik ben helaas ook een reiziger die er op achteruit gegaan is. Heb tegenwoordig een overstaptijd van 25 minuten in Alkmaar i.p.v. 10. Doordat ze de Sprinter Hoorn-Haarlem 15 minuten hebben veranderd, ben je vanuit Den Helder/Schagen langer onderweg. Alleen Beverwijk is in de spits nog te doen, mits die spitstrein niet uitvalt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.